Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Då kör vi igen… 2010
-
Då kör vi igen… 2010
Publicerad av adde på 17 mars, 2009 vid 10:30Hjulen snurrar fortare och fortare känns det som.
Här kommer The Fly 2010 proto, vågar vi hoppas på ett lite stabilare segel??
petter svarade 14 år, 9 månader sedan 46 Medlemmar · 100 Svar -
100 Svar
-
Det är helt sinnessjukt vilken prylhysteri det är inom vindsurfing. Helt galet mycket det ska utvecklas och förbättras hela tiden. Tar det aldrig stopp? Har det alltid varit såhär?
-
Ja, mer eller mindre hysteri har det nästan alltid varit i sportens historia.
Man kan själv välja om man vill vara en del av hysterin, eller betrakta det hela med lite mer distans.
Förbättringarna sker ju näppeligen varje år numera, utan det är snarare vissa gånger som det verkligen händer något.
Bra prylar, tycker jag, både förenklar och gör seglingen roligare. Men det behöver absolut inte vara det senaste.
Att en “2010” tråd kan uppstå i mars 2009 beror ju helt å hållet på att det fotas hejvilt på de ställen där prototyper och annat testas, och sedan läggs upp på nätet. Det är lite kul att följa utvecklingen, men samtidigt rätt knäppt att nu kolla på grejor som lanseras i höst (vågsegel och brädor lanseras nästan alltid på sensommaren) eller till å med nästa år… dock verkar branschen ha lugnat sig lite med att lansera helt nya grejor varje år, utan gör ofta smärre design- och detaljförbättringar om det redan är en bra bräda/ett bra segel.
-
Det är kul med nyheter! Å andra sidan blir man inte nödvändigtvis en bättre vindsurfare av att aldrig segla in sig ordentligt på en enda bräda.
-
Det var kul med nyheter fram till nyligen. Nu har jag tröttnat och skiter fullständigt i det. Det är gammalt med nyheter och grejer som hela tiden är mycket bättre än förra årets. Det behövs något nytt. Det behövs lite mer ‘soul’ inom vindsurfingen tycker jag.
-
Håller med. Det är dessutom sällan man känner de så kallade förbättringarna som dessutom ofta är försämringar för att spara på kost (typ mindre kolfiber).
Mer soul år vindsurfarna. -
Ni får nog leva med att det finns en hyfsad mängd “nördar” bland oss vindsurfare, som gillar att teoretisera och intresserar oss för nästa pryl.
För övrigt verkar ju kolpriserna ha gått ner nu när Boeing inte har så fulla orderböcker längre, 2009:orna verkar ha mer kol i sig än 2008:orna.
-
Observera Starboards högteknologiska H-CAD system för brädutveckling. Hand carving aided design. Den blåa “prototypen” är en produktionsbräda från 2009 som man helt enkelt för hand slipat till lite. . Å så testar man den mot den röda produktionsbrädan (ja, modellen finns i två färger…) och ser om den modifierade blev bättre eller ej.
Så om ni inte vill satsa pengar på en 2010:a, shapa om er gamla bräda lite istället. Det är kanske det som är din “soul-trend” aronh – att stå och fila själv i garaget. Ni har väl sett Surf’s Up, där pingvinlegenden Big Z lär oss ett och annat om sambandet mellan soul och brädshaping.
-
Vågorna är fina i Pengu North i Surfs Up/PS2.
Min son, 11 år, har visat mig mycket bra surf där.
Fast i dag tycker jag att Apelvikens surf irl var bättre!
-
Jag har inget problem med ‘nörderiet’, teorier och testande. Det är bara det att när det ska till att säljas en massa grejer blir det bara för mycket.
-
Ungefär hur många årsmodeller tar det innan man märker någon större skillnad (som vanlig Svennesurfare). Min känsla är typ 3-4 år… Mina Simmer CO 2005 ser ungefär likadana ut som 2008, lite småfix bara. Däremot till 2009 ser det ut att ha hänt en del eller blir jag bara lurad av grafiken?
-
@stinger 535538 wrote:
Ungefär hur många årsmodeller tar det innan man märker någon större skillnad (som vanlig Svennesurfare). Min känsla är typ 3-4 år… Mina Simmer CO 2005 ser ungefär likadana ut som 2008, lite småfix bara. Däremot till 2009 ser det ut att ha hänt en del eller blir jag bara lurad av grafiken?
Näe, tror du har rätt där. Det känns som att en “designcykel” håller ungefär 3-4 år, sedan har saker hänt med utrustningen i övrigt (fenor, bräda, master, bom eller nåt) som gör att man kan tänka om. Och ibland händer det saker som ändrar föreställningarna lite mer, som RDM och twin fin. ibland helt nytt, ibland något “återupptäckt” som funkar bättre i ny design (två fenor…).
Jag körde en heldag (oj!, vilken dag!) på Iron 5.3 i apel i höstas, och som “gammal” CO seglare så måste jag säga att skillnaden var tydlig. All var bekant på ett bra sätt, men Iron var mjukare och om möjligt än mer stabilt. Såg faktiskt annorlunda ut mot mina gamla goa Crossover, mindre topp, annan spänning i seglet. Bättre detaljarbete.
