Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segeljämförelse?

  • Segeljämförelse?

    Publicerad av sode på 8 februari, 2010 vid 21:16

    Efter att i månader varit både insnöad och infrusen så börjar solen ändå ge sken av att snart (=ännu några månader…) är det dags för säsongspremiär igen… Vis av erfarenhet vet jag att man ånyo då kommer att stå vid strandkanten och låta gutturala läten svepa över nejden: “Varför i h-e blåser det inte!?!?!”

    Därför är det på sin plats med lite fönstershopping i vinterkylan, och därmed också lite funderingar på att utöka segelgarderoben med något i storleksklassen 7.5-7.8 nånting. Dagens största är en NP Excess 6.4, och eftersom jag har NP-master osv så har jag tittat vidare på dess, och alternativen just nu är (2008-2009 års modeller)
    -Hellcat 7.7
    -V6 7.5
    -V8 7.5
    Samtliga dessa borde passa befintlig mast- och bomgarderob utan alltför mycket utsvävningar. Sen borde det ju finnas en bräda att sätta under också, och jag har funderat lite i riktningarna Starboard Futura, JP Supersport, eller nån lite större FSW (ev en slalom om passligt objekt skulle dyka upp, men ändå halvogärna iom jag vill ha lite hoppmöjligheter kvar när det börjar tuta i…?) runt 100-115liter. Tanken är att den borde funka bra under sommaren när det mest är stora segel som gäller, men ändå, de enstaka dagar det blåser lite mera kunna ge lite glädje även med mindre segel, och jag inte har möjlighet att ha hårdvindsarsenalen i brädväg med mig. Sammanfattningsvis blir det då blasting, men med sporadiskt bump-jumpande… stugsurfande och mer tid på vattnet helt enkelt…

    Hur stor är då skillnaden mellan dessa segel? Manöverbarhet och prestanda är väl sammanfattat omvänt proportionerliga mot varandra, men hur mycket skiljer det egentligen? Vinner t ex V8an något jämfört med Hellcaten trots den lilla nackdelen i storlekskillnad? Är V6an en kompromiss som ligger mitt emellan de två övriga?

    Vid 7.5 segling är det ju inte särskilt grov sjö, varvid t ex en V8+Futura säkert skulle gå bra, men hur kul blir det med t ex 5.7? Och den enstaka dagen med 4.7?

    Övriga åsikter/tips mottages också med tacksamhet.

    bicless svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • booman

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 21:50

    Då har du lite att fundera på ja…

    Jag har lite blandad segelgarderob med bla ett V8 9,0 -07 m passande X6-mast.
    Grymt skönt segel för lättvind till min Stoke 125:a som rek max 8,5.
    Gillar V8:an skarpt

    Sen har jag en riktigt kul 110L bräda, AHD Fury (http://www.surfspot.se/ahd-fury-2009.html) grymt allround och tar segel upp till 8,0. Kör Sailloft Cross Pro 7,5 som störst till den (påminner en del om V8, men lite mer lätthanterat och X6 funkar bra till det med. Köpte det i höstas och gillar det nästan bättre än V8:an).

    De segel du nämner skulle nog funka kalas till Fury’n, om du kan tänka dig en AHD… (och varför inte Sailloft-segel…)

    Lycka till

    //BooMan

  • kapten-k

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 21:25

    Bara så du vet, så är det inga problem att hoppa med slalom/race prylar.
    Race seglen har brett register oxå.

  • badjanne

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 09:22

    Sode
    Passa på att testa olika segelvarianter när du kommer till Aruba nästa månad.
    Kolla oxå in shopen av begagnat därnere. Verkar som det går att göra riktiga fynd. Vi köpte själv inget, men hörde om folk som gjorde “klippet”
    Hoppas du oxå skriver lite om din resa.

  • pgvirtual

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 12:31

    Eftersom du redan har (?) en 460 NP mast så går väl den praktiska gränsen vid mastlängd = 500 cm. Hur lång bom har du?

    Du har ju en 6.4, då tycker jag nästan att du kunde ta ett 8.0 som nästa större segel. För att ge en klarare fördel då vindarna är sommarlätta. En V8 (hellre) eller V6, bara bommen räcker till.

    Ett intressant alternativt kunde ju vara en 7.5 V8 helium, med litet mera bottendrag.

    Själv skulle jag välja en 7.7 Hellcat, men då måste man vara beredd att pumpa litet för att börja plana. Cambersegel har ju en fördelifall man bara kopplar i trapetsen, hänger ut, och väntar på att vinden+seglet skall få en att plana. Ett segel utan cambers är mycket lättare och roligare att hantera, men kräver mera aktivitet för att komma igång.

