-
Inreda buss
Vi sålde vår inredda T4 i våras och har införskaffat en T5 diesel istället. Nu skall den inredas för familjens resor. Det är, kan man säga, mitt fjärde bussinredningsprojekt.
Första var en T2:a från 78 som tillhörde min kompis Johan. Jag Johan och Fredrik skulle till Portugal 1992 och bussen inreddes för detta ändamål. Om sanningen skall fram var det Fredrik som gjorde jobbet. Johan och jag hejade på.
1997 skulle vi återuppleva Portugaläventyret och då var det jag som stod för bussen, en orange T3:a. Även denna gång var det Fredrik som byggde, jag stod bredvid och försökte lära mig något.
Tredje projektet byggde jag själv, det var en T4:a från 1992. Den har rllat på sedan dess och tagit familjen både runt Sverige och till Portugal och andra länder. Men nu är det alltså dags för en efterträdare.
Jag är inte särskilt praktiskt lagd, så det är lite av en utmaning att få till ett bygga som detta. Jag har dock snappat upp en del från min kompis Fredrik. Det svåraste i byggandet är egentligen att bestämma själva designen, så att ala delar får den multifunktionalitet som ett rullande miniboende som detta kräver.
Föremålet för detta bygge är alltså en T5 Tdi från 2005 som gått som Taxi i Åre. Den har gått ca 20000 mil nu.
Materialet är diverse furulister och plywood av olika slag. Skivor som kommer synas är belagda med ett laminat som man kan se på den undre av dessa skivor:
Jag har samlat på mig en del användbara verktyg. Sticksåg, skruvdragare/borrar, tvingar och inte minst diverse mätdon. Jag har också lånat en sågklinga som går på en skena som är extremt användbar i sammanhanget. Det går åt en hel del skruv, träplugg och lim också.
Slutligen är denna kapsåg bra att ha.
Bussen har i original 9 platser, men de sätena togs ut. Första steget i den nya inredningan var att passa till och lägga in lite överbliven parkett från huset. Parketten liger på en 4mm furuplywood som stabiliserar upp det hela. Det är tank att inredningen skall vara urtagbar så att man eventuell kan köra originalinredningen på vintern. Hela golvsjoket går altså att lyfta ur. Undersidan på golven har urfräsningar för diverse uppstickande attiraljer i originalgolvet. På bilden nedan kan man också se början till inredningens “skelett”. Det mesta av bärkraften ger dock själva skivorna.
Liksom i tidigare bussar har vi valt en layout med ligg- och sittdel fram i fullbredd och en köksdel bak. Vi är fyra i familjen så det är bra att ha tillgång till hela bredden. Här ser man sitt- och liggdelen ta form.
Jag använder som sagt en laminerad 6mm björkplywoodskiva til denna del av konstruktionen. “Skensågen” som jag nämnde ovan var extremt händig för att få till snygga snitt i materialet. Listen på utsidan är i ask – samma som golvet. Det är detaljerna som gör det…
För att få lite lagom styvhet i konstruktionen så sätter jag ihop skivorna med en rostfri vinkel i hörnen. Det ger både ett snyggt hörn och en bra skarv i ett. På baksidan sitter 4mm islagsmuttrar.
Nu är framdelen nästan klar. Man ser en av de två iläggskivorna på plats. Dessa skivor kommer sedan att dubblera som ryggstöd. Det gälde att tänka efter för att få ihop “golvets” storlek med ryggstödens höjd.
6mm björkplywood är lock till lådorna.
Nu börjar även köksdelen bak ta form. Man skymtar ryggstödens överdelar fram. Dessa kommer sedan lamineras. På ovansidan kommer det ligga en 12mm grylaminerad skiva, likadan som de två man kan se. Den under av de man ser här är en utdragbar skiva som sitter i lagom arbetshöjd. Ett gasolkök kommer fräsas in i den andra skivan man ser.
Kvar att göra är alltså diverse finishdetaljer, luckor, lådor och lite annat. Jag återkommer med detta så småningom.
Logga in för att svara.