Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hoppteknik?
-
Hoppteknik?
Publicerad av nachoman på 13 december, 2010 vid 08:16Som surfare runt sthlmstrakten får man acceptera att det inte finns perfekta förhållanden för vågridning respektive hoppvågor (undantaget epic Torö som jag hittills inte lyckats träffa in). Istället får man försöka göra det bästa av situationen, vilket för mig innebär att leta hoppvågor på de olika “crossbanor” som uppstår runt om i länet vid kuling.
Vid hopp i on-shoreförhållanden med syfte på höjd behöver man få upp en rejäl fart och strax innan rampen lova upp för att få en bra vinkel. Känslan är att jag får betydligt bättre höjd om jag fortfarande har selen ikrokad. Dock känns det som att kontrollen riskeras då man sitter fast i riggen och riskerar rejäla bail-outs.
Nu till frågan! [krok V – krok]
Vad är den generella uppfattning om sele eller inte vid hopp?
maglu svarade 13 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Nackdelen med att hoppa ikrokad är väl att bommen tar stryk i längden. I alla fall om man också landar ikrokad, det blir en del tyngd på den om man får till lite höjd. Med tiden böjer sig rören lite.
Själv tycker jag fördelarna överväger, man landar med full power och kan göra ett nytt hopp nästan genast. Jag har ibland lyckats göra ett nytt hopp på samma våg där jag landat.
-
Precis som du säger så upplever jag att så fort jag krokar ur i ett hopp så landar jag och tappar farten som får jobbas upp igen.
Men det här med att vara fastkrokad är ju även förenat med större risk för t ex kastfall vid landning. Det känns ju och väldigt lätt att få revbensfraktur. Kanske sånt man får ta?! -
Enda gången jag rekomenderar ikrokade hopp är när man gör enhandshoppmanövrar annars aldrig någon fördel.
-
OK, är ju inte riktigt där ännu!
Då är det säkert nåt annat med tekniken som behöver utvecklas för att nå högre höjder i hoppen. Får fundera på det över vintern… -
1. Full gas!
2. lova upp mot den brantaste hitten på vågen
3. Viktigast!! Kroka ur och dra riggen till dig (lite neråt tom) så hetsigt och distinkt du kan. Samtidigt så ska du dra upp häcken och sträcka på frambenet så du nästan får kramp i vaden.
4. skjut riggen lite ifrån dig strax innan landning (för att inte landa med årets spinout)Som bror påför, ALDRIG hoppa ikrokad!! Omöjligt att lära sig en bra hoppteknik som baseras på att riggen ska fortast möjligt mot bröstet när man träffar vågen, desto hårdare man drar desto mindre tryck får du i luften.
Du kan börja prova med en 1m ramp och lite krydda i riggen o jag lovar att du kommer hajja om du följer ovanstånde tips 😉Mvh Andreas
-
Jag kan tipsa om “beginner to winner”s kapitel om att hoppa. Väldigt pedagogiska långsamma sekvenser som går igenom tekniken för att få höjd i hoppen.
har ni några tips för att undvika spinout i landningen, förutom att minska trycket i seglet?
-
“chop-hop”:
– luta inte seglet bakåt i hoppet, för istället masten mer framåt/lovart i luften, fast “lagom e bäst” – annars kan det bli väl framtungt…
– dra fötterna åt dig innan landningen så du landar mer på slör istället för på tvärsen.“våg-hopp”:
– präxis som Olanderssonnarna säger! -
Tack för bra tips!
Känns bra att urkrokad är vägen att gå det det känns jäkligt läskigt att sitta fast i hoppet.
Det där med att sträcka frambenet, är det i upphoppet eller när man redan har lättat från vågen? -
ett par till tips som funkar för mig vid för chop-hop:
– full power och fart!
– tänk typ “skate-ollie” i upphoppet. dvs tryck ned grejerna precis innan vågen (först mastfot, sedan fram- och sist bakfot – snabbt å snärtigt!). “lyft” sedan grejerna i samma ordning (allt detta görs mkt snabbt) – allt för att för att maximera “rampen”.
väl uppe i luften – dra upp bakbenet och sträck på frambenet för en kontrollerad kompakt flygtur.ett vanligt misstag i början är att man inte drar upp bakbenet i luften – ger mindre höjd, ser knasigt ut och man landar alltid med grav spinout.
fördelen med att lära sig hoppa på små skitvågor är att man sen kan hoppa ännu högre på större vågor!
-
Kör oftast sele ikrokad i upphoppet, sedan har den en tendens att kroka ur automatiskt. Har nog sällan landat ikrokad.
Ett tips ingen nämnt här tror jag, är att pressa med tårna och hålla upp hälarna när man är i luften, för att få vinden under brädan och inte på ovansidan, för mer lyft. Men lagom, för mycket får brädan att styra upp och “överstegra”…säkert bra om man planerar en bakåt? (inget jag planerat dock)
Logga in för att svara.