Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Befälhavare på brädan?!

  • Befälhavare på brädan?!

    Publicerad av trasurfarn på 10 november, 2009 vid 19:42

    Halloj vindsurfare!
    Har man något juridiskt ansvar när man vindsurfar/kitesurfar?
    Visst är det så att att den som vindsurfar har samma rättigheter OCH skyldigheter som en som seglar?
    Räknas brädan i så fall vara en manöveroduglig farkost när seglet ligger i vattnet?
    Jag har för mig att sjöfartsverket gav ut en trycksak på 80-talet när vindsurfingflugan var som störst där man menade att även den som styr en Canadensare, paddlar kajak vindsurfar etc är ansvarig för framförandet av sitt flytetyg och kan bli åtalad om han/hon utsätter andra för fara/orsakar en olycka till sjöss.
    Rimligtvis borde det även vara så tycker jag trots att sannorlikheten att man blir åtalad är nog väldigt liten. Men av ren självbevarelsedrift tycker jag att man borde sträva efter att ha stor drullemarginal till alla flytetyg och inte vindsurfa provokativt. Båtar är hårda och snurrande propellrar vassa!
    I våras seglade vi till Dalarö en blåsig dag och lag oss för en gång skull i den lilla gäsrhamnen i centrala Dalarö. Vi brukar lägga oss i Askfatshamnen, men jag anade att det kunde bli en svår tilläggning eftersom det är smalt där och vår båt är 12,5 meter lång. Där finns inga stora marginaler, bryggorna är korta, farleden/kanalen genom Dalarö går där och det är mycket långgrunt vid sidan av den utprickade inloppet till kanalen.
    Med andra ord bör man veta vad man gör när man lägger till/lättar här plus ha koll på de fritidsbåtar som går kanalen och tanklöst nog brukar många dra på precis utanför gästhamnen.De brukar ju även vara en och annan kite och vindsurfare här när det är bra förhållande.
    DET var det verkligen den här dagen vill jag lova! Det var ett helt gäng duktiga kitare och vindsurfare ute som fräste fram och tillbaka. Superhärligt förhållande som alla verkade behärska! Men fanns det plats för någon tanke hur fritidsbåtarna upplever deras framfart här? Insåg kite och vindsurfarna vilka små väjningsmarginaler som framför allt segelbåtar har vid Askfatshamnen om de skulle tvingas väja för att undvika en oycka? På den ena sidan skulle de ha gått på grund, på den andra sidan skulle de riskera att krocka med bryggor, båtar, vågbrytaren eller klipporna. Om de skulle stanna upp skulle de riskera att bli påkörda av motorbåtar till/från kanalen som inte insåg faran i situationen.
    Efter som jag själv vindsurfar själv kan jag förstå euforin som vindsurfarna/kitarna upplevde då, men det är faktiskt farligt att inte inse sin del i hela situationen och tumma på säkerheten och drullemarginalerna. Tyvärr var det en och annan som gjorde det denna dag, men ingen reagerade. En del kanske inte ser olycksrisken för än smällen är ett faktum. Vem skulle då vara den skyldige?!
    Träsurfarn

    trasurfarn svarade 15 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • zurfman

    Medlem
    10 november, 2009 vid 21:41

    Har man väjningsplikt så har man, oavsett grund eller inte…..självklart!
    De får väl anpassa sin hastighet precis som vi gör när vi måste väja….
    Sen kan man ju försöka att hjälpa varandra så brukar det lösa sig väldigt bra.

    Jag brukar försöka att vända så jag slipper korsa deras väg ibland när det funkar….sen kan man få hjälp av segelbåtar ibland som slår för att man skall slippa ändra kurs också.

  • trasurfarn

    Medlem
    10 november, 2009 vid 22:13
    Zurfman;587687 wrote:
    Har man väjningsplikt så har man, oavsett grund eller inte…..självklart!

