Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför inte en formulabräda!

  • Varför inte en formulabräda!

    Publicerad av chrille4t på 13 augusti, 2011 vid 17:31

    Läste på windsurfingförbundets sida om formulaklassen. Låter ju som ett perfekt val för oss som harvar i en insjö mest. Har förstått att det roliga börjar när det planar och det lär en sån göra redan vid 4m/s. För bra för att vara sant? Har idag en äldre Mistaral på 150l som jag lärt mig grunderna på,och 8m2 segel och väger 67kg. Ändå blir man inte direkt bortskämd med bra fart denna sommar. Är det ett bra val eller är en JP X-cite på 120l kanske ett bättre val?
    Någon med erfarenhet av båda?

    maglu svarade 13 år, 3 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 17:55

    Det beror på vad Du är ute efter. Med en JP XCite på 120 l bör Du med Dina 67 och 8 kvm plana vid runt 7 m/s skulle jag gissa. Titta gärna på Guy Cribbs Intuition om gybes så ser Du lite vad brädan går för, föurtom de tester av freeride-brädor som gjorts. Maila Herr Pelegrin om Du är intresserad av en JP XCite 120 l av 2010 års modell.

  • zurfman

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 18:55

    För dig är nog 2 brädor det optimala… om du ej skall fortsätta med stor freeride enbart.

    För tidigaste planing: bred slalom-bräda 85 cm, JP Super-lightwind eller formula (känns som de bästa alt.)
    Det behövs nog tidig planing vid sjöarna!

    Om du skaffar någon av dessa blir din freeride över-flödig (med tanke på storleken) och då föreslår jag att du byter din freeride till en mindre bräda 100-120 liter, freestyle, freestyle wave, slalom eller freeride.
    Du kan nog tänka dig att göra detta i en 2-stegare också….
    Dvs köp någon av de stora brädorna (formula/JP SLW/bred slalom) + en 120 liters JP X-citeride först (använder du vid > 8-9 m/s medelvind) Även en 130-litersbräda har något större användningsområde än din 150…
    men 120 är bra att träna på för den har litet mindre stabilitet (om du siktar på att komma nedåt)
    Sen byter du ut 120-litersbrädan till en 100-litersbräda om ca 2 år (då är det bra att du köper beggad sådan nu)

  • kinetic

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 19:23

    Hm…Man planar ledigt i 7m/s med en 150-liters planka (även en äldre sådan) o 8 kvadrat om tekniken är hyfsad, givet då att du väger ca 70kg. Antingen så tillhör du de som missbedömer vindstyrkan (rätt vanligt att det gissas på 10m/s när vinden ligger kanske kring 7-8…) eller så behöver du slipa på tekniken:). Jag väger ca 85kg o med 7.9 o en 58 bred slalomplanka på ca 100 liter så börjar jag plana bra kring 7-8m/s utan att behöva pumpa som en tok…För att plana i 4m/s med en Formula krävs det en del teknik. Har själv en Formula med 11m o planar kring 5-6 m/s, passiv segling…
    Mitt råd är att du övar mer, o skaffa en vindmätare o mät vinden så skall du se att det många tror är 10m/s är bara 7-8….

  • zurfman

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 22:09

    Men det är ju också så att det är vid just 6-7 m/s som det blir tryck i freeride-segel kring 7-8,5 kvadratmeter.

    Det blåser nog ganska ofta 4-5 m/s o med 4 i medel o kanske 6 i byarna så planar du aldrig med freeride, men med formula o kanske JP Super lightwind så är du hemma…
    Visst finns det en del dagar med prognos 4-6 … men bor man hyggligt nära kusten så går det nog att åka ett par mil o få den vind som behövs för freeride.
    jag tycker nog att man skall bestämma koncept efter vad man tycker är roligast, om man bor här i Stockholm är i alla fall dagarna med planing för stor freeride tillräckligt många för att lära sig hantera de brädorna.
    Tror att om man lägger hela semestern på vindsurfing så får även en som bor vid insjö tillräckligt med planingsdagar med stor freeride.

    Själv har jag inte utvecklat min pumpteknik optimalt på långa vägar, men jag kan ändå pumpa upp planing tidigare än vad brädan håller planing… fast den här killen var ju mycket lättare än mig så med optimal pumpning o bibehållen vikt kanske han kan bibehålla planing vid 5,5 m/s….

    Sen är det väl tanken att man kör en 12a om man skall plana i 4 m/s vid din vikt Kinetic…
    Dock förstår jag att du kanske väljer att strunta i att plana vid 4 m/s för att vindregistret blir ju grymt på en formula med 11 kvm o justerbart uthal.

