Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Första camberseglet trilskas (Gaastra GTX)
-
Första camberseglet trilskas (Gaastra GTX)
Publicerad av mrstral på 23 juli, 2008 vid 19:50Införskaffade nyligen ett Gaastra GTX -08, 7.0 som jag provriggade ute på gräsmattan.
Det är mitt första segel med cambers, och jag hade ju hört att det kunde vara lite trixigt att få till dem, dels när man trär masten och dels att få dem att gå fria, och så var också fallet när jag nu provriggade.Det var som sagt svårt att få dem att gå fria och jag fick även en del jobbiga, lodräta veck/vågor bakom masten från mitten och nedåt, detta trots ordentligt nedhal.
Därför undrar jag nu om det är någon som har erfarenhet av det seglet som kan ge några tips?
Och om någon nu har det, vad kör ni med för längd på bom och förlängare? Det kändes inte som om specifikationerna var riktigt nog./A
culing svarade 16 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Har du bilder på hur du har riggat? Lättare att säga vad som kan vara fel om man ser nån bild på det hela….
-
Utan att veta till 100%, så gissar jag att GTX riggas som alla andra moderna cambersegel med bred mastficka. För in masten ovanför cambrarna, dra därefter lite nedhal, ungefär tills du har ca 10 cm kvar o dra till rekommenderat. Vissa segeltillverkar vill att du hakar på bommen, och spänner uthalet nu. Vissa inte.. Därefter trycker man på cambrarna (ta tag i masten i bomöppningen, och tryck framifrån, med andra handen, så att dom poppar på plats. har du en camber på första lattan nedifrån, så stoppar du in handen i hålet (om det finns ett), pressar ner på lattan, och därefter poppar du dit cambern…
Låter avancerat, men går ganska enkelt när man väl lärt sig tekniken…Men bästa tipset är no att fråga någon annan som har cambersegel, och be om hjälp. Du får garanterat hjälp med riggningen.
Enligt Gaastras forum så skall specifikationerna stämma väl överrens med sanningen.
Får du inte tag i någon som kan hjälpa dig är det ju bara o slänga upp bilder!
-
På NP’s sida finns det filmer till många av deras segel (intressant som jämförelse kanske?). Klicka på multimedia i sidan som handlar om seglet, där finns rigging guide. T ex:
http://www.neilpryde.com/sails-2008/racing-sails/rs-slalom-mk-ii.htmlHär är NP’s gamla riggningsvideo som också funkar för många segel.
http://www.stableroad.com/videos/rigitright.htmCamberna ska du ha under masten när du drar nerhalet. Du poppar på cambern genom att trycka när lattan möter cambern på ovansidan med ena handen och med andra handen trycker du upp cambern på masten. Du får trycka ner ordentligt på seglet så att cambern går fri.
Skulle en camber ligga på ovansidan så vänder du på seglet och gör på samma sätt. Försök inte trycka på cambern genom att pressa den förbi masten. Du kan se hur det funkar på videona ovan. -
använder du gaastra 460 75% silvermast?
såg när Utz rigga sitt gtx 7,5 och han trädde masten framför cambrarna.. såg lite skumt ut men mastfickan är rätt smal på gtx så det är nog så man får göra 🙂
-
@Carl R 484765 wrote:
På NP’s sida finns det filmer till många av deras segel (intressant som jämförelse kanske?). Klicka på multimedia i sidan som handlar om seglet, där finns rigging guide. T ex:
http://www.neilpryde.com/sails-2008/racing-sails/rs-slalom-mk-ii.htmlHär är NP’s gamla riggningsvideo som också funkar för många segel.
http://www.stableroad.com/videos/rigitright.htmLite OT kanske, men på mitt NP V8 tycker jag att det är mycket lättare att poppa på camberserna om jag 1) drar nedhal till ca 10-15 cm kvar, 2) sätter på bommen och drar max uthal. Då behövs i princip ingen kraft alls för att få dit dem. Detta är inte riktigt vad som står i riggningsinstruktionerna utan ett tips jag fick på stranden av Badjanne.
-
Superstort tack för alla svar, ska kika lite på NP-videorna och prova mig fram när tillfälle ges. Men nu vet jag att man inte ska behöva slåss med det iaf, det lät mer som om det handlar om att få in snitsen! 🙂
Hör av mig igen om jag inte får det att lira, med bilder isf.
Tack igen
-
Kör GTX i flera storlekar dock årsmodell 2006, men jag tror inte det blivit så stora förändringar sedan dess då seglet designades om då.
Mastfickan är inte speciellt bred på GTX. Seglet måste riggas med cambrarna i från start. Går inte att poppa på efter som ex NP V8. Tror inte att det är skillnad från årsmodel 2008.
Kör du Gaastramaster till seglet kan specen för nedhal stämma, jag vet inte. Generellt brukar jag alltid dra mer nedhal än vad spec anger. Jag kör andra master och måste dra 2 cm mer nedhal än spec för att det skall se någorlunda ut. Beror kanske på att Gaastras master är betydligt mer toppstyva än dem jag använder.
Det var svårt att dra ner tillräckligt med nedhal i början innan seglet töjts. Ta i allt vad du kan och dra sedan ngn cm till så brukar det bli bra.
Var försiktig med mastfickan när du trär i masten, den går lätt sönder.
mrstral;484793 wrote:Superstort tack för alla svar, ska kika lite på NP-videorna och prova mig fram när tillfälle ges. Men nu vet jag att man inte ska behöva slåss med det iaf, det lät mer som om det handlar om att få in snitsen! 🙂Hör av mig igen om jag inte får det att lira, med bilder isf.
Tack igen
-
Jag köpte ett Gaastra segel igår GTX 6,5. Det följde med 3st gummi ringar som var lite ovala typ. Vad är dom till????
-
De ovala ringarna kallas spacers och är till för att öka cambertrycket mao finlir.
GTX måste riggas med cambers i från början, går ej att poppa idem efteråt.
Dra rekomenderat nedhal och sen uthal, brukar vara busenkelt.
Får ni längsgående våder på mastfickan så bör ni öka camber trycket, lägga dit en spacer på varje camber.
Får ni längsgående veck längs lattfickorna bör ni bara spänna lattorna, de två översta bör ni inte spänna mer än att lattfickan sträcks.Har själv haft ett GTX 07 som riggas precis som årets segel och det var busenkelt att rigga.
Kör så det rycker!
Pär
Logga in för att svara.