Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Camber hoppade av

  • Camber hoppade av

    Posted by glader on 2 juli, 2008 at 05:26

    Senast jag var ute så hoppade cambern närmast bommen av. Upptäckte inte det när det hände så jag vet inte om jag gjorde något särskilt. Tror inte jag ramlade.

    Vad kan det bero på/vad skall man göra för att förhindra det?

    Det är ett Naish Stealth 6.5 -07

    glader replied 16 years, 4 months ago 14 Members · 47 Replies
  • 47 Replies
  • Knatte

    Guest
    2 juli, 2008 at 05:31

    @glader 479371 wrote:

    Senast jag var ute så hoppade cambern närmast bommen av. Upptäckte inte det när det hände så jag vet inte om jag gjorde något särskilt. Tror inte jag ramlade.

    Vad kan det bero på/vad skall man göra för att förhindra det?

    Det är ett Naish Stealth 6.5 -07

    Har du spännt latterna ordentligt?? Rätt riggat med nedhal/uthal?
    För det brukar väl normalt inte vara problem med att camberna hoppar av, utan det motsatta… Trögroterade:mad2:
    Annars har jag inga bra tips, utan mest tråkigt på jobbet..

  • glader

    Member
    2 juli, 2008 at 05:45
    Knatte;479372 wrote:
    Har du spännt latterna ordentligt?? Rätt riggat med nedhal/uthal?
    För det brukar väl normalt inte vara problem med att camberna hoppar av, utan det motsatta… Trögroterade:mad2:
    Annars har jag inga bra tips, utan mest tråkigt på jobbet..

    Tror jag riggar seglet ok. Getwet har sett det riggat en gång utan att jag fick anmärkning (förutom på att spännremmen längst ner var för löst dragen, men jag har bättrat mig på den punkten). Möjligen hade jag en eller två cm mindre nedhal än vanligt.

  • tbsurf

    Member
    2 juli, 2008 at 06:17

    getwet, faster och macts mfl i naishteamet vet nog precis vad du ska göra 🙂

    Jag körde naish -06 och då var det flera som påstod just att camberserna poppade av masten.. Det hände dock aldrig på mina riggar. Inbillar mej att det berodde på att jag körde med “rätt” mast i varje segelstorlek, och att jag rigga och trimma dom exakt enligt spec..

  • jester

    Member
    2 juli, 2008 at 06:42

    Möjligen hade jag en eller två cm mindre nedhal än vanligt.

    Där har du problemet. en cm är *mycket* i dom här sammanhangen. Det är dessutom viktigt att du har rätt mast. Vet att MGS hade stora problem med sina cambers i sina Stealth 06. Kolla med honom om det är något speciellt som skall göras.

  • glader

    Member
    2 juli, 2008 at 06:43

    Tack för svaren.

    Yes, glömde säga det. Jag har rekommenderad mast.

    Skall testa att dra en cm till igen då för att undvika poppningen. Vi pratade ju lite om nedhalet på det seglet i Klagshamn Jester. Drar jag så extrem-mycket som alla speedare säger så blir seglet väldigt platt. Får inte alls det bottendrag som jag har i t.ex. mitt RS6. Blir inte riktigt kompis med mitt Stealth tyvärr.

  • jester

    Member
    2 juli, 2008 at 06:45

    Tror dom ändrade cambern lite till 07, eller om det var till 08. Dom flyttade väl in rullarna en aning, så att cambern greppar masten bättre.

  • glader

    Member
    2 juli, 2008 at 06:49

    Vet inte heller, men en reflektion är att seglet är oerhört lättriggat jämfört med RS6. Mycket lättare att poppa på cambers – då är det också rimligen större risk att poppa av.

    Om det finns nyare cambers kanske man kan byta dem?

  • imported_macts

    Member
    2 juli, 2008 at 07:46

    Hej,

    Den cambern (2:a nerifrån på 07) är väldigt känslig (och utbytt till -08). Dom tips jag kan ge är testa med mer nedhal alternativt testa att sätt dit en sån där “spacer” (som bör finnas i segelbagen, har du inga i bagen så hojta till så skickar jag ner). Min 6,5:a -07 blev mycket bättre när jag satte dit spacern, men det är fortfarande viktigt med rät nedhal. Om du tycker seglet är platt så kan du kompensera med rätt mycket negativt uthal.

  • imported_macts

    Member
    2 juli, 2008 at 07:50

    @glader 479397 wrote:

    Vet inte heller, men en reflektion är att seglet är oerhört lättriggat jämfört med RS6. Mycket lättare att poppa på cambers – då är det också rimligen större risk att poppa av.

    Om det finns nyare cambers kanske man kan byta dem?

