Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Formula träning söndag 20 sep !
Taggad: racing
-
Formula träning söndag 20 sep !
Publicerad av seeberg på 19 september, 2009 vid 18:15Träning i österskärs havsbad, klubbhuset invid trälhavet söndag 20 sep.
Vi planerar att köra från 10-11 tiden, då vi lägger ut bojar, bana och kör kappsegling så länge vi orkar. Glöm ej startklocka. Prognos sydväst 10 knop, med byar på 15 knop. Lunch/cafe på restaurang solbrännan finns.
För alla som är sugna. Welcome ÖVK (Österskärs vatten o båtklubb)
/Olaf, Mats, Ufferasmus_w svarade 15 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Kommer vid 13-tiden, nu med dubbla bananhållare.
*filar fenboxen*
-
Räknar jag ihop oss blev vi 10 tappra som var ute idag.
Tja, det var väl kanske inte jordens bästa vindar och inte de jämnaste heller. Formula-kit + 2 Kona var modellerna för dagen och solen gjorde ju faktiskt sitt bästa.
Jag får passa på att tacka för gott sällskap på vattnet och sedermera runt grillen.
För övrigt var det premiärtur idag för undertecknad på formula.
-
För min del tredje gången gillt. Lite funderingar.
* Första seglingen sen jag fixade uthalstrim. Behöver finjusteras. Snodden som går runt masten och håller trimlinorna sträckta var för lång, jag krokade i dem med hängselen flera gånger. Funderar på att testa utan. Cleatarna kändes som de satt för långt fram, jag satte handen på dem när jag skulle skota in. Jag är också lite tveksam till de tröga trissorna i bommens bakstycke, som tur är så ser det ut att byta dem mot kullagrade block.
* Vid ett tillfälle orkade jag pumpa mig upp i planing och inte bara låta mig bogseras igång. En gång är mer än ingen. Nästa gång jag försökte ordervägrade däremot armarna.
* Hur har jag kunnat segla med så korta linor i flera år? Det blev en snabb tur till Skidsport för att inhandla ett par NP 32″-linor så jag slipper hoppa jämfota när jag ska kroka ur.
* Formula är tungt. Med fullt drag och ikrokad så är det som att segla vilka prylar som helst, men så fort nånting stör riggens perfekta balans så får man ta i för allt vad tygen håller. Speciellt så känns det som hela riggen vill falla baklänges när vinden håller på och dör så man tappar planingen. Då är det pressa bommen uppåt/framåt med kraft ända från tårna som gäller.
* Även om solen skiner så börjar det kännas lite svalt med shorty.
* Det är kul! Fortsätter jag med Formula kommer jag dessutom bli jäkla stark, det är jag säker på!
-
De flesta inom Formula kör linor mellan 22″ till 24″ en del kör t o m kortare;)..
32″ verkar vara väääääääldigt långt.
Vad kör du för bom Rasmus? -
Jag har märkt att vissa formulaseglare närapå skippar linorna och krokar direkt i bommen, och jag har själv kört med runt 20″ i några år på min gamla 9.7:a, men senaste året har jag märkt på småseglen att jag både planar tidigare och har bättre kontroll när jag är överriggad om jag förlänger linorna och på den bommen är linorna just nu runt 33″ så jag bestämde mig för att testa samma linlängd på formulabommen. Få se om det funkar, geometrin är ju rätt annorlunda på en formula, fast rent principiellt tycker jag det borde vara bättre att hålla riggen mer upprätt, riggen har ju en tendens att luta väldigt mycket åt lovart när man kör med korta linor.
En annan sak är att med variolinor på 20″-24″ så brukade jag inte kroka i alls när 9.7:an började kännas överriggad, och det är ju egentligen då man verkligen vill använda selen.
Edit: Justja, bommen är en Tekno Formula. Rören verkar bra men jag funderar på att sätta på ett Maui Sails frontbeslag och bättre rullar bak, som sagt. Originalrullarna rullar knappt alls.
-
Rasmus_W;577628 wrote:* Hur har jag kunnat segla med så korta linor i flera år? Det blev en snabb tur till Skidsport för att inhandla ett par NP 32″-linor så jag slipper hoppa jämfota när jag ska kroka ur.
