Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Bränslefilter
-
Bränslefilter
Posted by sebbe87 on 7 juni, 2009 at 14:34Hejsan
Jag har en VW transporter TDI 2.5 T4 årsmodell 2001 och jag undrar vart sitter bränslefiltret på den? Instruktionsboken står det inte mycket om just bränslefiltret. Det står bara att det bör bytas vart annat år.
Det är inget fel på bussen men förra ägaren har inte bytt filtret.
Tack på förhand
//Sebbe
sebbe87 replied 15 years, 5 months ago 4 Members · 9 Replies -
9 Replies
-
I motorrummet, passagerarsidan. Stor svart eller alu-färgad termos.
-
Kanske skall tilläggas att du kommer åt bränslefiltret (diesel) underifrån, tror jag var tvungen att ta bort “hasplåten” för att komma åt. Lättast att lossa med sexkantshylsa av rätt storlek (sitter sexkantsfattning på filtrets ände, minns ej storlek) samt förlängare o spärrhandtag…
-
Tänkte också byta bränslefilter i min T4 Tdi 2.5 – 96 just därför att det är inte gjort på väldigt länge. Alltså inga problem idag och jag bryter lite nervöst mot den gyllene regeln “Don´t fix it if it ain´t broken”.
Har för mig att bränslesystemet är självluftande på T4:an.
Stämmer det? Är det självluftande så jag inte drar på mig problem för det vet jag inte hur jag gör.Ska man oavsett om det är självluftande fylla nya bränslefiltret med diesel för att underlätta för motorn??
Mvh
/Rille -
Lufta gör man på gamla traktorer och Mercedesar. Jag har aldrig luftat varken bensinare eller dieselmotorer på en VW. Du kan fylla på lite diesel direkt i filtertermosen om du är orolig, men se till att det är rent.
-
Tack Svenne, du är en klippa på motorer har jag märkt.
Nä, inte orolig, ville bara spara lite på startmotorn tänkte jag.Men då är det ju en baggis att byta.
-
De var inte så svårt. Jag pratade med butiken som jag köpte filtret och det bör bytas efter 3000 km för att undvika få in vatten.
-
Det är inte pga av vatten man byter filtret, kondenseringsproblem kan du få efter 20 mil. Det är inte skadligt, men jävligt jobbigt att få bort vatten ur systemet. Det är just därför exempelvis flygplan har en bottendränering på tanken. Får du in så mycket vatten att det inte hanteras av din lilla tankvolym kontra användningsfrekvensen så har du seriösa problem, antingen häller någon vatten i tanken, du borde använda den oftare än en gång per år eller så kanske du inte ska ha bilen ståendes i regnskogen för länge. 😉
Båtar som vinterförvaras fyller man upp till max eller tömmer helt för att komma undan problemet. De å andra sidan är i princip optimala fuktsamlare.
Du byter filter för att dieselinsprut är väldigt känsliga för skräp och oljepartiklar, precis som alla typer av insprut är numera. -
Helt rätt svenne, dieselbilarna är känsligare. Därför bör man inte heller åka tills tanken blir nästan tom, pga det finns mycket smuts i botten.
Log in to reply.