Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Nyare (97-) husbil, tips ?
-
Nyare (97-) husbil, tips ?
Posted by bjornen on 20 december, 2007 at 18:55Är det någon av er som äger husbil och har tips på vad man bör tänka på vid köp av en sådan. Finns det något bra forum att läsa om husbilar ? Har fastnat lite för Dethleffs är det ett bra märke ?
//Björn
getwet replied 15 years, 3 months ago 9 Members · 27 Replies -
27 Replies
-
Ska du ha den som renodlad husbil eller som surfbuss med proffsbyggd inredning? Ska du ha surfprylarna på taket eller i bilen med andra ord… En husbil yngre än 97 kostar en hel del pengar – då kanske det känns lite hårt att sätta sågen i inredningen den första man gör bara för att få plats med prylarna. Vilken storlek på bil är du sugen på?
Ett stalltips är att det blir billigare att köpa från Tyskland.
-
@fastforward 434867 wrote:
Ska du ha den som renodlad husbil eller som surfbuss med proffsbyggd inredning? Ska du ha surfprylarna på taket eller i bilen med andra ord… En husbil yngre än 97 kostar en hel del pengar – då kanske det känns lite hårt att sätta sågen i inredningen den första man gör bara för att få plats med prylarna. Vilken storlek på bil är du sugen på?
Ett stalltips är att det blir billigare att köpa från Tyskland.
Den ska användas som renodlad husbil ej surfbuss. Surfprylarna får stuvas på taket eller som vissa husbilar har ett stuvutrymme bak för tex scooter, cyckel mm
//Björn
-
Vår familj står i startgroparna för inköp av en husbil, och vårt resonemang ligger på det här planet.
Efter många års snurrande i europa med surfbuss runt medelhavet har man lärt sig följande.
Inte husbil med sovalkov ovanför förarhytten, för mycket luftmotstånd.
Den ska vara av mindre storlek, annars kommer man inte fram på trånga gator i södra europa. Man kommer inte heller ut på de bästa spotsen som oftast har små grusvägar genom skog eller liknande, gäller även skandinavien. Vissa alppass (dom häftigaste och vackraste, nationalparker mm) får man inte åka igenom om bilen är för stor, eller har för klen motor.
Låg bräsleförbrukning, dieselturbo är ett krav. Inte för liten motor, framförallt om man ska åka längre sträckor, söderut osv längs med autobahn. Jag tror 2.5-2.8 liters turbodiesel är helt ok.Vi kikar på Adrias vanar, nu kostar Adria väldigt mycket iofs men det är den här typen av husbil som vi är ute efter, finns andra billigare fabrikat att få tag på i tyskland.
Vår erfarenhet efter alla dessa år är att man inte behöver så stor husbil om den används vid rätt förhållanden. I södra europa och under vår/sommartid/höst tillbringar man väldigt lite tid i husbilen, man är ute hela dagarna. Runt medelhavet går det inte ens att tillbringa tid i bilen under dagtid, förutom vid färd. Misstänker att många köper för stora bilar, blir både klumpigt och besvärligt, men det är status med stort………..
Vintersemester i fjällen är nog annorlunda då man vill tillbringa betydligt mer tid inomhus, samt att det blir mörkt större delen av dagen.Fördelen också med de vanar vi har kikat på är att bakdörrarna är öppningsbara som på vilken skåpbil som helst. Det går då att använda bussen till mer än bara husbil. Lätt också att slänga in surfprylarna bakifrån och låsa in dessa om du vill lämna bussen någonstans för en liten “turisttripp” i storstan eller liknande. Vi brukar även stoppa in min surfutrustning i boutrymmet under långresor (rena förflyttningar på autobahn på kanske 80-100 mil per dag) genom europa för att slippa luftmotstånd.
På vanliga husbilar är det bara en liten “husvagnsdörr” på sidan som knappt en bredaxlad svensk viking tar sig igenom utan att gå i sidled.
Vanliga bakdörrar är också urskönt att slå upp på morgonen när solen går upp…. -
@getwet 435227 wrote:
Vår familj står i startgroparna för inköp av en husbil, och vårt resonemang ligger på det här planet.
Efter många års snurrande i europa med surfbuss runt medelhavet har man lärt sig följande.
Inte husbil med sovalkov ovanför förarhytten, för mycket luftmotstånd.
Den ska vara av mindre storlek, annars kommer man inte fram på trånga gator i södra europa. Man kommer inte heller ut på de bästa spotsen som oftast har små grusvägar genom skog eller liknande, gäller även skandinavien. Vissa alppass (dom häftigaste och vackraste, nationalparker mm) får man inte åka igenom om bilen är för stor, eller har för klen motor.
Låg bräsleförbrukning, dieselturbo är ett krav. Inte för liten motor, framförallt om man ska åka längre sträckor, söderut osv längs med autobahn. Jag tror 2.5-2.8 liters turbodiesel är helt ok.Vi kikar på Adrias vanar, nu kostar Adria väldigt mycket iofs men det är den här typen av husbil som vi är ute efter, finns andra billigare fabrikat att få tag på i tyskland.
Vår erfarenhet efter alla dessa år är att man inte behöver så stor husbil om den används vid rätt förhållanden. I södra europa och under vår/sommartid/höst tillbringar man väldigt lite tid i husbilen, man är ute hela dagarna. Runt medelhavet går det inte ens att tillbringa tid i bilen under dagtid, förutom vid färd. Misstänker att många köper för stora bilar, blir både klumpigt och besvärligt, men det är status med stort………..
