Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › köpt 100L bräda lite att ta vatten över huvudet..
-
köpt 100L bräda lite att ta vatten över huvudet..
Publicerad av evermin på 24 september, 2010 vid 21:32Tjena..
efter massa år av Vindsurfing torka gick jag och köpte en Fanatic skate i tron om att vindsurfa är som att cykla…
En gång lärt sej att segla planing i stropparna alltid stropp seglning 🙂
Men så var de ju inte..
vet inte vad jag ska säga.. jag har nog aldrig seglat en hundra liters bräda förut :S
Men iaf fall, av all den träning jag har haft med min nya kärlek så har jag ju iaf lärt mej att behärska vatten start.. de måste ju iaf ses som en revanch..
Men nu till frågan när jag vatten startar och inte får helt 100 tryck i seglet så känns de som om brädan försöker gå upp mot vinden.. vad gör jag för fel? ibland känns de till och med som om fenan inte ens får fäste i vattnet utan att brädan bara föser undan eller motsattsen att seglet trycker så hårt på brädan så att brädan går upp på högkant och sakta men säkert sjunker.. Väldgt irriterande..
och för att göra de ännu mer intressant så väger jag över 100KG vilket gör att jag inte kan riktigt strandstarta för då sjunker brädan 🙂
de jag har märkt är att om jag gå längre bak på brädan med bakfoten så får jag bättre fäste i fenan om man kan säga så..
men där emot så väldigt svårt att hitta ballansen på brädan.. får jag bara lite vind i seglet så sjunker den inte.. hur borde en bra fot possition vara?:
bakfot – precis i framför bakstroppen centrerat på brädan?
Framfot – precis bakom mastfoten. (centrerat)?för när jag som jag brukar göra har framfoten i höjd med mastfoten på ena sidan så får jag sne balans på brädan så att den kantrar
de som ofta händer är att brädan börjar kantra och sen trycker seglet ner brädan åt samma håll så att jag måste slå av på vinden så att brändan flyter upp igen
Vilket resulterar i att jag får lägga mej i vattnet igen..några bra tips?
jag har tyvärr inte råd att köpa ny bräda så de är inget bra tips. annars hade jag nog köpt en 135-150 L bräda bara för att få plana..
/Evermin
nyborjarsurfaren svarade 12 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Jaha…
När uppstår de här problemen? Är det när du försöker komma igång och ännu inte planar?Vilket segel har du, storlek?
Hur stor fena har du?
Det finns en risk att brädan kommer med en rätt liten Freestyle (piruett…) fena some inte ger särskilt mycket förlåtet visavi dålig teknik. Skaffa dig en 32 cm fena så blir “bränna rakt fram och gippa” enklare.
När du planar måste du stå betydligt längre bak på brädan, så att bakfoten är just framför bakre stroppen, och framfoten är just framför främre stroppen, och helst i stroppen.
Före du börjat plana, när du skall komma igång efter en vattenstart så skall då ha fötterna så att framfoten är vid masten, bakfoten i trakten av framstropparna.
-
När du kommer upp från vattenstarten gör du rätt som står långt framme vid mastfoten med framfoten. För att inte brädan ska lova upp måste du också luta riggen framåt. I takt med att brädan får mer fart kan du traska bakåt och gå i stropparna samtidigt som du lutar riggen mer bakåt och skotar in mer. En större fena underlättar nog också som PG säjer…
-
Det bör vara vingligt om Du väger 100 kg och står på en 100-litersbräda. Det är utgångspunkten. Då kan Du inte heller för tidigt belasta någon kant utan får försöka hålla jämn balans i sidled.
Vad gäller lovningen så är det svårt att veta Din teknik. Grunden inför planing är att Du under inga omständigheter får skota hem initialt. Balansera på brädan med slackt skotat segel tills dess att Du har ordentligt drag i seglet. Försök att föra ut masten i riktning lovart. I takt med att Du försiktigt skotar hem så rör Du Dig bakåt på brädan. När den väl planar tar Du Dig i stropparna och först då kan Du skota hem rejält och börja hänga ut. När Du sedan för riggen bakåt ned mot brädan ökar farten ytterligare. Du ska dock aldrig forcera processen! Kliver Du bak för tidigt och skotar hem så lovar brädan och Du tynger ned aktern!
Om Du har mastfoten långt bak kan Du testa att flytta fram den så långt det går. Det kan underlätta och Du minskar däreigenom risken för känslan av att brädan går tungt och fladdrigt på aktern utan full planing!
LYCKA TILL
Herr Pelegrin
-
evermin;632785 wrote:jag har tyvärr inte råd att köpa ny bräda så de är inget bra tips. annars hade jag nog köpt en 135-150 L bräda bara för att få plana..
