Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Någon som kör både våg och formula?
-
Någon som kör både våg och formula?
Publicerad av nikke på 18 juli, 2008 vid 19:05Går och funderar lite på formula och tänkte om det finns någon som kör både våg och formula som kan jämföra lite när det gäller surfingen och materialet. Är lite osäker på formulan men desto mer säker på vågprylarna. Men fler dagar på vattnet med ett formulakit lockar allt lite. Jag la in en länk på steffos formulaavdelning också men bra att få lite synpunkter på surfare som kör både våg och formula.
nikke svarade 16 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Är inte formula ett lite onödigt långt steg? Själv kör jag slalomprylar som komplement och vinner en hel del extra dagar.
-
Nån Kona variant och en vågbräda kan funka också. Kona 11.5 om du väger mycket och 10.5 annars. Det finns en 10.5 att testa för 100 kr timmen på Surfers surfcenter i Varberg såg jag igår. Kan vara en bra kombo istf en Formula när vinden droppar på något vågställe.
-
Ola H.;483730 wrote:Är inte formula ett lite onödigt långt steg? Själv kör jag slalomprylar som komplement och vinner en hel del extra dagar.
Jag tänkte att man lika gärna kunde ta de största på både brädan och seglet så man får så många dagar på vattnet som möjligt. Hur stort kör du på slalomprylar då ola?
-
svennebanan;483750 wrote:Nån Kona variant och en vågbräda kan funka också. Kona 11.5 om du väger mycket och 10.5 annars. Det finns en 10.5 att testa för 100 kr timmen på Surfers surfcenter i Varberg såg jag igår. Kan vara en bra kombo istf en Formula när vinden droppar på något vågställe.
Kona har jag något svagt minne av att jag har hört men har inte riktig koll, kan du inte berätta lite hur de är jämfört med formula?
-
Jag kör det mesta men har inte fått så mycket vågdagar på sista tiden…
Vågsegling är ju helt klart det bästa och hade man bott på tex danmarks västkust så hade man väl inte behövt så mycket mera.
Jag tycker formula är suveränt komplement, och man behöver inte köra de allra största seglen om man inte skall tävla. Ett 10.0 räcker långt om man inte väger så mycket. Det blir många fler dagar på vattnet och man kan sticka ut när man har tid. Körde 10.0 i Vilshärad i torsdags (när jag kunde smita ifrån släkten en stund) blåste 7-8m/s, fullt tryck och grymt skoj i vågorna! :cool2:
Såg en vågseglare som försökte guppa ut…I Karlstad så är det ju helt klart Formula som gäller, blir ju mest bara lite retlig sjöbris där…
Om man jämför Formula med stor freeride eller lättvindsslalom så tycker jag Formula är mycket roligare. Med formulan så tar man bra med höjd även i lättvind och kan ta sig någonstans och inte bara åka fram och tillbaka…
-
Jag köpte ett billigt Formulapaket i år för att få ut fler dagar på vattnet. Jag har sedan tidigare en fsw och en 6.8 som komplement till vågbrädan, men bor man i Stockholm och vill ut på vattnet ofta så räcker inte det.
Min erfarenhet av Formula hittills är att det är jäääävligt tungt att baxa runt en 11.6a när man ska dra rigg och när man inte planar. Men när man väl kommer upp i planing vid ca 4-5 m/s så förvånas jag dock över hur storleken på prylarna “försvinner”. Jag tycker det är grymt skönt att kunna bränna runt med fullt tryck i seglet och bra fart redan i 5 m/s. Faktum är att jag troligen kört snabbare på Formulan i 6-7 m/s än någonsin på fsw eller vågbrädan, trots att jag kört dem i riktigt hård vind.
Min känsla hittills är att en Formula är en kompromisslös tävlingsmaskin som är gjord för att vara så snabb som möjligt på alla bogar i lätta vindar (från ca 4 m/s). Det har både sina för och nackdelar, men det är rätt kul även som ett friåkningsalternativ.
