Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freeridebräda
-
Freeridebräda
Publicerad av Oregistrerad på 14 mars, 2008 vid 20:36Hej,
Jag undrar om det finns någon som har några bra tips på vad jag ska köpa mej för bräda/rigg. Jag har tidigare surfat en del på sent 90-tal o början på 2000-talet. Kommer segla på ostkusten, Oskarshamn men även en del på mälaren. Är ingen vågkille utan vill bara kunna vara ute ofta och kunna segla de flesta förhållanden. Jag väger 78 kg.
ubaten svarade 16 år, 6 månader sedan 16 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Jag skulle utan vidare kunna rekommendera JP Excite Ride. Jag har kört denna bräda i 100, 110 och 120 l storlekarna. Jag väger själv 76 kg och skulle nog köpa 100 eller 110 om jag skulle köpa på en freeride-bräda. Den får genomgående väldigt bra omdömmen i surftidningar. Planar tidigt, väldigt lätt att gipa och stabil i choppigt vatten. Köp 2007 modellen istället för 2008 då det är inga nämnvärda skillnader mellan årsmodellerna. Surfersparadise eller skidsport i bromma har säkert några exemplar att sälja. Du har inte funderat på en freestylewave bräda, typ JP, RRD eller Fanatic? Väldigt roliga brädor som passar de flesta förhållanden.
frågan är bara vilka segelstorlekar du vill köra samt hur duktig du är. Vad har du kört tidigare?
mvh/Mårten
-
Oregistrerad
Gäst15 mars, 2008 vid 11:55Det lutar nog mera åt en freeridebräda för mej, kunna seegla i choppiga vatten utan att det blir flygplan av brädan.
Jag har tidigare seglat en f2 sputnik 275 på 95 liter och en mistral explosion på 130 liter. Jag trivdes bäst med ett 6.0 segel på F2:an och en 7.0 på mistralen.
Ska kolla upp de brädor du rekommenderade, tack/Jonas
-
Johan Hoffstedt
Gäst21 mars, 2008 vid 09:21@Oregistrerad 451916 wrote:
Hej,
Jag undrar om det finns någon som har några bra tips på vad jag ska köpa mej för bräda/rigg. Jag har tidigare surfat en del på sent 90-tal o början på 2000-talet. Kommer segla på ostkusten, Oskarshamn men även en del på mälaren. Är ingen vågkille utan vill bara kunna vara ute ofta och kunna segla de flesta förhållanden. Jag väger 78 kg.
Du ska kolla på en Kona ONE, detta är en perfekt bräda för dig och på köpet kan du nog få med dig flera i familjen. Kona ONE var Sveriges mest sålda bräda 2007. Brädan fungerar i alla förhållanden och har en förlåtande stil, planar tidigt vilket gör att du har extremt kul, att kryssa i 20 knop och på undanvindarna upp till 30 knop (om man är duktig), man måste testa för att förstå, det flesta som utalar sig har inte testat Kona ONE, skulle du inte plana kan du segla på centerbordet.
Det finns inga begagnade då folk som köpte brädan är extremt nöjda. kolla in http://www.kona-windsurfing.com eller http://www.konanordic.com
finns ytterligare en fördel är att man behöver bara 1 st segel för sin vikt (7:4) seglet är konstruerat så att det twistar en hel del i hårvind men utan att förlora balansen. Konakonceptet är en stor succé.
En annan fördel är att det finns en hel del trevliga events i Sverige.Johan
-
Med risk för att lägga ved på brasan, väcka den björn som sover etc så måste jag ändå skriva följande: Visst Kona One är säkert jätterolig både som ickeplanande och planande alternativ till moderna freeridebrädor (som i ärlighetens namn är väldigt trista när man inte planar). Men en person som tidigare surfat på i 95-130 liters intervallet tror jag kommer känna en stor seghet i att kryssa runt på en 3 å en halv meters 220 liters Kona. Och som det så pedagogiskt står på hemsidan
“You may execute any on-water manoeuvre with ease, but do not perform aerials or jumps. Longboards are not designed for jumping due to their extended surface area.”Ergo: Kona (One, Surf, Mahalo, Freestyle) är en trevliga, förlåtande, lättseglada och roliga bräda för många. Men inte det bästa valet för alla. Dessutom är de rätt dyra jämfört med en vanlig freerideplanka.
-
Konan är en perfekt familjebräda eller för dom som vill cruisa omkring i skärgården eller tycker det är grymt kul att tävla i en entypsklass. MEN och ett stort MEN, så fort det blåser 6 m/s eller mer så är en modern freeride MYCKET roligare.
-
Själv är jag väldigt nöjd med min Fanatic TrippleX 115 liter. Jag kör mest i Stockholm men även på Gotland och Skåne. Själv väger jag 70 kg.
