Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Vilken bil/buss? Grand voyager?
-
Vilken bil/buss? Grand voyager?
Posted by kapten-k on 28 juli, 2009 at 23:25Nu blev det 3barn i bilbarnstol här helt plötsligt, så jag låg och skulle skruva ur airbagen på min saab 9-5a i kväll, då kom jag på att jag köper en buss i stället.
Men vilken?
Det blir enda bilen, så det skall vara någorlunda smidigt att ha den som familje buss samt att kunna plocka ut nåt säte så att jag får in 4-5 brädor med segel osv.
Den får gärna ta formula brädan inuti oxå.
Samt den måste vara hyfsat tyst och bekväm(inget konservburks ljud).
Någon som har bra förslag? jag har spanat på Grand voyagern.mikaels replied 15 years, 4 months ago 5 Members · 9 Replies -
9 Replies
-
Knatte
Guest29 juli, 2009 at 16:59Kapten K;562234 wrote:Nu blev det 3barn i bilbarnstol här helt plötsligt, så jag låg och skulle skruva ur airbagen på min saab 9-5a i kväll, då kom jag på att jag köper en buss i stället.
Men vilken?
Det blir enda bilen, så det skall vara någorlunda smidigt att ha den som familje buss samt att kunna plocka ut nåt säte så att jag får in 4-5 brädor med segel osv.
Den får gärna ta formula brädan inuti oxå.
Samt den måste vara hyfsat tyst och bekväm(inget konservburks ljud).
Någon som har bra förslag? jag har spanat på Grand voyagern.Väljer du grand voyagern så får du duktig sopparäkning i alla fall.. Men de nya bilarna skall ju vara lätta att plocka iordning via sitt stow and go system. Men måste du lyfta ur stolarna så blir det tungt, men det gäller väl alla bussar..
En ny folkabuss är bekvämare, men kanske inte lika stor? -
rent penga mässigt så kvittar det mig om bilen drar typ 0.9 eller 1.2l/mil eftersom service, däck och liknande gör större skillnad eftersom jag kör så lite.
VW Multivan ser ju trevlig ut, men rätt dyr. -
Knatte
Guest29 juli, 2009 at 17:54Du har kollat testerna på olika tidningar eller ??
http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0507/050706.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0512/051207.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/2008/0808/080804.pdf -
Jag har kollat lite NCAP-rapporter på Voyagern och förarens underkropp blev mest kross vid frontaltesterna.
-
Folksams statistik ger den 30% bättre än genomsnitts bilen.
Kör inte NCAP bilarna in i en betongvägg?
Oftast frontar man med en annan bil, då är det skillnad på 2ton minibuss och 800kg småbil.
NCAP ger plus poäng för bältesvarnare, finns det nån mer störig detalj?Får se vad det blir för bil, måste bli av med 9-5an oxå!
-
Hehe, det är nog tack vare alla smart cars och aygos som den får högt
-
Hej
Vet inte hur höga dina krav på komfort är men jag har sedan flera år valt den europeiska klassledaren som kom samtidigt som Chrysler: Renault Espace.
Har för tillfället en -92 med fyrhjulsdrift. Innan dess en “vanlig” med 2,2l bensinmotor som drog 0,8l/mil när vi förra våren körde ned till Franska rivieran och tillbaka. Hög motorvägskomfort och går tyst i vinden trots sin form. Finns med V6 som då är stark men drar ca 1.3l/mil. Mycket hög komfort för samtliga 7, ungarna älskar bilen eftersom de sitter högt, kan justera varje stol separat, har flygplansbord och egen taklucka bak. 3-punktsbälte på 6 av 7 platser och alla stolar passar på alla platser. Samtliga fem stolar är ur på 5 minuter om du ska köra en byrå. Har långbenta döttrar i övre tonåren som anser sig sitta fint i bakre raden!
Den är visserligen fransk men inte svårare att meka med än någon annan bil jag ägt. Har just köpt bromsskivor runt om, bromsklossar bak samt ett hjullager för totalt ca 2 800:- (bilen har gått 31 000 mil…), jag vet många bilar som har dyrare reservdelar.
-92 till -96 är en bra bil i version 2, airbag på förarplats från -95. Är inne på min tredje nu. Version 2 är 20 cm kortare än en Volvo 940 men men tredubbla lastkapaciteten! Ta ur de två högra stolarna och du kan lägga långa saker inne i bilen
Version 3 -97till -02: samma bil men med nya former och modernare inredning. Rekommenderar denna version.
Version 4 är mer futurisk och i mitt tycket försvinner smidigheten.
Lycka till
Bosse W -
Kapten K;562234 wrote:Nu blev det 3barn i bilbarnstol här helt plötsligt, så jag låg och skulle skruva ur airbagen på min saab 9-5a i kväll, då kom jag på att jag köper en buss i stället.
Men vilken?
Det blir enda bilen, så det skall vara någorlunda smidigt att ha den som familje buss samt att kunna plocka ut nåt säte så att jag får in 4-5 brädor med segel osv.
Den får gärna ta formula brädan inuti oxå.
Samt den måste vara hyfsat tyst och bekväm(inget konservburks ljud).
Någon som har bra förslag? jag har spanat på Grand voyagern.Nissan quauouoishqqquai +2 kanske.
http://www.nissan.se/home/modules/qashqaiplus2/index.html?ln=/sv_SE
Hittade massa info om Ipod interface, mugghållare och två sekunders sätesfällning. Dock inget om krock och bensinförbrukning. -
Hyundai Trajet har jag, samma koncept som Voyager och Espace.
Framstolarna är kaptensstolar, dvs kan snurras, övriga 5 stolar kan tas ur som man vill, ingen soffa som Voyagern. Köpte min med V6 bensin, automat, ACC, farthållare mm ny för 250.000 2001, den har gått som en klocka sen dess, inklusive två längre Europaresor (då man verkligen njöt av ACC och farthållare).
Tyvärr görs de inte längre, tror de försvann 2007 eller 08, men finns beggade, och numera billiga eftersom ingen längre vill ha stora tunga bensinare.
Man ser dem hyfsat ofta som taxi i Stockholm (fast då med en svagare dieselmotor), det är väl en indikation på deras slitsyrka och komfort…
Log in to reply.