Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Funderande återfallsförbrytare…
-
Funderande återfallsförbrytare…
Publicerad av oldman på 2 maj, 2010 vid 08:28Är drygt 40 och har för avsikt att ta försöka komma ut på vattnet igen efter snart 20 års frånvaro. Seglade riktigt mycket mellan 1982-92 och mellan 85-92 nästan uteslutande slalombrädor. Den bräda jag har kvar är en egenbyggd 260 x 55 cm och 6 kg tung epoxybräda. Till detta har jag väl kanske 6 segel mellan 4,0-6,5 m2 och de är väl bland de vassaste man kunde ha vid den tiden. Seglade väl mest med 5,1-5,9 och i vindar från 9-13 m/s. Så till mina funderingar:
– Hur skiljer sig dagens slalombrädor från dåtidens? Jag kan se att de är ofta kortare, bredare, bredare i akter och har mastskenan något längre bak än vi hade. Vi låg nog oftast mellan 170-190 cm fr akter.
– Vid vilka vindstyrkor kan man gå ut med en modern slalomutrustning och ändå ha behållning av seglingen?
– Dagens segel verkar väsentligt planare än dåtidens. Säg att det blåser 10 m/s – vad väljer Ni normalt för segelstorlek?
– Slutligen, väger drygt 80 kg och vill primärt kunna segla mellan ca 6-12 m/s. Vilken bredd, volym på bräda rekommenderas och vilka segelstorlekar?
Som ni förstått är jag inne på att uppgradera om Ni kan övertyga mig om att dagens grejor är bättre en de jag har i garaget….! Riskerar väl att bli utskrattad om man kommer ner med ett gammalt Neil Pryde Warp Speed 5,1 från -87 och den gamla brädan. Var riktigt snabb på den tiden men hoppas att utvecklingen gjort att man skulle stå sig slätt mot dagens grejer. Hoppas någon orkat läsa hela vägen hit och är villig att ge lite svar. Tack på förhand!rasmus_w svarade 14 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Oldman;609540 wrote:Slutligen, väger drygt 80 kg och vill primärt kunna segla mellan ca 6-12 m/s. Vilken bredd, volym på bräda rekommenderas och vilka segelstorlekar?
Rekommenderar en ny slalombräda som är mellan 65-70cm bred (kolla på CA hts fanatic mfl) och ett par riktigt bra fenor till den. Segel nånstans mellan 7,5-7,8 beroende på märke och sen är det bara att skaffa gps och fräsa på.. rätt mast till seglet också förståss
-
Håller med TB.
Finns riktigt trevliga brädor att välja mellan i den storleken.
Brädor med bredden 65-70 har en volym på ca 110 liter.
Väldigt bra storlek som man får använda mycket.Exempelvis:
Brädor:
Fanatic Falcon 104-111 (beroende på årsmodell)
JP Slalom 112
Starboard Isonic 111
HTS ??
Naish SP 110Segel:
Neil Pryde RS Racing
Neil Pryde RS Slalom
North Warp
Gaastra Vapor
Maui Sails TR
Naish Stealth -
Vad man ska köpa beror väl mycket vad du är ute efter. Skön freeride-segling eller maximal fart? På 80-talet fanns inga riktigt bra grejor för premium-freeride-bruk, utan alla som villa ha någorlunda kvalitet skaffade top-end slalom-prylar. Dessa var i och för sig ganska bruksvänliga ändå.
Idag är slalom/speed-grejorna gjorda för att segla riktigt fort med. I 10-12 m/s så går det i runt 35 knop med 7,8 segel (typ 15 knop snabbare än på 80-talet). Det tycker “vi” är kul. Avigsidan är breeeeda mastfickor, ganska omtåliga master, dyra fenor aningen mer svårgippade och något mera ömtåliga brädor.
Man får mycket skön segling på en nytt freeride-kit eller semirace grejor (segel med färre cambers och mindre bred mastficka, master och brädor med mindre kol). Du pressar dock inte ut den sista knopen ur de grejorna. Ska du tävla eller GPS:a, så gå på high-end slalom som TB föreslår. -
Om det är vanlig “burn & turn” segling du är ute efter, segla halvvind med gipp i varje enda (som ju egentligen är hur de flesta seglar) och du vill ha prylar som planar tidigt, tar bra höjd och bra fart i de vindar du beskriver har jag svårt att se skäl till att inte välja en “fullslalom” iaf vad gäller bräda. Åtminstone inte i de vindar du beskriver.
Visst, de är ömtåligare, lite lurigare att gippa. Går du för begagnade prylar är dessutom fullslalombrädor billigare då det finns många teamåkare = större utbud.
