Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Red Marlin, lite info om den?
-
Red Marlin, lite info om den?
Publicerad av popunonkok på 21 april, 2010 vid 08:48Hej, första inlägget här.
Jag har länge sagt att det skulle vara roligt att testa vindsurfing men alldrig tagit tag i saken.
Så i vinter fick jag en gammal bräda med två segel och två bommar.
Allt jag vet om brädan är att det är en Red Marlin och att den är lite rund under. Han jag fick den av sa att det fans brädor som var helt platta som var lite lättare att surfa på.Tyvärr ganska intetsägande bilder på brädan:
http://www.differentview.se/1.jpg
http://www.differentview.se/2.jpg
http://www.differentview.se/3.jpgNu har jag lite frågor, kommer säkert fler sen.
1: Någon som kan tänkas veta vad denna bräda har för flyförmåga? Liter?
2: Vad ska man ha för kropsvikt i förhållande till flytförmågan?
3: Är det hopplöst att surfa på ställen där det är ojämn/byiga vindar?
Som sagt kommer säkert fler frågor sen.
Mvh P
carl-r svarade 14 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Knatte
Gäst21 april, 2010 vid 09:21PopUnoNkoK;607716 wrote:Hej, första inlägget här.Jag har länge sagt att det skulle vara roligt att testa vindsurfing men alldrig tagit tag i saken.
Så i vinter fick jag en gammal bräda med två segel och två bommar.
Allt jag vet om brädan är att det är en Red Marlin och att den är lite rund under. Han jag fick den av sa att det fans brädor som var helt platta som var lite lättare att surfa på.Tyvärr ganska intetsägande bilder på brädan:
http://www.differentview.se/1.jpg
http://www.differentview.se/2.jpg
http://www.differentview.se/3.jpgNu har jag lite frågor, kommer säkert fler sen.
1: Någon som kan tänkas veta vad denna bräda har för flyförmåga? Liter?
2: Vad ska man ha för kropsvikt i förhållande till flytförmågan?
3: Är det hopplöst att surfa på ställen där det är ojämn/byiga vindar?
Som sagt kommer säkert fler frågor sen.
Mvh P
Det är en riktigt gammal bräda från 80-talet (85 alt 86) av en tillverkare som inte finns sedan många år tillbaka.
Brädans mått är 360 cm lång och 64 cm bred och har en volym på ca 200 liter och väger 17 kg.1. Du har väldigt bra flytförmåga med andra ord på dina 200 liter volym
2. Normalt skall du ha 30-50 liter som minst mera volym på brädan, jämfört vad du väger. I alla fall innan du har blivit varm i kläderna:wink:
3. Inte hopplöst att surfa men kräver mer tålamod/kunskap för att fungera.
-
Ett tips är att läsa igenom trådarna som är i gult längst upp på
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=33″]Konfen Vindsurfing – http://www.Surfzone.se[/ame%5DBörja med denna
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5DNu blåser det fint här på Särö, synd man är förkyld…
Niclas
-
Efter att ha läst FAQ:n så blev man juh lite avslagen men det fans lite positiva saker också.
Negativt:
Brädan är definitivt från fel sida av detta århundrade, alldeles för smal, “fel” fäste för masten, gissar att det är 3 kantigt segel.Positivt:
Om Knatte här ovan har koll på grejjerna vilket jag utgår från att han har så har brädan bra med flytkraft. I alla fall den nyare bommen är av “snabbfästetyp”. Kan inte hitta några sprickor eller andra defekter i gummileden vid mastfoten. Och sist men inte minst, hela paketet var gratis. =)Jaja, det ska i alla fall bli fruktansvärt spännande att testa grejjerna.
Återkommer säkert med frågor, nu vill jag bara att isen ska släppa. =)Ps Var Red Marlin nåt att ha på sin tid?
