Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › T4-problem…
-
T4-problem…
Publicerad av swe-496 på 11 februari, 2009 vid 22:03Nja problem och problem, men det är så att min buss beter sig lite skumt när den har blivit varm.. Det är en automat VR6.
Det känns som att den vill fortsätta dra när man stannar vid t ex rödlyse och har bromsen nedtryckt. Detta fenomen visar sig inte när bilen är kall, iaf inte lika tydligt. Känns även som att tomgången är aningens ojämn.
Sen är det en annan sak, som kan ha samband med det ovan, den verkar dra en sjuhelvetes massa bensin.
Hade den inne på service innan jul och då märkte de inget.
Hade den även inne på växellådsrenovering innan jul. Kan det ha blivit något knas där när de skruvade ihop lådan igen? Hade den inne på en verkstad inne på söder i Stockholm för växellådan. Kommer inte ihåg vad den hette.Sista grejen nu.. Den verkar inte bli riktigt varm heller. Kupéluften känns bara aningens varmare än ljummet.
kinetic svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Hade verkstan rätt olja i lådan, och har de verkligen justerat den rätt? Låter inte som att lådan har fått vad den behöver. Klart att den inte går bra om inte lådan är okej, och då blir det soppaslurk. Fast sen beror det på om du har gjort resten av servicen också, motorolja, luftfilter, stift osv.
Verkar som att du behöver fylla på och lufta kylsystemet. Låter som att du har luft i värmepaketet.
-
Jo vanlig service är gjord också. Gjordes en vecka in växellådsreparationen.
Hur luftar man kylsystemet? -
Man skaffar en cykelpump, stoppar in den i avgasröret och pumpar tills topplocket trycks av, det tar en liten stund men brukar fungera, då har man fått ur all luft i systemet, gammal luft alltså.
Sedan köper man kontaktlim, smörjer in blockets överkant samt undersida på topplocket (brukar stå “denna sida ned”) för tillbaka topplocket på plats där det en gång satt och väntar en kvart tills limmet torkat.
Sedan går man in i bilen, trycker ned bromspedalen så hårt det går, ber en kompis öppna kylarlocket för att se om det kommer några luftbubblor. Gör det inte det så är det nu luftat och klart. Kommer det bubblor är det något annat fel, vad man då kan göra är att somna över ratten med foten på gaspedalen och på så sätt tvinga luften ur motorn genom att låta motorn hela tiden gå på maxvarv. Helst ska även övervarvsskyddet vara bortkopplat för bästa effekt.
-
Tack micke…Du e en riktig kompis du;)
Men seriöst…Hur gör man? -
Bokar tid på verkstad?
Eller åk till Mekonomen och köp en Haynes. Meka blir man inte bra på genom att fråga. Börja skruva istället. -
SWE496: Kolla runt lite på denna sajt: http://www.passat35i.de (i forumet), lär stå en hel del om VR6 problem…Gällande dålig värme så är min gissning antingen luft i systemet eller att “den elektriska cirkulationspumpen” (om sådan finnes vilket det brukar göra) kanske har lagt av, då brukar man få just problem med dålig värme i kupen…
-
VR6 i bilar har elektriska pumpen för förbrukningens skull, men jag är osäker på om bussen har den eller en kraftigare kylarpump. Kolla om det finns någon säkring som går till något misstänkt.
-
Kika nivån på växellådeoljan, har de pytsat i fel olja eller fyllt på för lite/mycket så får automatlådan problem.. Det tar ett tag för oljan att rinna ner till alla delar i lådan så man får oftast fylla på till rätt nivå, provstarta kör lite och kolla nivån igen.. Pröva att byt olja samt var noga att det blir rätt mängd.. Hade problem med en lite äldre aut-folka som vägrade lägga i sista växeln samt knackade konstigt och det var inte från motorn, bytte växelådeoljan samt fyllde på till rätt nivå och vips inget problem..
-
P Malmkvist;530234 wrote:Kika nivån på växellådeoljan, har de pytsat i fel olja eller fyllt på för lite/mycket så får automatlådan problem.. Det tar ett tag för oljan att rinna ner till alla delar i lådan så man får oftast fylla på till rätt nivå, provstarta kör lite och kolla nivån igen.. Pröva att byt olja samt var noga att det blir rätt mängd.. Hade problem med en lite äldre aut-folka som vägrade lägga i sista växeln samt knackade konstigt och det var inte från motorn, bytte växelådeoljan samt fyllde på till rätt nivå och vips inget problem..
Och på det förslaget säger jag genast: Nej, gör inte ett skit.
Har du haft bilen inne för genomgång och det inte har blivit bra så är det bara att köra tillbaka den. Ring verkstan, annars har du ingen reklamationsrätt på deras dåligt utförda jobb. -
Svenne;530260 wrote:Och på det förslaget säger jag genast: Nej, gör inte ett skit.
