Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Trimtips till SB 161
Taggad: racing
-
Trimtips till SB 161
Publicerad av sailorstiffrigg på 14 april, 2008 vid 16:51har köpt en sb 161 och vart ute å testat två ggr. Har ett bekymmer som jag inte kommer på vad det kan vara. När jag kör, ovavsett om jag har 12,5 eller 11 kvm seglet känns det som om jag skulle vilja ha tillbaka riggen ännu mer trots att jag flyttat bak mastfoten så mkt det går. Känns som om för mycket av brädan ligger i vattnet. Har provat att segla med bommen på maxhöjd och det blir ju givetvis bättre men forfarande inte tillräckligt. Stropparna sitter max bakåt.
Tar gladeligen emot tips.
En annan liten klurig grj jag råkar ut för är att hängselelinorna (neil pryde) tvistar sig på ena sidan bommen vilket gör det svårt att kroka i.
Tips?:confused2:swe-496 svarade 16 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Oregistrerad
Gäst14 april, 2008 vid 18:03Kan ev. vara för långa hängselelinor, pröva att korta dom och se om det blir bättre
/Per -
Kan knappast kalla mig formulaexpert men ska försöka iallafall..
1) Har du dragit nedhalet ordentligt..
2) Då du går upp i vind, se till att du drar ut uthalet så får du bättre höjdtagning och brädan lyfter bättre ur vattnet..
3) Pröva att luta ut brädan en aning på läkanten vid både kryss och slör..
-
@P Malmkvist 458414 wrote:
Kan knappast kalla mig formulaexpert men ska försöka iallafall..
1) Har du dragit nedhalet ordentligt..
2) Då du går upp i vind, se till att du drar ut uthalet så får du bättre höjdtagning och brädan lyfter bättre ur vattnet..
3) Pröva att luta ut brädan en aning på läkanten vid både kryss och slör..
Provat alla dessa förslag. Funderar på om det kan bero på balans/tryckpunkten på mina segel. Kör Hansen från 96.
-
sailorstiffrigg;458418 wrote:Provat alla dessa förslag. Funderar på om det kan bero på balans/tryckpunkten på mina segel. Kör Hansen från 96.
Heheheh.. Det seglet har inte samma konstruktion som nyare segel 01-framåt, släpper inte vind på samma sätt och är designat för smala brädor. Har själv seglat ett 7,5 prisma från 92-93 på en formula och det var inte optimalt.. Köp en rigg från 01-framåt på 10-11 kvm så får du helt klart bättre prestanda..
-
@P Malmkvist 458425 wrote:
Heheheh.. Det seglet har inte samma konstruktion som nyare segel 01-framåt, släpper inte vind på samma sätt och är designat för smala brädor. Har själv seglat ett 7,5 prisma från 92-93 på en formula och det var inte optimalt.. Köp en rigg från 01-framåt på 10-11 kvm så får du helt klart bättre prestanda..
Shit jag e veck i huvvet! Jag menade 06 såklart.:tongue:
-
Vad kör du för mast till ditt Hansen från 06?
Jag kör också Hansensegel, både 06 och 07. Kan hjälpa dig med trim om vi ses på nåt surfställe nångång. Kommer vara uppe i Åkersberga på Lördag och ska segla på Trälhavet hade jag tänkt mig. -
Fråga vilken fena kör du till 161an?
R19 är perfekt tycker jag upp till ca7 ms efter det en R13 eller liknande.
Det borde inte vara några problem att segla brädan på fenan med dessa 2 fenor och Hansen är riktigt bra segel så det borde fungera fint ihop.
Mvh
MickeÖ -
@SWE 496 458495 wrote:
Vad kör du för mast till ditt Hansen från 06?
Jag kör också Hansensegel, både 06 och 07. Kan hjälpa dig med trim om vi ses på nåt surfställe nångång. Kommer vara uppe i Åkersberga på Lördag och ska segla på Trälhavet hade jag tänkt mig.Masterna är Gulftech och ska vara rätt till resp segel. Hade vart grymt å få lite trimhjälp men jag drar nog å åker skidor i helgen men gärna en annan gång
-
@SWE876 458581 wrote:
Stalltips – prova att luta fenan framåt.
/Jona
Det låter rätt. Bortser man ifrån att fenfästet inte följer brädans bottenform? Borde ju bli rätt turbulent om man lutar fram fenan. Kör med den standardfenan vad den nu heter.
* Ska försöka få loss tid till erat träningsläger i Karlstad.
-
Som sagt sailor, vid tillfälle hjälper jag dig gärna med att trimma ditt/dina Hansensegel.
-
@SWE 496 458676 wrote:
Som sagt sailor, vid tillfälle hjälper jag dig gärna med att trimma ditt/dina Hansensegel.
Kalas! Det ser jag fram emot.
-
Hansen, GT och SB 161 är grym kombination. Jag har samma (dock 07-segel) och använder mest en Deb R18 S +8. Går högt och hyfsat snabbt på kryssen i lätt och mellanvind. Pungar det på tycker jag Deb R13 S +6 är lättseglad men har väl aldrig gått speciellt bra då…
Du behöver helt enkelt lite trim och kanske tekniktips ”live”. Då tror jag det löser sig galant!
/Jesper B
-
@Jesper_B 458791 wrote:
Hansen, GT och SB 161 är grym kombination. Jag har samma (dock 07-segel) och använder mest en Deb R18 S +8. Går högt och hyfsat snabbt på kryssen i lätt och mellanvind. Pungar det på tycker jag Deb R13 S +6 är lättseglad men har väl aldrig gått speciellt bra då…
Du behöver helt enkelt lite trim och kanske tekniktips ”live”. Då tror jag det löser sig galant!
/Jesper B
Ska försöka stråla samman med dig under våren för en ”live show”.
Vard har du för mastfotsplacering när du seglar?
Köpte din exocet formula och hansen segel förra säsongen. Exoceten fick jag att gå fort som ett ollon. Låg precis på gränsen till tail walk och flög fram men med 161:an känns det som om jag mycket mer våt yta när jag kör. Däremot känns den mycket mer lättplanad än förra brädan.
En helt annan fråga. När man ska ta bort gamla segelsiffror (så att jag inte ger dig ryckte som tepåse på vattnet Jesper) vad tvättar man bort kladdet med?
-
Aha, är det du. Ja Exocetten gick extremhögt i vattnet, för mig på gränsen till vad jag kunde kontrollera. I hårdbrall riktigt svårt tyckte jag. För dig med mer tyngd funkade det nog bättre. I mina ögon är dock SB 161an bättre på det mesta, framför allt mer lättseglad och därför enklare att hitta trim på, koncentrera sig på taktik mm.
Du kan nog får trimtips av de flesta tävlingsaktiva formulagubbar. Jag har varvat ner radikalt på mitt formulaseglande (inte för att jag inte gillar det utan för att jag inte riktigt hinner med – de går ju nästan alltid att plana omkring på formulan).
Siffror: Värma dem lite försiktigt med hårtork och sedan försöka få med så mycket av kladdet som möjligt. Sedan frottehanduk och lacknafta. Funkar inte lacknaftan kan man gå på med rödsprit, men då får man vara lite försiktig, eller snarare snabb, om filmen utsätts länge för rödsprit kan den börja påverkas negativt, åtminstone i teorin. Jag tycker dock det funkar fint.
Kör så det ryker!
Jesper
Logga in för att svara.