Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig välja Freeride bräda

  • Hjälp mig välja Freeride bräda

    Publicerad av senior på 31 maj, 2011 vid 07:45

    Tänkte ta den församlade inteligentian till hjälp, då jag står i begrepp att köpa en ny Freeridebräda.

    Inparametrarna är följande:
    * Seglar idag en F2 Hornet 154l som jag i princip trivs med men som är lite för stor, och som börjar bli lite allmänt uttjänt.
    * Klassar mig själv som en typisk freeride seglare
    – fram och tillbaka i viken
    – Stockholmssegling stor del av året
    – tidig planing prioriteras
    – bör vara hyffsat “förlåtande” då gipparna inte alltid går utan problem
    – skall klara segel från 5,5 till 9,5
    – Väger 85 kg
    – Vill inte han “för liten” bräda. Siktar på något runt 130-135 liter

    För tillfället har jag två alternativ:
    – F2 Vantage 136 l
    eller
    JP Xcite Ride 134 l

    Vad säger ni?
    Synpunkter?
    Egna erfarenheter och rekomendationer?
    Kan någon förklara varför Xcite är 3 000 kronor dyrare än Vantagen? Är det en fråga om konstruktion och kvalitet eller är det mer en marknads/positionerings grej?

    Som sagt. Tacksam för all input.

    Ola

    bicless svarade 13 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • v-thun

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 08:23

    Gå ner mer i volym å ha kvar din hornet!

  • rik

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 13:09

    Jag tycker att du ska ta dig en närmare titt på Nya Starboard Futura 133l. Du får en en super snabb bräda som dessutom är lättgippad. Brädan är perfekt för Stockholms skärgård. Kolla in brädan på youtube. Läs gärna tester om brädan.

  • oscar

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 13:57

    F2 var nära konkurs och måste sälja för att överleva. JP har positionerat sig som ett premiummärke.

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/110-freeride-intro-2011.html

  • rik

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 14:12
    Oscar;657555 wrote:
    F2 var nära konkurs och måste sälja för att överleva. JP har positionerat sig som ett premiummärke.

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/110-freeride-intro-2011.html

    Kolla in Testet och avgör själv vad du tycker är viktigaste egenskaperna på brädan.

  • staffomania

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 20:22
  • bicless

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 22:39

    Hej

    Jag har seglat båda nu i vår faktist

    Xcite basversion (tror den heter FSW) känns rätt nybörjarorienterad. Jag tycker den känns medelsnabb. Den lättare versionen tror jag är klart rappare och svarar bättre på styrningen. Stropparna påkostade och sköna och bygget känns stabilt och hållbart men lite väl tungt i FSW.

    Vantage är känns snabbare och rappare än bas X-cite, kanske lite mindre alert i snabb jipp än x-cite som ju är x-cites adelsmärke. tycker det är en rolig bräda med lite mycket actionkänsla i. Dock lite snikigare stroppar i nylon. Men tjusig chooko fena

    Som nån skrev ovan så beror priset väldigt mycket på hur mycket status (metavärde) tillverkaren kan ta ut. JP och starboard ligger ofta i topp där. Men brädorna är ofta konstruktionsmässigt rätt lika mellan märkena så räkna inte med att priset påverkar hållbarheten eller gör brädan generellt bättre på vattnet. Okändare märken tar ofta ut priser som ligger närmare sin tillverkningskostnad. Kändare märken har stora marknadsföringsbudgetar och team som skall finansieras och behöver extra slantar för det.

    Ta Drops som exempel. De har 1 kontorskille som tar ut heltidslön från företaget, han shapar dessutom halva drops rangen. Jämför det med JP teamet på några hundra. Drops är ändå kända för kvalite och high preformance så inga dåliga prylar.

    Du kan nog tryggt även välja motsvarande bräda från någon av de kändare märkena som RRD, AHD, Starboard, Tabou, Fanatic, F2, Exocet. Inte så jättestor skillnad på freerides i denna kategori från olika tillverkare.
    Vissa har lite mer fart som F2 Vantage, Starboard Futura, RRD freeride, Tabou Rocket, Exocet Sting
    Vissa lite mer manöver som JP X-cite, AHD fast forward.

