Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › "Heliumsegel" – fluga eller genombrott
-
"Heliumsegel" – fluga eller genombrott
Publicerad av freed på 5 mars, 2009 vid 08:32Ämnet dök upp i en annan tråd men det är ju så kul med produktutveckling och nya idéer så jag tycker detta förtjänar en egen tråd.
Freeridarens & lättvindssurfarens våta dröm är väl ett 7,5m2 segel som känns som ett 7,5 i händerna men planar och drar som en 9.0a. Gjorde en liten sökning igår och ser att fler och fler tillverkare har ett “glidar” segel i portföljen.
Är detta ett genombrott och en hållbar trend eller ännu ett försök från surfindustrin att skapa en ny fluga och sälja mer utrustning?
Vore intressant att höra vad ni som testat i praktiken verkligen tycker.
* Fungerar konceptet eller är det en fluga? (som vår gamla kommunikations minister tyckte om Internet :))
* Hur stor är skillnaden mellan ett “Helium” och ett vanligt segel i samma storlek?
* Finns det några nackdelar?
* Vad är nyckeln? Vikten eller formstabilitet etc?
* Något annat man ska tänka på om man slår till och köper ett? Passar speciella brädor, master etc?
* Skiljer det sig mellan fabrikaten? De märken jag hittat är:
– Sailloft Traction
– Severne Glide
– NP V8 Helium
– Gaastra Plasmaola-h svarade 15 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Utan att ha testat själv så tror jag nog att det där funkar.
Det man tappar, enligt de jag pratat med och läst i tester, är viss stabilitet och en del fart. Höjdtagningen lär nog också bli lidande (inget klår mycket duk för det…). Men inte så särskilt påtagligt. Så – vill man ha ett skönt “crusing-segel” för tidig planing i svenska sommarvindar, som man kan rigga på en 460-mast, är nog dessa segel ett fint alternativ.
Fart- och manöverfans lär hitta andra alternativ, men för många så tror i alla fall jag att dessa segel har något att erbjuda.
-
De har uppenbart nackdelar eftersom Björn D, Antoine A och gänget inte seglar på “Heliumsegel” i slalomtävlingarna.
Däremot, för de som inte har som mål att vara snabbast runt en tävlingsbana och som inte heller freeridar med tokdrag i seglet så är de nog en bra grej. Det finns rätt många som saknar grunddraget i de gamla påsiga 80-talsseglen, (på den tiden sågs 6.5 som ett rent lättvindssegel som var för stort för en centerbordslös bräda) men utan att vilja ha de gamla seglens påsighet och instabilitet.
-
Har inte testat men tror på konceptet. Nackdelen är nog att det tar slut rätt snabbt uppåt när vinden ökar, men då har du väl mindre segel att byta till.
Har själv ett vanligt V8 som största segel (9.0) och upplever att det planar grymt tidigt, men även det tar slut rätt snabbt när vinden ökar.
/Magnus
-
Är detta ett nytt koncept?
Jag tycker inte det… kanske lite ny design och liknande men detta har funnits innan.
På 90-talet hade man racesegel som tålde mycket vind med lite sämre planing som följd… så sa katalogerna iallafall…
Ta tex Neilpryde och UP-sails…
De hade Mk IV och Race pro… Vem minns det obefintliga draget i MK IV?
Då fanns V8, precis som idag, men de skulle plana tidigare men var mer instabila i profilen. UP hade samma sak med Race-Am. Mindre lattor och mindre cambers…
Kanske lite nya material och ny utveckling (får vi hoppas) men… är det inte väldigt mycket försäljningsargument? Eller att seglena som från början skulle vara enklare för snabb riggning och tidig planing blivit för lika raceseglena?Dagens V8 är mer racelikt än de på tidigt/mitten av 90talet. Tycker V8helium mer designmässigt påminner om 90 talets V8 med mindre antal lattor.
Minns Andreas Olofsson som körde v8 i sv. cupen… De ballade ur ganska snabbt men planade tidigt…Hmm… ja… det var mina funderingar…
-
@Rasmus_W 533566 wrote:
De har uppenbart nackdelar eftersom Björn D, Antoine A och gänget inte seglar på “Heliumsegel” i slalomtävlingarna.
Om det nu är en nackdel (att slalomgubbar väljer andra segel). De kör ju sällan med Crossover eller Wavesegel heller för den delen öven om det blåser så mycket att andra letar efter 4.2:an.
Kan tänka mig att byta ut mitt V8 8.0 mot ett Helium 7.5 för att få bättre lättvindsprestanda även om V8:an håller för sjukt mycket vind med rätt nedhal. Men för att få max ur en sån rigg är det troligtvis typ X9-mast som gäller och då blir det plötsligt rätt dyrt.
-
@NLC 533634 wrote:
Om det nu är en nackdel (att slalomgubbar väljer andra segel). De kör ju sällan med Crossover eller Wavesegel heller för den delen öven om det blåser så mycket att andra letar efter 4.2:an.
Klart det är en nackdel att man inte blir snabbast på vattnet med ett sånt segel. Fast sen skrev ju du precis det jag skrev i andra meningen: att seglen har fördelar som gör att rätt många kan tänka sig att offra den biten.
-
Håller med S19 här, dessutom tror jag att om man har ett vanligt v8 eller riktigt race segel så kan man ju bara dra lite mindre nedhal och uthal så får man mer drag, dock så är väl de nya seglen lite lättare, men man kan ju inte samma stabilitet när man drar mer nedhal.