Mvh P
EDIT Tack för snabba och bra svar /EDIT
-
Knatte
Gäst21 april, 2010 vid 19:48PopUnoNkoK;607808 wrote:Efter att ha läst FAQ:n så blev man juh lite avslagen men det fans lite positiva saker också.Negativt:
Brädan är definitivt från fel sida av detta århundrade, alldeles för smal, “fel” fäste för masten, gissar att det är 3 kantigt segel.Positivt:
Om Knatte här ovan har koll på grejjerna vilket jag utgår från att han har så har brädan bra med flytkraft. I alla fall den nyare bommen är av “snabbfästetyp”. Kan inte hitta några sprickor eller andra defekter i gummileden vid mastfoten. Och sist men inte minst, hela paketet var gratis. =)Jaja, det ska i alla fall bli fruktansvärt spännande att testa grejjerna.
Återkommer säkert med frågor, nu vill jag bara att isen ska släppa. =)Ps Var Red Marlin nåt att ha på sin tid?
Mvh P
EDIT Tack för snabba och bra svar /EDIT
Hmmm, Red Marlin var nog inte den bästa brädan på marknaden, utan en ganska ordinär sak. Det fanns bättre, det fanns sämre saker på sin tid. Men märket Marlin kursade/slutade tillverka brädor relativt tidigt på den tiden det fanns en brädmarknad och det är väl en fingervisning om slagkraften:tongue:
-
Knatte: Menar du att den har 200 liter i flytkraft? När jag har kollat runt nu så verkar det juh vara riktigt mycket, framförallt i jämförelse med äldre brädor. Det betyder att jag har 110kg mera volym på brädan (då fick jag det sagt utan att behöva säga vad jag väger) 😉
Som sagt, tack för snabba, bra svar.
-
Det var 1984 men jag minns det som igår. Min far fyllde 40 och jag hade övertygat min mor om att han skulle få en ny vindsurfingbräda. En Red Marlin med 5.4 DeVries-segel hade införskaffats. Jag åkte hem från skolan på lunchen och riggade upp härligheten i trädgården, så den var “redo” när pappa kom hem. Brädan hade fotstroppar, infällbart centerbord och en snygg röd fena i halvgenomskinlig lexan. Seglet var ett DeVries – fat head med en genomgående latta i toppen. Det var som julafton och födelsedag på samma gång även för mig…eller kanske snarare speciellt för mig.
Visserligen hade jag seglat några år redan på våg prosurfer II, men nog var det väl ändå på denna Red Marlin som utvecklingen tog fart. Riktigt blåsiga dagar kunde jag till och med få in en fot i fotstroppen. Visserligen handlade det om att med viss möda peta in bakfoten i den främsta av framstropparna, men ändå. Såhär i efterhand undrar man ju om det vara något fel med anpassningen mellan brädan och seglet eller om det kanske var en konsekvens av att jag nog inte vägde mer än 40 kilo och inte var särskilt lång heller. Långt senare (det var nog inte mer än 3-4 år egentligen, men tiden gick liksom långsammare då) grävde jag faktiskt fram den gamla Marlinen och testade med ett nyinköpt Gaastra Slalomfoil, med cambers och så kallad “luff strip”. Jag hade då gått över till att segla “sinker” – en Tiga Slalom 260 och en 245 Virvelvind med wingers och thruster. Jag vet inte om det var småbrädesvanan, seglet eller min egen storlek som gjorde det, men plötsligt kunde man stå även i den bakersta stroppen och brädan fick en helt annan karaktär. Det gick till och med att fotstyra!
Nåväl, det var tider det. Vår Red Marlin ligger fortfarande i sommarstugan och åker till och med fram vissa sommardagar.
Och som av en händelse fyller jag själv 40 i år. Tiden flyger…och jag med den.
-
Ola H.;607873 wrote:Det var 1984 men jag minns det som igår. Min far fyllde 40 och jag hade övertygat min mor om att han skulle få en ny vindsurfingbräda. En Red Marlin med 5.4 DeVries-segel hade införskaffats. Jag åkte hem från skolan på lunchen och riggade upp härligheten i trädgården, så den var “redo” när pappa kom hem. Brädan hade fotstroppar, infällbart centerbord och en snygg röd fena i halvgenomskinlig lexan. Seglet var ett DeVries – fat head med en genomgående latta i toppen. Det var som julafton och födelsedag på samma gång även för mig…eller kanske snarare speciellt för mig.