    Det är just den inställningen som blir så farlig vid detta tillfälle som jag försökte beskriva! Normalt skall de som går för motor väja för de som seglar/(surfar).
    I de här fallet så är det alltså segelbåtar som går för motor för att lägga till/lämna askfatshamnen,plus en mer eller mindre strid ström med motorbåtar till och från kanalen. Med andra ord ett mycket utsatt område där man utsätter både andra och sig själv för fara om om man hävdar sin rätt i regeln: Motor väjer för segel.
    I tidningen På kryss två senaste nummer diskuterades ett liknande fall där en fanatisk kryssande erfaren seglare hävdade sin sätt i en smal farled in mot Mönstrås.
    De var två segelbåtar på väg åt samma håll var av den andra gick för motor. Farleden var som sagt smal och hade ca 30 utprickningar in mot Mönsterås. Är det då verkligen läge att både segla och hävda sin rätt till väg? Jag tvivlar på att den seglaren skulle gå fri om det hade blivit en rättslig process.
    Fram för mer ödmjukhet och vett på vattnet!
    Träsurfarn

  • crash151

    Medlem
    10 november, 2009 vid 23:00

    Har inte all trafik som korsar en markerad farled väjnings plikt mot trafik som går i farleden?
    Har för mig att farleden inte behöver va bouyad, utan det räcker med att den finns med i sjökorten.

  • trasurfarn

    Medlem
    11 november, 2009 vid 07:03
    crash151;587697 wrote:
    Har inte all trafik som korsar en markerad farled väjnings plikt mot trafik som går i farleden?
    Har för mig att farleden inte behöver va bouyad, utan det räcker med att den finns med i sjökorten.

    Där det är smalt som vid Askfatshamnen är det logiskt att det är så. Det innebär i så fall att kitare och vindsurfare skall väja för båtarna. Men hur är de när farleden går över större vatten, där det finns gott om segelbara ytor utan grund typ Görveln och Lambarfjärden?
    ibland tror jag att den är den lokala trafikkulturen som råder mer än de lagar som verkligen gäller. I Stockholm är bilisterna betydligt bättre på att släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen än vad man gör i t ex Västervik.
    Jag blev rätt frustrerad över det när vi var där för förra året, men det var bara att försöka gilla läget. Det är bättre att vara hel och ha självbevarelsedrift än att bli halv för att man ville hålla på sin rätt.
    Men jag vill nog ändå belysa att den lokala ”trafiksituationen” vid Askfatshamnen är farlig och manar därför de som vindsurfar/kitar där till att vara prestigelösa och ha en stor drullemarginal till alla båtar. Om inte för andras skull så i alla fall för sin egets framtida välbefinnande och surfmöjligheter.
    Träsurfarn

  • stefanlindmark

    Medlem
    11 november, 2009 vid 09:29

    Låter på beskrivningen som om Askfatshamnen (även fast jag inte vet hur den ser ut) faller inom:
    ”Regel 9b: Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled.”

    och rent generellt:

    ”Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter, inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter, vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för att undgå överhängande fara.”

    ”Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående, sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.”

    http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

  • wilund

    Medlem
    11 november, 2009 vid 17:47

    Stefan,
    det är nog sällan( läs aldrig) båtar över 20 meter där inne . och du ska inte bli rädd för stället , sådan kaos som träsurfaren får det att låta som, har jag aldrig sätt där.
    du borde korsa stockholm och åka dit nästa gång det blåser SSO, S eller SSV . Det är nog den dubbla vindstyrkan mot Österskär och inte lika byigt och dessutom otroligt safe på tex vitnern, då man driver in på det ca 500*200 meter midjedjupa området om man får ”haveri” eller kramp av kylan .

  • trasurfarn

    Medlem
    11 november, 2009 vid 17:51
    stefanlindmark;587725 wrote:
    Låter på beskrivningen som om Askfatshamnen (även fast jag inte vet hur den ser ut) faller inom:
    ”Regel 9b: Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled.”

    och rent generellt:

    ”Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter, inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter, vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för att undgå överhängande fara.”

    ”Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående, sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.”

    http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

    Ok Stefan!
    Men vad räknas då en vindsurfingbräda och en kite som?
    Har dess befälhavare några skyldigheter eller består surftillvaron endast av frihet, rättigheter och underbara lyckokör?
    Det kan var bra att känna till att den segelfria höjden genom kanalen vid Dalarö är 2,5 meter och är bara ca 8 meter bred vilket innebär att det enbart är små båtar som passerar där. Men även om de är små så kan de både vara många och snabba som oftast drar på/drar av precis utanför Askfatshamnen. Jag tror det är väldigt sällan att fartyg dvs båtar som överstiger 12 meters längd och är över 4 meter breda lägger till vid Askfatshamnen efter som det är så trångt där. Men även stora fritidsbåtar kan få det tufft att lägga till där och behöver så stora utrymmen som de kan få för att lägga till /lätta.
    Gå gärna i på http://kartor.eniro.se/ och sök på Dalarö Haninge så tror jag att den kan bli lättare att förstå behovet av drullemarginal vid Askfatshamnen
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    11 november, 2009 vid 18:15
    wilund;587788 wrote:
    Stefan,
    det är nog sällan( läs aldrig) båtar över 20 meter där inne . och du ska inte bli rädd för stället , sådan kaos som träsurfaren får det att låta som, har jag aldrig sätt där.