+100kg och 100l bräda i Stockholm är väl en kombination som knappt ger tid på vattnet alls? Det fungerar väl inte med segel på så mycket större än 6.0 för dig på den brädan heller? Har du funderat på att sälja brädan för att få råd att köpa något på minst 135l istället? Sorry för reality checken;-)
-
Oj oj
Tufft läge. Som dom andra säger – du behöver ju minst 35 liter till på brädan om du bor i Storstaden och vill få mer TOW. Kanske svårt att få tillräckligt med pengar för hundralitersbrädan o sen köpa något betydligt större.
Det finns en sneakmodell som jag sett uppfinnaren Dick T (Seglat allting Skridsko, brädor kattor osv) använda.
Ett stort frigolitblock limmades en en bit framför masten på brädan för att öka flytförmågan. Och sen ut på Erstaviken. Funkade för Dick på en gammal bräda, men han vägde klart under 100 kg…. -
PGVirtual;632810 wrote:Jaha…
När uppstår de här problemen? Är det när du försöker komma igång och ännu inte planar?Vilket segel har du, storlek?
Hur stor fena har du?
Det finns en risk att brädan kommer med en rätt liten Freestyle (piruett…) fena some inte ger särskilt mycket förlåtet visavi dålig teknik. Skaffa dig en 32 cm fena så blir “bränna rakt fram och gippa” enklare.
När du planar måste du stå betydligt längre bak på brädan, så att bakfoten är just framför bakre stroppen, och framfoten är just framför främre stroppen, och helst i stroppen.
Före du börjat plana, när du skall komma igång efter en vattenstart så skall då ha fötterna så att framfoten är vid masten, bakfoten i trakten av framstropparna.
Jag har orginal fenan som är 23cm
min rigg som jag kör är 5,0 och 5,7 Simmer onshore (från 01)
-
Lars_K;632817 wrote:När du kommer upp från vattenstarten gör du rätt som står långt framme vid mastfoten med framfoten. För att inte brädan ska lova upp måste du också luta riggen framåt. I takt med att brädan får mer fart kan du traska bakåt och gå i stropparna samtidigt som du lutar riggen mer bakåt och skotar in mer. En större fena underlättar nog också som PG säjer…
jag tycker att jag redan står långt fram på brädan och om jag inte misstror mej så tror jag att jag går bakåt instinktivt när brädan börjar lova, och de e ju inge bra 🙂
sen istället för att förflytta min position så har jag försökt att trycka med fötterna för att försöka “svänga” med brädan.. får väl träna lite mer på den tekniken..
de som jag saknar är att jag har ännu inte köpt ny hängsele så jag kör utan.. och jag känner att jag har svårt att få ner kraften i brädan utan sele.. den stannar lixom i händerna istället för att komma ut i fötterna eller i mastfoten.. :S
men all träning måste ju ge färdigt het så när jag får allt 100 så sitter tekniken där sen..
-
Herr Pelegrin;632823 wrote:Det bör vara vingligt om Du väger 100 kg och står på en 100-litersbräda. Det är utgångspunkten. Då kan Du inte heller för tidigt belasta någon kant utan får försöka hålla jämn balans i sidled.
Vad gäller lovningen så är det svårt att veta Din teknik. Grunden inför planing är att Du under inga omständigheter får skota hem initialt. Balansera på brädan med slackt skotat segel tills dess att Du har ordentligt drag i seglet. Försök att föra ut masten i riktning lovart. I takt med att Du försiktigt skotar hem så rör Du Dig bakåt på brädan. När den väl planar tar Du Dig i stropparna och först då kan Du skota hem rejält och börja hänga ut. När Du sedan för riggen bakåt ned mot brädan ökar farten ytterligare. Du ska dock aldrig forcera processen! Kliver Du bak för tidigt och skotar hem så lovar brädan och Du tynger ned aktern!
Om Du har mastfoten långt bak kan Du testa att flytta fram den så långt det går. Det kan underlätta och Du minskar däreigenom risken för känslan av att brädan går tungt och fladdrigt på aktern utan full planing!
LYCKA TILL
Herr Pelegrin
ja de jag gör fel nu är väl att jag försöker gå 100% med en gång.. 🙂 för tidigplaning etc..
så de är något jag ska tänka på.. De som jag där emot har erfarit är att om jag inte skotar hem “för mycket” så är de en tendens till att brädan sjunker.. vilket jag kanske borde ersätta med att börja äta sallad och börja springa varje dag..
tack för tipset med skota hem för mycket de ska jag tänka på när jag ger mej ut i morgon bitti 😀
-
svennebanan;632840 wrote:+100kg och 100l bräda i Stockholm är väl en kombination som knappt ger tid på vattnet alls? Det fungerar väl inte med segel på så mycket större än 6.0 för dig på den brädan heller? Har du funderat på att sälja brädan för att få råd att köpa något på minst 135l istället? Sorry för reality checken;-)
eeh.. man ska kunna köra 7.5 på brädan.. jag har inte störren 5,7 så jag har väl letat runt efter ett 6.7 7,0 men jag vet inte…
jag har faktiskt inte funderat på att sälja och köpa större.. jag är nog för fäst vid brädan.. när jag väl kommit upp och börjar plana så tycker jag om brädan så fruktansvärt mycket så de överväger..
de e inte de att jag tappar tålamodet utan om jag inte får segla mer än 30min av min 5h session så ser jag resten av tiden som ren styrke träning och jag simmar hällre en massa än att gå på gymmet..
