Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › sittsele teknik
-
sittsele teknik
Publicerad av jr555se på 4 juni, 2011 vid 10:08Hej antar att alla är ute och susar fram nu..
har fått koll på balansen lite mer och det går bättre.
Men jag orkar inte hålla länge i byarna.
Tränade lite med sittselen igår i 1-3m/s funkar väl.. men nu när det är mer kraft i vinden så känns det inte säkert att haka i. Känns som att jag så fort jag ska haka i så kommer det en by eller så är jag rädd att om jag hakar i så kommer det en by och drar mig med..
Åker med brädan mot 11:30 och vinden kommer kanske 14:00. men jag orkar ändå inte skota hem. Blir liksom bara att man spjärnar emot med böjt bakben och sträckt framben och sen tar kraften slut i underarmarna.. Men det är för lite drag för att ställa framfoten i stropparna(känns det som iaf) då jag står med den vid mastfoten och försöker få bussen att åka framåt..Kändes igår i lättvind som att när jag hakar i så hamnar jag nära riggen som en gunga.. och det var svårt att få en utåtgående kraft. Men så blåste det ju inget heller =/
just nu kör jag 6.0 i 8 -12 m/s och väger som ni vet 100 pannor ca.. på en rrd 360 158L med center nere
När hakar ni i?
Lutar ni bakåt och sätter er ner?Jag fattar bara inte..
-johan
mr-jibe svarade 13 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
oooh, plana med centerbordet nere är ju läskigt! Det blir som ett bärplan och du hamnar säker 20-30cm ovanför vattnet i onödan, så så fort du planar ta genast bort centerbordet! 😀 dessutom blir det VÄLDIGT instabilt med det nere när du planar, du märker verkligen av om du står snett på brädan för den svänger ganska kraftigt 😉 Jag kör med selen ikrokad när det blåser jämnt, vare sig jag planar eller ej. Däremot om det är ojämn vind så har den bara (!) när jag planar, för om du ligger i plan och en vindby kommer så accelerar brädan iställer för det där rycket som blir när brädan ligger klistrad i vattnet. Har inte stenkoll på om jag lutar mig eller sitter men en kombination låter väl rimligt?? 😀
-
haha, plana är jag inte i närheten av. skummar vid mastfoten när jag får till det men det är ngt som BROOOOMSAR.. förmodligen centerbordet..
Härligt att vara i skärgården å bara gå ner och köra, inget packande..
Hursomhelst. så strandsurfade jag lite vid bryggan och kom fram till att
1. då det är byigt står jag med framfoten vid masten och ganska upprätt. Ser att det krusar och sätter mig ner lite. men kan ju inte gå bak(då sjunker ju baken..) Sen kommer vinden och hugger i, masten är då för långt fram och när jag försöker få den bakåt och håller i så går den Mot vinden och jag är en hängande passagerare.. Grrrr ..
Summarum: masten bakåt t.o.m släppa skotet och sen skota åt, brett grepp, blicken framåt. verkar funka.
Men på vattnet.. *suck*2. Bommen har jag haft För lågt och dessutom sket jag i handskarna, helt plötsligt kunde jag hålla bommen Lääänge. har stått och hållt bommen längst ut på fingrarna förut i princip.. underarmar som en skogshuggare behövs isåf..
Summarum:högre bom och inga handskar..
3. sittselen. hakade i och efter att ha balans i riggen vart det en piece of cake att hänga lite och balansera byarna(På land..) Dock insåg jag att seglet inte orkar min vikt och jag får hänga ömsom stödja mig med bakbenet..
Satte framfoten i stroppen och jäklar.. helt annan kontroll i on/off vindarna.. Men .. funkar ju inte att stå där i vattnet.
Då det just nu iaf är väldigt On / Off..Summarum: Balans i riggen skota hem vikt bakben sparka in centerbord och i med framfoten i stroppen *suck*
Tror mig hittat lösningen på mina problem. Men Vänligen ni som har bättre erfarenhet kommentera gärna =)
Testade på vattnet en stund efteråt men haka i kom inte på tapeten.. sen kom en båt puttrande och sen fullgas precis innan mig, märkbart planerat.. Schysst!
=(
stod dock kvar i halvmetersvågorna han skapade =D-johan (med blåsor i händerna..)
-
Tänk även på att placeringen av hängselelinorna på bommen är A & O, hellre för långt bak än för lång fram. Testa på land och sätt linorna mitt mellan händerna när du känner balans med vind i seglet.