En TrippleX såg jag idag till salu: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=17013 Ett ok pris tror jag!
//Peter
-
Johan Hoffstedt
Gäst22 mars, 2008 vid 20:43@Oscar 453321 wrote:
Konan är en perfekt familjebräda eller för dom som vill cruisa omkring i skärgården eller tycker det är grymt kul att tävla i en entypsklass. MEN och ett stort MEN, så fort det blåser 6 m/s eller mer så är en modern freeride MYCKET roligare.
Hur ofta blåser det mer än 6 meter och har du verkligen testat Kona ONE i hårdvind, jag tror att du inte seglar på denna då för då kör du mindre brädor.
OBS Kona ONE har två volymer och kan inte beblandas men en vanlig långboard, testa en Kona ONE innan du bestämmer dig!Man kan ju snacka om vad saker kostar, men en sak glömmer man andrahandspriset på en Kona ONE ligger helt i en annan nivå än brädor som inte är entyp. Kona faktamässigt är den mest växande klassen och det beror just på att den är extremt kul i hårdvind också, men inte som en lite bräda på 80 liter men klart gämnförbar med de flesta freeridebrädorna.
-
Oregistrerad
Gäst22 mars, 2008 vid 21:40@Johan Hoffstedt 453365 wrote:
Hur ofta blåser det mer än 6 meter och har du verkligen testat Kona ONE i hårdvind, jag tror att du inte seglar på denna då för då kör du mindre brädor.
OBS Kona ONE har två volymer och kan inte beblandas men en vanlig långboard, testa en Kona ONE innan du bestämmer dig!Man kan ju snacka om vad saker kostar, men en sak glömmer man andrahandspriset på en Kona ONE ligger helt i en annan nivå än brädor som inte är entyp. Kona faktamässigt är den mest växande klassen och det beror just på att den är extremt kul i hårdvind också, men inte som en lite bräda på 80 liter men klart gämnförbar med de flesta freeridebrädorna.
Jag har testat Kona one och även kört raceboard, jag tyckte det var väldigt mycket raceboardkänsla i den, absolut inte freeridekänsla!! är man van att köra våg eller freeride så får man problem att få en ONE att svänga, för den vill inte. Jag har dock bara testat i lättvind
-
@Johan Hoffstedt 453365 wrote:
Hur ofta blåser det mer än 6 meter och har du verkligen testat Kona ONE i hårdvind, jag tror att du inte seglar på denna då för då kör du mindre brädor.
OBS Kona ONE har två volymer och kan inte beblandas men en vanlig långboard, testa en Kona ONE innan du bestämmer dig!Man kan ju snacka om vad saker kostar, men en sak glömmer man andrahandspriset på en Kona ONE ligger helt i en annan nivå än brädor som inte är entyp. Kona faktamässigt är den mest växande klassen och det beror just på att den är extremt kul i hårdvind också, men inte som en lite bräda på 80 liter men klart gämnförbar med de flesta freeridebrädorna.
Vad skönt att det finns en patentlösning på allas brädbehov. Som dessutom promotas på ett balanserat och trovärdigt sätt.
Denna tråden skall dessutom ligga på konfen, inte freestyle/våg forumet, flyttar den dit.
-
Det låter som om en freeride kring 110-120 liter skulle göra jobbet bra för dig. Jag är ju helt såld på Starboard Carve men lycka till att hitta en sån begagnad. Kunde du köra en sputnik kanske en Kombat 104/114 vore en bra lösning. Då är du ju inte helt saltad om det börjar bli lite vågor. Har inte kört den själv måste jag erkänna men tanken bakom brädan verka bra..
Sammanfattningsvis tror jag att en modern mindre freeridebräda är det du vill ha. Du skulle säkert klara av en mindre planka men om du skall köra östkust och mälaren gissar jag att du vill kunna dra rigg oxå.MVH
JohanC
PS Det är något lite lätt frikyrkligt över Kona-gubbarna. Undrar varför? DS
-
Oregistrerad;451916 wrote:Hej,
Jag undrar om det finns någon som har några bra tips på vad jag ska köpa mej för bräda/rigg. Jag har tidigare surfat en del på sent 90-tal o början på 2000-talet. Kommer segla på ostkusten, Oskarshamn men även en del på mälaren. Är ingen vågkille utan vill bara kunna vara ute ofta och kunna segla de flesta förhållanden. Jag väger 78 kg.
Seglar själv på ostkusten (Västerviksregionen samt i Sthlm). Väger som du.
RRD Freeride 120l. Funkar bra. Går att kryssa med när sjöbrisen dör…
/Henrik T -
@Johan Hoffstedt 453365 wrote:
Hur ofta blåser det mer än 6 meter och har du verkligen testat Kona ONE i hårdvind, jag tror att du inte seglar på denna då för då kör du mindre brädor.