-
tsss;632850 wrote:Oj oj
Tufft läge. Som dom andra säger – du behöver ju minst 35 liter till på brädan om du bor i Storstaden och vill få mer TOW. Kanske svårt att få tillräckligt med pengar för hundralitersbrädan o sen köpa något betydligt större.
Det finns en sneakmodell som jag sett uppfinnaren Dick T (Seglat allting Skridsko, brädor kattor osv) använda.
Ett stort frigolitblock limmades en en bit framför masten på brädan för att öka flytförmågan. Och sen ut på Erstaviken. Funkade för Dick på en gammal bräda, men han vägde klart under 100 kg….jag har en massa frigolit på tomten..men jag vet inte ja.. de känns lite konsrigt att ha 10cmtjocket frigge block på bräda 🙂 men man ska ju inte säga nej 😉
-
vid byte av fema är de här ett bra tips då eller?
1http://www.surfers.se/product.aspx?productId=2073&categoryid=98&brandid=-1
-
evermin;632855 wrote:de e inte de att jag tappar tålamodet utan om jag inte får segla mer än 30min av min 5h session så ser jag resten av tiden som ren styrke träning och jag simmar hällre en massa än att gå på gymmet..
Det är ju så man ska tänka 😀 Det gör inte jag..
-
Evermin, du har nog en ganska omöjlig kombination just nu.
Du behöver definitivt en större 32-34 cm fena. Men du behöver definitivt också ett större segel, minst ca. 7 m2. Och utan trapets blir det inget av det hela…
Med dina 100 kg så borde en 5.7:a passa in vindar från 12-13 m/s. Och så mycket blåser det rätt sällan. Tyvärr. Med ett 7 m2 segel så kan du trycka ner planingströskeln med kanske 3 m/s. Men det skall ändå blåsa en hel del.
För en 100 kg surfare, som bor vid östersjöns ständer (ännu värre inne i skärgården!) så är en 130-135 liters (minst för komfort) en välsingnelse. Kombinera den med ett 8.5 m2 segel, så träffar du på planingsvindar rätt ofta (7-8 m/s).
Titta på “http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-size-calculator/”, den ger rätt realistiska segelstorlekar för surfare med olika vikt. En 80 kg kille behöver bara en 7.0 i 8 m/s, men du behöver en 8.5 m2 i samma vind…
-
PGVirtual;633042 wrote:Evermin, du har nog en ganska omöjlig kombination just nu.
Du behöver definitivt en större 32-34 cm fena. Men du behöver definitivt också ett större segel, minst ca. 7 m2. Och utan trapets blir det inget av det hela…
Med dina 100 kg så borde en 5.7:a passa in vindar från 12-13 m/s. Och så mycket blåser det rätt sällan. Tyvärr. Med ett 7 m2 segel så kan du trycka ner planingströskeln med kanske 3 m/s. Men det skall ändå blåsa en hel del.
För en 100 kg surfare, som bor vid östersjöns ständer (ännu värre inne i skärgården!) så är en 130-135 liters (minst för komfort) en välsingnelse. Kombinera den med ett 8.5 m2 segel, så träffar du på planingsvindar rätt ofta (7-8 m/s).
Titta på “http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-size-calculator/”, den ger rätt realistiska segelstorlekar för surfare med olika vikt. En 80 kg kille behöver bara en 7.0 i 8 m/s, men du behöver en 8.5 m2 i samma vind…
jag blir ju mörk rädd och helt ledsen av att sitta och titta på den där sidan..
tur att jag ska få min kost återställd av min PT.. vi får väl se hur många kilon man kan gå ner med hjälp av motion och äta riktigt.. 15kilo kanske hade ju varit najz 🙂
vi får väl se hur de blir.. du har ju helt rätt i att jag behöver minst 12m/s för att få segla lite.. de har jag märkt.. har inte ens funderat på att gå ut när de blåser 7-8 men klart de hade varit roligt att få gå ut oftare..
de får bli hårdträning i vinter så att jag är fitt till våren 😉
-
evermin;633098 wrote:15kilo kanske hade ju varit najz 🙂
de får bli hårdträning i vinter så att jag är fitt till våren 😉Kan du kapa femton så blir det ju 85 och då har du ett enormt mycket bättre utbud att välja mellan både på begagnat och nytt. Kör hårt.
Logga in för att svara.