En automat håller länge, väldigt länge om de sköts om ordentligt, och det med hjälp av oljebyten som mag påpekar samt att det blir rätt ATF olja…..
Men…..när dom börjar bli slitna så reagerar dom inte som en manuell. En manuell låda rullar oftast vidare trots stora slitage, det brukar dock kännas i växlingar samt en del oljud, en lik förbannat så går det ändå tills total raset kommer. rna av att växla, eller växlar hela tiden eller rent av slutar att dra när den blir tillräckligt sliten. Oftast är det dom så kallade “banden” som tar stryk, en automat slirar nämligen till stora delar, ibland försvinner exempelvis nästan 20% av effekten just på denna slirning vid exempelvis start eller växling. Observera att det är skillnader mellan olika automatlådor här. När “banden” är slut så blir det bara skit av växlingarna…
Men en automat som sköts om, samt inte drar tunga grejer håller lika länge som en vanlig manuell. Viktigt är dock att det finns kylning till lådan (kyler ATF oljan) för det är oftast värmen som tar slut på en automat, ATFoljan blir för varm helt enkelt. Om man kör med en bränd olja så tar lådan snabbt slut.