-
Placeringen på linorna är viktigt, precis som Oscar säger! I början när jag använde sele så trodde jag att man skulle hänga ner vikten av seglet för att avlasta, men ändå ha linorna så långt fram att man kunde skota in och ut som man ville, men det är fel! 😀 Du ska ha lika mycket (eller ja.. lite) vikt på båda händerna, du ska kunna släppa ena handen, bägge två, men en i taget, detta går dom igenom på filmen du tipsade mig om, eller mannen bakom iallafall, jem hall, beginner to winner 😉
Och det där med centerbordet… Det behöver du egentligen bara ha om du ska kryssa upp mot vinden, så som jag fattat det, och i planing inte alls 😀
-
tack oskar och jibe. jo linorna sitter hyfsat bra. tack för tipset med hellre för långt bak.. ska tänka på det.
jo jag försökte lära mig haka i och ur på land och släppa en eller två händer för att se hur bra jag hamnat.Men svårt när det är byigt..jem halls dvd is teh siht.. men han mfl förordar ju midjesele och jag inbillar mig att tekniken är lite annorlunda?
verkar som nästa steg bör bli att fälla upp centerbord..för att känna mig säkrare ikrokad.
måste lära mig den där sparken som kompisen har som provade brädan förut. verkade smidigt.vill ju gärna ha det som krycka när jag står still och vinglar vid tack med sen kan det nog åka upp =)
2011 och ingen har kommi på en bättre lösning på infällning av centerbord.. hmm 😉
har taskig erfarenhet från frankrike när jag försökte sparka upp och slutade med ett plask varje gång
(ajabaja titta ner..)
blir halvtaskig vindriktning imorrn men ska ge mig ut ändå.. mera vattentid.. -
Steg ett: Du måste vänja dig av med kryckan!
Om det blåser 10 m/s så skall du definitvt träna med centerbodet infällt. Allt blir mycket lättare då!
-
Låt utgångspunkten vara som det är mest – inte perfekta förhållanden – vinden är byig och åkningen växlar mellan plöja och plana, kanske mest plöja. Samtidigt måste Du ta höjd då Du inte planar för att kunna raca lite på halvvind och slör när vinden kommer. Prova följande:
Eftersom Du räknar med att inte plana hela tiden så kan Du ha ett utgångsläge med lite längre tampar. Du ska inte stå på tå för att kliva i!
Se till att fästena sitter lite löst så att Du kan flytta dem utmed bommen.
När Du ska ta höjd utan centerbord måste Du kunna köra löst skotat – flytta ihop fästena mot varandra, hellre lite för långt bak än för långt fram. Pressa höjd med bakfoten men skota inte in. Parera byarna genom att föra masten fram och åter och jobba fram och tillbaka med tyngdpunkten.
När det börjar dra i och byarna kan ge planing – dra isär tamparna så Du kortar dessa i förhållande till selen. Se till att att Du inte behöver kämpa med vare sig främre eller bakre handen. Får Du jobba med främre – flytta fram fästet och vise versa med bakre.
Får Du inget drag i seglet – flytta bak det bakre fästet.
Om vinden ökar så Du planar hela tiden – korta tamparna och för ihop dem på ordinarie vis. Tidigare rekommendation gäller bara när vinden kommer och går och Du måste ta höjd. Du ska aldrig känna att Du “hänger” i selen när Du inte planar. Jobba ut och ned med underkroppen för att få drag i seglet.
Om Du känner att byarna drar Dig med seglet och Du faller över seglet – prova att avvakta icke ikrokad tills vindbyn kommer. Fall av, öppna upp seglet, skota in försiktigt i vindbyn, “drop your guts” (häng nedåt bakåt med rumpan och överdriv gärna rörelsen), rikta främre foten rakt framåt och försökt så snabbt som möjligt, innan Du har fullt drag, komma i främre stroppen.
-
Pelegrin.. wow vilken bra förklaring för vad som händer.Tack! det unerlättar verkligen innan jag får rutin på det här.
ska blåsa mindre idag, så jag ska prova mitt 8.0 och träna centerbordssparken.. kanske t.o.m den där grjen att trycka ner sidan på brädan med så kan jag plocka bort det permanent sen..har längtat att få köra 8.0, kändes som det var mindre jobbigt och bångstyringt i handen om jag inte kommer ihåg fel. men jag hade ju sällan drag i det då jag fegade ur =) så jag kan ha fel..
