Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Belysning i Apelviken 2 (Frågor till Bosse P)
-
Belysning i Apelviken 2 (Frågor till Bosse P)
Publicerad av anonym-anvandare på 22 oktober, 2001 vid 12:44Låter som Bosse P är insatt i ämnet (se tidigare “Belysning i Apelviken”). Han talar om mobil strålkastare med Xenonlampor och besin-elverk. Tekniken låter intressant men vad talar vi för kostander och vad innebär “mobilt”? Kan man kringå regler, förordningar och vresiga stugägare på detta sätt?
För två veckor sedan seglade jag en kväll i Apelviken och reflekterar enligt följande:
kl. 17.45: ca 50 vindsurfare seglar i toppenförhållanden och dagsljus.
kl. 18.15: ca 30 vindsurfare seglar i toppenförhållanden i skymmningsljus.
kl. 18.45: INGEN vindsurfare kan utnyttja toppenförhållandena i mörkret.Detta säger mig att mörket hindrar oss från att segla MEN att taskigt skymmningsljus inte hindar de flesta från att utnyttja förhållandena på vattnet.
Belysningen behöver kanske inte vara så himla spektakulär för att vi ska kunna öka antalet timmar på vattnet drastiskt.Är det någon som på goda grunder kan döda idén om någon form av belysning i Apelviken eller är det bara “går aldrig”-syndromet som spökar. Finns det något hopp om att kunna förverkliga det borde man väl skapa en liten grupp seriösa eldsjälar som kan brainstorma, driva och lobba för att förverkliga det hela. Jag bor i Göteborg och är inte medlem i klubben varför jag inte känner mig direkt lämpad att driva frågan. Är det någon i klubben, surfgymnasiet eller Surfers Paradise som har lust att ta tag i det? Är det någon som vill vara med och bidra förutom jag? Svara gärna på E-mail: VCC2_ROBEL@HOTMAIL.COM
/Robert
drakglenn svarade 16 år sedan 25 Medlemmar · 48 Svar -
48 Svar
-
Självfallet kan du förverkliga iden om belysning i Apelviken här är ett förslag
av många till nån förslagslåda nånstans:– Börja med att förelså ett första test kanske under 3 tim eller nåt sånt.
– Formulera iden på papper
– Låt några taskiga typer läsa igenom pappret och skärp upp pappret så alla
argument sitter bergfast. Detta ger “tolkningsföreträde.”– Ta kontakt med räddningstjänst, kommun, turistråd, rubbet och förklara idén
med en one-off test (skicka pappret i förväg). Återkom flera gånger om och om
igen och redovisa läget.– Via Västsvenska bel. sällskapet eller på nåt annat sätt försök hitta dom
stora aktörerna vad gäller sport- och vägbelysning i regionen. Kontakta dom.– Dom som organiserar ska vara dom som är mest pådrivande vad gäller säkerhet.
Carbon-bom i HQI armatur, nån försvinner, vad gör man om lamporna slocknar osv.
Det ska finnas en väl genomarbetad katastrof och räddningsplan för alla
eventualiteter.
Det finns nog ingen som inte tycker idén är intressant och har man då också
visat att säkerheten har prio 1 så blir det ännu intressantare.– Gör testet på höger eller vänster flajen ut i Apelviken för att komma bort
från belysningen i stan.– Om man gör detta fokuserat och proffsigt så är jag rätt säker på att många
vill se den här första testen hända och då händer det för eller senare.– Efter testen summera och bjud in till info-möte… fortsättning.
Man behöver inte göra allt själv tänder säg några stycken som arbetar med sånt
här på idén så brukar det gå fort. Men låt inte andra med stor aresurser ta
över, behåll kontrollen.Mvh / Bosse P
-
Ingenting är så enkelt som det låter.
Det är inte bara att dra ner en elkabel.
Kapaciteten skall räcka (strömmen)
Stolpar, belysningen.
Kostnad på en idrottsplan typ träningsarena är ca 250 000kr för detta.
Sen kostar driften av en dylik anlägning.
Skulle tro att elskosnaden ligger på en 40 000kr på ett år.
Jag tror inte Varbergkommun skulle betala detta. -
Rock on!
Jag var ute och seglade med Stefan en kväll för några veckor sedan. Vi seglade till det blev så mörkt att vi var tvugna att anstränga oss för att se varandra på några meters håll, vi väntade in varandra vid vändningar etc. Det var alltså RIKTIGT SVART!
En liten stund ställde sig en bil inne vid stranden (vid Ulf “CLS” Larsson) och lyste med sina helljus över viken – då tyckte jag och Stefan att vi såg riktigt bra!!! Man såg allt vitt skum som ligger på ytan (och det är en hel del även om vågen inte bryter). Det krävs alltså lite ljus om ögat är vant vid mörker.
En sak du skall beakta i din projektering av ljus i Apelviken är var du skall sätta strålkastarna. De får inte blända seglarna på ena bogen – då ser man inget där man seglar på andra bogen. Flera strålkastare kan vara lösningen. Eller ett flyttbart ställ. Men du lär inte få ha ett bensin-/dieseldrivet aggregat av miljöskäl. Det sätter Miljöbalken bom-stopp för. Och även de naturälskande vindsurfarna hoppas jag.
