Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Videoformat – 24/25/30/50/60 fps?

  • Videoformat – 24/25/30/50/60 fps?

    Publicerad av oaxen på 2 november, 2009 vid 11:44

    Hej!

    Ska köpa videokamera.
    Någon som har koll på vad som är att föredra om man ska filma och främst lägga upp på t ex Vimeo?

    Vimeo specar 30 fps och 720p. Så då antar jag att det är bäst att filma i detta format om möjligt.

    Vad kan man göra inom ramen för dagens videoredigeringsprogram, typ Premiere Elements eller Pinnacle Studio 12(?), när det gäller att gå från 30 fps till exempelvis 25/50 fps.

    Sverige och EU har ju 50 Hz i elnätet så egentligen är ju 25/50 fps att föredra framför 30/60 fps.

    bollen svarade 14 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • steffo

    Medlem
    2 november, 2009 vid 12:22

    Kameran borde väl klara av både och, en inställning i kameran?

    Du kommer att tappa en hel del kvalitet om du konverterar mellan 25/30 fps.
    Annars spelar det ingen större roll, om du ska lägga över det på DVD så klarar de flesta DVD spelare och skärmar både PAL (50i) och NTSC (30p).

    Spelar du upp filmen på datorn så får du anpassa skärmen till rätt HZ om det inte ska hacka. Det är oftast inställt på 60hz.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 november, 2009 vid 12:40

    50 Hz är lättare att fixa ja men det flimrar/hackar mer. Förr var alla datorskärmar ställda på 50 Hz för att det var enkelt och jag tyckte i vart fall jag var jobbigt att titta på. Man slipper det med plattskärmar men jag hade köpt kamera med så hög upplösning/fps jag hade råd med. Klarar den 120 FPS i full HD eller 4k raw (=dyra proffskameror) så klarar den säkert 720p, motsatsen gäller nog inte.

  • oaxen

    Medlem
    2 november, 2009 vid 13:27
    Steffo;586377 wrote:
    Kameran borde väl klara av både och, en inställning i kameran?

    Du kommer att tappa en hel del kvalitet om du konverterar mellan 25/30 fps.
    Annars spelar det ingen större roll, om du ska lägga över det på DVD så klarar de flesta DVD spelare och skärmar både PAL (50i) och NTSC (30p).

    Spelar du upp filmen på datorn så får du anpassa skärmen till rätt HZ om det inte ska hacka. Det är oftast inställt på 60hz.

    Nja. Jag är en riktigt video-rookie, men vad jag lyckats läsa mig till så gäller i huvudsak följande:

    Usa – 30/60 fps 60 Hz i elnätet.
    EU – 25/50 fps 50 Hz i elnätet.

    Vimeo – 30 fps och 720p i maxkvalitet(upplösning)

    Kameran jag har kikat på, Sanyo VPC-FH1, kör 30/60 fps.

    Jag inbillar mig att om man mest ska filma vindsurfing och skidor, d v s ute så spelar det inte någon större roll. Bara videoredigeringsprogrammen klarar de olika formaten.

    Inne kan ju en sådan kamerabild börja flimmra lite pga 50Hz/60Hz-störningarna.

  • poppo

    Medlem
    2 november, 2009 vid 14:53

    vad det är för frekvens i elnätet lär ju knappast spela nån roll i sammanhanget.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 november, 2009 vid 15:11

    Nätfrekvensen spelar roll om man tillverkar prylar (man behöver inte skapa frekvensen), inte om man köper dem. Däremot skulle jag inte fundera så mycket på Vimeos nuvarande format, vem vet när de får för sig att uppgradera.

  • oaxen

    Medlem
    2 november, 2009 vid 15:28
    poppo;586392 wrote:
    vad det är för frekvens i elnätet lär ju knappast spela nån roll i sammanhanget.

    Vad jag har förstått så kan videobilden blinka om man filmar inomhus med en 30 fps då ljuset levereras med ett elnät på 50 Hz. MEN, jag kan ha fattat fel.

  • poppo

    Medlem
    3 november, 2009 vid 15:21

    jo det kan man ju iofs tänka sig. trist för julaftonsfilmen – spelar mindre roll för surf-filmen!

    Oåxen;586404 wrote:
    Vad jag har förstått så kan videobilden blinka om man filmar inomhus med en 30 fps då ljuset levereras med ett elnät på 50 Hz. MEN, jag kan ha fattat fel.
  • mats_o

    Medlem
    3 november, 2009 vid 16:04

    Videoformat är en djungel. Iofs jämnas gränserna så sakta ut mellan vårt videosystem och de andra som finns i andra delar av världen. Vi har använt PAL, USA NTSC och asien SECAM.