  • kinetic

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 08:09

    Jag tycker att redan 11 är grymt tungt…Inte att hålla när det blåser men att dra upp, stagvända eller vilken manöver man nu hittar på. Jobbar jag med riggen så kan man få upp den i planing redan vid 5m/s o sen bibehålla planingen utan större problem, men man vill vara bekväm ju:). Justerbart uthal har jag inte (än?), har kört som mest med grejerna i byar på 8-9m/s som allra mest o det verkade fungera OK utan justerbart uthal. Skall även tillägga att jag inte kör Formula för att tävla utan för att kunna segla oftare. Har även testat 11:an på min 58 breda slalomplanka*haha*. Planade i gissningsvis 6m/s men brädan ville liksom inte släppa ordentligt*haha*, tror jag hade nånstans kring 20knop i topp med 11:an, men njutbar segling var det inte, 11:an passar bäst till Formulan.

    Jag kan ju relatera till mig själv när jag var kring de 30 (fan va gammal ja blivit*haha*) o vägde 67-70kg. Körde 7.3 på slalomspett på mellan 85-100 liter, kan inte komma ihåg att jag planade senare än “alla andra”, snarare tvärsom. Runt en 7m/s var det helt OK med 7.3 o valfritt slalomspett. Så jag tycker nog att TS skall träna upp tekniken, man löser inte allt genom att köpa nyare/bättre/större grejer. Skall även tillägga att jag seglade uteslutande “insjö” eller sjö rättare sagt (Ivösjön mest…). Numera tycker jag att Ivösjön suger, havet är mycket bättre.

    Jag skulle nog harva vidare med Mistralen, öva upp tekniken eller lägga pengarna på att åka iväg oftare till ställen med bättre vindar än där du bor. 1-2 trippar till nåt bra surfställe (man åker på progg) per mån kommer ge dig mer än du tror…

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 20:10
    chrille4t;665566 wrote:
    Läste på windsurfingförbundets sida om formulaklassen. Låter ju som ett perfekt val för oss som harvar i en insjö mest. Har förstått att det roliga börjar när det planar och det lär en sån göra redan vid 4m/s. För bra för att vara sant?

    Bra idé!

    Formula är superkul just därför att man får plana väldigt mycket mer än med andra brädor. Det tar dock lite träning att lära sig att få ut det där extra ur utrustningen. Så samma formulakit som kändes som en kul bräda att freerida runt med i lättvind “växer” under fötterna och kan från en säsong till nästa ge ännu roligare åkning när tekniken sitter bättre. Har kört formula ett par år drygt och har hur kul som helst, men samtidigt aldrig trist för det finns alltid mer kvar att träna upp för att bli bättre.

    Ett godkänt formula-race har 5 m/s i startvind och 4 m/s runt hela banan. En freeride-bräda går att få igång betydligt tidigare med pumpning och med formula är det precis samma sak, fast betydligt mer uttalat. Det går givetvis att bli igångbogserad stillastående även på en formula, men då blir det tyvärr garanterat ingen planing vid 5 m/s.

    Även med breda slalom/freeride med lättvindskaraktär (80-90 cm breda) är det väldigt stor skillnad att passivt vänta på att vinden ska sätta fart eller att aktivt och distinkt pumpa när en vindby kommer. Var en vecka i Vassiliki i somras. Vid lättvind före “sjöbrisen” var jag oftast helt ensam att plana i hela viken med en JP Superlightwind, men det hade varit helt omöjligt att få igång den i den svaga förmiddagsvinden utan att pumpa. Brädan är inte magisk även om den har en utformning som passar bra för lättvind.

    chrille4t;665566 wrote:
    Har idag en äldre Mistaral på 150l som jag lärt mig grunderna på,och 8m2 segel och väger 67kg. Ändå blir man inte direkt bortskämd med bra fart denna sommar. Är det ett bra val eller är en JP X-cite på 120l kanske ett bättre val?
    Någon med erfarenhet av båda?

    Om du är ute efter att plana tidigt skulle jag titta mer på brädans bredd och hur stora fenor de verkar tillverkade för att hantera. Volymen behöver vara tillräcklig för att du ska kunna dra rigg utan att brädan sjunker. Efter att seglet är uppe är det bredden som avgör mer, speciellt måttet “one foot off” dvs bredden en fot från aktern, eftersom det avgör hur lång fena som det är rimligt att använda.

    Större och rakare fena ger tidigare planing, men det går inte att sätta hur stor fena som helst på valfri bräda. Jämför med formula där en 1 m bred bräda tar 70 cm fena.

