Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur funkar "golfbag"? Någon som flugit med Qatar?

  • Hur funkar "golfbag"? Någon som flugit med Qatar?

    Publicerad av blizzy på 14 januari, 2011 vid 14:26

    Halloj,

    Nån som har flugit med Qatar Airways som har lyckats få med kiteutrustning? Tips uppskattas, har aldrig flugit med kite förr.

    Sen rent allmänt, hur gör ni när ni packar “golfbag”? Hur är bra att fördela utrustningen och hur mycket väger alltsammans?
    Vi är 2 som kommer ha varsin full utrustning (varsin kite, bräda, bom, sele, hjälm mm). Kommer dock inte ha så mycket kläder, för det kommer ju (till skillnad från Sverige) att vara varmt.
    Flygtips välkomnas!

    blizzy svarade 13 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • cortex

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 18:21

    Woooooaa… Qatar Airways är i mitt tycke HELT JÄVLA PANTADE när det gäller att ta med sportutrustning. Jag har flugit med dem en del för några år sedan utan problem men när jag för lite mindre än ett år sedan skulle flyga till Bahrain så hade de ändrat reglerna.
    Helt plötsligt var gränsen för incheckat bagage 20 kilo, dock spelade det ingen roll om det var kitegrejer så länge som det bara vägde 20 kg…. MEN… om det väger över 20 kilo så åker man på en väldigt saftig kostnad för övervikt per kilo.
    Mina enda väska (med kitegrejer, kläder, jobbgrejer) vägde 26 kilo och jag åkte på 1600 (!) kronor i övervikt… ENKEL RESA! Insane.
    De hade iaf då ingen taxa för “sport-equipment” eller liknande. Det fanns bara dina 20 kilo och sedan en vansinnigt hög taxa för övervikt. Förhoppningsvis har de ändrat på det nu.

    När jag skulle flyga hem hade jag galet flyt vid incheckningen och killen som satt där hade inte tid att kolla på vågen så då slapp jag pröjsa 1600 kr till. Puuh!
    De lyckades öven boka mina flygningar för tätt (jag kom från en Qatar-flight och skulle byta till en annan) så att det inte fanns en rimlig chans på planeten att hinna med anslutningsflyget. Trots att de lovat att det inte skulle vara några som helst problem när de bokade det.
    De hade gjort samma tighta bokning på vägen hem och när jag krävde att få det ombokat så åkte jag på typ 1200 kr i ombokningsavgift eftersom de, igen, hävdade att det skulle vara tillräckligt med tid. Eftersom jag inte kände för att fastna ett dygn i Doha så pröjsade jag ombokningsavgiften för att ta ett en timme tidigare plan från Manama till Doha.
    Konstaterade kallt att det igen hade varit totalt omöjligt att hinna med flyget om jag inte bytt bokningen.

    Kontaktade deras kund-tjänst när jag kommit hem och ville ha tillbaka pengar för ombokningen eftersom de hade bokat mig för tight och att jag GARANTERAT skulle ha missat min flight till Sthm. De gav mig, dock i väldigt vänliga ord, fingret och bad mig fara åt-he.

    Jag reser väldigt mycket i mitt jobb (även detta var en jobbresa) och måste säga att Qatar Airlines agerande var helt absurt. De gjorde dunderfel och jag (eller nåja, företaget jag jobbar för) fick pröjsa för att reda ut det. Blä!

