-
Hjulbultar…
Det verkar återkomma varje år. Varför sitter de så j-a hårt? Är det för att verkstadskillar har tokstarka verktyg när de monterar hjulen? Eller drar de på nåt sätt åt sig/rostar fast för att bilen brukade stå ute (jag har sen oktober äntligen garageplats) eller så? Jag gav mig på att byta till vinterdäck igår och eftersom jag inte har nån slägga så tog jag en hammare och bankade en stund så hårt jag kunde på varje bult (tanken är att man slår rakt in va?) och satte sen domkraften mot uppdelen på fälgkorset tills det började böja sig samtidigt som jag pressade nedåt med nästan hela kroppstyngden i andra änden och efter några försök släppte äntligen bultarna. Varenda mutter satt så hårt.
Förra året lät jag NB Gummi ta det hjulet som satt hårdast och de plockade fram en lednyckel (efter att släggan varit framme och bankat) med nästan meterlångt skaft och de fick loss hjulet men leden på lednyckeln gick i bitar precis när sista muttern kommit loss…
Gör det stor skillnad om man letar upp en slägga i stället för en hammare? Förra året när jag frågade skrev nån att två knack med släggan så släpper bultarna till och med på hjullastare. Med hammaren var det banka, banka och banka ännu mer som gällde, i kombination med domkraft, kroppstyngd och banka med hammare på “ner”-sidan av fälgkorset som gällde.
Jag bytte bara två hjul (på höger sida, ger jag mig ut nu lär den gå i cirklar) igår kväll för jag orkade inte mer (och tog för all del lite jourärenden under tiden, jag är IT-jour) och när jag var klar så var klockan halv ett. Jag tror inte en sekund att vänsterhjulen kommer vara enklare att byta.
Log in to reply.