  • mahi

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 14:36
    PGVirtual;598046 wrote:
    Eftersom du redan har (?) en 460 NP mast så går väl den praktiska gränsen vid mastlängd = 500 cm. Hur lång bom har du?

    Du har ju en 6.4, då tycker jag nästan att du kunde ta ett 8.0 som nästa större segel. För att ge en klarare fördel då vindarna är sommarlätta. En V8 (hellre) eller V6, bara bommen räcker till.

    Ett intressant alternativt kunde ju vara en 7.5 V8 helium, med litet mera bottendrag.

    Själv skulle jag välja en 7.7 Hellcat, men då måste man vara beredd att pumpa litet för att börja plana. Cambersegel har ju en fördelifall man bara kopplar i trapetsen, hänger ut, och väntar på att vinden+seglet skall få en att plana. Ett segel utan cambers är mycket lättare och roligare att hantera, men kräver mera aktivitet för att komma igång.

    Om vi pratar segel i storleken 7.5-8.0 är kanske camberfria segel är lättare att hantera när det gäller låg-medium vind, definitivt inte i hårdvind. Ett så stort segel utan cambers får svårt att hålla profilen, det är min erfarenhet.

    Roligare med camberfritt förstår jag inte heller hur du menar i den storleken, då handlar ju inte direkt om loopar och freestyle, snarare tidig planing, höjdtagning och fart.

    Har du öht seglat ett cambersegel?

  • sode

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 17:11

    BooMan: Fury, intressant modell. Samtidigt lika bred som Futura 111(68cm), vilket känns som lite väääl brett om jag vill kunna segla lite blåsigare hyfsat komfortabelt… men man vet ju aldrig…

    Janne: Japp, ser fram emot att få lite egen testtid, och kanske “klippa” något… får väl se hur olika förhållandena är jämfört med hemma också. Ska försöka skriva lite också, kanske inte lika ofta som din eminenta story, men iaf…

    PG: 460 har jag, det är nån äldre RacePro 100%, vet ej hur den står sig mot X6/X9? Max bomlängd är runt 210 just nu tror jag, men det borde gå att få tag i ett 10cm längre bakstycke. Är v8 (utan helium) den man kan få mest toppfart ur? Har ju Excess 6.4 också om jag vill ha mer manövrar när det blåser liiite, lite mera…

    Mahi: spot on med planing, höjd, fart. Och iaf jag har aldrig provat cambers…

  • mahi

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 17:45

    Dina alternativ som du nämner: Hellcat, V6 och V8.

    V8: Freerace
    V8 har jag haft ett helt gäng, har idag kvar en 9.0:a så dem känner jag till bäst. NP plana tidigt segel, går igång grymt tidigt, klart tidigast av de du nämner nog och antagligen det segel med störst register av de du nämner.
    Då v8 är grymt bukigt går det inte att köra för överriggat.

    Hellcat:Freerace/nocam
    Hellcat, efterföljare till hopplöst platta Saber, ngt mer buk än Saber.
    Är nog mer likt Diablo som var föregångare till Saber. Kan tänka mig att detta känns mindre per storlek än V8. Går nog att hålla längre än V8 trots avsaknad av cambers.

    V6:
    Billigaste/enklaste av NP cambersegel. Inga riktiga/stora camber sk minicambers. Känner inte till seglet men hade inte köpt det. Sällan man ser det faktiskt.

    Personligen hade jag tveklöst valt V8 den vanliga varianten, inte Helium varianten.
    Bottendraget räcker gott i den vanliga.
    Ngn surftidning testade freerace nocam vs v8 vs V8 Helium, de var inte alltför imponerade av Helium…

    sode;597851 wrote:
    Efter att i månader varit både insnöad och infrusen så börjar solen ändå ge sken av att snart (=ännu några månader…) är det dags för säsongspremiär igen… Vis av erfarenhet vet jag att man ånyo då kommer att stå vid strandkanten och låta gutturala läten svepa över nejden: “Varför i h-e blåser det inte!?!?!”

    Därför är det på sin plats med lite fönstershopping i vinterkylan, och därmed också lite funderingar på att utöka segelgarderoben med något i storleksklassen 7.5-7.8 nånting. Dagens största är en NP Excess 6.4, och eftersom jag har NP-master osv så har jag tittat vidare på dess, och alternativen just nu är (2008-2009 års modeller)
    -Hellcat 7.7
    -V6 7.5
    -V8 7.5
    Samtliga dessa borde passa befintlig mast- och bomgarderob utan alltför mycket utsvävningar. Sen borde det ju finnas en bräda att sätta under också, och jag har funderat lite i riktningarna Starboard Futura, JP Supersport, eller nån lite större FSW (ev en slalom om passligt objekt skulle dyka upp, men ändå halvogärna iom jag vill ha lite hoppmöjligheter kvar när det börjar tuta i…?) runt 100-115liter. Tanken är att den borde funka bra under sommaren när det mest är stora segel som gäller, men ändå, de enstaka dagar det blåser lite mera kunna ge lite glädje även med mindre segel, och jag inte har möjlighet att ha hårdvindsarsenalen i brädväg med mig. Sammanfattningsvis blir det då blasting, men med sporadiskt bump-jumpande… stugsurfande och mer tid på vattnet helt enkelt…