Kan man dock tänka sig att byta lite senare planing mot troligen mer lätthanterlig utrustning är nog en stor slalombräda och typ en 9.0a ett bra alternativ. Dessa ser man dock inte lika ofta till bra priser på Köp&Sälj.
Är man en relativt nykläckt vindsurfare eller om man är ute efter ett lättvindsalternativ där man kan leka, lättvindsfreestyla och kanske köra lite vågor så är säkert en Kona eller liknande bräda bra. -
_Frippe_;483785 wrote:Jag köpte ett billigt Formulapaket i år för att få ut fler dagar på vattnet. Jag har sedan tidigare en fsw och en 6.8 som komplement till vågbrädan, men bor man i Stockholm och vill ut på vattnet ofta så räcker inte det.
Min erfarenhet av Formula hittills är att det är jäääävligt tungt att baxa runt en 11.6a när man ska dra rigg och när man inte planar. Men när man väl kommer upp i planing vid ca 4-5 m/s så förvånas jag dock över hur storleken på prylarna “försvinner”. Jag tycker det är grymt skönt att kunna bränna runt med fullt tryck i seglet och bra fart redan i 5 m/s. Faktum är att jag troligen kört snabbare på Formulan i 6-7 m/s än någonsin på fsw eller vågbrädan, trots att jag kört dem i riktigt hård vind.
Min känsla hittills är att en Formula är en kompromisslös tävlingsmaskin som är gjord för att vara så snabb som möjligt på alla bogar i lätta vindar (från ca 4 m/s). Det har både sina för och nackdelar, men det är rätt kul även som ett friåkningsalternativ.
Kan man dock tänka sig att byta lite senare planing mot troligen mer lätthanterlig utrustning är nog en stor slalombräda och typ en 9.0a ett bra alternativ. Dessa ser man dock inte lika ofta till bra priser på Köp&Sälj.
Är man en relativt nykläckt vindsurfare eller om man är ute efter ett lättvindsalternativ där man kan leka, lättvindsfreestyla och kanske köra lite vågor så är säkert en Kona eller liknande bräda bra.Men om man vill ha prylar för att plana vid ABSOLUT lägsta vindar så är det formula som gäller då?
-
@NIKKE 483771 wrote:
Jag tänkte att man lika gärna kunde ta de största på både brädan och seglet så man får så många dagar på vattnet som möjligt. Hur stort kör du på slalomprylar då ola?
Jag kör 7.3 och 100 liter slalom som störst. Givetvis är det inte lika lättvindseffektivt som Formula, men betydligt smidigare. I själva verket kommer 7.3:an väldigt sällan upp, oftast när jag sticker ut blir det 6.6 och 76 liter slalom.
Nackdelen med slalom är att det inte är så kul om det inte är rätt bra drag. Även om det går 20 knop redan med väldigt tveksamt drag så ger det mig inte så mycket att köra runt så. Då kör jag hellre freestylebrädan, även om man inte planar hela tiden. Men kanske är det därför som formula är roligare i lättvind – man kan “göra mer” som Novice skriver.
-
@NIKKE 483810 wrote:
Men om man vill ha prylar för att plana vid ABSOLUT lägsta vindar så är det formula som gäller då?
En del påstår att en stor slalom med en 10.0:a planar lika tidigt, fast då går det bara på halvvind. Försök falla av på slör eller kryssa så stannar man rätt fort.
Jag är avis på formulaseglarna för att de är överallt. Jag som har en Bic Techno2 planar nästan lika tidigt men kryssförmågan känns inte bra förrän jag har riktigt mycket drag i seglet så jag seglar på samma ställe hela tiden medan formulafolket far än hit, än dit, seglar rakt mot vinden i full speed, halvvindar en stund för att sen slöra iväg järnet.
Dessutom har jag upplevt än och annan ganska lätt och kolkrispig bräda och även om bicen inte känns som en seglande ryamatta a la Tiga så känns det att den är relativt tung och mjuk. Nån gång i höst (lagon till att jag får användning för vågisen och 3.8:an jag just köpt) kommer jag nog skaffa en formula och en 11.0:a eller större.
