Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Design Förslag- Speed bräda
-
Design Förslag- Speed bräda
Publicerad av tomw på 9 januari, 2008 vid 10:22Gjorde quick n dirty förslag på speed bräda:
Grund Idé: symetrisk, användbart i båda riktningar- mer flexible
28cm x 150 Full konkav
Vad tyckts? Andra ideer?
lasse62 svarade 17 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Ohh, ser sjukt snabb ut =)
Här kommer mina spontana men ogrundade tankar och funderingar:
1) Många speedbrädor som jag har sett har en cut-out efter bakfoten för att minska drag. Skulle det gå att genomföra men behålla symmetrin på något sätt?
2) Sen en tanke ang. chopkänslighet: Många speedboats har ju v-formade skrov. Skulle det gå att skapa en slags katamaranundersidaså man får både lite v-form på den kant som först möter choppet men ändå behålla konkavens fördelar?
3) Bland båtskrov förekommer det även att man har ”hack” i skrovet för att skapa en luftbubbla som minskar friktionen mot vattnet. Kan detta vara nåt att leka med?
-
ser spännande ut..
en fråga man bör tänka på när man bygger en speedbräda också är hur fort man vill åka. Är det världsrekord på superplatt vatten man är ute efter eller är det en bräda där man kan skjuta fram i 35+ knop i habo utan att slå ihjäl sig? tror vi har rätt dåligt med bra ställen i sverige där det blir så platt att vi kan slå dom riktiga rekorden men 35-40 knop borde ju funka med en bra bräda.Läste rätt mkt om speedbrädor för några år och det är sjukt lite moddar som gör dom sista knopen. några mm rocker eller stance och sånt gör mkt. Läste även om en kille som byggde riktigt snabba woodies och upplevde att den brädan han åkte snabbast med inte alls var den som han tyckte han åkte snabbast med. Nackdelen med att bo där vi gör är att vi har svårt att testa, åka hem å modda lite för att testa igen. då har vinden mojnat eller så är det choppigt eller för grunt. Sen tar de två v igen innan de e bra igen.
För egen del så skulle jag nog vilja ha en rätt lättåkt bräda som käkar småchopp bra i 30-35 knop. De e ju då man kan spöa alla vindsurfare i sverige. =) Sen ska den ju va sjukt lätt att höjda med på vägen tillbaks eftersom jag är så lat å inte vill gå eller lägga flera vändor på att ta igen höjden.
-
Snyggt! Vad anväder du för CAD-program? Jag har en liten tanke, men vet inte om det det skulle funka…
JET-principen bygger ju på att skicka massa bakåt för att få rörelse framåt…om man kollar på folk som ligger och pressar så sprutar det ”massa” vatten rakt ut åt sidan. Skulle man placera ”skovlar” eller fenor under brädan (på läsidan ovan vattnet) som länkar av sprutet bakåt så kanske man man tjäna någon knop!?
Dock så kanske motståndet ökar något. En annan nackdel är att man måste kunna sätta dom på olika sidor beroende på om man kör för babord eller styrbord…Dubbla fenor, som ligger i en i taget?
-
Vill ni ha en nice speedbräda så kan ni beställa av mig eller sam! Riktigt snabb vill jag lova att den är! 4500kr ink frakt i SVerige.
Maila till samhansson@telia.com eller trotzig2002@yahoo.se om ni vill beställa!
-
Tack för feedback.
Pjot- du har fattat vad jag tänkte. En bräda att åker fort i vår lokala förhållande. Ingen world record- bara lite adrenalin.
Har en OR Mako, 34×150 med 18mm single concave och den ÄTER chopp som inget annat.
Har studerat båt design mänga år sedan, både displacement och planing hull design. Speed boat design är inte relevant här. Steg i skrovet används för att minska ”wetted area” efter planing inträffar. V skrov är bara till stora volumer och vågor.
Tror att cut-out vid bakfoten minskar ytan för att förbättra grepp. Jag kompromissar för att ha symetrisk bräda- (set att jag satt fotstroppar asymetrisk och det måste dem vara i så fall). Finns andra alternative- ska tänka på det.
Mer insights välkomnas.
TW
-
Stoorfaen,
Rhino 4.0 i detta fall. Faktisk rätt bra program. Denna bräda tog runt 2 timmar att tänka igenom, modellera, rendera och posta på forumet.
Annars på jobbet har jag kört Alias Studio Tools i 12 år, Pro-E 4 år, och Maya för lite mer flashy renderingar.
-
Den skär igenom choppet så att det inte känns och behåller kanten.
-
Hehe, kul… Jag försöker igen – hur får man en bräda att uppföra sig så som Skäjt-Henke beskriver? Att den är smal kan jag tänka mig är bra. Vad mer?
-
min är sånn… Den är grym…Men inte mycket pop i den . Men asgryyyym och du vill hoppa högt med den. Du har så mycket kontroll även i höga farter och släpper exakt när du vill…
-
haha, gött henke. så det som utmärker en bra chopp-bräda är att det är din. 🙂
Dålig koll på det men vass kant och smal som sagt så man orkar hålla kanten ordentligt (egentligen är det väl inte bredden som är viktig utan att man står nära hälkanten så man får ner kraften bra). Sen är det viktigt att den är rund å fin i framkant så man inte kör fast i vågorna (sjukt jobbigt när det tar tvärstopp).
Konkava brädor är väl bättre eftersom dom får ett renare skär.Fast grymmast ska ju foil-brädor va då dom inte alls går på den stökiga ytan. men verkar lurigt å köra med.
-
@pjoter 437983 wrote:
haha, gött henke. så det som utmärker en bra chopp-bräda är att det är din. 🙂
Dålig koll på det men vass kant och smal som sagt så man orkar hålla kanten ordentligt (egentligen är det väl inte bredden som är viktig utan att man står nära hälkanten så man får ner kraften bra). Sen är det viktigt att den är rund å fin i framkant så man inte kör fast i vågorna (sjukt jobbigt när det tar tvärstopp).
Konkava brädor är väl bättre eftersom dom får ett renare skär.Fast grymmast ska ju foil-brädor va då dom inte alls går på den stökiga ytan. men verkar lurigt å köra med.
Inte vet jag. Men det funkar jeevligt bra.. du ska få testa och se vad du tycker själv..
-
Min hypotes:
En platt botten/nos kommer alltid att slå i choppen. Man måste har en form att bryta/skära vattnet.
En V skrov på en power eller sail båt är till att skära i vattnet och har tillräcklig volym(displacement) att håller fören från att dyka.
En konkav bräda har alltid 2 st kanter som skära oavsett brädvinkel (kantning). Inget volym behövs i en kitebräda- bara yta. Det måste vara mycket konkav.
TW
Logga in för att svara.