    Om inte ser problemet så finns det inte! Är det så Wilund?
    Gå det att se denna plats och situation med vidare blick? Eller är det först efter att en olycka har skett som man möjligtvis får upp ögonen?
    Jag tror faktiskt att denna tråd är rätt unik eftersom det är en av de få tillfällen där man får möjlighet att höra hur både Vindsurfare/kitare och båtfolk upplever mötena vid Askfatshamnen. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att inte medlemmar i Dalarö Båtklubb eller ”kanalfolket” hittar denna tråd. Risken är att detta kanske skulle bli ett för hett ämne och utmynna i låsta positioner. Så därför vill jag uppmana till ödmjukhet och nyfikenhet över hur andra ”båtfolk” än den som man själv tillhör upplever siituationerna vid Askfatshamnen.
    Träsurfarn

  • stefanlindmark

    Medlem
    11 november, 2009 vid 19:46
    Träsurfarn;587790 wrote:
    Ok Stefan!
    Men vad räknas då en vindsurfingbräda och en kite som?
    Har dess befälhavare några skyldigheter eller består surftillvaron endast av frihet, rättigheter och underbara lyckokör?

    Tja, min bräda är ju försäkrad som småbåt så då lär jag väl vara båtägare i försäkringsbolagets ögon.

    Tror ändå att den sista ”catch it all”-regeln kommer tillämpas vid bedömning om något skulle inträffa (i en civil situation utanför tävling) dvs blir det kollision kommer den förare som medvetet gjorde nada för att undvika krock få en del av skulden, oavsett vem som egentligen skulle väjt.

    Jaha, det är Schweizerbadet det pratas om. Hittade inga askfat i spotguiden.

  • trasurfarn

    Medlem
    11 november, 2009 vid 21:47
    stefanlindmark;587801 wrote:
    Tja, min bräda är ju försäkrad som småbåt så då lär jag väl vara båtägare i försäkringsbolagets ögon.

    Tror ändå att den sista ”catch it all”-regeln kommer tillämpas vid bedömning om något skulle inträffa (i en civil situation utanför tävling) dvs blir det kollision kommer den förare som medvetet gjorde nada för att undvika krock få en del av skulden, oavsett vem som egentligen skulle väjt.

    Jaha, det är Schweizerbadet det pratas om. Hittade inga askfat i spotguiden.

    Nada-beteende är ju definivt inte bra samtidigt som en övertro till sin och brädans snabba väjningsförmåga är lika korkat som att tro att man undviker olyckor med Stridsbåt90 eftersom den stannar på bara någon båtlängd.
    Ni vet nog alla hur det gick i Sollenkroka för några år sedan tror jag!
    Man skulle nog kunna sammanfatta detta med att det alltid behövs ordentligt med drullemarginal eftersom vi alla bara är människor och den mänskliga faktorn kan spela oss ett spratt när som helst. Det vet nog de flesta att det kan drabba oss alla på till lands och till sjöss, men samtidigt är ju människor sociala varelser som vill vara nära varandra :crazy:
    Schweizerbadet ligger på andra sidan bortom både den långa bryggan ut till kobben och sommarstugeägarnas småbåtshamn. Man får bara gå ut med brädorna vid den bortersta ändan av den stranden. Den andra delen är reserverad för badande. Askfatshamnen är den hamnen som ligger nämast återvändsgatan ner mot vattnet och piren. Blåsiga sensommar och höstdagar tror jag är de mest populärt bland vindsurfare att starta utanför vågbrytaren vid Askfatshamnen. Där är även den absolut kortaste sträckan att bära till. Men som skrivet så många gånger: Var ödmjuk och vaksam när du vindsurfar här eftersom farleden går precis utanför!
    Träsurfarn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Befälhavare på brädan?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.