Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiten drar snett
-
Kiten drar snett
Publicerad av hakanh på 24 maj, 2011 vid 07:54Tjena!
Har precis köpt nya kites och igår när jag körde tolvan märkte jag en tendens att kiten gärna ville dra åt vänster. Det märks dels när jag kör åt vänster då kiten vill driva neråt, inte extremt mycket men ändå märkbart. När man kör åt höger känns den bra. Det känns också trögare att initiera sväng åt höger än åt vänster. Låter jag kiten stå klockan tolv så är det också tydligt att den hellre faller åt vänster än åt höger.
Efter sessionen igår kollade jag linorna och vänster framlina visade sig vara ca 3cm längre än höger framlina. Jag sträckte den kortare linan så det blev samma längd men hann därefter inte prova om det hjälpte.
Om linorna eller pigtailesen på kiten inte är problemet finns det då något annat solklart tips? Kan säga att det är en 5-linors icke bridlad kite.
Om det inte finns nån solklar lösning så e det väl bara att reklamera draken men det är alltid lite meck med leveranstider och skit.
Tacksam för hjälp!
jenselias svarade 13 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Den skillnaden du mätte upp på linorna är helt säkert orsaken till det du kände. Det krävs inte mycket skillnad på framlinorna för att kiten ska bli sned.
Är kiten helt ny? Om den är beggad så är det felet du hade naturligt om den tidigare ägaren loopat eller trickat mest åt bara ena hållet.
-
Gött tack för svaret. Det låter ju lovande så hoppas på att den flyger perfa nu, det va ju inte jättemkt den drog snett men tillräckligt för att det skulle störa åkningen. Jepp kiten är helt sprillans så det va lite olika linlängd från fabrik, men va inga probs alls att sträcka till dom så att dom blev jämna.
-
OK, bra. Linorna ska alltid mätas under spänn, ca 10 kg. När du kör har du sällan mer än 70 kg drag på någon av framlinorna och styrlinorna max 40. De lintyper som vi använder är egentligen konstruerade för minst den dubbla arbetsbelastningen och därför är det inte helt konstigt att de drar ihop sig lite i flätning och annat. Samtidigt behövs säkerhetsmarginalen och extra styrka för mekaniskt slitage, UV och annat.
Mät linorna efter nästa session är de olika igen då så borde du reklamera. Då man sträcker linorna ”raka” igen, är det viktigt att även sträcka den längre lika hårt. Annars kanske man bara lurar sig själv. Men placeboeffekten kanske fungerar även på det här området? 😉
-
Hade en gång i tiden en North Vegas 16 som hade samma problem. Jag blev ombedd att pumpa kiten, placera på plan mark och se om framtuben ligger nere på marken hela vägen. Det visade sig att den inte gjorde det och på grund av detta diagnosticierades (via foton) att den måste varit snedsydd. Fick en ny i utbyte.
-
Har stött på flera nya North bommar från lite olika håll i världen den här vintern där det varit olika längd på linorna så kiten har dragit snett, det har inte funkat att dra ut linorna utan problemet har kommit tillbaka, det har bara hjälp att korta den lina som varit för lång. sedan upplevde jag att north linorna flexade ovanligt mycket. vet inte om det är som gör att det blir svårt i fabrik att få dom lika långa för har du inte exakt samma drag i linorna när du mäter så får du givetvis olika längd i slutändan till skillnad från en lina som inte sträcker sig vid belastning.
vill man ha flexande linor? jag trodde att det va så stumma som möjlig som gällde:confused2:
-
Hehe ja då kan man väl erkänna att det är just north vegas jag har 😉 Får se vad som händer.
-
Hej!
Har haft samma problem med min Best där frontlinorna var olika långa. Det är sjukt irriterande!! Jag prövade först med att sträcka den kortare linan men det visade sig inte fungera. Jag rekommenderar att du kortar eller förlänger någon av linorna. Du bör inte pilla på knutarna uppe på kiten utan exprimentera med knutarna nere vid bom. Dvs flytta helt enkelt på knuten (om du nu har knutar nere vid bom) alternativt förlänga lina med pigtail. Lycka till!
-
is the kite twisted at all when you hold it upside down with no lines attached?
-
Kom precis tillbaka efter dagens session, när jag gick ut hade jag ”nysträckta” linor (alla lika långa) kiten var då helt stabil när jag ställde den i klockan tolv men när jag körde tyckte jag ändå att den ville dra mer åt vänster. Gick in och landade efter någon timme och kollade linorna och då va dom olika långa igen.
Skiftade då mittlinorna så höger sattes på vänster och vise versa och drog upp den igen. Konstigt nog ville kiten dra åt vänster när den stod i tolv och det kändes som den vill dra åt vänster när jag körde (jag hade trott att den skulle dra åt höger efter skifte).
Kiten ser inte tvistad ut vare sig om den ligger på marken eller om man håller upp och ned utan linor, och på sätt och vis så tycker jag inte att det borde va nått fel på kiten då den med nyjusterade linor flög helt stabilt i klockan 12. Lite skumt det här, ska dra upp nian eller sjuan imorn när det blåser mer och se hur dom beter sig.
-
Detta är vanligt, linorna måste sträckas helt innan dom får sin rätta längd.
-
Om kiten är skev kan den ojämna linbelastning förändra linlängden osymmetriskt. Jag har haft 3 Northkitar som blivit skeva. Så mycket att intag på ca 50 mm i kilform från akterliket på ena sidan behövdes för att korrigera kitens beteende i luften.
-
like they say on Car Talk: ” buuuulllllll shiiit!”
if the kite is pulling one side, the lines uneven or anything else, and that kite is new- take it back and demand a new kite and bar. If the next one does the same thing- demand your money back.
new kite should work perfect out of the bag.
-
håller helt med Tom. Är den ny ska inte du behöva lägga energi på det att lösa det.
-
Ja det har ni rätt i, har vatt i kontakt med återförsäljaren och inga problem att reklamera om jag ville det. Men ska ta upp sjuan eller nian i em för att kolla om det verkar va nåt fel på tolvan eller om det bara e linorna som jävlas.
Logga in för att svara.