Kul att se dig ute och åka!
Men linorna då… Kanske raskt lämna tillbaka i obruten förpackning? 😉
Egen observation efter första riktiga passet med formula:
Med upprätt rigg har jag själv inte en chans att kroka ur utan att hoppa. Samtidigt kände jag inte något behov av längre linor när det väl är drag i prylarna. Kör med mina justerbara linor i kortaste läget, men har glömt ihåg längden.Bommen har jag satt så långt upp som bomöppningen i mastliket tillåter. Jag hade bommen 5 cm lägre i början av passet, men maxade upp den i slutet.
-
Rasmus; Ha i kroken bara när du har full planing, o seglet är ”rakat” max. När vinden inte räcker för planing så står man o håller riggen upprätt utan att vara ikrokad. 24 borde räcka för en bra stance, alt 32 när det är mega hårdvind o du seglar mycket utskotat. Försök hugga någon erfaren på stranden o checka av lite mer./O
-
Förtydligande, långa linor är inte ett sätt att skota ut, skotar jag ut när jag krokar i, flyttar jag bak linorna. (flytta bak och förlänga verkar dessutom hänga ihop, ungefär som att man brukar behöva höja bommen om man flyttar fram masten) Jag använder långa linor för att ha riggen långt från mig. I svag vind gör det att jag kan hålla riggen mer upprätt, i hård vind ger det mer utrymme att reagera.
Däremot ser det ut som att formulaseglare ofta seglar med riggen kraftigt lutad mot lovart och det finns ju en poäng med det på kryssen. Nåja, linorna kommer säkert till användning i alla fall, jag skulle inte vilja köra med kortare linor än 30″ på t.ex. 6.0, korta linor ger på tok för sen planing och usel kontroll med små segel. När jag var i Marocko i somras hade fanatic uthyrningen nästan bara 24″-linor till sina riggar så då fick jag leta upp en surfbutik och köpa ett par 30″.
-
Per Boström som vunnit SM två år i rad och är en mästare i lättvind kör med riktigt korta linor.
Robert Åberg kör också med relativt korta linor.
De flesta duktiga kör med rätt korta linor i lättvind och längre i hårdvind.
Ja man får stå på tå och hoppa ur om man inte hinner kroka ur och tappar planingen.
Korta linor och hög bom gör att man planar tidigare. Som formula seglare vill man inte luta så mycket ut åt lovart utan stå mer upprätt på brädan för att avlasta fenan i lättvind. Riggen ska vara så lodrätt som möjligt. Många seglar och håller i upphalstampen för att få en mer upprätt rigg.
Kör själv med justerbart 22-26, funkar kanon.
-
För den delen, jag har kollat in tillräckligt många formulaseglare för att ha sett att de flesta har korta tampar så det kan ju hända att det (som vanligt) inte funkar att segla en formula som en småbräda. Men det är fortfarande rätt intressant att småbrädeproffs (t.ex. [ame=http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=558798#post558798]här[/ame]) kör med minst 30″ och anser att det ger tidigare planing medan duktiga formulaseglare hävdar motsatsen. Nån (”teorimupp”, en sån är man visst om man gillar att förstå saker) som har koll på hur det kommer sig?
-
Ja men Andreas är ju duktig, men seglar väl aldrig större än 5.7. Så komma upp i planing för honom är nog en helt annan grej än med formula.
VM vinnaren Steve kör även han med korta linor men har en konstig knäck på bommen, men det funkar ju för honom. Bild från VM förra veckan.
-
Att tidig planing skulle kunna funka annorlunda med formula
Tidig planing med 5.7 åstadkommer man med långa tampar så man kan höja bommen, skicka fram riggen och hålla den upprätt och samtidigt stå upprätt vid stropparna. Den stora skillnaden är väl att man bara rakear riggen bakåt som ett sätt att få kontroll när man är överriggad.
Men som sagt, jag har gott om kortare linor och ett par riktigt långa till känns bra att ha vare sig de funkar på formulan eller inte. Och även om jag inte blir lika snabb så kan det ju ge skönare segling.
Logga in för att svara.