Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Varför snabbare med med mindre segel ?
-
Varför snabbare med med mindre segel ?
Publicerad av bjornen på 23 mars, 2008 vid 15:04Kan någon förklara för mig varför jag oftast seglar snabbare med minde segel. Jag har upptäckt att om jag seglar tex överriggad 7.2 och går ned till 6.2 så har oftast mina farter ökat. Har det med trimmet, tekniken eller brädan ? Jag blir inte riktigt klok på vad jag gör fel, borde ju gå snabbare med större segel :confused2:
//Björn
rasmus_w svarade 16 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
är väl därför vi har mer en ett segel, när det större blir för stort tar vi ett mindre:)
-
@Mården 453453 wrote:
är väl därför vi har mer en ett segel, när det större blir för stort tar vi ett mindre:)
Jag utryckte nog mig fel när jag skrev överriggad. Låt säga att man kan segla det större seglet med kontroll nära gränsen till överriggad och byter till ett mindre och ändå seglar fortare med detta. Misstänker att jag har prolemet eftersom min toppfart inte är så hög och min slörar inte så djupa. När farten ökar och man går djupt så kanske seglestorleken ska vara största möjliga ?
//Björn
-
Är ju mindre motstånd i ett mindre segel, precis som med en mindre bräda fast det kanske inte syns lika väl, så länge man har fullt tryck alltså.
Med 6,2 är det nog rätt stor skillnad i fart om man går ner till en liten bräda. -
försökte retas lite, har skjälv svårt att få någon fart alls me min 7,6a
har nog trott att jag är för lätt för ett så stort segel -
@Mården 453460 wrote:
försökte retas lite, har skjälv svårt att få någon fart alls me min 7,6a
har nog trott att jag är för lätt för ett så stort segelJag ser att du köpt segel som ska från Gtbg-Sthlm, jag har eventuellt skaffat mindre bräda som ska samma väg så om du hittar en transport så betalar jag gärna för att skicka med samma. Kanske skulle fungerar med gemensamt kolli på bussgods eller så får vi åka ned till TT på prognos 🙂 ?
//Björn
-
är faktiskt inne på det sista där, att åka dit om nu våren o vindarna vill komma tillbaks
-
Knatte
Gäst23 mars, 2008 vid 18:09@Bjornen 453457 wrote:
Jag utryckte nog mig fel när jag skrev överriggad. Låt säga att man kan segla det större seglet med kontroll nära gränsen till överriggad och byter till ett mindre och ändå seglar fortare med detta. Misstänker att jag har prolemet eftersom min toppfart inte är så hög och min slörar inte så djupa. När farten ökar och man går djupt så kanske seglestorleken ska vara största möjliga ?
//Björn
Det är väl samma grej med stora segel, som med stora fenor och stora brädor…:tongue: Stora grejer ger mer motstånd i vattnet och luften. Därför brukar små grejer var snabbare..
Men på en djup slör skall grejerna var tokstora för att gå fort. Du skall helst inte kunna kryssa alls med dessa. Då har du rätt storlek…..( Har bara teoretiskt inhämtat denna kunskapen och inte testat detta i verkliga livet..:grin: )
-
@Knatte 453474 wrote:
Men på en djup slör skall grejerna var tokstora för att gå fort. Du skall helst inte kunna kryssa alls med dessa. Då har du rätt storlek…..
Och själv har jag för lite erfarenhet för att begripa det där. När jag är riktigt toköverriggad så brukar det bli kryss vare sig jag vill eller inte. Visserligen går det hyfsat fort i de lägena om jag lyckas bryta ner grejorna till slör men blåser det riktigt mycket lyckas jag inte med det och allt blir till en kamp för att göra sig av med lite höjd så jag kan komma tillbaka till stället där jag klev i.
Men jag har aldrig varit med om att inte kunna kryssa.
-
@Knatte 453474 wrote:
Det är väl samma grej med stora segel, som med stora fenor och stora brädor…:tongue: Stora grejer ger mer motstånd i vattnet och luften. Därför brukar små grejer var snabbare..
Men på en djup slör skall grejerna var tokstora för att gå fort. Du skall helst inte kunna kryssa alls med dessa. Då har du rätt storlek…..Engelska tidningen Boards hade kommit till samma slutsats i ett test ifjol.
-
Knatte: När man e brutalt överriggad så är egentligen kryss den “bekvämaste” bogen…Allt annat är omöjligt…”Smarta jag” var ute med 7.6 i höstas när det var “speed-tävling” i Klagsahamn…Totalt omöjligt att segla med, dock kändes det “lättast” att kör mot vinden, även om det inte heller var möjligt…Halvvind var bara o glömma, slör fanns inte på kartan…
-
Ja vet inte men ja går bättre med stort segel typ 6.8-7.2 i mycke vind
-
Klang: Haha…Ja tanken e att få fart på 6.8 & 6.2 i år, tveksamt att de 2 mindre (5.7 & 5.2) “hinns” med… Lånar gärna ut kompletta riggar i utbyte mot att de trimmas in korrekt:-). Får även hoppas att den där “specialtampen” (den som det tipsas om här på konfen, Marlow Formuline) pallar trycket i nedhalet från dessa överjävliga GUN-segel, har köpt hela 10m ut-i-fall-att de inte skulle hålla mer än några riggningar…
-
Knatte
Gäst25 mars, 2008 vid 11:35@Rasmus_W 453738 wrote:
Och själv har jag för lite erfarenhet för att begripa det där. När jag är riktigt toköverriggad så brukar det bli kryss vare sig jag vill eller inte. Visserligen går det hyfsat fort i de lägena om jag lyckas bryta ner grejorna till slör men blåser det riktigt mycket lyckas jag inte med det och allt blir till en kamp för att göra sig av med lite höjd så jag kan komma tillbaka till stället där jag klev i.
Men jag har aldrig varit med om att inte kunna kryssa.
Visst håller jag med dig, att när man är toköverriggad så vill man bara kryssa…. Att falla av är stora problem:blush:
Men det handlar snarare om våran bristande teknik i detta fallet:wink:
För alla sk. experter uttalar sig om, att man orkar hålla större segel på slören, jämnfört med kryssen. Men de seglar ju i jämnare sjö och inte choppigt vatten.. -
Det är som de sk experterna säger. Innan du väl har kommit över “brytpunkten” från kryss – halvvind – slör så är det läskigt som sjutton. Kastfallskänslan infinner sig direkt…När du väl kommer ner på slör så minskar farten ju djupare du går, därav att man oftast vill ha ett större segel så man kan bibehålla fart och djup på undanvind.
Men som sagt, tokigt överriggad vill man ju helst hålla sig på kryss;)
Logga in för att svara.