Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ska jag resonera kring beg mast?

  • Hur ska jag resonera kring beg mast?

    Publicerad av carl-r på 18 april, 2009 vid 23:06

    Jag har lite funderingar kring mast-uppdatering för i år. Budgeten är väldigt låg. Nyss blev det cykelgrejer till sambon och det gillar jag för då blir det mer cykelträning med henne när det inte blåser. Sen vill väl hon att vi skaffar häst över sommaren så då krymper budgeten ytterligare. Så initialt tänker jag att max 2k inkl ett mastfotsinköp är vad jag vill spendera. Egentligen behöver jag inte köpa mastfot ifall jag bara skulle få bort översta delen från min mistralfot men den bara snurrar så det verkar kört. Säg runt 1500 mast beg för att utgå från nåt.

    Vad ska jag förvänta mig att är rimliga andrahandsvärden på master? Hur mycket tappar en mast i värde per år t ex? Hur mycket slits en mast av en viss kolhalt?

    Sen undrar jag vad jag ska satsa på för kolhalt och märke ev? Jag kör gamla
    slalomsegel 90-tal med mycket cambers. (NP å Gaastra + ett stort simmer) Jag tror inte jag bryr mig om att ens försöka hitta en matching mast, utan resonerar nog mer runt att jag i känsla är ute efter en mast som känns skapligt lätt och spänstig. Jag tänker att flextop troligtvis är smart då jag gissar att den lättare släpper av byarna då jag fortfarande är rätt kass seglare. Måste jag sparka på camberna (som jag gör idag) så må det vara hänt.

    Idag har jag en 490 fiberspar reflex 3000 som är helt ok, men lite tung kanske.
    Min ”nånstans runt 460” är en grön tung Rotho-mast i som inte är särskilt upphetsande. Den hänger med på det mesta men känns rätt seg faktiskt.
    Jag hade en gammal 460 NP Carbon 60 som matchade mitt numera helpaja mkiv och den gillade jag mycket innan den gick i bitar i ett kastfall.

    Jag antar att en 460-mast är det smartaste att köpa va? Jag seglar nog under 6.0 max ett par ggr om året. Skulle jag köpa en ny så skulle det nog bli en fiberspar, och kolnivå efter plånboken för dagen. Jag inbillar mig att dom är hållbara. Om man letar beg, ska man överväga NP eller Simmermaster då? Äh säg vad som helst, jag har ingen koll alls på beg känns det som.

    carl-r svarade 15 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dude

    Medlem
    18 april, 2009 vid 23:47

    Du har många frågor men du är redan rätt ute och det spelar nog ingen roll vad du bestämmer dig för att göra. det är plus o minus med alla alternativ och det är personlig preferens som spelar in. kom tillbaka med en specifik fråga så kan någon hjälpa dig med den.

    en personlig preferens jag själv har är att det är mycket bättre att köpa en riktigt bra mast som är begagnad för samma peng som du får en ny fast sämre mast.

  • douglas-l

    Medlem
    19 april, 2009 vid 17:43

    En följdfråga på samma ämne: Blir mastegenskaperna sämre med åren, mattas materialet över tid, försämras flexet osv?
    Säg te x en North XC 55 som är 6 år gammal, använd 20 ggr per säsong. Är den i princip som ny eller hur mycket har den tappat i ”förmåga”?
    //Douglas

  • tim-eriksson

    Medlem
    19 april, 2009 vid 21:11

    Jag körde med 490 North Sail xellerator (?) 30% mast till mina NP mk segel, eller world cup slalo 6.9. Rosa och fina 🙂 Gick mycket bra! Har även en fiberspar 30% orginalmast, dvs inte carbon 60 masten men snäppet under (small av carbon 60 masten såklart)..

    Så, jag vet att north sail masten fungerar bra, ÄVEN om det är dropshape på den. Annars går Fiberspar masterna generellt sett bra också

  • bicless

    Medlem
    19 april, 2009 vid 21:49
    2fast4u;541497 wrote:
    En följdfråga på samma ämne: Blir mastegenskaperna sämre med åren, mattas materialet över tid, försämras flexet osv?
    Säg te x en North XC 55 som är 6 år gammal, använd 20 ggr per säsong. Är den i princip som ny eller hur mycket har den tappat i ”förmåga”?
    //Douglas

    Master tycker jag slits rätt hårt. Materialet mattas framförallt av uv, därför bör den inte ligga i solen, använd mastbag eller nått annat.
    Jag har kört av 3st 5-6 år gamla master men aldrig en ny.
    Mvh

    Bicless

  • carl-r

    Medlem
    20 april, 2009 vid 08:44

    Ingen som vill uttala sig om andrahandsvärde på master?
    Och vilken kolnivå jag ska se som lägsta för mitt ändamål? Är kolnivå den enda parametern jag ska titta på utöver mina funderingar ovan?

