Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Trimproblem hjälp
-
Trimproblem hjälp
Publicerad av davven på 6 oktober, 2008 vid 10:33Jag har märkt under året att jag inte får fason på trimmet,
får nog be om hjälp. Problemet är att jag inte får upp samma hastigheter
åt ena hållet. Samt att det är näst intill omöjligt och stänga glappet mellan segel o bräda när jag kör åt detta hållet. Armen fylls snabbt med mjölksyra och i hård vind
blir problemet väldigt påtagligt. . Dessutom är kontrollen på grejjerna sämre åt detta hållet. . Kan nämna att ibland vill även brädan gå upvind vid start när jag ska köra åt detta hållet. .Sitter och funderarar på om det kan ha med uthalet och göra, försöker håller mig till specicikationen för uthalet men utan resultat. Kan man se på seglets profil när man ligger rätt med uthalet, eller är det bara prova sig fram? Jag har iofs en liten rynka i buken på seglet som jag inte fått bort, skruven till latten sitter som berget. Kan det ha med saken och göra, att jag måste få bort rynkan?
Seglet är av typen Simmer Crossover & har någa år på nacken
Vore grymt tacksam om jag får bukt med detta och tack på förhand om ngn har ngt svar?celtic svarade 16 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Är du lika stark/uthållig i båda armarna? Om du är högerhänt är det vanligt att vänsterarmen är starkare och tvärtom för vänsterhänta.
Varför vill du stänga glappet mellan segel och bräda? Crossover är ett vågsegel och har därför högt skuret underlik och då ska man inte kunna stänga glappet om man seglar som man ska. På racesegel stänger man glappet men de har väldigt låga underlik så att man kan hålla seglet nästan upprätt och ändå stänga.
-
Skulle kunna tänka mig att du har framhanden långt fram på bommen. Flytta bak handen och istället för att försöka “stänga glappet” så lutar du riggen framåt. Kolla bilden: Simmer CO 2005 och glappet är gigantiskt ;). Ta det lite försiktigt så du inte får kastfall bara.
-
Prova att laborera med hängselestropparna. Felplaserade stroppar är ofta orsaken till trötthet i armarna.
Jag har också ett Crossover och har aldrig lyckats stänga mot brädan. -
Oj får rätta en grym felsägning, inte stänga helt. Skota in maximalt menar jag, men troligtvis är det något teknikfel som sagt. Det är när vänsterhanden ska skota in som det går dåligt, så det kanske är klenthet i den i kombo med ngt teknikfel.
Hängsele linorna är identiska h & v sida, släppt ut identiskt och så har jag mätt avstånd från bomkant till linans första kardborrelåsning med talmeter. Mittavståndet är även identiskt där dom är fastsatta i bommen. . Men jag kanske har någon konstig egenhet för mig och står konstigt åt andra hållet. . hmm skumt
Stinger ska testa din teori, det är en detalj jag inte tänkt på . . .
Tack för hjälpen som sagt, får man bort det här problemet kan man kanske köpa ett racesegel o försöka surfa snabbt på allvar 😉Det är frustrerande och vara snigel åt ena hållet!
-
Kan jag inte skota in helt så flyttar jag hängselelinorna bakåt tills jag kan. Oavsett var de sitter på andra sidan. Segel är sällan helt symmetriska även om ett rafsegel som crossover är mycket mer symmetriskt än ett cambersegel som alltid rullats åt samma håll.
-
Fysiskt sett är man inte helt symmetrisk heller.. ena armen är oftast aningens längre än den andra.
-
@SWE 496 505897 wrote:
Fysiskt sett är man inte helt symmetrisk heller.. ena armen är oftast aningens längre än den andra.
Sant. Och tänk följande scenario: Du promenerar hem från affären med en tung matkasse i varje hand. Du kommer fram till dörren och ska just låsa upp dörren. Hur går du tillväga? Antingen ställer du ifrån dig kassen du har i höger hand (här utgår jag från att du är högerhänt) och halar fram nycklarna och låser upp, eller så flyttar du bägge kassarna till vänsterhanden. Du har behöver högerhandens bättre finmotorik för att kunna låsa upp snabbt och smidigt och under tiden får vänsterarmen slita lite extra.
Resultat: Eftersom det här bara var ett exempel och du antagligen hamnar i ganska många liknande situationer varje dag så blir vänsterarmen aningen starkare och uthålligare än högern.
-
Det där med segelsymmetri har jag faktiskt inte tänkt på, seglet har ngra år på nacken och kanske har förändrats under resans gång dessutom? Jag borde inte vara så mkt svagare i vänsterarmen dock. Styrketränar regelbundet och är apnoga med och köra samma vikter med bägge armarna belastning rep samt set h+v hand.
Hmm ska testa dom här tipsen, verkar vara riktiga guldkorn & se vad som händer, .. Lite roligt det du nämner i sista inlägget. Har själv lirat trummor i halva livet. . En bra övning man ska göra som trummis för att får bort sin veka hand är och göra alla simpla saker i vardagen tvärtom. Lyfta kaffekoppen med andra armen etc, kanske man ska tillämpa som surfare också 😉 Men jag kommer nog inte försöka växla i bilen med fel hand. . Kan bli väldigt fel 😉
Riktigt sjyssta tips tackar. .
-
Armen fylls snabbt med mjölksyra och i hård vind blir problemet väldigt påtagligt.
If this is the sensation then as stefan_gbg says, adjust your harness lines until you are balanced on the boom and not fighting with either arm, even if they are ‘measured’ correctly. The angle you sail onto or off the wind (predominantly) might mean small adjustments forwards or back are needed.
Dessutom är kontrollen på grejjerna sämre åt detta hållet. Kan nämna att ibland vill även brädan gå upvind vid start när jag ska köra åt detta hållet.
This might to relate to whether you are goofy or natural footed, when surfing, skateboarding snowboarding etc. One way is going to be more able until you train that away. After years of sailing I jump and am better on speed-runs on starboard but only now am focusing on getting better on my weaker side.
My wife, whose been planing for a couple of seasons now quite often remarks about one direction being more difficult than the other, and always says that something strange is happening with the spot where we sail. I always put it down to that that is the direction where we have to focus on going (fight to go) upwind in order to get back to where we started. We’ve got rocks and a sandbank that, in some directions, means you go downwind to miss them and have to sail tight to the wind on the way back.
Edit: Just looked at your profil and the larger pic of you (?) sailing. Your boom looks pretty low which make it more difficult to stand up and put your weight out onto the boom and thus sheet in. Okay, it might be your old sail in overpowered conditions, which makes it more challenging, but could be something to consider. So get someone to check out your overall stance if you haven’t made big changes since that pic.
-
Min polare har lite olika längd på benen så han har stropparna olika för att få maximalt tryck i grejerna o kunna hålla lite längre.
Logga in för att svara.