    PAL är 25 bilder per sekund, oftast iterlaced (25i) vilket betyder att bilden innehåller två delbilder. Med andra ord är 25i egentligen 50 bilder per sekund. I en PAL DV-sekvens ritas då först linje 2,4,6 osv och sedan ritas linje 1,3,5 osv. I PAL D1 kvalitet ritas linjerna i omvänd ordning. TV-aparater är gjorda för att rita bilden på det sättet, men inte datormonitorer. De ritar bilden progressivt. Därför blir en interlaced video randig på en datormonitor. Det löser man genom att lägga på ett sk “de-interlace”-fileter på filmen. Men vad det gör är att ta bort en delbild, dvs hälften av informationen, och sedan interpolera upp den andra delbilden. Redan nu börjar det bli trassligt, men det fortsätter. Vi har också 25p vilket betyder progressive scan. Då har vi 25 bilder per sekund rakt av. Vissa tycker det blir lite hackigt utan delbilder, medan många av oss som jobbar med det tycker det blir snyggare, lite mer filmlook (film har 24 bilder per sekund).

    Djungeln fortsätter: Vi har dessutom PAL 4:3 och vi har PAL 16:9 (widescreen). Men båda formaten har upplösningen 720×576. 720 delat med 576 blir ju 1,25 – alltså varken 4:3 eller 16:9. Detta löser man genom att använda “avlånga pixlar” eller non-square pixels som det heter på fackspråk. 4:3 har därmed en pixel aspect ratio på 1,0667 och 16:9 har 1,4587.

    Trodde ni det var slut där? Knappast!! Nu börjar vi använda HD också. Då finns det olika standards för det, 720 linjer och 1080 linjer. Interlaced och progressivt.

    Orkar inte gå in på mer detaljer men det går att fortsätta.

    Allt detta för Pal. För NTSC finns ett liknande upplägg med interlaced, progressivt, 4:3 och 16:9, HD osv.

    Att sedan översätta mellan olika format gör det hela än mer komplicerat. Från film (24 bilder per sekund) till PAL (25 bilder per sekund) gör man helt enkelt genom att ändra hastigheten, filmen blir lite kortare i PAL. Men från PAL till NTSC då? Inte helt enkelt. Hur fixar man fem extra bilder per sekund? Självklart finns det bra konvertering, men ofta ser man att det blir en del ryck i PAL då materialet är inspelat i NTSC.

    Summan av kardemumman? Välj en PAL kamera om du bor i Sverige! Dvs en kamera som spelar in med 25 bilder per sekund, och helst progressivt så det enkelt kan visas på datormonitor. Det blir dessutom snyggare.

    Edit: Förresten stämmer det att 25 b/s (50 delbilder) härstammar från vårt elnät på 50Hz, man har använt det för sync. I usa har man 60 Hz elnät och därför är ntsc 30 b/s (60 delbilder).

  • imported_borje

    Medlem
    3 november, 2009 vid 16:57

    Köp en PAL kamera, dvs en som spelar in i 50i. Idag erbjuder de flesta kameror även progressiv inspelning, vilket jag dock inte rekommenderar för att filma actionsport då du går ner på 25bilder/s. Blir inte samma skärpa i bilden. Det som kan vara en fördel med 25p är om du filmar i sämre ljus eller vill få en filmliknande känsla. I dagens redigeringsprogram kan du sedan välja ganska enkelt vad du vill exportera dina filmer till(interlaced, progressivt, upplösning, apect ratio osv.), oavsett grundmaterial.

  • mats_o

    Medlem
    3 november, 2009 vid 17:45
    Borje;586573 wrote:
    Köp en PAL kamera, dvs en som spelar in i 50i. Idag erbjuder de flesta kameror även progressiv inspelning, vilket jag dock inte rekommenderar för att filma actionsport då du går ner på 25bilder/s. Blir inte samma skärpa i bilden. Det som kan vara en fördel med 25p är om du filmar i sämre ljus eller vill få en filmliknande känsla. I dagens redigeringsprogram kan du sedan välja ganska enkelt vad du vill exportera dina filmer till(interlaced, progressivt, upplösning, apect ratio osv.), oavsett grundmaterial.

