Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips på segelbag sökes!
-
Tips på segelbag sökes!
Publicerad av rad på 3 december, 2009 vid 10:16Jupp, någon som vet en bra bag som funkar att flyga med samt slänga upp på takräcke? Den bör klara av följande gears 3-5 vågsegel, 2-3 master och 1 bom. (hmm, blir den för tung att hantera när den är fullastad??)
Blir det mycket fladderljud med en sådan här pryl på taket när man kör bil?
Behöver man “inte krossa segel” funktion?svenne svarade 12 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Jag har flugit med både NP Streamliner (två olika) och nu senast en liknande sak, men DaKine (Duplex Wave) – http://www.dakine.com/windsurf/bags/windsurf-gear-bags/duplex-quiver-bag/.
Funkar ypperligt och sväljer det du behöver. Inget fladder på taket. “Inte krossa segel” funktion får helt klart min röst.
-
En billig bag som kan spännan på takräcket utan att spänna över seglen är denna
Bästa om man kör mycket på taket är dock att ha kanaler kring masterna som de som masse nämner, finns många varianter med denna funktion typ
Har man bara mindre prylar funkar även en sådan här bra, men då spänner man ovanpå bagen. Bagen är dock så stabil när man lägger bom och mast i den så seglena blir inte krossade. Den har stora hjul så smidig att rulla även på sand, jord, gräs, rötter.
Jag upplever mest fladder på den enklaste modellen, de 3 sistnämna upplever jag i stort sätt aldrig fladder på om man monterar rätt.
Mvh
Bicless
-
Den här är bra, rymmer 5 segel och 6 master. Separat fack för varje mast. Man kan ha några bommar med, de ligger då mellan mastfacket och segelfacket. Hjulen kan man ta bort, då blir det hyffast lätt.
http://85.190.14.3/emax_shop/customer/product.php?productid=1731&cat=31&page=1 -
Tack för hjälpen, det blev en Dakine Duplex Wave från SurfSpot! (nu återstår bara att få prylarna så lätta som möjligt utan att använda borrmaskin eller helium:)
-
andersbq;590969 wrote:Den här är bra, rymmer 5 segel och 6 master. Separat fack för varje mast. Man kan ha några bommar med, de ligger då mellan mastfacket och segelfacket. Hjulen kan man ta bort, då blir det hyffast lätt.
http://85.190.14.3/emax_shop/customer/product.php?productid=1731&cat=31&page=1Länken funkar inte längre. Vad var det för bag du rekommenderade?
-
Undrar om det inte kan vara den här?
http://www.tt-project.com/portal/customer/product.php?productid=9884&cat=2198500&page=3
-
Tack!
Har du handlat från tt-project? Om jag inte får nåt bättre förslag på segelbag så handlar jag nog den. Jag kommer bara använda den för flygresor.
Jag vill kunna packa 3.7, 4.2, 4.7, 5.3 och även gärna 6.0 med 3 master. Det borde räcka med vågmodellen (430) då antar jag. Eller är det mer plats, förutom längd då, i 460-modellen? Nån som vet?
Man får inte ner en ej isärtagbar bom oxå, va? Kanske bättre med en annan modell då?
Jag förstår förresten inte tyskan. Det pratas om hjul i samband med flygresor, men varken jag eller google translate förstår…
-
Vi har dessa bagar som säljs hos tt-projects.
http://www.surfspot.se/jet-bag-med-hjul-for-master-och-segel.htmlVår frakt är 99 och det är svensk konsumentköplag som gäller så kan vara en fördel jämfört med tyskland om nått krånglar.
-
Bicless;692249 wrote:Vi har dessa bagar som säljs hos tt-projects.
http://www.surfspot.se/jet-bag-med-hjul-for-master-och-segel.htmlGôtt, då handlar jag av dig.
Jag har aldrig sett en sån här bag IRL. Hur packar man den inför en resa? Kan seglen rullas ett för sig, eller måste man rulla ihop dem till större rullar?
Är de där mastfacken vadderade? Det finns ingen anledning att ha masterna kvar i originalfodralen, alltså?
Jag har följande utrustning:
Gaastra Manic: 3.7, 4.2, 4.7, 5.3 och ett Matrix 6.0. 3 RDM-master, samt en Aeron 140-190 bom. Bommen ska enl. spec. vara 37,5 cm bred, så den borde ju få plats, och packas enl. Anders beskrivning. Till detta har jag en 80-liters RRD FSW.Viktmässigt så kommer jag spränga 30 kg-vallen, så egentligen borde jag kanske lämna 6.0:an hemma.
-
Alla segel ligger för sig men du får nog inte ner 5 segel och bom i bagen
Masterna ligger i separata vadderade fack under seglen så mastbagar behövs ej. -
dr Masse;692333 wrote:Spräng ALDRIG 32kg när du flyger. Helig regel.
Jag hade två bagar på totalt 116 kg en gång
-
Givetvis kan man lasta mer, men över 32 kg så kan bagagepersonalen vägra att hantera bagen. Två på 116 var ju rätt mycket över… :santa:
-
dr Masse;692333 wrote:Spräng ALDRIG 32kg när du flyger. Helig regel.
Masse: Menar du per kolli, då? Det känns ju inte som att man kan komma så mycket lägre i vikt om man ska ha 4-5 segel med sig. Här är mina siffror.
Jag har provpackat, och
3.7, 4.2, 4.7, 5.3 & 6.0 + bom och tre master + lätt segelbag väger 29.6 kg
och
80 liters FSW + brädbag väger 8.4.Totalvikten blir alltså 38 kg.
6.0:an plus dess mast väger 6.6 kg, så om jag lämnar de hemma så blir totalvikten 31.4. Jag funderar iofs på att lämna 6.0:an hemma ändå, för det blir ju tungt att släpa på skiten. Ska höra med Novair hur de ser på saken oxå…
-
32kg per kolli är någon form av maxgräns för bagagehanterarna, har du mer än så per kolli brukar det kosta flis.
Logga in för att svara.