Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Vw fråga
-
Vw fråga
Publicerad av jocke-g på 15 februari, 2008 vid 21:29Hej på er alla.
Jag är just nu på jakt efter en buss det ska vara den långa modellen av Vw Caravelle eller transporter det spelar inte så stor roll. Årsmodell som är aktuellt är från -98 och nyare. Och tänkte fråga er om era erfarenheter om eventuella fel man kan tänkas få på dom och ska hålla extra koll på när man köper en. Jag vet ju att spindelleder och styrleder är ett vanligt fel vid besiktingen men har ni några andra saker som ni anser att man ska kolla extra noga innan köp?
Hoppas att ni kan ta er tid och svara.
Jocke
hakuna svarade 16 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Kolla om kamremmen är bytt vid 12000mil. Kostar 5-9000kr att byta. Samt om oljan är bytt regelbundet.
/Magnus
-
Mag;445015 wrote:Kolla om kamremmen är bytt vid 12000mil. Kostar 5-9000kr att byta. Samt om oljan är bytt regelbundet.
/Magnus
det låter löjligt mkt att det ska kosta 5-9 tusen kr. är du säker på att det inte är 5-9 hundra kr.
-
Thörn;445058 wrote:det låter löjligt mkt att det ska kosta 5-9 tusen kr. är du säker på att det inte är 5-9 hundra kr.
Välkommen till den verkliga världen, du har inte haft bil förut va?..
Efter -99 är lederna bättre på Transporter/Carawelle, nyare desto bättre.
Det är få kända brister på bussarna och det är inte något frekvent fel på dem. Min 01:a hade ett remhjul som brast vid en motvikt och det var tydligen ett känt fabrikationsfel och kostade inte många pengar att fixa. Alltså inget att hänga läpp över eller bry sig om.
Annars är bussarna nyare än -98 ett ganska säkert kort, de håller många mil. Däremot borde du kolla efter stora motorn, 2,5 TD:n är riktigt bra. Tvålitarna får gå hårdare och 2,5:orna går mycket lugnare och har mer ork. Dessutom är drivlinan i de bussarna du kollar på långlivade.
Är bilen i hyfsat skick och har bra servicebok så är de ofta ett säkert kort, och skulle det vara något som behöver åtgärdas är det lättmekat. -
8800kr på Atteviks i Jönköping. Och att inte byta=den går sönder kan kosta hur mkt som helst.
Skatt=3-4000/år, försäkring minst lika mycket.
/Magnus -
På en Transporter -01 (diesel 88Hk) tar VW ca 13500 för att byta kamremmarna (inkl vattenpump)
-
skatten ligger väl på ca 4500:- nuförtiden för en diesel. 3000 för en bensinare
-
Svenne;445064 wrote:Välkommen till den verkliga världen, du har inte haft bil förut va?..
quote]Mag;445103 wrote:8800kr på Atteviks i Jönköping. Och att inte byta=den går sönder kan kosta hur mkt som helst./Magnus
Kollade upp att en kamremsats kostade 1000kr till en vw transporter 99a. En bra verkstad tar väll runt 500 kr/h i arbetskostnad. och btata kamrem ska väll inte ta så lång tid om man vet vad man pysslar med. billigast är ju att fixa själv och att byta kamrem är nog vad man kan klara av själv. skaffa en reperationshandbok så spar ni mkt pengar.
-
Tack för era svar. Jag kan säga så att det blev en Vw caravelle -00 lång Halv glasad. med 2,5 motorn så nu blir det till att fixa lite inredning och pyssla om den inför kommande Europa resa i sommar.
En följdfråga är vad ni får betala i försäkring och vilket bolag ni rekomenderar.
Jocke
-
Thörn;445193 wrote:Svenne;445064 wrote:Välkommen till den verkliga världen, du har inte haft bil förut va?..
Kollade upp att en kamremsats kostade 1000kr till en vw transporter 99a. En bra verkstad tar väll runt 500 kr/h i arbetskostnad. och btata kamrem ska väll inte ta så lång tid om man vet vad man pysslar med. billigast är ju att fixa själv och att byta kamrem är nog vad man kan klara av själv. skaffa en reperationshandbok så spar ni mkt pengar.
Som sagt, du har inte haft bil va?
Stoppa gärna ner fingrarna och byt kamrem på en -99:a, och så hör du av dig med hur många timmar du gjorde av med. Det är inget fel med att göra det själv, men när du har gjort det en gång så kanske du förstår varför det kostar att lämna bort jobbet. Boka inte in någon dejt på kvällen för det är stor risk att du inte går på den. http://www.amp82.co.uk/tt/timingbelt/Dessutom, när kamremmen byts gör man vanlig service (olja 500:-, filter 100:- och luftfilter 200:-) och ett vattenpumpsbyte (600:- plus vätska). Är det en bensinare åker du på en tusenlapp till i tändstift och kablar.
Edit: Här är en guide för TDI:n, http://pics.tdiclub.com/pdf/a4timingbelt.pdf
-
Hehe…….Skönt utan kamrem! Det där såg inte alls roligt ut.
-
Svenne: Hehe…Lite mer jobb på en TDI än på de “gamla hederliga” VW spisarna (1.8 & 2.0 bensin), där kan man riva av ett kamremsbyte på 90min men inte en chans att göra det på en TDI, ser ut att vara ett dagsverke…
-
kinetic;445270 wrote:Svenne: Hehe…Lite mer jobb på en TDI än på de “gamla hederliga” VW spisarna (1.8 & 2.0 bensin), där kan man riva av ett kamremsbyte på 90min men inte en chans att göra det på en TDI, ser ut att vara ett dagsverke…
Ja, i gamla rövbussarna byter man motor på 40 minuter. 🙂
-
Läste instruktionen som svenne länkade till och får väll erkänna att det var j***a mycket krångligere än vad jag trodde. Tur att man har en gammal vw transporter 85a så man slipper den skiten.
-
Mag;445225 wrote:storstadsverkstäder tar inte sällan mer än 1000kr/t
/MagnusOm någon hadde tagit 1000kr/h så hadde jag tackat för mig och letat upp ngn annan verkstad. Det är fan att bli rånad om man betalar så mycket. Men om så är fallet i stor städerna så kan man ju skatta sig lycklig att man bor i en mindre håla.
Logga in för att svara.