Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kastfall
-
Kastfall
Publicerad av mrcohen på 26 juli, 2011 vid 13:30Jag bytte till första mindre brädan (108L) nyligen. Att komma upp i planing, ikrokat i sele och med fötterna i fotstropparna är inget problem. Brädan är mycket snabbare än den jag seglade förr så nu siktar jag på att lära mig hantera full planing stabilt innan jag börjar öva på gipp.
Saken är att jag fått flera kastfall och förstår inte riktigt varför. Kan det möjligen bero på felaktig placering av hängseletamparna på bomen? Nån annan idé?
nissex3m svarade 13 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Om Du får kastfall precis när Du ska upp i planing – kolla Guy Cribbs Intuition och “Missing Link” och “Drop Your Guts”. Kort kan sägas häng nedåt med baken, gärna lite överdrivet och med raka armar. Försök att peka rakt framåt med främre foten och streta emot rejält.
Om Du får kastfall i full speed så kan det bero på annat…
-
Kastfallen kommer i full fart. Använder simmer crossover och har förlängt mastfoten 10 cm mer än specificerad luff, så för lite nedhal tror jag inte på. Min idé var att hängseletamparna suttit för långt bak, bakom seglets “tyngdpunkt”, vilket gjort att jag inte kunnat hålla emot en plötslig by etc. Har inte haft möjlighet att testa denna idé än… Nån kommentar eller annan förklaring?
-
Många kastfall i fart beror helt enkelt på att man inte riktigt litar på att prylarna skall klara av vindbyar, chopp osv. Utan se till att inte “fega ur” när vindbyarna kommer så blir det lite bättre.
Naturligtvis bör du kolla över trimmet på prylarna oxå. Tipset är att hugga någon som ser ut att kunna segla riktigt bra och be om hjälp. Med 99.9% säkerhet lär du få mängder av goda råd och tips!
-
Fick ofta kastfall tidigare, men de senaste åren mycket mer sällan. Funderar lite vad jag gör.
Som Jester skrev, inte fega ur är nog viktigast.Vid aktut kastfallstendens: fram med brädan! Jag trycker brädan framåt med fötterna allt vad jag är värd när situationen kommer som förr blev ett kastfall. Det gör att kraften från masten blir framåtriktad istället för nedåt, och att brädan “släpper”. Nedåt = då suger brädan fast än mer och man flyger över.
Enklast när man står i stropparna, då kan man dra/trycka fram brädan mycket kraftfullare.
Ned med tyngdpunkten när akuta kastfallstendensen avvärjts.Är samtidigt en bra metod att komma i planing. Fram med riggen så kastfallskänslan kommer, sen tryck iväg fötterna.
-
Maglu har en poäng – att våga stå lite upprätt nära kastfall innan man pressar brädan framför sig är ju effektivt när man ska plana men även för att accelerera. Jag märkte det tydligt på isbrädan (Hiberna) i vintras då det gick att ställa sig rakt upp och sedan gunga nedåt bakåt i selen för att öka farten. Man kände en uppenbar acceleration – mycket skön feeling!
Om Du får kastfall i full speed kan Du ju testa att hänga mer bakåt och, som sagt, pressa brädan framför Dig. Jobba gärna med selen och, som nämnts, minska trycket på mastfoten så att brädan inte “gräver sig fast” med fören lågt. Fundera över om Du får kastfall på kryss, halvvind eller slör! Du kanske kan ändra kurs något för att få full planing.
En variant som Du kan testa är att ha lite längre hängseletampar och se till att fästena är lätt justerbara under färd. Sätt dem rejält löst på bommen. Då kan Du fortlöpande testa att flytta fästena vid bommen tills Du får rätt balans. Blir tamparna för långa kan Du bara dra isär dem lika mycket åt båda hållen när Du hittat rätt mittläge. Ibland kan det vara nödvändigt när vinden kommer och går. I dålig vind med byar kan det vara svårt att ta höjd utan att ha flyttat fram tyngdpunkten något.
-
mrcohen;663587 wrote:Kastfallen kommer i full fart. Använder simmer crossover och har förlängt mastfoten 10 cm mer än specificerad luff, så för lite nedhal tror jag inte på.
10 cm extra längd på förlängaren över specad luff låter väldigt mycket.
Har du verkligen lyckats dra nedhalet hela vägen ned till förlängarens rullar med så mycket extra längd? Om du har utrymme kvar mellan bottenrullarna och seglets rullar när du är klar betyder det att seglets tryckpunkt hamnar längre upp från brädan = större vridmoment som vill dra dig framåt. -
Det brukar ju inte alltid stämma med måttangivelserna på segel. Hade ett Simmer för många herrans år. Det diffade nog på 20-25cm…..
-
För mig slutade kastfallen nästan helt när jag köpte ny mast. 90% kolfiber RDM som flexade ordentligt och släppte ut luften när byarna kom. Kör också med Simmer Crossover och känner stor skillnad mot nyare Simmer (Mission, Blacktip), som är mycket “mjukare” i draget och mer förlåtande…
Logga in för att svara.