    Antar att det inte riktigt var det du villa höra va? :smirk:

    /Kaj

  • jmaster

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 19:19

    Shit kaj. Vi är ense om mycket men här skiljer sig våra upplevelser.
    Vi reste qatar till vietnam i november och de var hur trevliga som helst. visserligen klarade vi maxgränsen (tror det var 25 eller kanske 20) och de bara jaha ska ni surfa? va kul, det enda vi fick skriva på ett papper just att det var surfingprylar, förmodligen någon försäkringsgrej.
    så enligt min upplevelse behöver du inte ens “packa golfbag” men jag kanske hade tur och var rätt snygg den dagen.
    Kaj har mer flygerfarenhet på alla plan (kul va) så lyssna på hans tips och e speciellt snygg ut så går det
    Simon

  • blizzy

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 23:58

    Oj, det låter verkligen dramatiskt. jag har haft strul med flyg tidigare (fast med vågsurfbräda) så tänkte att det gäller att öka sina chanser så mycket som möjligt genom att vara förberedd.
    Din gräns med 20kg är ändrad nu till 23kg oavsett flight eller land. däremot så finns det ingen speciell avdelning för sportsaker etc så jag får nog ringa dom och fråga. hoppas att de har ändrat attityd sen du flög med dom, kaj.

    simon, hur packade ni era grejor när ni flög? “golfbag” eller vanligt? och hur packar man bäst i respektive fall?
    tips på väskor etc uppskattas också!

  • lelleee

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 05:44

    Alla flygbolag är kassa ibland.

    Skippa golfbagen, dom väger för mycket.
    Jag kör denna väskan som vanligt check in baggage:
    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=685
    rymmer 2 kites med bommar sele pump 138 bräda boots impact vest och lite till om man packar väl.
    Blev 23.6 kg sist å det va inga problem.

    Dator och kläder tar man som handbaggage

  • alohasurfer

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 08:33

    Jag har rest med “golfbag” 4 gånger nu och aldrig haft minsta problem! Har alltid bara bokat golfbagen som extra bagage några veckor innan jag åkt, betalat på nätet, tagit med mig kvittot till incheckningen, och så har allt alltid funkat! Till Egypten och Fuerteventura har det kostat 400-500 extra tur och retur. Åker till Sydafrika om två veckor med British Airways och har gjort likadant där. Då kostar det 700 tur och retur och golfbagen får väga 23 kilo.

  • blizzy

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 08:58

    Alohasurfer: vad är det för “golfbag” du har haft? ett överdrag och vanlig kiteväska under? eller typ en Prolimit Golf Kitebag länk ?

    leelleee: jag skulle behöva en väska som tar två brädor och en kite, för den andra kiten kan man ju lägga i en “vanlig” väska men brädan är ju desto värre.

    vi är två personer så får ha med oss 46kg totalt, men vore bra att bara ha en “golfbag” om det är den dom kollar konstigt på. att trycka ner en kite i en vanlig väska och checka in som om det vore kläder kan väl inte vara några problem? det är ju bara brädorna som är otympliga i förhållande till vanligt bagage.

  • vogon-jeltz

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 11:45

    Det Handlar inte så mycket om själva flygbolaget enligt mitt tycke ! Mer om när bageincheckningspersonalen senast fått kuk eller fitta (beroende på läggning/kön för att inte diskriminera någon)…

  • above_the_law

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 12:50
    Vogon Jeltz;644439 wrote:
    Det Handlar inte så mycket om själva flygbolaget enligt mitt tycke ! Mer om när bageincheckningspersonalen senast fått kuk eller fitta (beroende på läggning/kön för att inte diskriminera någon)…

    Har exakt samma erfarenhet tyvärr… Rena rouletten…

  • blizzy

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 14:23
    Vogon Jeltz;644439 wrote:
    Det Handlar inte så mycket om själva flygbolaget enligt mitt tycke ! Mer om när bageincheckningspersonalen senast fått kuk eller fitta (beroende på läggning/kön för att inte diskriminera någon)…
    above_the_law;644443 wrote:
    Har exakt samma erfarenhet tyvärr… Rena rouletten…

    Okej, Men för att va lite konkret, hur gör man rent praktiskt?
    Ska man köpa en sån kiteväska som ser ut som en golfbag (typ “Kite golfbag blabla”) eller ska man satsa på en “vanlig” kiteväska och sedan fixa ett golfbagsöverdrag?