-
Konceptet har ju funnits ett tag, tror dom har hämtat en del från NP Diablo som försvann 2003, ett kanonsegel med bra bottendrag fin flex i hela riggen om man riggade det rätt, man kunde köra redigt överriggad utan att känna att seglet gjorde som det ville. Dock var det en del som inte gillade känslan i seglet, bra drag tyckte dom men ingen fart när byarna kom. Här är masten viktig! Gärna toppstyva master som inte kroknar när vinden fyller buken, för då viker sig bara toppen åt sidan. Draget är kvar men farten uteblir. Har kört med Challenger Fluido och Techno Fluido (Technot har två små mini cambers), i olika storlekar men mest runt 7 till 8m² sen 2006, samma koncept, lite vind massor av drag. Lätta i handen och lätta att rigga fungerar bra med vanliga master, men vill man klämma ut det sista ur seglen? I med en lite styvare mast så går det fortare och dom står sig bättre när det börjar bli über jävligt. Men har dom bara som lättvindssegel när det blåser lite på sommaren så man får komma ut och surfa ett par timmar, jag kallar det plattvatten segel för när vågorna börjar bygga på så kan det om man är lite ovan få ner underliket i vattnet och fastna i svängarna, men det kommer man över och får en bra teknik efter ett tag. Är man lite ovan med vattenstarterna så kan det vara bökigt att få upp akterliket ur vattnet om det strular, men men det löser sig alltid.
Men att seglen skulle bli svåra att hantera när det blir mera vind! Nej så är det inte! Det är oftast riggningstekniken som spökar. Men vill man komma ut i sommar brisen så är det perfekta segel att plocka fram. Mitt Fluido7.8m² kan kännas lite större när man bär bräda och segel ner till vattnet, men det är bara då, för på vattnet känns det hur balanserat som helst.
Mitt lättvindskit är bräda 106liter segel Fluido7.8m² jag 80kg, planar rätt tidigt måste jag säga och tyvärr så står prylarna pall för massor av vind, så jag går upp försent till byte till mindre saker, men det kan jag leva med, jag får ju vara på vattnet….Det här med lättvinds segel! Folk köper ett lättvinds segel för just lättvind, men vad händer när dom börjar rigga? Dom riggar det som om det blåser dubbelt så mycket än det gör, bara för att det ska man göra! Tror dom. Tänk på det ni som köper ett lättvinds segel kolla riggtipsen innan ni börjar tokdra i alla tampar och dödar seglet fullständigt.
Ser ut att bli en plusgrad på söndag och lite vind? Kapellskär nästa!!!??? Stoorfan ska du ut eller? Det börjar pocka på nu..
surfen med simmhud mellan tårna på grund av all tid på vattnet;=)
-
Tror att V8 helium och gamla Diablo inte har speciellt många likheter.
Haft en uppsättning både Diablo, V8 och NP racesegel från den tiden (2000-2002)Jag upplevde att Diablo var ett freerace segel som var väldigt stabilt med bra high end (för ett camberlöst segel). Tyckte dock att det saknade vrid, NP bytte ut Diablo mot Saber som var om möjligt ännu plattare. De har nu bytt ut Saber mot Hellcat som är mer likt Diablo igen.
Dagens vanliga V8 tycker jag har mycket bra vrid, det bästa jag testat faktiskt per kvm, heliumvarianten bör ha ännu mer. Detta förutsätter givetvis att man inte nedhalar/uthalar sönder hela profilen./Magnus
-
Får hålla med mahi… ser inte så många likheter heller…
Alla segel kan du ju i princip köra mer eller mindre överriggad… men det är ju hur seglet funkar vid vindökningen… Ett segel med fler cambers håller formen bättre och kan då generera bättre fart…
Tror att ett freerace utan camber tappar formen snabbare än en v8 helium med tre cambers eller vad det nu är…
Tycker oftast att folk inte nedhalar sönder seglena.. utan oftast tvärtom… För lite nedhal ser man väldigt ofta tycker jag…
Självklart dödar man seglet om man drar för mycket ut eller nedhal, men det gäller ju generellt… Samtidigt är det ju viktigt att man drar den FÖRESKRIVNA mängden nedhal. Det är ju det seglet är gjort för att fungera så bra så möjligt! -
enligt tyska tester så är Severne Glide det segel som kompromissar minst, dvs. har bästa draget i lätt vind och sämsta stabiliteten i litet hårdare vind. Sailloft å andra sidan kan tydligen trimmas så det känns ungefär som en vanlig 7.5 (men litet långsammare än en freerace variant).
-
Titta på Sailworks hucker serie. Ett segel som har mycket power och ger möjlighet att segla mindre segel i samma vindar. Finns inte i stora storlekar dock men jag har själv sätt dom. 6.6 kvm går igång som ett standard freeridesegel på kanske 7.0-7.2.
Konceptet enkelt är tajtare akter lik. Inte like mycket flex som tex NP RS:racing eller andra race segel. Nu kan man iof dra nedhal på hucker så det tål mer vind. Har grym range.
Så konceptet är knappast nytt. man har nog bara tagit ett par steg tillbaka och tittat på äldre konstruktioner. Och det känns som att man går i cirklar. Ena året är det detta som gäller o andra ngt annat. Snart är väl quatrokonkaver och det bästa etc… etc …
Jag skulle själv verkligen vilja ha ett segel på 7.5 -8 kvm som levererar som ett 9.0. Tillsammans med en freeride eller slalom på runt 120l skulle det ge bra mycket mer kontroll. Många stora segel runt 9.0 är klumpiga men också designade för formula och kanske inte riktigt rätt att ha på freeride/slalom plankor.
-
Många stora segel runt 9.0 är klumpiga men också designade för formula och kanske inte riktigt rätt att ha på freeride/slalom plankor.
Nej, på senare år är mer eller mindre alla 9.0 designade som lättvinds slalom-segel. 10.0 däremot är formula-gängets hårdvinds-segel..
Logga in för att svara.