    Är jag på ett hyrställe med svag vind och vill plana brukar jag leta rätt på en bräda runt 140 liter / 80-85 cm bred och be dem ta fram den största och rakaste fenan de har. Starboard Futura 141, JP Supersport 136 och Fanatic Ray 145 är brädor som jag tyckt har fungerat bra — breda och vanligtvis utrustade med rejäla fenor. X-cite 122 är 68 cm bred och med 40 cm fena är det inte något jag primärt skulle välja för lättvind.

  • zurfman

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 21:53

    Bara för att förvirra… så planade ju vi på freeride större delen av dagen idag 🙂
    Går ju till och med att vara på vattnet längre med freeride en sån här dag…

    inget snack, formula är bra för lättvind (4-6 m/s), sen kör vi ikapp 🙂
    men det går också utveckla pump-teknik, rigg-teknik, segelval till att plana tidigare med freeride, så visst kan du också välja att behålla din stora freeride.

  • swe-496

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 05:37

    Ehhhhh när körde ni ikapp oss som körde formula? och vad menar du med att ni kunde vara längre på vattnet?
    Igår blåste det bra också, ca 6-10 skulle jag tippa.

  • tall-jonny

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 13:33

    Hej,

    Kul att du vill surfa mer, fler timmar på vattnet helt enkelt.
    Jag kan bara hålla med Stefan och de andra som kör formula; det är det oslagbart bästa sättet att få fler dagar på vattnet och faktum är att det blir roligare ju mer seglar och utvecklar sig. Seglar du insjö och/eller bor på ostkusten finns det bara en riktigt bra lösning – den stavas formula! Nu är du iofs lätt på vågen (själv väger jag 100) så du kommer kunna plana bra med en bred freeride och ett hyfsat stort segel med 50-fena. Körde 145a och 9.0 tidigare och visst planade jag men det är ju sjuk skillnad på driv och fart med med en formula och 11a!

    Under sommaren som varit har jag haft många dagar av typisk osvensk fantastisk segling i bra vind (oftast 4-10 m/s) kombinerat med härlig värme; Bara rushguard, sele, shorts och flytväst. Att bara dra på så hårt och snabbt som möjligt – det är en oerhört mäktig känsla när kontrollerar det stora seglet och brädan – formulan flyger fram över vattnet och man behöver aldrig oroa sig för att inte kommeahem om vinden lägger sig och framförallt – du kan segla oerhört långt på en snabb slörbog för att sen bara vända och ta lika bra höjd som segelbåtarna….fast betydligt fortare :laugh:

    Många formulaseglare här inne tävlar och faktum är att Formulan verkligen är tävlingsmaskiner som lämpar sig väl för bansegling (har väl själv funderingar på att börja tävla lite) men de funkar lika bra för freeridesegling. Innan segling kan man ta fram sjökortet och bara bestämma sig för var man vill segla – med formulan är det inte svårt. Däremot bör man kolla upp grund lite extra noga då man inte vill gå på i hög fart!

    Vid vissa tillfällen har det dykt upp lite freeridebrädor som visserligen har haft en del planing och fart men jämför man med formulan är det lite löjligt. Jag läser ganska ofta om folk som rapporterar om hur många procentandelar av segeltiden som de planar….med formulan planar man hela tiden eller oxå är man inte ute på vattnet.
    Javisst, formulautrustningen är lite “bynglig” och mer ömtålig men ger så mycket tillbaka. Nu låter jag kanske lite väl mycket pro formula och det finns säkert fler här inne på forumet som tycker att ovannämnda bara är skitprat men jag vet iallafall vad jag tycker; har inte ångrat en stund att jag bytte bort freerideutrustningen! Vi ses på vattnet!

  • maglu

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 14:09

    Håller med Jonny, för mig har formulan gett massor med fler dagar med riktigt kul vindsurf, första säsongen i år jag testar. Det slår inte en mindre bräda i vågor, men de dagarna är ju rätt få.

    I jobbig skärgård är formulan perfekt, för mig som väger knappt 100. Jag kan ta mig ut i sunden och hitta vind, o sedan ta mig tillbaka, även om jag måste via vindskugga bakom någon hög ö.

    Lite reklam (igen)
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=zg4uP39ibEI&feature=player_embedded”]Formula Windsurf Gullvik Örnsköldsvik – YouTube[/ame]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 14:15

    TALL JONNY – Vilken målande beskrivning! Vem blir inte sugen på Formula efter dessa ord.

  • swe-496

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 14:50

    TJ: Kunde inte beskrivit Formula bättre själv. Super;). Klart du ska pröva på att tävla lite i Formula. Just nu vet jag inte om det blir några tävlingar i Sthlm i år, men håll ögonen öppna på raceforumet.