    Brukar folk ha med sig sin “vanliga kiteväska” (dvs den ryggsäck man använder hemma) när man har grejorna packade i en “flygväska” eller ska man satsa på o strunta i den vanliga väskan för att spara vikt? (tänker att det kan vara praktiskt att förvara/bära/packa kiten i den vanliga väskan när man väl är på plats, som man ju gör hemma….)

  • cortex

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 20:13

    Just när det gäller Qatar så verkade de inte bry sig ett skvatt om innehållet i väskan när jag reste med dem… utan det var alltså vikten det föll på.
    Sedan hjälper det inte att väldigt många reguljära flygbolag (däribland Qatar) för något år sedan införde att incheckingspersonalen på Arlanda får en viss procent av kostnader för övervikt och sportutrustning. Dvs de tog helt plötsligt alla chanser att tjäna en hacka på resenärerna. Kärringjä***n som checkade in mig den gången satt bara och mös över att jag hade flera kilos övervikt… inget snack om att avrunda neråt där inte.

    Hade också en höjdarupplevelse när jag för 1.5 år sedan skulle ner på en konferens i Köpenhamn och plockade med mig wakeboarden för att kunna köra några timmar i kabelparken. Då flög jag med SAS och höll på att få spader på vägen ner. Mitt incheckade bagage höll alla mått för standard-bagage (det var t.o.m 5 cm kortare än maxlängden) och vägde bara 12 kilo. Trots detta så skulle dumkärringen i inchecken ha typ 500 kr extra eftersom det var “vattensport-utrustning” i väskan. Var helt hopplöst att argumentera med henne.
    (Jag bad henne förklara varför de hade något att göra med vad jag hade i min väska? Så länge som måtten och vikten är ok och det inte är en jävla bomb så ska de skita i vilket… )

    På vägen hem så slängde jag i lite kablar och skit ihop med wakeboarden och hävdade att det var en ljusrigg till en reklam-monter. De höll på i säkert 5 minuter att bläddra runt i en massa listor om de kunde ta extra betalt för det också men gav till slut upp och släppte igenom bagaget.
    Jävla pajasar.

    Nu låter det som att jag ständigt har problem med att få med mig kitegrejerna när jag reser; det stämmer inte. I de allra flesta fall går det väldigt smidigt. Så Vogon Jeltz teori är nog inte helt fel. :smirk:
    Oftast går det riktigt bra om man ser till att vara där i god tid, är trevlig och inte ser ut som värsta beach-bum’en. Med lite charm och en trevlig inställning kommer man oftast väldigt långt.

    Att välja en “golfväska” är det ju bara någon vits med om de har en extra bra deal för just golfprylar. De flesta flybolag har gått ifrån det och har numera oftast “sportutrustning” i typ två-tre olika viktklasser/prisklasser att välja mellan, dvs de bryr sig inte om VAD för sportutrustning det är. Klart vettigt.

    BTW, om vi bortser från Qatars straff-avgift på övervikt (om de inte har ändrat den nu) samt att de tydligen inte har någon koll på hur man bokar anslutande flyg (så att anslutningen redan stängt sin gate innan personen fått komma av det första planet) så är kärrorna i väldigt fint skick och personalen ombord är trevlig och service-inriktad.

    /Kaj

  • milkman

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 20:34

    Jag flyger alltid med Ozones boardbag och när de frågar vad som är i den så säger jag att det bara är en stor väska. Frågar de igen så är det sportutrustning och kläder. Var en kort diskussion om dom här på Steffo nyss. [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79577″]Ozone Board & Kitebag ? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Den finns här: http://www.kitekraft.se/ozone-board-and-kitebag.html
    Det är helt klart den grymmaste kiteväska vi säljer, passar på ryggen, väger lite, rymmer mycket. Och går dessutom att få till ungefär samma storlek som brädan bara och då används den hemma också. Jämför med coffins, golfväskor och superstora stackers så är det bara priset som gör Ozone lite mindre attraktiv (och varumärke/färg om man är sån då :)).

