Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur gammalt segel vill man ha?

  • Hur gammalt segel vill man ha?

    Publicerad av robin på 7 februari, 2008 vid 14:52

    Hejsan! Jag fick prova Björnens RS Slalom 7.2 i höstas på ett byigt Näsby Park och blev djupt imponerad av bottendraget i kombination med stabiliteten. Det kändes som om seglet hade obegränsat med kraft utan att vilja slitas ur händerna på mig. Jag är ruskigt sugen på att skaffa ett race eller freeracesegel runt 7.5-7.8 men har begränsad ekonomi eftersom jag har blivit med hus… Därför undrar jag hur långt bakåt i historien man kan gå om man vill ha den där fantastiska kombinationen av grymt tidig planing, skitrolig toppfart och känslan av lugn men ursinnig behärskning. Måste jag köpa en 07:a eller går det lika bra med en 04:a eller kanske till och med en 01:a?

    Ska väl tillägga att jag inte tänker köpa med fel mast.

    bjornen svarade 16 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 15:47

    Jag är nybörjare, så ta mig med en nypa salt.

    Jag lärde mig surfa med NP mk2 segel med en massa cambers och bra buk. Köpte senare ett gäng onshore och ett zerofive. Jag tycker att såfort jag är i luften så föredrar jag de gamla seglen med cambers… Tycker att de planar lättare (kanske bara en känsla dock (?)) Och har en helt annan tryck punk som åtminstoden jag kan köra med mer överriggad. Körde med mitt mk 2 5.7 i lommo i sommras när folk riggade 4.7. Givigtvis var jag lite överriggad men inte så farlgit ändå! Om jag blir överriggad med mitt zerofive 6.9 så går det åt helvete, bokstavligen.

    Så, jag tror att du med gott samvete kan köpa “äldre” saker, lätt från 04. Borde vara stor prisskillnad på 04 och 07 om man kollar på steffo priser.

    // Nybörjaren

  • kinetic

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 16:14

    Min gissning är att du bör hålla dig till segel från -04 o framåt, förslagsvis NP RS4, Severne SSR/Code Red, Gaastra Vapor, North Warp (F2005 o framåt)…
    Om jag vore dig skulle jag köpa så nytt som möjligt o behålla längre….

  • kapten-k

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 19:47

    jag har kört på race segel från 93-05 och kan säga att efter -95 så började seglen tvista mer och gav lättare känsla i händerna, ett stort kliv kom också runt -00 då man gjorde större topp som tvistade ännu mer. typ np z1
    så jag hade satsat på ett racesegel från -01 och framåt.
    sen finns det ju missar i vissa konstruktioner, för och nackdelar.
    tex north cambersen (tyg gaffeln) gav olika djup profil på babord resp styrbord, däremot så är seglen extremt profil stabila.
    Hur mycket de nya breda mastfickan gör vet jag inte då jag bara har seglat lite på ett sånt segel.
    det viktigaste är nog att man har rätt mast!

  • rasmus_w

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 22:45

    Jag håller med övriga, även när vi snackar racesegel från tidigt 90-tal finns den känslan du beskriver. Däremot ser jag ingen som helst anledning till att köpa ett så gammalt segel. Om vi bortser från det att det hänt enormt mycket trots att känslan är densamma så är gamla racesegel precis lika mastkritiska som nya, men skillnaden är att man utan vidare får tag i en ny NP X9 om den gamla pajar, men försök få tag i en 5-meters Fiberspar World cup carbon med MCS 28 när den gamla lämnat in…

    Och utvecklingen rör som sagt på sig, prestandan hos racesegel är ju trots allt ganaks konkret mätbar jämfört med prestandan på andra segel och därför är det rätt lätt för designern att avgöra om det nya segle är bättre eller sämre än det gamla.

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 23:17
    Rasmus_W;443491 wrote:
    Jag håller med övriga, även när vi snackar racesegel från tidigt 90-tal finns den känslan du beskriver. Däremot ser jag ingen som helst anledning till att köpa ett så gammalt segel. Om vi bortser från det att det hänt enormt mycket trots att känslan är densamma så är gamla racesegel precis lika mastkritiska som nya, men skillnaden är att man utan vidare får tag i en ny NP X9 om den gamla pajar, men försök få tag i en 5-meters Fiberspar World cup carbon med MCS 28 när den gamla lämnat in…

    Och utvecklingen rör som sagt på sig, prestandan hos racesegel är ju trots allt ganaks konkret mätbar jämfört med prestandan på andra segel och därför är det rätt lätt för designern att avgöra om det nya segle är bättre eller sämre än det gamla.