  • vivace282

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 15:40
    Tall Jonny;665783 wrote:
    Hej,

    Kul att du vill surfa mer, fler timmar på vattnet helt enkelt.
    Jag kan bara hålla med Stefan och de andra som kör formula; det är det oslagbart bästa sättet att få fler dagar på vattnet och faktum är att det blir roligare ju mer seglar och utvecklar sig. Seglar du insjö och/eller bor på ostkusten finns det bara en riktigt bra lösning – den stavas formula! Nu är du iofs lätt på vågen (själv väger jag 100) så du kommer kunna plana bra med en bred freeride och ett hyfsat stort segel med 50-fena. Körde 145a och 9.0 tidigare och visst planade jag men det är ju sjuk skillnad på driv och fart med med en formula och 11a!

    Under sommaren som varit har jag haft många dagar av typisk osvensk fantastisk segling i bra vind (oftast 4-10 m/s) kombinerat med härlig värme; Bara rushguard, sele, shorts och flytväst. Att bara dra på så hårt och snabbt som möjligt – det är en oerhört mäktig känsla när kontrollerar det stora seglet och brädan – formulan flyger fram över vattnet och man behöver aldrig oroa sig för att inte kommeahem om vinden lägger sig och framförallt – du kan segla oerhört långt på en snabb slörbog för att sen bara vända och ta lika bra höjd som segelbåtarna….fast betydligt fortare :laugh:

    Många formulaseglare här inne tävlar och faktum är att Formulan verkligen är tävlingsmaskiner som lämpar sig väl för bansegling (har väl själv funderingar på att börja tävla lite) men de funkar lika bra för freeridesegling. Innan segling kan man ta fram sjökortet och bara bestämma sig för var man vill segla – med formulan är det inte svårt. Däremot bör man kolla upp grund lite extra noga då man inte vill gå på i hög fart!

    Vid vissa tillfällen har det dykt upp lite freeridebrädor som visserligen har haft en del planing och fart men jämför man med formulan är det lite löjligt. Jag läser ganska ofta om folk som rapporterar om hur många procentandelar av segeltiden som de planar….med formulan planar man hela tiden eller oxå är man inte ute på vattnet.
    Javisst, formulautrustningen är lite “bynglig” och mer ömtålig men ger så mycket tillbaka. Nu låter jag kanske lite väl mycket pro formula och det finns säkert fler här inne på forumet som tycker att ovannämnda bara är skitprat men jag vet iallafall vad jag tycker; har inte ångrat en stund att jag bytte bort freerideutrustningen! Vi ses på vattnet!

    Jag håller med TJ. Blir helt klart mycket mer TOW än med annan planande brädtyp.

    Tävling är otroligt lärorikt. Har kört ett fåtal tävlingar, men oj vad man lär sig mycket. Kan rekomenderas. Hoppas verklligen på lite tävlingar i stockholmsområdet samt att dessa annonseras ut i tid:wink:.

  • zurfman

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 15:59

    När det blåste på litet igår så tog jag jag in litet på dig när du racade…men då låg nog vinden runt 10 m/s.
    Det var precis att jag klarade att hålla samma kurs ett tag i början på er kryss, men ni kan ju varit litet trötta då efter första varvet…
    Därav min Smiley…krävs nog mer än 7 m/s innan jag kan höjda i närheten av samma vinkel o ta in, men måste reta er litet också! Men det finns ju många som är mycket snabbare än mig på freeride o slalom också…

  • zurfman

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 20:33

    Förresten…som ni kan se längre upp i tråden så påtalade jag formulans förträfflighet i lätta vindar!

    När jag tänkt litet tycker jag följande:
    -Välj koncept efter vad som är roligast och som fungerar hyggligt där man bor (enligt sin egen uppfattning)
    -Om man skall välja ett plana tidigt-koncept skall man överväga hur mycket tid o pengar man vill lägga och även väga in på vilken nivå man befinner sig. Tycker ju att en bräda liknande JP SLW verkar bättre om man bara skall segla litet emellanåt än vad en formula med stora segel är (för den som just passerat nybörjarstadiet). Både JP SLW o formula är dock inga pansar-brädor direkt så om man även skall väga in robusthet för en nybörjare så är ju en del freeride-brädor klart robustare (de planar dock aningen senare…)
    -Även freestyle är ett bra lättvindskoncept enligt dem som lärt sig köra dem bra (krävs nog ca 6-7 m/s)
    framförallt om man inte väger så mycket.
    -Det är stor fördel att ha ett lättvindskoncept och ett hårdvindskoncept(*) för den som har råd
    * Är det mycket vågor eller mycket chop får man anpassa sig litet efter det.

    Nån som seglar formula som har en kommentar gällande val mellan JP SLW och formula, baserat på det jag skrev?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför inte en formulabräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.