Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Tjänstebil
-
Tjänstebil
Publicerad av gurra1978 på 14 januari, 2008 vid 18:52Hur fungerar det egentligen? Försökte läsa mig till lite på http://www.skatteverket.se men man blev inte så mycket klokare för det. Kan någon förklara det hela väldigt enkelt för mig. Fördelar och nackdelar?
mexi_ svarade 17 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hur det fungerar beror väl mkt på hur det är reglerat på ditt företag. Om bilen används i tjänsten eller om det är en ren förmånsbil för privat bruk. Skattekostnaden beror på förmånsvärdet, som beror på pris på bilen, basbelopp, ränta etc. Bäst är väl om du kollar mer exakt med din arbetsgivare.
Bra är om bilen är en miljöbil, då reduceras förmånsvärdet. Dessutom kan man få gratis parkering, tex här i GBG. Rätt gött också att inte äga bilen om den pajar, kan bli dyra räkningar.
Jag har precis beställt en V50 Flexifuel tjänstebil faktisk. Det blir miljövänligt och najs. -
Ok, jag börjar haja. Så om man en ny bil som man slipper massa jobbiga reparationer på, åka med komfort, åka säkert, ja allt vad en ny bil i mellanklassen ofta erbjuder kan en tjänstebil vara schysst. Man slipper helt enkelt hosta upp massa pengar ur egen ficka eller ta ett lån. Man betalar bara av per månad och har en schysst bil helt enkelt. Sen exakt vad det kostar beror på bilmärke mm. Tjänstebil är kanske inte det billigaste valet men det är enkelt och smidigt Är det korrekt uppfattat?
-
Du hajjar nog det hela bra. Det blir ett enkelt och okomplicerat bilåkande med en ny bil. Dock kostar det ju en del…
-
I mina ögon är det just det bekymmersfria bilägandet som talar mest för tjänstebil.
-
MEN det kostar som sagt. Dels blir det en kostnad för företaget och dels blir det en kostnad för dig. Ta reda på exakt vad totalkostnaden blir för dig+företaget. Misstaget många gör är att bara tänka på sig själva men om man inte tar ut tjänstebil så besparar man samtidigt företaget en kostnad som man kanske skulle kunna få ut i extra lön istället. Sådant är viktigt att räkna på. Men sedan finns det ju arbetsplatser som har som krav att alla ska ha tjänstebil och då finns det ju inte så mycket att orda om.
Miljöbilar är trevliga som sagt. Etanolbilar ger 20% rabatt på förmånsvärdet. Hybrider (såsom Toyota Prius) och bilar som drivs med gas får 40% rabatt. Sedan finns det ju de bränslesnåla miljöbilarna som släpper ut mindre än 120g co2 – de räknas till 20%-kategorin tror jag.
Kör du mycket i tjänsten och räknar på milersättningen så kan du gå plus på att köra en Prius faktiskt (pga lågt förmånsvärde och låg förbrukning).
-
Om man kör cirka 3-4000 mil om året så ”tjänar” man på att ha leasing bil. Om man räknar med nya däck, service och värdeminskning på en ny bil.
Vi räknade på en Audi A4 2.0 tdi.
Men alla kör kanske inte så mycket…
-
Är det någon som har koll på hur det blir om man har eget företag? Då får man ju betala förmånsvärde och sånt som vanligt men även köpet av bil och resten av företagets kostnader.
När är det lönsamt att leasa bil i den situationen? Jag kör ca 4-5000mil om året och plockar nu ut 18 kr skattefri ersättning och kör privat bil./Micke
-
Ta kontakt med en leasingfirma, eller företagsleasing hos någon bilfirma och be om en kalkyl. Du kör såpass mycket, så det borde vara intressant.
Om firman går bra kan det absolut vara värt det, ett sätt att köra ny bil istället för att ta ut mer lön (som skattas mest). Frun har startat firma, och vi kikar på att ta en tjänstebil på hennes företag rätt snart.
-
@MJunken 438729 wrote:
Är det någon som har koll på hur det blir om man har eget företag? Då får man ju betala förmånsvärde och sånt som vanligt men även köpet av bil och resten av företagets kostnader.
När är det lönsamt att leasa bil i den situationen? Jag kör ca 4-5000mil om året och plockar nu ut 18 kr skattefri ersättning och kör privat bil./Micke
Det där är ett typfall när det är väldigt lönsamt med tjänstebil. Kolla runt med lite leasingföretag som sagt.
-
@MJunken 438729 wrote:
Är det någon som har koll på hur det blir om man har eget företag? Då får man ju betala förmånsvärde och sånt som vanligt men även köpet av bil och resten av företagets kostnader.