    Vill du ha en ? 460 carbon 60 och 510 60 liggandes hemma i fars garage. Dock så har han planer på att använda masten till en radiomast som man kan ha med sig på flyg tävlingar ^

  • kapten-k

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 23:49

    @Tim.Eriksson 443495 wrote:

    Vill du ha en ? 460 carbon 60 och 510 60 liggandes hemma i fars garage. Dock så har han planer på att använda masten till en radiomast som man kan ha med sig på flyg tävlingar ^

    1 eller 2delade????

  • robin

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 08:00

    Tack för alla svar. Jag är inte ett dugg klokare, men det är ju kul med respons!

    Min plan är att absolut inte köpa segel från 90-talet eftersom det trots allt har hänt mycket. Dessutom har jag en känsla av att perioden -00 till -03 ungefär var väldigt formulaorienterat och att racesegel runt 7,5 var hårdvindssegel på ett annat sätt än nu. Runt -04 kom väl slalom tillbaks på riktigt, och det är kanske där jag ska börja titta? Vad säger ni?

    Vad finns det för utveckling hos freeraceseglen? Med katalogbitande som grund har jag en känsla av att NP V8 till exempel har blivit mer och mer rejsigt med åren. Kan det stämma?

  • tim-eriksson

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 11:20
    Kapten K;443498 wrote:
    1 eller 2delade????

    Kompromisslösa! 1 solid del. Blir ju lite extra vikt på 2 delade…

  • jester

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 19:00

    Skall du köpa beggade segel så tycker jag du skall köpa 2004 eller nyare. Tänk dock på att trots att dom är beggade, så bör du se till att köpa dom med rekommenderad mast.

    Ja, dom moderna freerace-seglen är riktigt rejsiga faktiskt, och räcker väldigt långt för dom flesta. Körde själv just V8 för några år sedan, och det var ett bra segel, men det kändes som om dom fullcambrade seglen har något större register, Iaf när vinden börjar trycka på.

  • robin

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 19:06

    @Jester 443692 wrote:

    Skall du köpa beggade segel så tycker jag du skall köpa 2004 eller nyare. Tänk dock på att trots att dom är beggade, så bör du se till att köpa dom med rekommenderad mast.

    Ja, dom moderna freerace-seglen är riktigt rejsiga faktiskt, och räcker väldigt långt för dom flesta. Körde själv just V8 för några år sedan, och det var ett bra segel, men det kändes som om dom fullcambrade seglen har något större register, Iaf när vinden börjar trycka på.

    Ja då verkar det som om min känsla var rätt. Varför tycker du just 2004? Av de skälen som jag skrev eller något annat?

  • jester

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 20:41

    2004 var året då NP RS4 kom, och samtidigt började GPS-speedsurfing födas runt om i världen. Det har helt enkelt varit emra fokus på slalom/speed sedan dess. Dessutom gillar jag breda maststrumpor… 😀

  • kapten-k

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 21:09

    @Tim.Eriksson 443564 wrote:

    Kompromisslösa! 1 solid del. Blir ju lite extra vikt på 2 delade…

    vad jag kommer i håg så är de ruggit smala i toppen?
    Synd de ligger i linköping annars hade jag nog varit sugen på en.

  • getwet

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 00:20

    @Robin 443698 wrote:

    Ja då verkar det som om min känsla var rätt. Varför tycker du just 2004? Av de skälen som jag skrev eller något annat?

    RS4 har en förmåga att gå sönder i mastfickan, inuti. Välj därför rs5 eller senare så är problemet löst. Observera att detta gäller bara NP.

    Det blev ett stort lyft på cambersegel from det att GPS mätningarna började eftersom det då blev lite mer allvar. Så från 2006 och framåt så är det riktigt bra grejer om du väljer de erkända fabrikaten.

  • robin

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 10:39

    @getwet 443751 wrote:

    Det blev ett stort lyft på cambersegel from det att GPS mätningarna började eftersom det då blev lite mer allvar. Så från 2006 och framåt så är det riktigt bra grejer om du väljer de erkända fabrikaten.

    Går det att beskriva vad som blev bättre? Kommer jag som inte kör med GPS (än…) märka någon skillnad? Det jag framför allt är ute efter är inte den sista knopen, för den tror jag beror mer på mig än på seglet, utan vindregistret och känslan. Vill helt enkelt ha roligt!

    Finns det några segel man bör undvika om man vill ha bra grejor? Simmer, Arrows, Gun? Finns det några som är uppenbart bättre än många andra? Naish har jag ju förstått;-)

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 11:47
    Kapten K;443723 wrote:
    vad jag kommer i håg så är de ruggit smala i toppen?
    Synd de ligger i linköping annars hade jag nog varit sugen på en.

    Men då har du tur! De ligger inte i Linköping, utan Uppsala 😉

    Orkade inte släpa med dem… Ligger hemma i fars garage med ett dussin andra avdankade leksaker.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur gammalt segel vill man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.