Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Dra kablar i transportern T4
-
Dra kablar i transportern T4
Posted by vicky on 12 april, 2008 at 08:28Transporter T4 ska dra back ett eller två extra batterin.
Nu sitter ju startmotor och generator väldigt otillgängligt till.
Har ni några tips hur man kommer åt dom? underifrån?
Plus vart för ni kablarna genom motor rummet in till kupen, några tips?
Postar bilderna när jag är klar med allt.
sourra replied 15 years, 5 months ago 8 Members · 66 Replies -
66 Replies
-
1. Underifrån.
2. Det finns redan genomföringar, använd dem.
3. Ska du ha batteriet i skåpet, så snåla f*n inte på kabeltjocklek! Se till att ha batteriet ventilerat också. Helst i egen låda med ventilationsslang ut från kupén. -
Jag vill få två batterien a 75ah eller 65ah och att ha dom under passagerar stolen. Ska leta på två stycken som passar in där under.
Måste man gå genom startmotorn som det står på min ritning?
Det verkar onödigt utan saken är väll den att det är utritat för att det redan finns där och den visar bara hur läget är just nu.
Nån som fått in två batterier under stolarna?
Sen tänkte jag ha “elskåpet” i skåpet.
Måste jag borra hål och leda ut slangarna från batteriet även om dom står i kupen?
-
Vicky;457950 wrote:Jag vill få två batterien a 75ah eller 65ah och att ha dom under passagerar stolen. Ska leta på två stycken som passar in där under.
Hmm… Vad har du för Transporter? Det kan vara lite väl saftigt för originalgeneratorn, kör du kortare sträckor är risken stor att startbatteriet inte får den laddning det behöver, och att batteribanken inte blir fullladdat. Kanske läge att montera en underhållsladdare också?
Quote:Måste man gå genom startmotorn som det står på min ritning?Vad menar du? Kabeln som går till startmoroten är bra för att den är rejäl och enkel att förlänga. Du kan koppla direkt via generatorn om du vill, men om du är osäker på vad du gör tycker jag att du håller dig till instruktionen.
Quote:Måste jag borra hål och leda ut slangarna från batteriet även om dom står i kupen?Det är just därför du ska ventilera ut batterigasen, det är inget som ska vara i kupén!
-
Jag kommer ha en underhålls laddare i bilen som jag kör i ifall det behövs och tillfälle finns.
Jag skiter i startmotorn jag snacka med en polare som rekomendera mig att skita i startmotorn. Om jag behöver ett till batteri är det bara att koppla från det sekundära batteriet.
Mm får hitta nån lösning med att leda ut gaserna. Nu har jag rivit ut nästan allt och imon installerar jag en ventilation i taket.
Kan bli en runda till ikea och få upp 4 röda dioder i taket plus 4 vita så man kan ha porr belysning vid tillfälle.
Ja det börjar klarna lite, 5 dagar kvar sen ska det mesta vara klart, Svenne heja på mig
-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87917
Lycka till! 🙂
För egen del ska jag trycka upp 7,2(!) liter svindyr olja i växellådan imorrn… -
Men då kan man ju inte ha batteriet under stolarna. Alla batterier är ju för stora.
Är det lika bra att ta bort väggen mellan hytt och skåp?
Får man göra det i Sverige? Cons & pros?Kör du också T4?
-
Svenne, hur tjocka kablar rekommenderar du? 16 mm2? Eller räcker det med 8?
Dessa kanske: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=542&iItemId=133079
Eller kan man komma undan billigare?
/jeppo
-
Så fet kabel som möjligt, spänningen faller extremt snabbt i ett 12 V-system. Jag skulle definitivt använda 21 mm2-kabel till en extra batteribank. 16 mm2 är inte tillräckligt om batterierna är urladdade. Testa här till exempel: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Batterispänning: fyll i 12 eller 14.4 Volt (beroende på det laddar eller laddar ur)
Ström: Säg 30 A om batterierna är tomma.
Kabellängd: Ta 4 meter som exempel (räkna med dubbla avståndet från generator till batteri).