  • nlc

    Medlem
    20 april, 2009 vid 09:35

    Vet inte om denna annons är vägledande men runt 1000-1500 spänn skulle jag kunna tänka mig för en beg 460 mast med ca 55% carb-halt

  • dr-masse

    Medlem
    20 april, 2009 vid 10:33

    Med beggade master är det väl som med allt annat beggat – kolla skick och hur mycket det verkar ha används före köp. Väldigt avslöjande är ju området där man fäster bommen, är det matt och slitet så har nog masten använts en hel del. Även cambers sliter ju på masten och avslöjar hur många åk den har i bagaget.

    En ett år gammal mast som körts i sydafrika, västkusten, danmark och lite till av en dedikerad vågseglare lär ha fått bekänna färg rätt ordentligt…. En 370 mast använd enbart i Sverige kommer i många fall knappt ha blivit blöt.

    Samtidigt är min erfarenhet av master att har de hållt för några rejäla felsteg och spolingar första säsongen, så brukar de härda ut rätt många år till. Antingen går de av nästan direkt, eller så håller de.

    Master som är i fint skick och inte verkar ha använts väldans mycket är, i mina ögon, ett bra beg köp.

    Och som skrivs ovan, för mellan en tusing och två tusen så bör en rätt fin 460 mast med 50-75% kol kunna hittas.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 april, 2009 vid 10:33
    Carl R;541615 wrote:
    Ingen som vill uttala sig om andrahandsvärde på master?
    Och vilken kolnivå jag ska se som lägsta för mitt ändamål? Är kolnivå den enda parametern jag ska titta på utöver mina funderingar ovan?

    Nja, tillverkningsmetod spelar också roll. Somliga hävdar att en pre-preg med lägre kolhalt är bätrte än en icke-pre-preg med högre. Å andra sidan är kolhalten oftast hög i prepreg-master.

  • stoorfaen

    Medlem
    20 april, 2009 vid 11:15
    2fast4u;541497 wrote:
    En följdfråga på samma ämne: Blir mastegenskaperna sämre med åren, mattas materialet över tid, försämras flexet osv?
    Säg te x en North XC 55 som är 6 år gammal, använd 20 ggr per säsong. Är den i princip som ny eller hur mycket har den tappat i ”förmåga”?
    //Douglas

    Jag gissar en hel del här, men skulle förvånas om det skulle vara så attt styvheten försämras nämnvärt med åren. Däremot, strax innan brott så kanske man kan märka det.

  • mahi

    Medlem
    20 april, 2009 vid 11:27

    Skaffa rätt mast till seglet, alternativ om du har segel som sjunger på sista versen, köp det fabrikat av mast som du tänkt att köpa segel när du skall byta dom segel du har idag.

    Har aldrig ångrat att jag köpt en dyr mast men alltid ångrat att jag köpt en billig mast (läs lite kol alt fel fabrikat).

    Lägg mer pengar på de maststorlekar du använder ofta spara hellre in på de storlekar du sällan använder.

    Tycker det är bättre att köpa få riktigt bra prylar än många halvdana.
    Med rätt mast till seglen får du dessutom ett större vindregister och behöver mindre prylar…

  • Knatte

    Gäst
    20 april, 2009 vid 12:10
    Carl R;541615 wrote:
    Ingen som vill uttala sig om andrahandsvärde på master?
    Och vilken kolnivå jag ska se som lägsta för mitt ändamål? Är kolnivå den enda parametern jag ska titta på utöver mina funderingar ovan?

    Tror det är väldigt svårt att säga något om andrahandsvärdet på master. Allt beror ju på aktuellt utbud, skicket och ålder.

    Men jag kör med en gammal NP-CK75 mast som är minst 10 år gammal och den är hur fin som helst. Dock lite tjockare jämnfört med moderna master.

    Men från 7-800 kr upp till 2000 kr är nog en normal prisnivå för beggade master. (Om vi inte pratar om extremare 100% kolmaster)
    Hög kolhalt är alltid att föredra och köp inget mindre än ca 50 % om du skall känna dig nöjd framöver. Köp gärna ett relativt allround mastfabrikat som kan passa i många olika segel..

  • carl-r

    Medlem
    20 april, 2009 vid 12:44

    Hur påverkar åldern priset? En mast som är 2-3 år borde ju vara värd mer än en som är 6 år antar jag om skicket och kolhalten och modellen är ungefär samma?

  • stoorfaen

    Medlem
    20 april, 2009 vid 13:17

    Eller så köper du aldrig något över 50% så tror du att du är nöjd!

  • Knatte

    Gäst
    20 april, 2009 vid 15:53
    Carl R;541655 wrote:
    Hur påverkar åldern priset? En mast som är 2-3 år borde ju vara värd mer än en som är 6 år antar jag om skicket och kolhalten och modellen är ungefär samma?

    Visst borde åldern spela in när man prissätter en mast. Men jag tror skicket och slitaget är minst lika viktigt:smirk:
    Generellt sett har nog folk skapligt dålig koll på hur gammal masten är?? Tror en bräda eller segel är lättare att specca mot ett årtal om inte kvittot finns kvar..
    Men gammal mast borde var värd mindre än nyare mast och skick och kolhalt är likvärdig.

  • carl-r

    Medlem
    20 april, 2009 vid 18:42

    Tror jag börjar få lite klarhet nu faktiskt. 🙂
    Stort tack allihopa!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ska jag resonera kring beg mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.