Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SWT Slalom 2010 – Blog spot

  • swe-496

    Medlem
    15 november, 2009 vid 18:29

    EN liten fråga bara…Slalomen har väl ändå inte legat vilande sedan 80-talet? Slalom kördes ju i Funboardcupen tills Formula tog över som racingklass.

  • andersbq

    Medlem
    15 november, 2009 vid 18:50

    Stämmer, jag seglade t ex SM 1997 i Apelviken. (Det var då en deltävling i svenska cupen). Vi tävlade i både ”race” och ”slalom”.

    En annan kommentar, downwind-banor är grymt känsliga för vindvridningar. Under 80- och 90-talet då vi körde mycket slalom var det oerhört ovanligt med down-wind då det krävs ungefär lika många båtar som gippbojar. Betydligt mera praktiskt att köra en klassisk 8:a. Bara en boj att flytta.

    Sedan det här med antal seglare per heat, desto fler heat desto svårare att hinna med alla rundorna!

  • oscar

    Medlem
    15 november, 2009 vid 19:04

    Senaste slalomtävlingen i Svenska cupen kördes väl på Roxen och Robban Åberg stog som seglare. Förövrigt en 8a.

    När vi kör KM på Roxen så brukar vi lägga en 8a som en solfjäder. Dvs flera yttre bojar så att vi kan välja boj efter vindriktning. Vi behöver inte heller flytta några bojar om det vrider lite. Funkar grymt bra.

  • swe-496

    Medlem
    16 november, 2009 vid 04:33

    Håller med Anders och Oscar. En åtta är lättare för arrangörerna att lägga och ändra vid vindskifte, Linköpings upplägg är riktigt vettigt.

    Kom ihåg när jag och Per Svanberg hälsade på Jona Ljungström på Irland.
    De körde ett system vid slalom så att man aldrig behövde vänta mer än max 10min på sin tur igen. Man körde grupper om 4st som mötte varandra i heat på 8st. Man skiftade grupper så alla fick möta alla. Har för mig att vi var 40st på den tävlingen. Det rullade på riktigt smidigt. De körde även ett heat där alla startade samtidigt på en lååååååååååång slalombana som vår longdistance. Det räknades som ett heat i slalomen.

  • klang

    Medlem
    16 november, 2009 vid 09:15
    SWE 496;588363 wrote:
    EN liten fråga bara…Slalomen har väl ändå inte legat vilande sedan 80-talet? Slalom kördes ju i Funboardcupen tills Formula tog över som racingklass.

    Du har helt rätt, jag uppdaterar!!

  • klang

    Medlem
    16 november, 2009 vid 09:22
    andersbq;588367 wrote:
    Stämmer, jag seglade t ex SM 1997 i Apelviken. (Det var då en deltävling i svenska cupen). Vi tävlade i både ”race” och ”slalom”.

    En annan kommentar, downwind-banor är grymt känsliga för vindvridningar. Under 80- och 90-talet då vi körde mycket slalom var det oerhört ovanligt med down-wind då det krävs ungefär lika många båtar som gippbojar. Betydligt mera praktiskt att köra en klassisk 8:a. Bara en boj att flytta.

    Sedan det här med antal seglare per heat, desto fler heat desto svårare att hinna med alla rundorna!

    Helst vill vi att det blir down-wind banor eftersom förhoppningen är att vi ska få fram seglare i internationell klass. Det är både teknik och pryl mässigt stor skillnad på att köra 8:a eller down-wind.

    Men jag håller med om att det är besvärligare att hålla igång en down-wind bana, det krävs fler båtar som håller banan ”öppen”.

  • klang

    Medlem
    16 november, 2009 vid 09:29
    andersbq;588367 wrote:
    Sedan det här med antal seglare per heat, desto fler heat desto svårare att hinna med alla rundorna!

    Vi har inte diskuterat färdigt det här med mindre heat eller mass-start, när vi började sätta upp ramverket för Slalom så var det flesta för mass-start, som i Long Distance. Dock så har fler och fler börjat önska sig mindre startfält. Från SVFs perspektiv vill vi såklart anpassa så att det blir så likt IFCAs tävlingar som möjligt.

    Erfarenheterna från LD är att om det är väldigt många i starten så är det stor sannolikhet att en del blir parkerade i vindhålen som skapas. Nackdelen med mindre start fält är är att man behöver genomföra fler heat för att få ett godkänt tävlingsresultat.

