Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Intressant läsning
-
Intressant läsning
Publicerad av klint på 29 september, 2008 vid 10:45carl-r svarade 16 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
-
Tråkigt att behöva känna igen sig i beskrivningen av bristerna. Ännu tråkigare läsning att det oftast inte är lönt att laga. Har en RS 5 med avsliten “luff” som han kallar det, vid lattan ovanför bommen.
Inga fler Prydesegel på ett tag alltså!!
Tips på billig van reparatör emottages gärna…
-
Vem köper segel från ett märke som stänger ner sitt forum för att de inte klarar av all kritik??
-
@Klint 503504 wrote:
Gött, då kommer snart lite billiga RS Racing segel på beg. marknaden… smart den där dansken… vad skriver man inte för att spara lite pengar… 😉
-
Japp, har också råkat ut för trasig innerlik i mitt RS Racing, som appel. Men, jag testade o laga det själv med stark nylontråd (från segelmakare) samt självhäftande tyg (remsor på 10 cm) som jag klistrade på båda sidor om den trasiga filmen o värmde sedan på med strykjärn. Sydde sedan några stygn mot lattan. Jag sprättade upp mastfickan för o komma åt, från basen till bommen. Inte supersnyggt – men det håller.
O jag hade inte femma i syslöjd 🙂
-
Ha i åtanke att danskarna har en längre säsong, de kör i saltvatten, mkt sand osv, varför handhavandet har stor betydelse för livslängden. De fel med revor som beskrivs i artikeln beror mkt på slitage.
Ex har seglet inte använts på ett tag brukar jag iallafall våta ner det först innan jag riggar det. Alt drar inte nedhalet till max, för att sen tighta till den efter en stund på vattnet.
När jag riggar ner plockar jag av cambers för hand, istllet för att “poppa av”dem. Hjälper säkert lite inbillar jag mig iallafall… -
@Seeberg 503772 wrote:
Japp, har också råkat ut för trasig innerlik i mitt RS Racing, som appel. Men, jag testade o laga det själv med stark nylontråd (från segelmakare) samt självhäftande tyg (remsor på 10 cm) som jag klistrade på båda sidor om den trasiga filmen o värmde sedan på med strykjärn. Sydde sedan några stygn mot lattan. Jag sprättade upp mastfickan för o komma åt, från basen till bommen. Inte supersnyggt – men det håller.
O jag hade inte femma i syslöjd 🙂
Ja jag gör nog nåt liknande, har fått armerad väv av lokal ryggsäckstillverkare. De ville inte göra hela jobbet, då det skulle ta några timmar=dyrt. Men de kan sy ihop det om jag gör förarbete/sprättning. Tack för tipset!
-
Köp Northsails har en otroligt bra kvalitet (Riggat min 6,8 ca 15-20ggr ser ut som nytt)
-
trefyrafyra;504025 wrote:Köp Northsails har en otroligt bra kvalitet (Riggat min 6,8 ca 15-20ggr ser ut som nytt)
hahahahah
-
Jag tror faktiskt inte att NP är sämre än någon annan. Helt klart hade dom problem med masterna för ett tag sen, men det verkar löst? Ganska många kör NP, vilket innebär att fler råkar ur för sådana här problem.
Jag hade sömmar på mina NS som började ge sig efter 1.5 års ganska varsam behandling.
Än så länge ser mina Challenger ut att hålla bra, men om vi vart 20-30 pers som haft dom, så hade säkert någon/några råkat illa ut.
Helt klart är ju att NP är för dyra iaf. Men det är en annan historia.
-
Jester;504061 wrote:Jag tror faktiskt inte att NP är sämre än någon annan.
Det var gött att höra för en som just skaffat sig 2 RS6 till. Dock lika kallsvettig varje gång jag riggar på min X9 490 från -05. Det är väl en tidsfråga…
-
Sen har ju NP och en del andra helt sanslösa nedhalsspänningar och det känns ju lite som att be om hållbarhetsproblem om man inte är väldigt noga med förstärkningarna.
-
Bah, idag sprack mitt RS6 7.8 ovanför första lattan ovanför bommen. Rätt likt kinetics skada i annan tråd. Nu har ju mitt segel kanske 50 dagar på vattnet, men ändå väldigt trist då det ser himla fint ut i övrigt. Laga dyrt och riktigt eller fullaga och se hur länge det håller är frågan…
Logga in för att svara.