Med risk att jag kommer bli fullkomligt nedskjuten här på konfen så tycker jag personligen inte att man nödvändigtvis måste köra en fullracerigg på dessa brädor.
Funkar alldeles utmärkt att köra freeraceriggar på dessa, vilka är billigare, mindre mastkänsliga samt håller bättre, exempelvis:
Neil Pryde V8 eller RS Slalom
Naish Redline eller Grand Prix
North RAM F8/F9/F10
Gaastra GTX -
Hej och tack för bra svar!
Om man blir frånåkt med 10-15 knop är det ju inget annat val än att skaffa nya grejor!
Hjälp mig förstå en sak, vad är skillnaden på “premium freeride” och ren slalomsegling med halvvind och gipp? GPS:a antar är vad det verkar som, att logga sin segling för att få ut hastighet? Eller ligger det nåt mer i konceptet?
Är det nån särskild GPS som är extra lämpad?
TB svarar 7,5-7,8 m2 – vilket vindomfång spänner detta över? Behöver man inte fler segel än ett? Säg intervall 6-15 m/sek, vilka segelstorlekar vill man ha med i bilen då?
Jag avser köpa allt nytt om det inte går att få tag i begagnat i absolut toppskick. Och jag är attraherad av traditionell slalomsegling, men numer med GPS!
Hälsningar Jörgen
-
Ska du bara ha en bräda och ha roligt i hela registret, så får den inte bli för stor. Väger du 80 kg så flyter du ju hjälpligt med en 90-100 liter. Segel skulle jag välja 7,6 och 6,3 då täcker du in 90% av seglingsdagarna i Sverige. Som av en slump blir min rekommendation en HTS 59, 96 liter och passar fint till båda seglena, och har go slalomkänsla som du vill ha. Segel skulle jag välja Maui Sails, Gaastra eller NP. Helst med camber för att få racing känslan.
Slalom och speednörd….
-
Hej och tack för bra svar!
Om man blir frånåkt med 10-15 knop är det ju inget annat val än att skaffa nya grejor!
Med ny rigg kan du åka drygt 30 knop med bräda från -88. Problemen är fenor, fenboxar, mastfotsplacering och fotstroppsplacering.
Hjälp mig förstå en sak, vad är skillnaden på “premium freeride” och ren slalomsegling med halvvind och gipp?Det finns numera brädor som går på autopilot, planar busenkelt och aldrig tappar fart i gipparna. Jag hade en sån som hette Naish Playmate 116. Det är dock en freestylebräda som blir väldigt stökig i fart över 30. En slalom är liet småtrög att plana med och gippar halvbra, men är lätt att segla fort med.
GPS:a antar är vad det verkar som, att logga sin segling för att få ut hastighet? Eller ligger det nåt mer i konceptet?
GPS-segling är nog den mest kraftigt ökande typen av vindsurfing, det har blivit en mening med burn&turn. Svaret hittar du här http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx
Är det nån särskild GPS som är extra lämpad? GT31
TB svarar 7,5-7,8 m2 – vilket vindomfång spänner detta över? Behöver man inte fler segel än ett? Säg intervall 6-15 m/sek, vilka segelstorlekar vill man ha med i bilen då?
7,0 och 7,8 räcker, men bräda runt 95-105 är roligare än 115-120.
Jag avser köpa allt nytt om det inte går att få tag i begagnat i absolut toppskick. Och jag är attraherad av traditionell slalomsegling, men numer med GPS!
Det är bra, gynna gärna Naish för dom är såååå coola & bra!
mvh Anders BQ
-
Naish och JP-brädorna ser intressanta ut. Båda dessa har en toppmodell men även en modell som ligger snäppet under om jag förstått det hela. (Naish Grand Prix resp. JP Supersport) Någon som har koll på dessa och kan bekräfta ev skillnader mot toppmodellerna?
Sen vad gäller segel är jag ju van vid gamla cambersegel. Hur är känslan att gippa ett modernt fullracesegel kontra ett gammalt NP WarpSpeed/Gaastra Racefoil t ex? Roterar det bättre idag eller är det ett rekorderligt ryck som krävs ännu?
Som synes har ni fått mig att fundera över att eventuellt downsiza ett snäpp både vad gäller bräda och rigg. Men det beror på om det ändå kan anses hyfsat konkurrenskraftigt på vattnet…?
Kastade en hastig blick på rankingen i världscupen. Naish är knappt representerade här varken med segel eller brädor, någon som vet skälet till detta? Är de konkurrenskraftiga?
Börjar bli ruggigt sugen nu! Tack för er support!
Jörgen
-
Du kan få 2009 års snabbaste brädor (på slör enligt Albeau t.om) Fanatic Falcon 90 liter och Falcon 125 för 10 000 tillsammans i fint skick.
