Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips för att ta bättre höjd
-
Tips för att ta bättre höjd
Publicerad av mikaelrexander på 13 juli, 2011 vid 19:08Jag lite problem med att ta höjd ordentligt på lätt vind racern.
Det har tagit ett tag för mig att hitta positionen för hängsele linorna med ett stort segel.
Men när dom är på rätt ställe går det bättre men brädan skall klara mycket mer.Det konstiga är att jag tar sämre höjd med min JP super light wind än på en 96 L Frestyle wave bräda.
Så jag undrar vad som jag gör fel??
Jag tycker även att det är lättare att få upp den minder brädan i planing.
Givetvis med mer vind och mindre segel.Är väldigt tacksam för tips.
Men fan va kul det är att igen efter ett litet uppehåll på 17 år 🙂
Mike
stefanlindmark svarade 13 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Borttagen användare
Borttagen användare13 juli, 2011 vid 20:30mikaelrexander;662046 wrote:Jag lite problem med att ta höjd ordentligt på lätt vind racern.
Det har tagit ett tag för mig att hitta positionen för hängsele linorna med ett stort segel.
Men när dom är på rätt ställe går det bättre men brädan skall klara mycket mer.Det konstiga är att jag tar sämre höjd med min JP super light wind än på en 96 L Frestyle wave bräda.
Så jag undrar vad som jag gör fel??
Jag tycker även att det är lättare att få upp den minder brädan i planing.
Givetvis med mer vind och mindre segel.Är väldigt tacksam för tips.
Men fan va kul det är att igen efter ett litet uppehåll på 17 år 🙂
Mike
[ame=”http://www.steffo.nu/forum/showthread.php?t=68976″]Höjdtagning – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
Bra tråd. Annan bräda, men tipsen är likadana 🙂
-
HÖJDTAGNING JP SLW – Det tog tid innan jag kom underfund med hur man tar bra höjd i icke planing. I planing är det inga problem:
1) Kantställ inte mot lovart – kör plant!
2) Om vinden är usel – stå nära masten med en fot precis framför. Håll masten rak, med mycket böjd främre arm (på bommen precis invid masten) och skota med den bakre som Du håller nästan rak bakåt längs bommen. Masten är i detta läge mycket nära kroppen. En egendomlig ställning men det fungerar.
3) Om vinden är halvdan – hitta en posisiton med båda fötterna nära varandra bakom massten och mitt på brädan. Kör med lite längre hängseletamp och försök ha drag i seglet. Håll ganska tätt på bommen och försök maxa höjdtagningen genom att luta kroppen fram tillbaka samtidigt som Du för riggen fram och åter i brädans längdriktning. Du pressar höjd med bakre foten.
4) I planing är det lätt att ta höjd – stäng med seglet så gott det går, häng ut med axeln, titta framåt och pressa brädan aningens mot lä.PLANA MED JP SLW – Egentligen mycket enkelt:
1) Försök aldrig plana från kryss/halvvind.
2) Fall av rejält precis innan vindbyn.
3) I mycket lätt vind – försök plana innan Du går i främre stroppen.
4) I lite hårdare vind – kliv i främre stroppen och streta bakåt med kroppen. Kliv gärna i den bakre stroppen i tidigt skede men vänta tills Du har full planing på slör/halvvind.
5) Häng nedåt bakåt som en start på Wakeboard/vattenskidor.
6) Snabbast planing får Du genom att först hänga bakåt nedåt och sedan ställa Dig nästan upprätt (utan kastfall) för att sedan hänga utåt och pressa fart genom att ta all kraft med selen.
7) För att bibehålla planing när byarna dör- fall av något och kryp in ganska lågt under seglet med tyngpunkt på mastfoten. Du kan lyckas med detta trots att Du är kvar i båda stropparna.
8) När vinden ökar – häng i tidigt skede nedåt (gärna sittsele) så att Du kan upp all kraft i vindbyn. Se till att inte lova upp utan försök istället öka farten.Jag var ute i dag och körde SLW mot en som hade en freeridebräda på 140 liter. Vi hade likvärdiga segel på 6.5.SLW:n planade alltid först och höll alltid planingen längst när byarna ebbade ut. Maxspeeden var ungefär densamma.
-
Tack för det utförliga svaret 🙂
Som sagt det är absolut inget fel på brädan.
Utan det är nog kapten ombord som strular 🙂
Jag skall testa tipsen om det blir lite vind.Har faktiskt inga problem att ta höjd när jag inte planar.
Så det är nog bara mer lättvind övning som krävs. -
“Har faktiskt inga problem att ta höjd när jag inte planar”
Känner igen det där. Jag kan tugga höjd ganska bra om jag ligger och guppar. Men i lite marginell/normal planing har jag mycket svårare.
I närmare överriggat tillstånd och stabil planing går det också bra.Segling häromdagen, 145l och 7.0. En timme någorlunda drag, med gippar. Tog mig ca 10-12 “kryssben” att nå upp i vind en viss nivå.
Tog mig senare samma sträcka på 2 kryssben i knappt någon vind alls. Pumpandes och stretandes förstås och med slag istället för gippar.Anledningen var att jag tänkt ge upp när vinden var borta. Då dök det dök upp en okänd vindsurfare upp i vind! Måste ju hälsas på…vi är inte många häromkring =).
-
JP SLW – Om vi utgår ifrån att vinden är klen och att den sedan ökar något men inte så pass att det räcker till planing. Man bedömer att vindökningen inte räcker till planing och därför finns inget skäl att falla av. Man bibehåller kursen på kryss. Ett vanligt misstag är att man skotar hem när vinden ökar. Med en bred planka typ SLW så ökas då kraftigt avdriften – man driver i sidled och tar dåligt med höjd. Istället för att skota hem behåller man seglet lite slackt skotat och pressar istället höjd genom att pressa (fotstyra) med den bakre foten samtidigt som man lutar kroppen lite framåt och utåt.