-
OT:ar min egen tråd lite.. fick vänta en del på att vinden skulle vrida rätt. men Jäklar vilken skillnad med ett segel sytt för masten jag har.. måste vara det. eller att 6.0 och min vikt inte är optimalt. var mer av och på liksom. Med 8.0 simmer kommer vindbyn och hugger tag men jag tappar inte kontrollen på nåt vis.. bankade in centerbordet tidigt och fick en helt ny bräda.. styrrespons och går upp mot vind bara man tänker på det =/
har fortfarande svårt att falla av men tror jag kom på mot slutet att Titta dit jag ville och vips…
inga jätteproblem att ta höjd heller. enklare att luta brädan utan centerbord i… som sagt, en helt annan bräda och seglingsteknik..att hala rigg var heller inte jättejobbigt men inga stora vågor heller. tack går bättre även om detta seglet var lite jobbigt då det fastnade i stropparna hela tiden..
känns som en lärorik helg.. nu måste jag nog vila leder ngn vecka..drog sönder armen förut när jag riggade 6.0 och det har inte riktigt blivit bra =( smärtstillande funkar bra dock =/
kanske.. kanske kan jag skruva bort centerbordsgrejen snart och spara lite vikt. eller köpa ny bräda =D
-
japp. det blev en sådan. byggde egen och den funkar faktiskt riktigt bra. bygger på en årklyka från Classe.
bör förtydliga ovan skrivna att jag inte planar. bara plöjer än sålänge.. inte kunde jag haka i heller. tittade till och måttade men det var typ 5-6 cm höjdskillnad mellan lina och krok.. vill inte sänka bommen mer, kändes lite låg, men kanske är illa tvungen.. eller som pelegrin antyder att inte haka i när det blåser för lite =) -
Ok – då kör vi för planing i stroppar:
Kolla efter tillräckligt stark vindby.
Fall av rejält innan den når seglet.
Skota ut rejält.
Försök sakta fånga vinden och för masten i lovart.
Se till att främre foten pekar rakt fram.
Häng nedåt bakåt i bommen (överdriv rörelsen om det brallar rejält) och skjut brädan framför Dig.
Kroka i (om Du inte gjort det tidigare) och rör Dig bakåt på brädan.
Brädan bör nu plana. Farten ökar.
Kliv i främre stroppen och skota hem – brädan tar fart.
När den väl planar är den enkel att fotstyra. Sikta på halvvind till att börja med. När farten ökat kan Du hänga ut med axeln och titta i färdriktningen för att ta bättre höjd.
Försök få i den bakre foten. Om det misslyckas – kör med bakfoten framför bakre stroppen.
Skota hem och häng ut. För riggen bakåt och seglet ned mot brädan.
Om vinden avtar något – kör i rakt upprätt ställning och flytta tyngden något framåt till nästa by.
Om Du belastar mastfoten och faller av något så kan Du öka chanserna att bli kvar i planing.
När vinden åter ökar i styrka – häng ut igen.
Om vinden dör och Du tappar fart – se till att snabbt “hoppa ur stropparna” och flytta tyngdpunkten framåt.
Fortsätt jobba på att ta höjd när Du inte planar. -
shit.. det är så mkt fakta i dina inlägg att jag måste läsa dem flera gånger 😀
Nästan så man skulle klippa ur detta och tidigare för att ha som en nybörjarguide.
Videos i all ära men de tar inte riktigt upp svensk skärgårds miljö..(verkar mer bara vara att skota hem och hänga ut..)Provade det där med att hänga ner för att möta vindbyn, men hade ingen riktig balans på riggen.(masten kvar i framåtlutande läge)
Så det slutade med att jag kämpade för att hänga kvar och ingen tanke på att lasta mastfoten =/Måste försöka komma ihåg allt till nästa session.. ska försöka visualisera =) kanske hjälper..
-johan
-
Rom byggdes inte på en dag. Det tar tid att lära sig plana. Det är samma sak för alla som försöker. Beställ gärna Intuition med inriktning på Gybes från Guy Cribbs – där kan Du lära Dig massor! Kämpa på och lycka till!
-
Hej
Verkar som du redan fått ganska mycket tips, men lite kan kanske förtydligas eller förenklas. Viktigast att tänka på skulle jag säga är att hänga utåt, nedåt och våga ha riggen upprätt eller lutande över sig (beroende på hur mycket vind det är) så att du orkar hålla emot när vinden kommer. Var inte rädd för att trilla bakåt, vinden håller upp dig så länge du skotar in och har vind i seglet. (Om vinden tar slut kan det hända att man trillar bakåt och får seglet över sig, men mycket vanligare är att man måste släppa skotningen för mycket när vinden kommer och därför inte får någon fart/planing.)För övrigt kan man köra ikrokad med sittsele när man har centerbordet nere också, men då måste man stå längre fram på brädan och ha relativt långa hängseletampar. Det görs hela tiden i både RS:X och kona på kryssen i upp till ca. 6-7 m/s.
Om du vill kan du boka upp dig på en lektion så kan jag lättare förklara vad jag menar och ge dig tips. Jag håller till i Österskär, Åkersberga och kör vindsurfingskola hela sommaren. Utrustning finns även att låna/hyra.
Mvh
Jonathan
Logga in för att svara.