Testade 125an i 35 knop i söndags. -
Lite kommentar: Du la ner just när slalombrädorna började bli riktigt snabba. Första gången jag blev riktigt farträdd av att segla en bräda var typ -92 eller -93, en Tiga 275 ACR. Två år senare hade jag en bräda som kunde segla i åttor kring Tiga 275:orna. Min gissning är att det som idag är slalombrädor är nåt som går helt galet mycket fortare än de slalombrädor du hade. På gott om ont, ibland är man totalt livrädd, ibland är det helt underbart, ibland är det underbart att vara livrädd. 🙂
När det gäller cambersegel är det ofta fortfarande rejäla ryck som gäller men det varierar mellan olika segel. Man har gjort väldigt mycket för att göra cambers som roterar mjukare än förr, men samtidigt får man ju ett stabilare segel om man har rejält cambertryck, och rejält cambertryck betyder ofta hård rotation.
Jag ska väl inte säga att jag har järnkoll på olika slalombrädor men Naish är ett ganska litet märke som inte riktigt har resurser att locka till sig toppseglarna och utan toppseglare hamnar ingen bräda på prispallen så enormt ofta.
-
Quote:När det gäller cambersegel är det ofta fortfarande rejäla ryck som gäller men det varierar mellan olika segel. Man har gjort väldigt mycket för att göra cambers som roterar mjukare än förr, men samtidigt får man ju ett stabilare segel om man har rejält cambertryck, och rejält cambertryck betyder ofta hård rotation.
Där har du fel. Räcker med vindens tryck på dom flesta nya segel nu. Kan krävas ett ryck i vattenstarten, som mest.
-
Jester;610218 wrote:Där har du fel. Räcker med vindens tryck på dom flesta nya segel nu. Kan krävas ett ryck i vattenstarten, som mest.
håller med där, måste vara väldigt gamla segel han menar eller kanske om han kör med helt fel mast?
Mauisails tr6 som jag kör nu flippar löjligt enkelt.. (men det har iofs allt jag kört sista 6åren gjort) -
Tjenare Oldman!
Om jag var dig skulle jag ta mig till Haga Park nästa helg. Då kommer hela sverigeeliten vara där med sina slalom/speedprylar. Bättre tillfälle att klämma, känna och snacka prylar har det inte varit sen båtmässan på 80-talet.
Du får säkert testa lite grejer också, t.ex mina Naish SP 95 & 128 + Stealth segel från 2008. Misstänker också att en del teamåkare kommer att ha med sina fjolårsgrejer till försäljning. Och en och annan butik med sina nya prylar.
Mvh / Mick
(som inte tillhöra ovan nämnda skaror 😉 -
Rasmus_W;610160 wrote:När det gäller cambersegel är det ofta fortfarande rejäla ryck som gäller men det varierar mellan olika segel. Man har gjort väldigt mycket för att göra cambers som roterar mjukare än förr, men samtidigt får man ju ett stabilare segel om man har rejält cambertryck, och rejält cambertryck betyder ofta hård rotation.
Jag har begränsad erfarenhet av olika märken, men ryck i rotationer hör nog till 80 och 90-talet. Mina Naish-segel trimmar man de olika cambrarna med sk spacers, så att de ligger mot masten på optimalt sätt. Det har inget att göra med hur mycket man spänner lattorna. Alla cambers har kulor eller små rullar som har en väldigt liten kontaktyta.
Jag tror det är fler än Oldman som behöver uppdatera sin utrustning!Vad det gäller olika slalombrädor så är nog de flesta märkens nya grejor helt OK. Jag har provat en hel del och tycker att den klassiska form som t ex Fanatic, Mistral (AB+), JP och Naish har, är sköna och enkla att segla. Sedan är det lite varierande inom varje brädlinje vilka som är skönast. Men mycket beror på trim och timmar på vattnet. Vilka prylar som vinner världscupen beror mest på vem som har råd att avlöna AA & co.
-
Okej, jag har aldrig seglat ett modernt cambersegel i storlekar under 9.7 kvadrat, men varken min gamla 9.7:a (som iofs var från 2001) eller min 11.0:a (ett Hansen) roterar som ett vågsegel. Det behövs ett ryck och ibland har man nån camber som inte roterar hela vägen och behöver en spark (eller den klassiska backvindspumpningen) för att komma sista biten.
Sen gäller som vanligt det där konstiga sambandet mellan fart och rotation på “bråkiga” cambersegel. I alla fall upplever jag ofta att jag får färre problem med taskig rotation när jag lyckas hålla bra fart genom gipparna än när jag tappar farten och kommer runt med nöd och näppe. Är jag ensam om att ha noterat det?
Logga in för att svara.