Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Men vad faan! (hjälp!)
-
Men vad faan! (hjälp!)
Publicerad av markforce-f-d-markram på 18 juni, 2008 vid 09:21Gick in på Walle´ns hemsida och kunde konstatera att
jag köpt fel segel enligt North.
Det står typ:
För den som väger mindre än 90 kilo så går det fortare med
RAM än WARP.Nu jäävlar skall jag äta pizza så jag kan försvara investeringen – eller?
Kanske jag skulle rigga mitt 5,8 på en 43-mast för att få ett softare segel?
Blir inte klok på detta.
End el säger att Severna Code Red är bra för lättviktare..
-Men vänta lite: kör inte en engelsk ”midget” med några världsrekord
bakom sig omkring med Code red?
Dave eller vad det han hett väger sådar 100-120kilo..Blir inte klok..
markforce-f-d-markram svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Markforce f.d. Markram;475891 wrote:Gick in på Walle´ns hemsida och kunde konstatera att
jag köpt fel segel enligt North.
Det står typ:
För den som väger mindre än 90 kilo så går det fortare med
RAM än WARP.Nu jäävlar skall jag äta pizza så jag kan försvara investeringen – eller?
Kanske jag skulle rigga mitt 5,8 på en 43-mast för att få ett softare segel?
Blir inte klok på detta.
End el säger att Severna Code Red är bra för lättviktare..
-Men vänta lite: kör inte en engelsk ”midget” med några världsrekord
bakom sig omkring med Code red?
Dave eller vad det han hett väger sådar 100-120kilo..Blir inte klok..
Dave gamle rekord på Severnes Code Red är från typ 2005 eller liknande, sedan dess har Severne helt andra teamriders och mycket har hänt med Code Red sedan 2005 kan jag säga… Klart bra för ”lättviktare” (under 90 kg).
-
Det va väl SSR (SSR fanns att tillgå i viss mån till o med -06) de hade rekordet me har ja för mig…Code Red är SSR’s efterföljare, båda seglen såldes parallellt en kort period…
-
Code Red funkar väl för Dave White under samma förutsättningar som alla andra segel, dvs han får lagom mycket twist i seglet om han knappt drar nåt nedhal alls. Drar han nedhal som vi andra får han dåligt drag. Eller vad det nu brukar påstås. ”The man is a mountain on legs”.
-
Jag tror nog att mr White drar minst lika mycket nedhåll som övriga.. Ev. har han nog en storlek större än dom flesta…
-
@Jester 476036 wrote:
Jag tror nog att mr White drar minst lika mycket nedhåll som övriga.. Ev. har han nog en storlek större än dom flesta…
Ok.
dår vi tillbaks på en kortare mast -funkar det om
man tex tar en North 430 istället för en 460 -blir det mjukare.Man får ju tänkare på att de flesta längarna ej är mjuka(tjock alu).
Kanske det blir tvärtom?-Styvt som ett spett nedersta halvmetern:confused2:
-
Åsso till ämnet. Du måste inte käka pizza för att få nytta av ditt Warp, tänk istället att du kan fläska på med en fin viktväst (och få dina extrakilon på bra ställen) för att komma upp i ”rekomenderad” vikt. Eller så skiter du i att det är RAM som är designat för ”lite lättare” seglare, det hade iaf jag gjort.
-
@Markforce f.d. Markram 476051 wrote:
Ok.
dår vi tillbaks på en kortare mast -funkar det om
man tex tar en North 430 istället för en 460 -blir det mjukare.Man får ju tänkare på att de flesta längarna ej är mjuka(tjock alu).
Kanske det blir tvärtom?-Styvt som ett spett nedersta halvmetern:confused2:
Men du har ju en 430 till till ditt 5.8 Warp, eller?
Har inte provat RAM med jag vet att Warp är fete-grymt segel, speciellt det du har 😉 Möjligt att du kan förbättra dig med ett RAM segel, men du lär kör snabbt med warp seglet också… det är fina grejor det… Både Dala och Uffe (Speed SM 1:a -07) är lätt-viktare och kör Warp, och de rockar loss rätt bra.
-
@Klang 476089 wrote:
Men du har ju en 430 till till ditt 5.8 Warp, eller?
Har inte provat RAM med jag vet att Warp är fete-grymt segel, speciellt det du har 😉 Möjligt att du kan förbättra dig med ett RAM segel, men du lär kör snabbt med warp seglet också… det är fina grejor det… Både Dala och Uffe (Speed SM 1:a -07) är lätt-viktare och kör Warp, och de rockar loss rätt bra.
Nu förstörde du allt Klang.
-Vad skall nu skylla på efter det avslöjjandet?:grin:
Logga in för att svara.