-
Buss 1970
Tänkte lägga upp en tråd om bussen jag håller på att bygga.
Och tänker du böla nånting om krocksäkerhet och statistik N’shit, be my guest.
Förutom vindsurfing är nämligen folkvagnar mitt stora intresse i livet.Det började med att jag fick tillfälle i mitten av 90talet att köpa en Vw typ2 1974 med westfalia höjbart tak, hemmasnickrad inredning och rejält med oljedropp. 3000 kronor och buss byttes med varandra. Visade sig att killen kört med helsyntetsolja! Bytte till mineralolja så stannade oljan kvar i motorn.
Då höll jag på mycket med mountainbike, och bussen fick gå runt på tävlingar runtom i Sverige. Som längst var den i Aten. Jag, Aggrosurf här på forumet och hans dåvarande flickvän åkte 600 mil med vindsurfgrejor på taket och seglade inte en enda gång.
Provade i Garda på vägen ner, men det var för lite vind för 6,0 som var det största som var med då.Med fyra stycken Roskildefestivaler, helgalna nätter på parkeringen i Apelviken och andra minnen, blev längtan till min gamla buss för stor till sist.
En typ 2 1970 införskaffades. Den har 8 sittplatser, är sänkt bortom allt förnuft och har en utbytesmotor i på 47 hk. Ägaren innan hade renoverat allt i bromsväg, bytt cylindrar på motorn, svetsat i sänksatser i framvagn, satt på sänkspindlar fram, sänksats bak och satt på icke orginal däck.
Då bussen var obesiktigad, fick ju det göras. Blankt papper blev det. Det gick att köra upp bussen på lyften, men det gick inte att få under den där grejen man lyfter upp framvagnen med, så dom fick titta på styrlederna istället för att känna. Sedan backades bilen ur hallen eftersom det inte gick att köra över framvagnslyften. Bromsarna testades alternativt, för dom trodde att kanske bussen skulle bli hängande på underredet i bromshallen. Alltså, blankt papper.
Då var det detdär med inredning. Hade tankar om att antingen bygga en egen eller köpa en färdig och montera själv. Jag hann inte fundera så länge då det dök upp en lös inredning till en Westfalia T3 1988. Den inhandlades och började monteras in i bussen.
Köksdelen gick in utan modifikationer, och delen brevid som innehåller det skjutbara bordet och gasoltuberna behövde bara kapas ur lite i botten för att gå in.
Soffan däremot fick byggas om helt. Smalnas av 10 cm, och höjas 9,5 cm för att stämma med höjden på motorutrymmet i t2an.
Garderoben bak fick kapas 20 cm i höjd och 15 cm i längd för att gå in.Ett laminatgolv modell skeppsgolv fick det bli då morsans gubba hade två paket över.
Dubbla batterier fick det bli eftersom kylet går på gasol, 220 volt och 12 volt. Skiljerelä monterades så generatorn laddar båda batterierna
.
[IMG]http://4.bp.blogspot.com/_cAmm809t814/S8tmnVERAaI/AAAAAAAAAD4/tLErdtTXpAc/s1600/P4130091.JPG[/IMG]
[IMG]http://4.bp.blogspot.com/_cAmm809t814/S8tmwpUMloI/AAAAAAAAAEA/Ll7UjyaBOUc/s1600/P4130088.JPG[/IMG]inredningen kvar i 88an.
[IMG]http://4.bp.blogspot.com/_cAmm809t814/S9vnZIyaOII/AAAAAAAAAEs/0GI0wX-5K9I/s1600/IMG_2030.JPG[/IMG]skeppsgolv
[IMG]http://3.bp.blogspot.com/_cAmm809t814/S-XDMFPzgbI/AAAAAAAAAFM/7dcYl2fSybE/s1600/P5080124.JPG[/IMG]gasol- och bordsdel monterad
[IMG]http://1.bp.blogspot.com/_cAmm809t814/S-XCsHflkfI/AAAAAAAAAFE/c_PMZoBsMb8/s1600/P5080123.JPG[/IMG]kök och ho
[IMG]http://2.bp.blogspot.com/_cAmm809t814/S-XCewLXcRI/AAAAAAAAAE8/N1aAmKyQ16Y/s1600/P5080122.JPG[/IMG]bordet är utdragbart rätt ut
[IMG]http://1.bp.blogspot.com/_cAmm809t814/S-XCUdFcLwI/AAAAAAAAAE0/od-8eg4WUVk/s1600/P5080121.JPG[/IMG]Vi börjar väl såhär.
Kommer mer bilder när dom kommit från kameran , in i datorn och ut på webbenTacksam för feedback. Kommentera gärna.
Hörs snart…
//Daniel Olofsson
Logga in för att svara.