Som alla säger, stora segel är nästan viktlösa så länge man bara lutar sig tillbaka i selen och seglar rakt fram. Det är mest i olika typer av manövrar och när man bär brädan som man märker att seglet är astungt. Själv försökte jag dessutom hantera en del av det jobbiga med det astunga seglet med lite positivt tänkande: Jag tänkte att jag kommer bli jävligt stark av allt baxande med seglet i stället för att tänka på hur jobbigt det var att släpa på.
-
Kolla in Starboard F-type 148 el 158. Jag köpte en i år. Absolut den bästa bräda jag haft. Jag sålde min 116 liters och byteer direkt till 90 liters från denna. Man kan köra den i hård vind med mindre segel (provat -5.9 och 7.7) och mindre fena (56) eller med 65-70 cm fena och 8.5-9.5. En otroligt lättplanad och snabb bräda. Den går igång i ca 5 ms med rätt teknik. Slutade tillverkas 2006 men onwater verkar ha kvar.
Info http://2006.star-board.com/products/f-type.asp
Säger bara Köp! /Hans -
har en f-type 148 själv som jag trivs mkt bra med.
Dock har jag inte seglat formula, men med 9.5 (el mindre om platt vatten) går den riktigt fint. Dock dingas de nog nästan lika lätt som formulabrädorna så på med megaskyddet fram och hantera som kristallglas.
sen är den 96cm som bredast så det är lite kompromiss mellan formula och slalom vilket passa mig utmärkt.Jag är ganska tung och inte så snabb upp i planing, men i mindre vind än att 9.5 bjuder på ok surf kommer jag nog inte ge mig ut i, i ett annat liv med obg fritid kanske kanske…
-
Jag tycker du tänker 100% rätt! Har själv haft den kombin de senaste 4 åren. Formulan har jag både som tävlingsmaskin och lättvindscruising. Vågseglingsprylarna till… vågsegling!
Sen kan man ju vara lite mer svensk och gå på kompromisser men det är inte min stil!
Go big or go home!
(Nu får jag säkert en massa roliga mothugg)
Jobbigt att konka på formulagrejer? Nej det tycker jag inte. Det enda som kan upplevas som lite bökigt är rigningen. När man fått kläm på det tar det inte många minuter men man måte vara lite försiktigare/omständigare med riggen för att inte slita på den.
/JB
@NIKKE 483669 wrote:
Går och funderar lite på formula och tänkte om det finns någon som kör både våg och formula som kan jämföra lite när det gäller surfingen och materialet. Är lite osäker på formulan men desto mer säker på vågprylarna. Men fler dagar på vattnet med ett formulakit lockar allt lite. Jag la in en länk på steffos formulaavdelning också men bra att få lite synpunkter på surfare som kör både våg och formula.
-
@NIKKE 483775 wrote:
Kona har jag något svagt minne av att jag har hört men har inte riktig koll, kan du inte berätta lite hur de är jämfört med formula?
Är det tidig planing som är prio ett så är slalom och formula ett betydligt bättre alternativ. Kona vågbrädorna är mest till för att få lite vågridning när vinden lagt sig och vågorna är kvar (mer volym och längd gör att det funkar). De funkar bra som freerides också men de planar garanterat senare än formula och slalomprylar.
-
svennebanan;483951 wrote:Är det tidig planing som är prio ett så är slalom och formula ett betydligt bättre alternativ. Kona vågbrädorna är mest till för att få lite vågridning när vinden lagt sig och vågorna är kvar (mer volym och längd gör att det funkar). De funkar bra som freerides också men de planar garanterat senare än formula och slalomprylar.
Starboard apollo ser otroligt schysst ut. North warp en 11:a eller 12:a skulle nog vara ett bra komplement med 100% kolmast och en kolbom. Men lite väl dyrt kanske om man inte får tag i begagnade prylar. Apollo ska tydligen plana från 4 m/s, verkar inte finnas någon formulabräda som planar tidigare?
Logga in för att svara.