När är det lönsamt att leasa bil i den situationen? Jag kör ca 4-5000mil om året och plockar nu ut 18 kr skattefri ersättning och kör privat bil./Micke
Det är mycket sällsynt att man såsom näringsidkare tjänar på en tjänstebil, pengarna måste in till firman först, sedan ska du personligen beskattas, om man passerat brytpunkten i inkomstskatt så blir det riktigt dyrt. Om du däremot är anställd i ett större företag och väljer en bil med relativt lågt förmånsvärde så kan det vara lönsamt, framförallt en miljöbil. Men även här är inkomstskatten avgörande.
Observera att man gör skillnad på tjänstebil och förmånsbil. Så…vilket är det vi pratar om?
-
Som företagare kan du räkna med att en vanlig firmabil kostar dig ca 100.000 per år (för företaget). Om du sedan är tvungen att ta upp bilen som bilförmån privat så kostar den dig ytterligare 3500-5000 per månad.
Om du vill slippa att förmånsbeskattning privat, ska du ha en auqapack-tät körjournal (max 10 privatresor på max 200 mil) men också äga/köra en finare privat bil som rullar mycket. Finns massa prejudikat på detta på skatteverket.se -
Ajdå. Det ni säger är att min fru, som precis startat eget, inte bör ta en bil på firman utan att det är bättre att jag fortsätter med min tjänstebil (jag jobbar på ett stort företag, med ett i och för sig rätt uselt tjänstebilsavtal)?
Mycket intressant läsning!
-
@dr Masse 439784 wrote:
Ajdå. Det ni säger är att min fru, som precis startat eget, inte bör ta en bil på firman utan att det är bättre att jag fortsätter med min tjänstebil (jag jobbar på ett stort företag, med ett i och för sig rätt uselt tjänstebilsavtal)?
Mycket intressant läsning!
Det här är lite klurigt om det är lönsamt eller inte, det beror väldigt mycket på omständigheterna och det är massor av parametrar som avgör. AB, HB eller enskild firma…..och leasing går oftast fetbort.:wink:
Bara som ETT exempel, hur många näringsidkare vet att pensionen och SGI (sjukpenninggrundande inkomst) sjunker. Det normala för en näringsidkare med ett mindre företag är att man har en låg inkomst, aldrig över brytpunkten. Detta ger redan från början en låg inkomstpension och premiepension, samt en låg SGI. Det normala är att företagaren minskar ytterligare på sin lön (om det gäller AB, i enskild firma är det det som blir över som hamnar i plånboken, och räknas som inkomst= egna uttag) för att kompensera tjänstebilen.
Man får på så sätt ännu lägre pensonsinbetalningar och SGI.Gäller det AB så minskar den skattefria akktieutdelningen också….som exempel.
I de flesta fall (notera de flesta, inte alla) är det oftast mer lönsamt att köpa bil privat och sedan ta ut skattefri milersättning. Du kan ta ut mer men då ska belopp över 18 kronor beskattas vilket är helt onödigt om företaget är ditt eget.
Att det skulle vara enklare och mer problemfritt att köra tjänstebil/förmånsbil förstår inte jag, en bil går sönder oavsett vem den ägs eller brukas av. (syftar här på näringsidkaren själv)Viktigare är då att se till att fabrikatet jag köper har en bra garanti. Vissa fordon idag har ända upp till sju års nybilsgaranti. Jag tycker det verkar enklare att slippa använda körjournal för varenda km man kört samt slippa problemet med skatteverket som garanterat kommer att uppstå om man är näringsidkare. Är det något dom hugger på så är det just tjänstebilar.
Om jag däremot är anställd i ett företag som vanlig löneslav så kan det bli enklare.Men det finns massor av aspekter som måste beaktas för att kunna göra en riktig jämförelse, så det är absolut inte bara svart eller vitt.
-
Jag har eget företag och har provat både att ta ut milersättning och ha leasingbil (har det nu). För mig var det absolut bäst ekonomiskt att ta ut milersättning. Hade en skitbillig bil som kostade c:a 10 kr/mil (värdeminskning, försäkring/skatt, bensin, service) och tog ut 18 kr/mil i ersättning. Nu har jag en splitter ny och det är ju jätteskönt på alla sätt, men kostar företaget c:a 12.000 kr/månad (leasing, arb.avg. samt mina skatter).
Mitt tips är att ha en billig bil och ta ut milersättning för EGNA företagare. Som anställd skulle jag ta en miljöbil med minskat förmånsvärde, det är svårslaget.
Logga in för att svara.