Men det är ju lurigt. Tänk om man skulle få testa några vitmålade vågbrädor utan logga som var designade olika år. Jag skulle säkert tycka att den från 1998 var en riktig sköning! :tongue:
-
@stinger 535538 wrote:
Ungefär hur många årsmodeller tar det innan man märker någon större skillnad (som vanlig Svennesurfare). Min känsla är typ 3-4 år… Mina Simmer CO 2005 ser ungefär likadana ut som 2008, lite småfix bara. Däremot till 2009 ser det ut att ha hänt en del eller blir jag bara lurad av grafiken?
Grymmesvårt att svara generellt på det. Skillnad från år till år, modeller och produkter och fabrikat. Nåt år kan en helt ny produkt komma, ett annat år kan det vara otroligt små ändringar och kanske mest grafik. Dessutom kan utvecklingen gå lite i cirklar, dvs man kan absolut tycka bättre om ett två år gammalt segel än ett sprillans, ett sprillans segel kan påminna mer om ett 4 år gammalt segel än förra årets modell.
Om jag går till det fabrikat jag känner till bäst, dvs hotsailsmaui så arbetar de oftast med smådetaljförbättringar på en rådande modell år efter år. Sedan jobbar man parallellt med mer innovativa utvecklingsprojekt och produkter. När SO seglet utvecklades lite från år till år, hade man en parallell utveckling under minst tre år som sedan blev SO-seglets ersättare Fire. Där skedde ett stort utvecklingshopp. Nu finslipar man på Fire och parallellt jobbar man på lite nya hemliga segel, vad det leder till konkret är omöjligt att säga. Hots Smack är än mer detaljförbättringar, man kan helt enkelt inte komma på så mycket mer i denna design. Det är löjligt uppskattat sedan flera år och förändringarna handlar mer om sätt att göra det ännu lite lättare, ännu lite starkare osv, inget man märker så mycket av från ett år till ett annat. Hot är lite innovationsgalna och utvecklar otroligt många helt olika segel, endast ett fåtal av dessa släpps sedan på marknaden. Det är inte speciellt smart rent ekonomiskt, otroligt mycket utvecklingsarbete leder aldrig till produkter på marknaden, men det är det som driver stoket på firman.
Ta en kille som Ezzy, han är helt otroligt detaljorienterad i kombination med ett mer konservativt utvecklingsperspektiv. Hans innovationer handlar sällan om helt nya typer av segel utan mer om smarta små detaljer. Tar vi Goya och Simmer har de ju mycket gemensamt i och med att Jason D arbetade åt Simmer i många år och nu arbetar med Goya. Vad gäller Tomas P som jobba med Simmer nu vet jag inte så mycket, Deffin är dock hyfsat konservativ, det märks att han är upplärd av Ezzy vad gäller synen på radikal utveckling, däremot är han ju grym seglare och har ett otroligt skönt gäng och duktiga seglare som vet vad de vill ha. Deras plattare down-the-line vågsegel kan helt enkelt inte vara dåligt, i vart fall inte i just sådana förhållanden. De har funkat i många år och har inte några radikala innovativa ändringar i år eller nästa.
Segel säljer ju löjligt mycket på grafik. Jag tycker det är lite konstigt hur en hel del seglare tänker. Jag har till exempel mer eller mindre tvingats sälja Fire till kunder det inte passar till pga att kunden gillar utseendet så otroligt mycket (nu har Hot gjort en specialversion av Fire “Fire Power” med mycket mer buk och low end power just till dessa kunder). Den stora draken NP är väl de som tar detta på mest allvar och har duktiga industridesigners som kan få segel att se riktigt dyra ut utan att de för den skull behöver vara dyrare än andra segel vad gäller material eller detaljer. NP behöver självklart inte vara sämre än andra segel enbart för att de har duktiga industridesigners, tvärt om har de ju resurser och duktiga människor även vad gäller segels funktionalitet.
Hoppla vad långt det blev. Mina huvudpoänger:
Låt grafik styra om du känner för det, men två årgångar med helt olika grafiskt utseende behöver inte skilja sig i egenskaper ett dugg.
Vill du inte betala för grafik och marknadsföring bör du förjupa dig lite i hur olika segelmakare (personer) och olika firmor jobbar. Det som står i katalogen och hur det går till egentligen kan vara två otroligt olika saker. Kolla med kompisar som varit med ett tag, ta snacket hos mig och andra försäljare med stor nypa salt, prova seglen om du har tillfälle, om du är urnöjd med det du har – finns ingen anledning att ändra om det inte är riktigt gamla grejor (typ över 5 år gammalt) eller om det går sönder.
Ännu kortare uttryckt: Sannolikheten att du är lurad av grafiken är inte obetydlig.
/JB
-
Hotsails boxer-lookalike 2010?
[IMG]http://item.slide.com/r/1/70/i/bHCH3umLyj8F9uOb-3HwO4Md2wOUpOVr/[/IMG]
Mera NP The Fly 2010:
[IMG]http://item.slide.com/r/1/70/i/nt0jbU_E2T8wL–iDpFL6xsUG2cTmNXH/[/IMG]
Logga in för att svara.