Vintersemester i fjällen är nog annorlunda då man vill tillbringa betydligt mer tid inomhus, samt att det blir mörkt större delen av dagen.Fördelen också med de vanar vi har kikat på är att bakdörrarna är öppningsbara som på vilken skåpbil som helst. Det går då att använda bussen till mer än bara husbil. Lätt också att slänga in surfprylarna bakifrån och låsa in dessa om du vill lämna bussen någonstans för en liten “turisttripp” i storstan eller liknande. Vi brukar även stoppa in min surfutrustning i boutrymmet under långresor (rena förflyttningar på autobahn på kanske 80-100 mil per dag) genom europa för att slippa luftmotstånd.
På vanliga husbilar är det bara en liten “husvagnsdörr” på sidan som knappt en bredaxlad svensk viking tar sig igenom utan att gå i sidled.
Vanliga bakdörrar är också urskönt att slå upp på morgonen när solen går upp….Tack för bra tips ! Den där husbilen såg inte helt fel ut 🙂 Dom modellerna jag tittat på har varit typ denna. http://www.blocket.se/vi/13962035.htm?ca=11_s Har inte tänkt på det där med alkoven får nog tänka om. Det är mycket att fundera på så det inte blir fel. Vi hade tänkt hyra i vår så att man får lite känsla för hur det är.
God jul
//Björn -
Den här modellen har vi kikat närmare på, tycker planlösningen verkar helt ok.
En sådan får man loss helt ny för ca 30 000euro. Förra året såldes dom för 29 900euro med lilla motorn. Tror det var ett tillägg på ca 5-6000kr för den större snurran.
http://www.kucki-mobil.de/mob_a1.htm
Rekommendationen är att kika på husbilar i Tyskland då det är ett hiskeligt överpris i Sverige. Har för mig att motsvarigheten på momsen i Tyskland är 17 eller 19%, i Sverige 25%. Men prisskillnaden är stor även utan skatt/momsskillnaden.
Köper du en ny bil i Tyskland och betalar den tyska skatten/moms så säger EU reglerna att den inte får dubbelbeskattas, man har redan betalat i Tyskland och det går då inte att beskatta den en gång till i Sverige. Detta gäller enbart nya fordon naturligtvis. -
Den typen av husbil som getwet tipsar om verkar säljas för 17k € och uppåt i tyskland. Begagnad runt år 2000 och med 5000-10000 mil på mätaren. Inte helt fel tror jag.
-
@fastforward 435563 wrote:
Den typen av husbil som getwet tipsar om verkar säljas för 17k € och uppåt i tyskland. Begagnad runt år 2000 och med 5000-10000 mil på mätaren. Inte helt fel tror jag.
Tjena, har du några bra länkar till nya/beggade husbilar i Tyskland.
//Björn
-
@Bjornen 436032 wrote:
Tjena, har du några bra länkar till nya/beggade husbilar i Tyskland.
//Björn
Nja, jag har bara kollat på mobile.de som är deras motsvarighet till bytbil.com typ. Finns hur mycket bilar som helst. Det finns även andra sidor som jag inte kommer på på rak arm.
Ska du importera så får du kolla upp vad som krävs. Det finns även svenska firmor som gör allt åt dig för typ 20-30k SEK. Du behöver bara speca vilken sorts bil du vill ha och vilken utrustning så letar de upp ett lämpligt objekt. Det är inte ens något köptvång om du inte gillar bilen.
-
@getwet 435227 wrote:
Oh aaa…. den däringa minsta Adria’n verkade ju smutt. Den går ju in i Garaget också vilket inte skadar. Då kan man parkera i P-hus om man skall gå på stan en hel dag vilket ibland är lättast om man är i en större stad.
Har aldrig varit i en bil med pop-tak. Hur funkar det igentligen??
Basse.. som gärna byter V-klassen snart!
-
Tjena Basse, snart dags för ny tripp till DK va?
Har själv haft funderingar på höjbart tak men blev avrådd eftersom man bor där man bor. Är en sak om man bara använder den under högsommar eller i södra europa, då är det tom skönt eftersom det svalkar.
Däremot när det börjar att kyla på…….tidig vår eller höst, ja då är det inte lika kul längre. -
Nää… det har du rätt i. Tror det var 8 grader sista natten vi sov i bussen i höstas och det var inte skitvarmt… inte så man inte kunde sova heller iof men det är ju alltid trevligt att inte vara kall!
Fast just i denna varianten var det ju både bäddbar säng och pop-tak vilket skulle kunna vara en bra lösning ändå. Jag gillade den skarpt fast det kostar väl skjortan.
Nää.. tror det får bli en lång T5’a iaf… med custom-bygge bak så man får det som man vill. -
Hej,
Hur gick det med det här? Blev det någon husbil/van? Vad köpte ni?Jag är också på jakt och tycker vanvarianten verkar väldigt smidig.
Får man in två vuxna och två små barn?Några nya tips, länkar etc?
Hittade denna, som oxå verkar grym
http://www.buerstner.se/se/husbilar/modeller/city_car.html
Vet någon vad en sån kostar?Vad kostar Adrian?
-
Har ni några tips på svenska firmor som kan hjälpa till att plocka hem bil från tyskland?
Peter
-
Måste den plockas hem av ett företag? Kolla in transportstyrelsens hemsida och sök på “införsel” (vilket det heter mellan EU länder, utanför EU blir det import) så får du rediga svar hur enkelt det är…….Beggad, ingen införselskatt (beggad=6månader eller 600mil tror jag det var) Ny=ska skattas i Sverige, ingen skatt i ursprungslandet.
Leasingkärra mer problematiskt eftersom svenska kreditinstitut enbart fixar via svenska försäljare, DUMT!
Privat införsel, faktiskt enkelt som bara den. Blir en sådan snart….!
Log in to reply.