Visserligen hade jag seglat några år redan på våg prosurfer II, men nog var det väl ändå på denna Red Marlin som utvecklingen tog fart. Riktigt blåsiga dagar kunde jag till och med få in en fot i fotstroppen. Visserligen handlade det om att med viss möda peta in bakfoten i den främsta av framstropparna, men ändå. Såhär i efterhand undrar man ju om det vara något fel med anpassningen mellan brädan och seglet eller om det kanske var en konsekvens av att jag nog inte vägde mer än 40 kilo och inte var särskilt lång heller. Långt senare (det var nog inte mer än 3-4 år egentligen, men tiden gick liksom långsammare då) grävde jag faktiskt fram den gamla Marlinen och testade med ett nyinköpt Gaastra Slalomfoil, med cambers och så kallad “luff strip”. Jag hade då gått över till att segla “sinker” – en Tiga Slalom 260 och en 245 Virvelvind med wingers och thruster. Jag vet inte om det var småbrädesvanan, seglet eller min egen storlek som gjorde det, men plötsligt kunde man stå även i den bakersta stroppen och brädan fick en helt annan karaktär. Det gick till och med att fotstyra!
Nåväl, det var tider det. Vår Red Marlin ligger fortfarande i sommarstugan och åker till och med fram vissa sommardagar.
Och som av en händelse fyller jag själv 40 i år. Tiden flyger…och jag med den.
Härlig läsning 🙂 funderat på en memoar kanske?
-
Kathalon;607892 wrote:funderat på en memoar kanske?
Redan klart. Bara att häfta ihop de 4016-inläggen. Skulle nog bli en mycket läsvärd bok.
-
Knatte
Gäst22 april, 2010 vid 08:35PopUnoNkoK;607835 wrote:Knatte: Menar du att den har 200 liter i flytkraft? När jag har kollat runt nu så verkar det juh vara riktigt mycket, framförallt i jämförelse med äldre brädor. Det betyder att jag har 110kg mera volym på brädan (då fick jag det sagt utan att behöva säga vad jag väger) 😉Som sagt, tack för snabba, bra svar.
Japp! Du har väldigt mycket volym i din bräda och du behöver aldrig vara orolig för volymen med denna brädan. Samma volym kommer göra din bräda lite klumpig och olivlig när det blåser lite mera…:smile:
Men du har en stabil bräda att glida omkring med din Red Marlin -
Tusen tack för alla givande svar, inte minst Ola H:s trevliga inlägg.
Det ska bli så sjukt spännande/intressant/roligt att testa detta.
MVH P
-
PopUnoNkoK;608036 wrote:Tusen tack för alla givande svar, inte minst Ola H:s trevliga inlägg.
Det ska bli så sjukt spännande/intressant/roligt att testa detta.
MVH P
Kolla gärna dina privata meddelanden, högst upp till höger 🙂
-
Kul läsning, man blir nostalgisk..
Jag omsatte massor av brädor på 80-talet, -lärorikt.
Jag hade bla Red Marlin och 007 som var 244×55 cm.
Det var tider dé. -
Jag testar att ställa ytterligare en fråga i denna tråd, för att slippa starta en ny tråd.
Till denna gamla bräda är det juh en “gummituta” vid mastfoten. Denna gummituta ser jättefin ut, utan sprickor eller dylikt. Finns det nått sätt att bevara den så? Alltså typ smörja in eller nåt. Jag är medveten om att detta är “gammal skit” men eftersom jag fick den gratis och förmodligen aldrig skulle ha testat Vindsurfing i annat fall så vill jag att den ska hålla en säsong eller två så jag får känna på det ordentligt innan man tar beslut att skaffa bättre grejer.
Som sagt, finns det något smart sätt att “vårda” gamla gummimastfötter?
MVH Peter
-
Jag bara gissar vilt att silikonspray borde vara svaret på din fråga, men samtidigt ytterst olämpligt då jag antar att det är termoskork på den här, och att silikonspray borde resultera i att riggen inte sitter kvar i brädan.
Logga in för att svara.