Har du haft bilen inne för genomgång och det inte har blivit bra så är det bara att köra tillbaka den. Ring verkstan, annars har du ingen reklamationsrätt på deras dåligt utförda jobb.Men Mr fimp sade ju att han inte minns vilket serviceställe han varit på, då antog jag att det kanske var ett jobb där kvittot inte ingick om man säger så:wink: Då kan det vara värt att prova..
-
@P Malmkvist 530263 wrote:
Men Mr fimp sade ju att han inte minns vilket serviceställe han varit på, då antog jag att det kanske var ett jobb där kvittot inte ingick om man säger så:wink: Då kan det vara värt att prova..
Halvt om halvt sant Petter. Kommer inte ihåg vad automatlådereparatören hette, men vet vart den ligger och kan lätt leta reda på den igen.
Hittade kvittot nu. Det var Björners Automatlådor på Högbergsgatan på södermalmMen ska först få bukt med den ojämna tomgången.Känns som att den är ojämn.
Servicen av bilen gjordes på Solna Bil Teknik
-
Tack för alla bra tips..Blir till att meka lite i helgen..
Har mekat bil förr så jag e inte helt rudis på bilar, fast vissa kan tro det;)
Bytte motor själv på en gammal Volvo…t ex.. -
SWE 496;530267 wrote:Halvt om halvt sant Petter. Kommer inte ihåg vad automatlådereparatören hette, men vet vart den ligger och kan lätt leta reda på den igen.
Hittade kvittot nu. Det var Björners Automatlådor på Högbergsgatan på södermalmMen ska först få bukt med den ojämna tomgången.Känns som att den är ojämn.
Servicen av bilen gjordes på Solna Bil Teknik
Ojämn tomgång är väldigt lätt för en mekaniker med datorsökning att hitta.. Går motorn ojämt eller bara höjs och sänks tomgångsvarvtalet..??
-
P Malmkvist: Ojämn tomgång är inte alls lätt att “åtgärda”…Långt ifrån alla fel är utläsbara via diagnos…Har själv problem med att min Passat -95 inte har nån tomgång alls kall, man får “gasa” igång den…Efter ca 30 sek så ör tomgången låååg (500rpm), när bilen är varm ligger den på ca 750-800 vilket är hyffsat normalt, inga problem med ojämn gång eller tjuvstopp. Upplever även bilen som slöare än tidigare…Vad kan felet/felen vara då…Då börjar vi: Tjuvluft av något slag, givare som ger felaktigt värde, fel på tomgångs-reglerings motorn (ihopbyggd med gasspjället på min bil), felaktigt bränsletryck, igensatt bränslefilter, bränslepump som håller på att ge sig, styrboxen har något fel, kabelbrott eller dålig kontkat nånstans…Har hittills rengjort vevhusventilationen, gasspjället samt ventilkåpan. Testat med annan LMM samt tändspole från en felfritt fungerande identisk bil. Dessa åtgärder har gjort att tomgången är nu något högre vid varm motor (innan var den bara ca 600rpm). Mitt problem kom över natten, när bilen ställdes i varmgaraget, kvällen innan gick den som vanligt, morgonen där på gick den ej att starta utan att ge gas…Nästa steg blir att byta bränslefilter, förmodligen följt av byte av bränsletrycksregulator…Om den fortfarande e kass kommer jag byta en givare som jag TROR har med kallstarten att göra…Är den fortfarande inte bra så kommer jag testa med gasspjället från den andra bilen…Om den ändå inte vill vara med så blir jag tvungen att lämna den till en verkstad för felkodsutläsning (tror inte det kommer finnas någon…) samt bränsletrycks mätning, hoppas dock att det inte går så långt…Så att påstå att ojämn/dålig tomgång är lättåtgärdat för en mekaniker med dator skulle jag inte påstå, för just ojämn/dålig tomme brukar kunna bero på diverse omöjliga tjuvluftsfel eller liknande som datorn inte “ser”, man kan möjligtvis ana tjuvluft om man tex får lambdavärdes-fel….
-
SWE496: Hur har det gått? Jag fick rätt på min bil iaf..Köpte VAG-Com kabel o läste sedan av felkoderna (som i mit fall var låg tomgång “nähä?”,samt 3 andra “givar fel” pga att jag ryckte olika kablar i test syfte, bla hallgivare fördelare, LMM samt vevaxelläges-givare). Hur som helst så raderade jag alla felkoder för att på så vis ta reda på vilka felkoder som är “bestående”. Gissa om jag blev förvänad när bilen startade normalt med en gång o lade inte upp nya felkoder alls…Har läst av felkoderna med jämna mellanrum men där är tomt o bilen går lika bra som innan. Vad felet var på min bil lär jag aldrig få reda på men jag gick igenom i princip allt som hade med problemet att göra…Så mitt tips är att du skaffar ett VAG-Com interface o börjar i den lätta änden, det borde jag oxå ha gjort istället för att felsöka på “gammaldags vis” genom att byta delar o testa….
Logga in för att svara.