OBS Kona ONE har två volymer och kan inte beblandas men en vanlig långboard, testa en Kona ONE innan du bestämmer dig!Man kan ju snacka om vad saker kostar, men en sak glömmer man andrahandspriset på en Kona ONE ligger helt i en annan nivå än brädor som inte är entyp. Kona faktamässigt är den mest växande klassen och det beror just på att den är extremt kul i hårdvind också, men inte som en lite bräda på 80 liter men klart gämnförbar med de flesta freeridebrädorna.
Det blåser rätt ofta över 6m/s och uppåt under sommarhalvåret, det finns ett fenomen som kallas SJÖBRIS;) Finns flera ställen runt om i Stockholm som har en stark sjöbris. Bara för att nämna några: Fituna, Björkvik, Baggensfjärden, Oxnö, Näsby Park, Görväln. Det finns flera ställen som har en bra sjöbris som sagt.
Känns lite som att XXXX-folket snöar in helt på XXXX och inte kan se några andra brädtyper än just den. Trist tycker jag.
En som har kört raceboard förut och inte vill tillbaka till den typen av bräda.
Det jag såg av XXXX på mässan får mig att avstå. Lång bräda utan möjlighet till justering av riggposition under segling. Tror den skulle må bra av en justerbar mastskena…. -
@Johan Hoffstedt 453365 wrote:
Hur ofta blåser det mer än 6 meter och har du verkligen testat Kona ONE i hårdvind, jag tror att du inte seglar på denna då för då kör du mindre brädor.
OBS Kona ONE har två volymer och kan inte beblandas men en vanlig långboard, testa en Kona ONE innan du bestämmer dig!Linsurf var en av de första klubbarna som hade Kona i Sverige, tack vare mig. Vi har 2 st med entypsriggar. Jag har seglat Kona med 8.3 – 5.0 upp till 10-12m/s. Har till och med hoppat med Konan. Kona One kommer aldrig vara något annat än det jag skrev ovan dvs en bra familjebräda, en lättvindscrusier eller för de som vill komma igång med bansegling. För allt detta är den perfekt men sämre än moderna freeridebrädor så fort det blåser mer än 6m/s.
En formula flyger om Konan redan i 4m/s, never looking back.
OBS! Jag är positiv till Kona ONE men är så trött på alla som försöker få den till att ersätta allt.
2 volymer? Nja men 2 längder.
-
köp en 120l slalom bräda! skit kul att ligga och bränna med när det blåser 5-9m/s. sedan tidigt 90-tal har det hänt otroligt mycket med slalom brädorna och de är nu inte mycket svårare att segla än en vanlig freeride bräda. kona ska du som sagt prova innan du köper en sådan. oavsett vad de ovan skriver så är det en pråm jämfört med allt annat på marknaden.
-
@Oregistrerad 451987 wrote:
Det lutar nog mera åt en freeridebräda för mej, kunna seegla i choppiga vatten utan att det blir flygplan av brädan.
Jag har tidigare seglat en f2 sputnik 275 på 95 liter och en mistral explosion på 130 liter. Jag trivdes bäst med ett 6.0 segel på F2:an och en 7.0 på mistralen.
Ska kolla upp de brädor du rekommenderade, tack/Jonas
Jag tror som Goose att en 110-120 liters modern freeridebräda kommer att bli närmast perfekt. Detta är nog den mest genomarbetade brädtypen som finns, och nästan samtliga tillverkares brädor i den här klassen är bra. JP X-cite är en etablerad storsäljare, men även RRD, Fanatic, Mistral, Starboard, F2, ja i stort sett alla har bra plankor.
Jag skulle tro att en bred på runt 65, två segel (ett runt sex kvadrat, ett runt sjuhalv) kommer att räcka väldigt långt. Köp gärna två fenor, en större för lättare vindar, en mindre för mer kontroll och balans i mer vind.
Eftersom du seglat tidigare skulle jag nog rekommendera att kanske satsa lite mer på det större seglet. Det är det som kommer att användas mest, och här kan till å med ett par cambers (bredare maststrumpa, större vindregister) sitta fint. Exempel på segel är Neil Pryde V6 och Simmer X-cam.
I det mindre seglet, runt sex kvadrat, skulle jag rekommendera ett mer manöverorienterat segel utan cambers. Här finns mycket bra beggat, men även fjolårssegel att få tag i. Fem-sex lattor, bra skick.
En nackdel med det här upplägget är att du kan komma att behöva två master (460 för det större, 430 för det mindre). Dock finns numera segel där även 7 kvadrat + riggas på 430 master, vilket innebär att du klarar dig på en mast. Kan vara värt att kolla upp!
Lycka till å Surfa På!
Logga in för att svara.