  • jester

    Medlem
    16 november, 2009 vid 09:33

    Låter spännade Klang! Får definitivt ta mig till tävlingar och titta på!

  • imported_macts

    Medlem
    16 november, 2009 vid 09:49
    Jester;588421 wrote:
    Låter spännade Klang! Får definitivt ta mig till tävlingar och titta på!

    nej, nej…inte titta på Jester…vara med!

  • jester

    Medlem
    16 november, 2009 vid 10:19

    Äh… Då måste man ju gippa…

    Gillar inte tävlingsmomentet, utan jag freespeedar hellre.

  • oscar

    Medlem
    16 november, 2009 vid 10:19
    Klang;588419 wrote:
    Helst vill vi att det blir down-wind banor eftersom förhoppningen är att vi ska få fram seglare i internationell klass. Det är både teknik och pryl mässigt stor skillnad på att köra 8:a eller down-wind.

    Men jag håller med om att det är besvärligare att hålla igång en down-wind bana, det krävs fler båtar som håller banan ”öppen”.

    Första året måste väl ändå fokusera på att få igång arrangörer och tävlande. Vi i Linsurf kan arrangera en slalom 8a men ska vi hyra in 2 båtar extra mm så blir det inte lika lättarrangerat. Min ringa erfarenhet är att det gäller att tajma starten och att sätta gipparna, detta går lika bra att träna på en 8a som på en down-windbana.

  • p-malmkvist

    Medlem
    16 november, 2009 vid 12:06
    Klang;588420 wrote:
    Vi har inte diskuterat färdigt det här med mindre heat eller mass-start, när vi började sätta upp ramverket för Slalom så var det flesta för mass-start, som i Long Distance. Dock så har fler och fler börjat önska sig mindre startfält. Från SVFs perspektiv vill vi såklart anpassa så att det blir så likt IFCAs tävlingar som möjligt.

    Erfarenheterna från LD är att om det är väldigt många i starten så är det stor sannolikhet att en del blir parkerade i vindhålen som skapas. Nackdelen med mindre start fält är är att man behöver genomföra fler heat för att få ett godkänt tävlingsresultat.

    Tycker att mass-start är mer lämpligt för Svenska förhållanden med våra svårigheter att förutspå vinden.. Blir nog knepigt att få till flera slalom-stegar under en svensk slalom-tävling, trist med mycket väntande..

    Sedan kan önskemålet från svf vara en ren down-vind bana men om arrangören inte har möjlighet att uppfylla det måste en halvvindbana vara ok också, med en fast boj samt en ytterligare boj som anpassas efter ev vindvrid..

  • marcus

    Medlem
    16 november, 2009 vid 12:32

    Tycker också mass-start är att föredra.
    En av anledningarna att slalomen dog ut ett tag var ju pga av att det blev
    för lite seglat och för mycket väntan när man seglade stegar.
    Tror på 8 för enkelhetens skull, med mass-start och med med lång startlinje som
    är ”sned” så alla får fri vind.
    Start mellan gippbojen och startbojen som bör ligga långt upp i lovart
    (och nedanför), så blir det downvind till första gippen.

  • mattias-j

    Medlem
    16 november, 2009 vid 13:35
    Marcus;588441 wrote:
    Tycker också mass-start är att föredra.
    En av anledningarna att slalomen dog ut ett tag var ju pga av att det blev
    för lite seglat och för mycket väntan när man seglade stegar.
    Tror på 8 för enkelhetens skull, med mass-start och med med lång startlinje som
    är ”sned” så alla får fri vind.
    Start mellan gippbojen och startbojen som bör ligga långt upp i lovart
    (och nedanför), så blir det downvind till första gippen.

    Fan vad bra sagt!!!

  • andersbq

    Medlem
    16 november, 2009 vid 13:50
    Marcus;588441 wrote:
    är ”sned” så alla får fri vind.
    Start mellan gippbojen och startbojen som bör ligga långt upp i lovart
    (och nedanför), så blir det downvind till första gippen.

    Japp, och proffigare starter. I år hade vi ibland typ ”någon gång inom sista minuten går starten när gröna flaggan går upp”. Så funkar det inte i stora världen. När starten går så är det på 100-delen och då kör alla redan 30 knop över linjen. Inget problem med att plana eller täckt vind. Ungefär som en formulastart fast snabbare.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SWT Slalom 2010 – Blog spot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.