    Jag är dock noga att ha rätt vikt i väskan, annars kan det bli dyrt. Att mitt carry on väger ca 10kg mer än det ska är en annan historia.

    Jag ska ställa en på vågen, rätt relevant information om det skilljer några kilo bara på väskan 🙂

  • mrmille

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 08:39
    Blizzy;644435 wrote:
    Alohasurfer: vad är det för “golfbag” du har haft? ett överdrag och vanlig kiteväska under? eller typ en Prolimit Golf Kitebag länk ?.

    Mystic Golfbag http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=46&products_id=744&osCsid=4348ebf156cb61bd6916f9b57c523129

    Den stora anledningen till att ta en sådan är om man skall ta med sig lite mer utrustning, jag får med mig 4 drakar och 2 brädor utan problem. Packar man dem rätt går det dessutom att ställa dem upp. Den andra anledningen att ha en sån bag från mystic är att dom är så gott som skottsäkra, ingen större risk att något blir skadat i transporten med andra ord.

  • blizzy

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 10:05
    mrmille;644489 wrote:
    Mystic Golfbag http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=46&products_id=744&osCsid=4348ebf156cb61bd6916f9b57c523129

    Den stora anledningen till att ta en sådan är om man skall ta med sig lite mer utrustning, jag får med mig 4 drakar och 2 brädor utan problem. Packar man dem rätt går det dessutom att ställa dem upp. Den andra anledningen att ha en sån bag från mystic är att dom är så gott som skottsäkra, ingen större risk att något blir skadat i transporten med andra ord.

    Whaat, 4 kites o 2 brädor. Det måste väga en hel del eller?
    2 kites och 2 brädor så är jag glad, men tror knappt det funkar viktmässigt heller, så får nog bli 2 brädor o 1 kite i golfväskan och 1 kite i “vanlig” väska…

    Får försöka kolla upp hur Qatar ställer sig mot sport/golfutrustning. Hittar inget på nätet om det.

  • rydstrom

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 10:18

    Är flygbolagen griniga när det gäller längd också? läste på sas och klm att max längd var 158cm fast det var längd+bredd+djup. om det stämmer så kan dom ju vara lite griniga om man försöker checka in som “vanligt” bagage eller?

  • cedd

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 10:52

    Tror det där med golfbag är lite förlegat även om jag själv kör med en Naish bag. Eftersom ingen inchecknings personal är expert på olika sport utrustningar så är min känsla att de i 9 fall av 10 går på vikt (surf/våg brädor undantaget). Dessutom så upplever jag det som att de flygbolag som fortfarande försöker reda ut vad som är i väskan och ta betalt därefter, har sänkt golfvikten till max 15kg och/eller specificerat vad som finns i. Så golfbags konceptet faller.

    Åkte med USAirways i Julas och de körde 153x40x40 och max 23 kg, så är storleken och vikt under detta så går det som ett helt vanligt bagage å har man dessutom Silver eller Guld kort hos StarA, så är 2 bagage inom denna size gratis.

    I övrigt så har jag både med lågpris och charter bolag åkt på extra avgifter för övervikt men hade inget med storleken på bagaget att göra, reguljärbolagen tycker jag generellt är snällare men något kilo extra men det har säkert mer att göra med flygplatsen är det faktiska flygbolaget att göra.

    Mitt tips e köp en bag som är så lätt som möjligt och skit i golfbags konceptet. Typ Ozones bag som även är smidig om man behöver bära en bit och inte kan dra eller Mysitc Ammobox eller liknande.

    Naish golfbag tycker jag väger för mycket och designen gör att den ser stor ut men rymmer förhållandevis lite jämfört om man hade haft en mer rektangulär design.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur funkar "golfbag"? Någon som flugit med Qatar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.