    Jag tror (är inte helt säker) att cambers mellan 07 och 08 inte har samma mått. 08 är lite längre så troligen får du problem med lattspänningen (för mycket spänning).
    Men hittar du en camber med ungefär samma mått så måste det ju gå att byta…men som sagt, testa med en spacer och mer nedhal först.

  • glader

    Member
    2 juli, 2008 at 08:04

    Tack Mac!

    Skall testa att alltid ha lite mer nedhal och se om det slutar poppa då. Tidigare ägaren, faster, tror jag haft samma problem och redan satt i en spacer. Får kolla.

  • p-malmkvist

    Member
    2 juli, 2008 at 15:17

    Har precis samma segel som du och min camber hoppar också ur.. Men det är bara ett problem då du ska flippa seglet i lite mindre vind.. Buken är iallafall stabil och seglet snabbt som attan.. Pröva att överspänna de tre nedre lattorna så får du en stabil och djup buk.. Blev en otrolig skillnad på mitt segel i både fart och acceleration efter jag gjorde det..

  • glader

    Member
    3 juli, 2008 at 08:04
    P Malmkvist;479551 wrote:
    Har precis samma segel som du och min camber hoppar också ur.. Men det är bara ett problem då du ska flippa seglet i lite mindre vind..

    Ah, ok. Ja det var just vid ett tillfälle då det inte blåste så mycket. Allmänt känns det som ett segel som verkligen vill ha mycket vind och skall köras extremt neddraget. Det är i det undre vindregistret som jag och selget inte riktigt vill bli kompisar (jämfört med hur min RS6a fungerar med sitt sanslösa bottendrag – utan att för den delen tappa prestanda i övre vindregistret).

    P Malmkvist;479551 wrote:
    Buken är iallafall stabil och seglet snabbt som attan.. Pröva att överspänna de tre nedre lattorna så får du en stabil och djup buk.. Blev en otrolig skillnad på mitt segel i både fart och acceleration efter jag gjorde det..

    Tack för tipset!

    Iofs vill jag nog vara lite försiktig med att pilla för mycket. Jag köpte segel, mast & förlängare intrimmat av Stavnås och har inte ändrat någonting. Han åkte så här fort:
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22691&uid=591
    Så det känns som en stor risk att jag börjar fördärva snarare än förbättra om jag börjar experimentera. Börjar med att testa att alltid köra med mer nedhal och kanske negativare uthal innan jag gör mer radikala saker.

  • p-malmkvist

    Member
    3 juli, 2008 at 19:28
    glader;479735 wrote:
    Ah, ok. Ja det var just vid ett tillfälle då det inte blåste så mycket. Allmänt känns det som ett segel som verkligen vill ha mycket vind och skall köras extremt neddraget. Det är i det undre vindregistret som jag och selget inte riktigt vill bli kompisar (jämfört med hur min RS6a fungerar med sitt sanslösa bottendrag – utan att för den delen tappa prestanda i övre vindregistret).

    Tack för tipset!

    Iofs vill jag nog vara lite försiktig med att pilla för mycket. Jag köpte segel, mast & förlängare intrimmat av Stavnås och har inte ändrat någonting. Han åkte så här fort:
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22691&uid=591
    Så det känns som en stor risk att jag börjar fördärva snarare än förbättra om jag börjar experimentera. Börjar med att testa att alltid köra med mer nedhal och kanske negativare uthal innan jag gör mer radikala saker.

    Precis så!! Använd negativt uthal för speed på slör, jag seglar normalt med seglet liggande mot bommen ända fram till hängselelinorna = ca -10 cm och tycker det funkar grymt bra, detta tillsammans med en hårt spänd tackstrap ger bra drag och toppfart.. Robban använder ganska mycket negativt uthal också har jag för mig.. Mycket nedhal är också livsviktigt som på alla andra racesegel..

    Spänningen på lattorna kan ha en tendens att släppa lite med tiden så var inte rädd att spänna de tre nedre lite extra efter att ev skrynklor försvunnit..

  • glader

    Member
    3 juli, 2008 at 19:37
    P Malmkvist;479896 wrote:
    Precis så!! Använd negativt uthal för speed på slör, jag seglar normalt med seglet liggande mot bommen ända fram till hängselelinorna = ca -10 cm

    Vad har du för bomlängd då? Jag har hittills kört 194 (=rekommenderat).

  • p-malmkvist

    Member
    4 juli, 2008 at 04:06
    glader;479904 wrote:
    Vad har du för bomlängd då? Jag har hittills kört 194 (=rekommenderat).

    Återkommer med bomlängd.. Men det viktiga är att inte ha för kort bom.. Då viker sig seglet “bak-kant” mot bakstycket och vinden accelererer dåligt i seglet.. Använd så kort bomlängd som möjligt utan att det ovanstående inträffar…

Page 1 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Camber hoppade av

You must be logged in to create new discussions.