    Ursäkta om jag petar i detaljer men PAL är 25i, dvs 25 bilder per sekund. Om man spelar in med 50 bilder per sekund gör man det för att få en snygg slowmotion, inte för slutlig uppspelning. Att spela in action med 25p går bra, skärpan får man genom att välja kort slutartid. Det stämmer att man kan exportera ut i en mängd format i slutändan, men att tex gå från interlaced till progressivt blir sällan bra eftersom man helt enkelt skrotar hälften av pixlarna då, ännu värre blir det om man i efterhand ändrar aspect ratio. En bra grundregel är att spela in i ett format från början som är anpassat till hur det ska visas i slutändan. ….om man nu ska peta i detaljer….

  • rasmus_w

    Medlem
    3 november, 2009 vid 17:51
    Oåxen;586404 wrote:
    Vad jag har förstått så kan videobilden blinka om man filmar inomhus med en 30 fps då ljuset levereras med ett elnät på 50 Hz. MEN, jag kan ha fattat fel.

    Det kan hända men främst om du filmar en gammal tjock-teve eftersom de verkligen flimrade i 50 Hz. Som jag minns det så brukade det ändå flimra när man var i en tv-studio och filmade nån av teve-skärmarna, flimret blir nästan värre om kameran kör 50.001 Hz och teven 49,999 Hz än om skillnaden i frekvens är stor, har jag för mig.

    Sen kan så klart också taklampor och lysrör flimra av samma skäl men den effekten blir inte lika märkbar eftersom de i praktiken flimrar med 100 Hz och inte 50 eftersom de lyser två gånger per period. Dessutom lyser en glödtråd för att den är varm och eftersom det går en hundradels sekund mellan effekttopparna så har den en halv hundradels sekund på sig att svalna och på den tiden svalnar den rätt lite. Lysrör är däremot gasurladdningar och de slocknar betydligt fortare så där kan det bli synligt flimmer. Däremot beror det lite på lysrörstypen, vissa flimrar mer än andra.

  • oaxen

    Medlem
    3 november, 2009 vid 19:23

    MEN, om jag nu ska posta mina filmer via Vimeo som kör 720p som högsta kvalitet idag och dessutom 30 fps kan jag då inte lika gärna köpa t ex en Sanyo VPC-FH1*(är det inte en PAL-kamera i om att den filmar 30/60 fps? Den säljs ju i Sverige. Jag blir galen…).

    *http://www.pricerunner.se/pl/8-1211486/Videokameror/Sanyo-Xacti-VPC-FH1-priser

  • mikaels

    Medlem
    3 november, 2009 vid 19:45

    Men PAL-NTSC-diskussionen gäller väl egentligen bara analog video, PAL och NTSC är ju olika sätt att föra över analog TV-signal (i färg.)
    Kallas verkligen en digital HD-kamera för PAL när den filmar i 720p? Det är ju 720p, plain and simple, inget PAL eller NTSC, eller vad missar jag här? Digitalvideo har ju egentligen ingen svepfrekvens, ju, utan en frame rate, men 720p50 eller 720p60 funkar ju på alla moderna bildvisare såvitt jag vet.

    Här finns mer 😉 http://en.wikipedia.org/wiki/High-definition_video

  • styret

    Medlem
    4 november, 2009 vid 12:45

    lika bra att skaffa en arriflex så slipper man allt tjaffs. Bara att sätta sej vid en lampa med lite tejp och klippa med, inga krångliga kodecs och grejer. 😉

  • imported_borje

    Medlem
    4 november, 2009 vid 21:01
    Mats_O;586576 wrote:
    Ursäkta om jag petar i detaljer men PAL är 25i, dvs 25 bilder per sekund. Om man spelar in med 50 bilder per sekund gör man det för att få en snygg slowmotion, inte för slutlig uppspelning. Att spela in action med 25p går bra, skärpan får man genom att välja kort slutartid. Det stämmer att man kan exportera ut i en mängd format i slutändan, men att tex gå från interlaced till progressivt blir sällan bra eftersom man helt enkelt skrotar hälften av pixlarna då, ännu värre blir det om man i efterhand ändrar aspect ratio. En bra grundregel är att spela in i ett format från början som är anpassat till hur det ska visas i slutändan. ….om man nu ska peta i detaljer….

    PAL är 50i (50 interlaced bilder/s) dvs. 50st bilder per sekund där varje bild innehåller 50% av informationen och nästkommande bild innehåller resterand 50% av bilden. Dessa bakas sedan ihop i bildvisaren (ex. tvn) och 50 “halvbilder” blir då 25 “helbilder”/s. Typ förenklat 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Videoformat – 24/25/30/50/60 fps?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.