Gör sen olika beräkningar med 8, 16 eller grövre kabel. Spänningsfallet är ordentligt när det laddar hårt. Ett batteri laddas inte ordentligt när spänningen inte kommer upp i 14,4 V och faller spänningen till 14,1 (16mm2-kabel) kommer de aldrig att vara fullt laddade. Kanske inte ens till 75 %.@Vicky: Ta inte bort skiljeväggen, då har du strul vid nästa besiktning. Jag har haft flera VW-bussar, T4 är bra skit. 🙂
-
Svenne jag kommer ha mitt extra batteri i skåpet
start batteri -> relä 15cm
relä -> extra batteri 6m
Extra batteri -> generator 6mAlltså total längd of 12m
Jag kommer behöve tjock kabel som attan 50mm2 ?
Eller vart ställer ni era batterin???????? mitt kommer stå i mitten av skåpet ungefär för jag vill inte ha det under huvudkudden och inte mitt i öppningen?
Edit: Är det lugnt att dra till närmaste snickarbod och köpa isolering eller måste det vara nån speciell?
-
@Svenne 458253 wrote:
Gör sen olika beräkningar med 8, 16 eller grövre kabel. Spänningsfallet är ordentligt när det laddar hårt. Ett batteri laddas inte ordentligt när spänningen inte kommer upp i 14,4 V och faller spänningen till 14,1 (16mm2-kabel) kommer de aldrig att vara fullt laddade. Kanske inte ens till 75 %.
Stämmer detta? Naturligtvis kommer spänningsfallet vara betydande om batteriet är tomt, men det kommer ju gå en hel del ström ändå, så batteriet kommer laddas trots detta. Ju längre tiden går, desto med laddat blir batteriet, strömstyrkan i kabeln sjunker och med den spänningsfallet, och till slut kommer man ladda med full spänning. Så länge inte kabeln brinner upp av värmeutvecklingen en hög ström medför borde det väl vara lugnt?
Jag har iofs inte koll på hur batteriladdning fungerar, utan lutar mig bara på gamla ellärakunskaper nu. Där ingick tyvärr vare sig bilbatterier eller folkabussar.
/jeppo
-
Och jag undrar fortfarande var ni ställer era batteri. Är det överhuvudtaget möjligt att få in det under stolarna som man fick i T3 an?
-
Under förarstolen är det maxhöjd 18cm
Under passagerar stolen är det mindre så det är nästan uteslutet ifall man inte hittar nått krymplingsbatteri
Att ta ut den tjocka playwoodskivan i botten är lite med komplicerat än vad jag trodde pga skruvar som är rostiga.
Kan man strunta i att isolera där under. Har n ens isolerat era t4:or?
Måste gå och mäta kablen igen nu
-
Jeppo_F;458307 wrote:Stämmer detta? Naturligtvis kommer spänningsfallet vara betydande om batteriet är tomt, men det kommer ju gå en hel del ström ändå, så batteriet kommer laddas trots detta. Ju längre tiden går, desto med laddat blir batteriet, strömstyrkan i kabeln sjunker och med den spänningsfallet, och till slut kommer man ladda med full spänning. Så länge inte kabeln brinner upp av värmeutvecklingen en hög ström medför borde det väl vara lugnt?
Jag har iofs inte koll på hur batteriladdning fungerar, utan lutar mig bara på gamla ellärakunskaper nu. Där ingick tyvärr vare sig bilbatterier eller folkabussar.
/jeppo
Jo, men problemet är att batterier måste ha tillräcklig spänning för att ta emot laddning, når inte spänningen upp till laddnivå hjälper det inte hur mycket ström som finns tillgänglig. Om inte laddningen sker över flera timmar kommer inte batterierna återgå till fulladdat. Batterier som inte laddas fullt utan bara till en viss nivå kommer snabbt att bli sämre och då är kostnaden för rejäla kablar en liten investering mot att byta batterier titt som tätt.
Det är ett klassiskt båtproblem, för lite motortid och alldeles för klena kablar. Blybatterier mår bäst av låg ström under lång tid, men det är i princip omöjligt i både bussar och båtar eftersom laddtiden inte blir längre än motortiden (som oftast är kort i förhållande till batteribehovet). Därför är det ännu viktigare att spänningen inte sjunker.
Skyllermark har mycket info om laddning på sin hemsida. Speciellt:
http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/pdf/artikel307.pdf
http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/pdf/artikel306.pdfJag har en extremt strömsnål och välisolerad kylbox som kyler så bra att det i princip hjälper med tiden bilen är igång. Min strategi är numera att skita i elförbrukning så mycket som möjligt om jag inte har tillgång till markström. Vill jag leka med elprylar kan jag lika gärna stanna hemma. 😉
Log in to reply.