    Hur stor är då skillnaden mellan dessa segel? Manöverbarhet och prestanda är väl sammanfattat omvänt proportionerliga mot varandra, men hur mycket skiljer det egentligen? Vinner t ex V8an något jämfört med Hellcaten trots den lilla nackdelen i storlekskillnad? Är V6an en kompromiss som ligger mitt emellan de två övriga?

    Vid 7.5 segling är det ju inte särskilt grov sjö, varvid t ex en V8+Futura säkert skulle gå bra, men hur kul blir det med t ex 5.7? Och den enstaka dagen med 4.7?

    Övriga åsikter/tips mottages också med tacksamhet.

  • bicless

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 20:31

    Jag kör också fury och den är inte alls bred i tailen och har smala rails så den funkar kalas i hårdvind och chopp. Vågridning funkar den dock inte men brädmodellen har mycket större användningsområde än en klassisk freeride med tjocka rails och bred tail som är 68cm bred. Min 110l kör jag utan problem upp till 15-16m/s om det inte är en vågspott.

  • pgvirtual

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 20:48

    Jag måste väl försvara mig visavi förfrågningen om jag någonsin använt Cambersegel. Javisst, jag har ägt åtminstone 2 st NP V8, ett ART TNT, ett NP RX1, ett Naish med 3 cambers, och kanske något till som jag inte kan dra mig till minnes. Och jag har också hyrt åtminstone North S-Type, och kanske något annat…
    Ett bra cambersegel är som en automat, det drar iväg och känns som att hålla i en vägg. Mycket stabilt, och gott om tid att koncentrera sig på brädan.
    Ett stort camberfritt segel (som mina Simmer ZeroSeven 9.0, och Sailworks Retro 9.0) känns lättare att hantera i alla lägen, är underbart enkelt i gippar och slag. I synnerhet ZeroSeven var tokstabilt, medan Retro har ett enorm bottendrag. Men båda kräver nog aktiv segling med pumpning, men då svarar de också så det känns som om man hissade en spinnaker.

    Tyska Surf testade i 6/2009 ett antal 7.5 segel med två cambers: NP v6, Sailloft Cross Pro, Severne Element, Gaastra Swift och jämförde dem med ett camfritt Severne NCX 7.5. Och NCX var defacto snabbare (både i medelvind och i synnerhet i toppfart), men inte riktigt lika stabilt.
    De frågar till och med “så varför behöver man dras med cambers i den här storleken”, och så svarar de själva (och Knut Budig på Gaastra) att “med ett cambersegel kan man ta det lungt, vara passiv, och hänga som en hösäck”.

    Men det är definitivt en fråga om tycke och smak. Man kan inte påstå att någon är en idiot bara för att han prioriterar annorlunda. Det finns faktiskt de som köper cambersegel som börjar med en femma också!

    Jag skulle tippa att din Race Pro har en rätt mjuk topp, se “http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm”. Så den kunde kanske passa också nyare NP segel.

    Men en 210 bom är nog i knappaste laget för en 7.5:a. om man ställer bommen i sista hålet blir den också rätt mjuk. Kanske du borde ställa dig in på att investera i en litet längre andra bom, tex. 180-230. Då kan du ju också ha tvåsegel riggade samtidigt, speciellt som du kan rigga din 6.4 på en 430 mast med litet längre förlängare. Men om du skaffar en ny bom så kan du ju titta på en 8.0 (ännu flera dagar, och lämpligt hopp ner till 6.4) i stället för en 7.5 !

  • hanlar

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 20:54

    funderar du på en futura så säger jag bara köp. köpte själv en 122a i höstas, den absolut skönaste bräda jag seglat. snabb, lugn i vattnet mm. 122an rekommenderas av starboard soö den bästa storleken då dom lagt mest utvecklingstid på den.

  • mahi

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 10:19

    Hanlar,

    Din Futura 122:a måste vara grym vår/försommarbrisdagar på fituna med en 8.0-9.0:a.
    De dagarna ser vi fram emot.

  • hanlar

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 15:06

    absolut! nu är man bra trött på den här jävla istiden.

  • bicless

    Medlem
    12 februari, 2010 vid 15:42

    Kom med och issurfa imorgon istället 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segeljämförelse?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.