Ta även kontakt med VVK, vi har kontakter med turistbyrån och campingen som kan vara värdefulla. Men jag ger dig trots detta inte så stort hopp – Varberg kommun är inte kända för att vara givmilda…
Men man tycker ju att 100 surfares röst skall väga lika tungt som 100 fotbollsspelare som får sin plan upplyst till dagsljus – eller hur?Staffan
-
Jag måste lyfta upp en riktigt gammal tråd eftersom jag använde mig av den fina sökfunktionen. Jag är så jävla less på detta mörker som förstör fina kvällar. Jag vill kunna segla på kvällarna så man slipper stressa från jobbet. Efter att ha läst de gamla trådarna kan man väl konstatera att inget hänt, som vanligt i surfsverige haha.
Jag vill lösa problemet på ett enkelt och billigt sätt utan massa tillstånd och larv. Det kan tex inte vara olagligt att stå med bilens helljus och belysa havet. En lastbil har med massa extraljus har ju sjukt bra upplysningsförmåga. Hur gör man då?
En surfbuss med ett elverk och några bra strålkastare (typ 4 st) på taket riktade åt havet(men inte rakt ut och inte mot hus). Jag var nere i dag i Apelviken och testa med mitt helljus på min lilla skitbil. Det lyser upp rätt långt men ovanstående system borde erbjuda bra mycket större chans till mörkersurf. Det blir aldrig ett system för Apelviken men i Lejet borde man kunna köra jumpsession precis vid stranden eller freestyle vid något ställe där bilen kan stå precis vid vattnet.
Frågan är alltså vilken typ av ljus som ger absolut bäst upplysning.
“Ett 3kW bensin elverk driver tex ruskigt många xenonlampor på tex 35W. Varje
sån lampa kanske motsvarar en spothalogen på 400 – 500W och dom har
betydligt bättre färgåtergivning också.
Trixet är att shapa armaturerna så dom överhuvudtaget inte bländar så att bara
själva vattenytan lyser upp, det är på gång. ” står det i denna tråd:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=5458&highlight=BelysningDuger det inte med några bra xenonstrålkastare som man köper? Problemet med att bli bländad ser jag inte som ett problem då man får undvika att glo rakt in i ljuset och ladda hårt på vägen ut. Tips på billigaste lampor med bästa ljusåtergivning mottages gärna.
-
Det enklaste, om vi bortser från säkerhet etc, torde väl ändå vara att köra med pannlampa. Det finns ju vattentäta diton som dessutom kan monteras på en hjälm.
-
Oåxen;432761 wrote:Det enklaste, om vi bortser från säkerhet etc, torde väl ändå vara att köra med pannlampa. Det finns ju vattentäta diton som dessutom kan monteras på en hjälm.
Jo… Och sen kan man väll montera på något på masten vid bomfästet möjligen? En vattentät lampa och lite silvertejp !
-
Denna var rätt dyr men verkar riktigt bra!!
Räckvidd: 91m
En fram och två bak på bommen som lyser lite snett framåt så man ser läppen i bottensvängen hade suttit fint… 😉 -
Det som är lite intressant också är hur pass spridningen (bredden) på ljuskäglan blir?
-
Landa ett högt hopp är nog läbbigt… rätt ner i mörkret bara… Risk för plattlandning är nog hög!
-
Oregistrerad
Gäst6 december, 2007 vid 20:18Googels?
-
Jag tror inte längre på den ursprungliga idén med belysning från land. Det bästa måste vara att ha med sig ljuset ut på vattnet. Således finns det några olika alternativ.
1. En headlamp
2. En waterproof scuba lamp monterad på hjälpen.
3. En kombination med en headlamp och en scuba lamp monterad på masten under bommen.http://www.princetontec.com/products/
Detta lär ju funka skitbra. Inväntar svar från dem nu för att höra vad de rekommenderar. Om ni tror er se ett ufo i Apelviken i vintern kan det kanske vara jag som har kul i vågorna : )
-
som orienterare tror jag på deras eller enduroåkarnas pannlampor o inga friluftslampor eller ficklampor där ljusbilden är för smal
är väl inte skjälv så insatt i lampor men kollade lite på en orienterarsida o där finns nog en del att lära http://www.alternativet.nu/osnack/osnack_25_right_innehall.asp -
Tror också på orienteringslampa… de är ju gjorda för att lubba med i skogen. Där är det också mörkt, blött, ojämnt och allmänt skumpigt!
-
Borttagen användare
Borttagen användare7 december, 2007 vid 06:51Hepp. Kan säga att pannlampa är testad för några år sedan. Krävs rejäla doningar för att hinna se kommmande vågor. Kan kanske funka bättre med en riktig orienteringslampa men dom är ju inte helt vattentäta.Funkar ok för vanlig freeriding dock. Körde med en silva lampa med batteripack på huvudet, vattentålig. Finns nog en gammal tråd ang. detta!
Det var dock en go känsla att susa om kring i mörkret.
P-E -
För vanlig freeriding behövs i princip inget ljus alls, det som behövs är några ljuspunkter på land så man kan hålla koll på sin position. Det som behövs är bra trim på prylarna så de “äter” chop utan att seglaren behöver göra nåt. Har provat flera gånger med racesegel och slalombräda, enda gången man märker att det går fort och är choppigt är när man slår i vattnet fter en vurpa.
Logga in för att svara.