    Alla är bra på nått 🙂

    Mvh

    Bicless

  • senior

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 05:36

    Tack för era synpunkter.
    @Staffomania: Jag hittade Freeride testet på egen hand då jag insåg att det andra testet mer rörde raceorienterade brädor.

    Fast å andra sidan så kanske det är något att fundera på istället för en Freeride.
    Frågan är dock hur raceorienterade dessa brädor är.

    Synpunkter någon?

    – ställer de krav på segel med cams och stora mastfickor för att fungera som det är tänkt?
    – kräver dessa brädor mer av seglaren vad gäller “aktiv segling” fört att dom skall lira?

    Ola

  • dr-masse

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 06:59

    Ja, den kräver lite mer av seglaren, men i gengäld så får man skarpare prestanda tillbaka. Skulle dock inte säga att de är svårseglade, till och med vissa räjsbrädor är faktiskt inte så svåra som många kanske tror, även proffsen söker brädor som går fort utan krångel. Kan man segla och vet att man gärna vill ha lite mer fart ur grejorna så varför inte? Cambers behövs inte, även om jag nog skulle valt det själv i en sådan rigg. Finns no-cam segel med riktigt bra prestanda.

    Bicless kommentar om metavärde skulle kanske jag ta med en liten nypa salt. Det är sällan världen är så enkel. Ett större märke som inte har legat på konkursranden en eller till och med ett par gånger och har lite mer personal är exempelvis oftast bättre när de kommer till att hantera garantier och reklamationer…

  • rik

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 09:29
    dr Masse;657634 wrote:
    Ja, den kräver lite mer av seglaren, men i gengäld så får man skarpare prestanda tillbaka. Skulle dock inte säga att de är svårseglade, till och med vissa räjsbrädor är faktiskt inte så svåra som många kanske tror, även proffsen söker brädor som går fort utan krångel. Kan man segla och vet att man gärna vill ha lite mer fart ur grejorna så varför inte? Cambers behövs inte, även om jag nog skulle valt det själv i en sådan rigg. Finns no-cam segel med riktigt bra prestanda.

    Bicless kommentar om metavärde skulle kanske jag ta med en liten nypa salt. Det är sällan världen är så enkel. Ett större märke som inte har legat på konkursranden en eller till och med ett par gånger och har lite mer personal är exempelvis oftast bättre när de kommer till att hantera garantier och reklamationer…

    Håller helt med dig stora företag har resurserna att hantera reklamationer så att kunden blir nöjd.
    Stora företag har helt enkelt mer möjligheter att testa bräda i olika förhållanden och få feedback innan man släpper en bräda.

  • john1

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 09:39

    Lorch bords är inte kända så bra här i Sverige, men har bra renome´ i utlandet. Har själv 2 brädor.
    Lorch breeeze har fått max betyg i tyska “surf”. Liga snabb som Fanatic Hawk och bättre i vågorna.
    Test:
    http://www.lorchboards.com/fileadmin/downloads/LORCH_Breeze129W_SURF_052010.pdf

    JJ.

  • senior

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 15:12
    john1;657660 wrote:
    Lorch bords är inte kända så bra här i Sverige, men har bra renome´ i utlandet. Har själv 2 brädor.
    Lorch breeeze har fått max betyg i tyska “surf”. Liga snabb som Fanatic Hawk och bättre i vågorna.
    Test:
    http://www.lorchboards.com/fileadmin/downloads/LORCH_Breeze129W_SURF_052010.pdf

    JJ.

    Vem säljer Lorch i Sverige?

  • macedu

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 15:50

    Hej!