I planing med SLW så har man två varianter där den ena är att i lite långsam planing tugga rejält med höjd. Den andra är att ta rejäl fart och sedan pressa höjd men inte gå lika högt utan istället att gå på fart. Den senare varianten är mycket roligare och tacksam om man har långa repor att köra på.
Om Du kör med segel i storleken 8-9 kvm så fungerar en slalomfena på 60-65 cm bra. Originalfenan är svårare att pressa höjd med i lätta vindar.
-
Själv har jag aldrig seglat någon SLW men för att ta höjd bättre brukar jag faktiskt grabba tag i upphalstampen och då komma högre upp i vind, vet ej varför, det bara är så! 😀
-
Tack för tipsen det hjälpte.
Ett problem var nog för lite nedhal och uthal.Innan så stod jag ofta bara i den främre stroppen. Men nu har jag övat på att gå i den aktra tidigare och det underlättade att få bra tryck på fenan.
Nu är det jippandet som skall finslipas. nu funkar det 50% av gångerna 🙂
-
Ett litet tips som är värt att nämna, det hjälpte hur som helst mig just med höjdtagning och tidig planing.
Självklart krävs hyffsat trim och stance till att börja med.För tidig planing upplever jag att det är oerhört viktigt att få ner brädan plant horisontellt i båda ledderna. Någon i tråden var inne på det. Så stropparna får komma först i full planing i lättare vindar.
För höjdtagning fick jag tipset att pressa ner lä-kanten på brädan, pressa med tårna och lyfta hälarna, så snart det brallar i ordentligt blir det motsatt, man är tvungen att hänga riktigt långt ut på lovart kanten och pressa ner med hälarna. Hur som var lärdomen att labba med vinkeln på brädan för att känna när den går bäst i höjd.
Vore kul att höra mer om vilka “Aha-upplevelser” som gav bäst resultat.
Apro på tryck på fenan, har du fått spin out? -
Generellt ta höjd tips.. Häng framåt och bak med riggen. Försök titta runt masten (framför masten).
-
Jag har bara fått en spinn out med brädan.
Men då satsa jag på ett litet hopp på en våg från en motorbåt.När jag surfade på tidigt90 tal så fick man spinnout hela tiden så fenorna är helt klart mycket bättre nu.
Aha uplevelsen kom faktiskt när det var lite mer vind. Då blev det mer uppenbart att när foten är i aktra stroppen så kan man pressa brädan plant och sätta mer tryck på fenan.
Helt plötsligt så kunde jag stryra upp motvinden och behålla bra fart.Det där med att hänga fram och ha seglet bak har jag koll på.
Tack för hjälpen.
Nu börjar bli sugen på lite mer vind så man får segla på freestyle wave brädan.
-
Kom precis hem från en vecka i Vassiliki (Lefkas/Grekland) där jag hade möjlighet att köra blandade JP-brädor (Supersport 109 liter upp till just Super Lightwind), plus också Starboard Futura 111 upp till 141 liter. Vinden växlar där under dagen med en väldigt uttalad termalvindseffekt på eftermiddagen så det blev rätt mycket olika prylar vi åkte på. Det kan gå ifrån att plana ensam i viken med SLW+8.7 ena stunden och bara 5 minuter senare pang är det fullt tryck i 109 med halva segelstorleken tillsammans med 200 andra vindsurfare (fast med 90 graders vindvrid).
Det är ingen tvekan om att SLW planar tidigare än de andra brädorna i viken. Gäller även med standardfenan (tror den var 54 cm, gjord i G10). Fenan gillar lite fart innan det går att pressa höjd. Tyckte brädan gick som högst om framfoten fick dra brädan uppåt lite i framstroppen. Och seglet helt inskotat som du hade koll på — obs med hängselen, inte med bakarmen.
Brädan ska vara platt och det underlättas av att däcket under fötterna har kilformigt upphöjda “sulor” som underlättar att trycka ned brädan med tårna.
För tidigast möjlig planing vill jag komplettera Herr Pelegrin lite om tekniken. SLW går faktiskt väldigt bra att pumpa igång i svagare vindar än de som orkar bogsera dig upp i planing. Jobba på med benen och ryck inte bara med armarna så kan du få igång den någon m/s tidigare. Rak halvvind var bäst om jag minns rätt.
Samma sak vid vindhål: res upp dig som Pelegrin säger i punkt 7) men pumpa typ i diagonalled med fötterna så brädan får lite schvung och “studssimmar” fram som en fisk så håller sig brädan planande en ganska lång stund. Selen fortfarande ikrokad men brädan platt och sväva lätt på tårna som en ballerina.
Ganska långa vindhål (upp till 15 sekunder) gick att komma igenom med SLW med liknande pumpteknik som för att plana igång, runt 2 pumptag i sekunden (kom ihåg benen).
Är det bara svag vind funkar Herr Pelegrin 7) men bakfoten kan behöva flyttas ur stoppen och framåt/mittåt för att hålla brädan platt. Beror kanske på din egna vikt också — jag vägde 92 kg vid utresan som jämförelse.
Intressant observation från Vassiliki:
Många där nere verkade tycka att SLW var en konstig bräda “it’s a big board, heavy sails, a lot of hard word”. Helt absurt att hitta 2 lediga SLW i brädracket när många samtidigt tröstlöst plumsade runt i viken med freerideprylar innan termalkulingen bröt ut. Och så är det bara att rigga på en i princip kartongny NP H2 8.7 från segelracket och ut och solskensplana rätt av. Svårbegripligt…
Logga in för att svara.