-
Relaterade fel?
Min T4 har lite halvfrisk motor, den har ju länge varit kinkig i starten, den måste gasas igång vid kallstart, så fort man släpper gasen blir det motorstopp under första minuterna eller så. Fel nummer två är att det luktar bensin om den när den är nystartad, vilket verkstaden påpekade för ett par månader sen, sånt märks ju tydligare i en verkstad och när man inte sitter i bilen.
För det första, kan symptomen vara relaterade till varandra? En kollega sa att bensindoft kan bero på att insprutningen inte är riktigt tät. Det låter som ett rätt brandfarligt fel, såpass att jag redan borde haft en rejäl motorbrand om det vore det, med tanke på att jag bland annat kört Öland tur och retur sen jag upptäckte bensindoften. Eller tänker jag fel där? Otäta insprutningssystem brukar väl kunna spraya motorrummet fullt med aerosol, som sen antänder explosionsartat av t.ex. värmen från motorn.
Hm. Passade på att googla lite medan jag skrev, det verkar finnas x antal packningar i anslutning till insprutningen som kan läcka, det verkar som nåt som mest leder till att bensinen dunstar bort. Kan jag någorlunda enkelt kolla sånt här själv eller behöver jag plocka bort kylaren och ha mig? Och fortfarande, jag antar att om slangarna är skadade så borde jag haft motorbrand för länge sen?
Logga in för att svara.