    Om du har familj och eller inte kan välja och vraka bland segeltider pga jobb etc alternativt kör där det är byigt dvs inte kan dra till värstingställena så håller jag mest på det “ngn” ovan skrev om att BEHÅLL den stora och gå istället ner i liter från de du anger nu.
    Har du endast en 130 så kommer du RADIKALT att tappa segeltid.
    Har du båda världarna så kommer du att ha roligare.
    Jag går ibland ut med en F2Discovery på 220l och behöver inte bry mig om ngt mer än att haka i och bara MÖLA detta då med 8,8 segel med cambers.
    Hur skönt som helst. har oxå kompletterat upp med en BIC på 160liter vilket i pricip ger samma som ovan MEN inte riktigt och det visade sig i förra helgen med lite olika vindar, inte ens 8,8:an hjälpte till planing och ej heller 8,0 eller 7,2, ja om nu ngn säger att seglet tryckte kvar bräda i vattnet. Hade tid att laborera mig uppåt 🙂

    Har kommit från västkusten med mindre stickor men har raskt bytt / sålt bort dessa för att just jobb och familj gör att jag inte kan välja dagar och platser.
    Nu letar jag en FW på 105-115 som en bräda då jag kan åka till kusten eller då det är grymma förhållanden och jämn vind på de spottar jag kan ta mig till (FÅR TA MIG TILL :tongue: ).
    Jag vet hur lite jag kommer att använda den lille när det nu sker. Väger 90 så vi är ca samma nivå där.
    Behåll det stora “aset” annars kommer du att lacka ur. Satsa på ngt som ligger på 120 då lär du oxå kunna säkra riggdragningen utan direkt ansträngning.
    Sen vill jag tillägga att de brädor som jag haft i olika storlekar inte alltid rimmat i hur jag vill ha stansen på just den brädan.
    Så en bräda som får full pott här eller där behöver inte alltid vara din “shit” när du väl har den.
    Mao att provsegla på center mm kan göra attans mkt.

    MVH
    Mac
    Men för att utveckla dig och gå neråt så är du på rätt väg.

  • maglu

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 17:02

    Att man skulle tappa segeltid att gå ned från 154 till 135 förstår jag inte. Om man väger 85 kan man fortfarande dra rigg på 135 och vara ute och glida, och dessutom kunna hålla i grejorna rätt bra vid krafigare vind än med 154, och därmed öka antalet dagar.
    154 kommer aldrig bli använd om man har en 135.
    Jag har en 145l freeride (väger 95kg) som fungerat perfekt som största och kört segel från 5.0 till 9.8 (inte optimalt såklart, men kul).

    För mig är en 104 FSW och 145 Freeride perfekt.
    Detta tills jag skaffade en gammal formula i fjol för lättvind…men trots det har det blivit några vändor på 145:an då man inte orkar trassla med jätte-formulan.

  • macedu

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 21:11

    Jag vet vad jag gick ut i för vindar med 130 litaren jag hade jag bara haft den så hade jag INTE haft kul i helgen som var vid Hjälmaresund. Och då har jag riggar från 5,2 upp till 8,8 med camber. 130 litaren hade inte löst bra segling mao. 160:an gjorde det dock.

    Sen beror på vad man har råd med att ha i antal riggar och var han seglar.
    Men som sagt jag går bara på vad jag upplevt i trakter som vinden pendlar upp och ner och där det sällan är ideala förhållanden.
    Jag ser all segeltid som kvalite oavsett vilken bräda jag står på, men så är mitt läge numera.

    Din kombo verkar vara perfekt. Min blir med lite mer liter emellan och jag antar att du drar rigg med 104;an.
    Min tanke med mer liter emellan är att ha båda stickorna med, bara för att säkra. men jag antar att jag skulle klara mig med en bräda på 145 istället för 160;an. Den är inte i närheten lika rapp och carvande som en mindre sticka.

    Mac, Friden på Er

  • senior

    Medlem
    2 juni, 2011 vid 08:29

    Hej igen

    @MacEdu
    Jag tänker absolut behålla min gamla planka (åtminståne initialt).
    Tvekar dock om mindre än 130 är värt besväret. De gånger på en säsong som jag befinner mig på platser där vinden är tillräcklig och pålitig nog för en 100-120 liter kan definitivt räknas på ena handens tumme. Och att ligga och simma och försöka vattenstarta istället för att segla är inget alternnativ för mig.

    Dock känner jag att 154 är lite väl stort när det börjar bralla på (har dock seglat den med 5.5 i vindar då detta varit klart överriggat), dessutom skulle jag vilja ha något som är lite mer “rappt” i svängen när jag gippar. Inbillar mig att det är brädan som gör att det går lite långsamt. Kan dock mycket väl vara taskig teknik!

    Ola

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp mig välja Freeride bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.