-
Vart 17 är litrarna? :) (allmänt dravel)
Kunde inte låta bli att köpa en 130 liters Mistral Explosion som dök upp på köp och sälj här förra veckan. Det är en 288 från första halvan av 90-talet.
Jag tänkte att eftersom min Tiga 270 är på 97 liter så borde ju den här vara väldigt lättkörd…
(Hahaha, fan vad jag är nybörjare ännu) Tyvärr var brädan skadad i nosen men efter lite epoxy å glasfiber så ser den nästan ut som ny igen.Stack ut igårkväll för att testa den, blåste 8-10 och jag riggade mitt MKIV 6.8. Total färgmatch (lila segel å lila-cerise på brädan). 😉
Nöjd bar jag ut prylarna på vattnet, å vadade ut en bit. Ok, nu ska det åkas.
Eftersom jag var i halv-lä av vassen så hoppade jag upp på brädan för att dra rigg. Shit vad ostabil den var… Jaja, det måste ju vara bättre än 270’n, upp med riggen nu!
Och det var nu jag stod med brädan en precis under vattnet.Vart f*n är alla litrar??? 😀
Jag var helt chockad eftersom jag hade kört 145 liter Shark förra sommaren och den var som en kork. Tigan var ju inga problem alls att dra segel på fast man visste ju att den var rank och sjönk lite. Men den här borde ju lätt lyfta mina härliga 90 kontors-kilon + utrustning och vatten i mastfickan.
Jaja, efter ett tags vinglande så kom jag upp och började puttra framåt, precis på samma sätt som Tiga 270’n, ömsom ubåt ömsom vattenskidbåt.
Till slut kom en by och brädan ploppade upp och stack iväg. Satanihelvete vad den gick. Undrar om jag nånsin kommer att utvecklas så långt att jag växer ur den här. (Jag är inne på mitt 3:e år på bräda nu).
Efter ett par vändor känner jag mig rätt bekväm på den och har ett nytt PB på 21,6 knop. (Strax över 20 förra veckan med Equipen).
Vändningarna blev “upp mot vind och släpp seglet på läsidan” för att sen dra rigg. Den är aldeles för rank för att jag just nu ska fixa att slå på den. Jag har tydligen slappat till mig förra året på kossan.
Sista vändan testade jag att göra en så brant tåsväng som det bara gick när jag kom in och till min förvåning så kom jag nästan helt om.
Enligt GPS’en var jag ute 38 minuter. Jag var helt slut. Inget behov av att köra mer alls. Med Equipen brukar jag vara ute ett par timmar och ändå inte vara särskilt trött.
Otroligt kul.
Den här känns långt från så “trygg” att gasa med som kossan eller klubbens starboard go som jag på senare tid blivit lite mer kompis med än tidigare.
Undrar hur fort jag kan få den att gå med tiden? Nu blir det att byta till de kortare hängseletamparna eller lära sig att vingla runt brädan vid start med skithög bom. Sen är det bara att nöta gippar.Det här måste vara de roligaste 400 kr jag spenderar i år. 🙂
Stort tack till “Lajvarn” som sålde brädan!Och så inser man igen hur galet duktiga surfare de flesta är…
Shit vad jag är nybörjare!
Logga in för att svara.