Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjarbräda/Fortsättningsbräda sökes!
-
Nybörjarbräda/Fortsättningsbräda sökes!
Publicerad av freerideerik på 24 augusti, 2011 vid 09:30Jag har vindsurfat ett par år nu.
Började med pappas gamla BIC-bräda med ett klassiskt gammalt trekantssegel.
Köpte lite nyare grejer för 3-4 år sen och kör nu på en F2 Freeridebräda från
sent 90-tal, tidigt 2000-tal. Brädan funkar bra, men den är inte så smidig i vattnet.
Ligger på 325 i längd och 178 liter.
Funderar på att köpa en nyare bräda som är kortare och lättare att gippa med.
Har kollat på JP x-cite ride, och Fanatic Shark.
Har tänkt att köra på en freeridebräda igen, men är lite osäker på de olika brädsorterna.
Formula, Freestyle och Wave säger sig självt, men vad skiljer Freeride, Slalom och Speed?
Tror jag vet men skulle vara bra om någon kunde reda ut begreppen 🙂Om någon sen har en lämplig bräda som ni vill sälja så är jag sjukt intresserad.
Jag ligger på runt 100 pannor och lär nog behöva dra rigg ett tag till!
Allt av intresse, i sommar blev jag beroende på riktigt 🙂
/ERIKlabbe svarade 13 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
du kanske vill byta mot den här brädan…?? http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34040&title=komplett-freeride-paketretro&cat=29
vad är det för F2 du har.??
mvh Ragge -
Speed kan du glömma. De är små smala brädor för duktiga surfare i mycket vind på plattvatten (helt slätt!).
Slalom är som specialiserade Freeride brädor, lite snabbare, mycket ömtåligare, mer specialiserade, gippar sämre, stropparna sitter långt ut på kanten, är tänkta att köras hårt hela tiden (inget för avslappnat njutande).
Freeride, eller Freerace (Freeridesport), är vad du skall ha. De är lätta att använda, gippar smidigt, hyggligt hållbara. Med 100 kg på vågen och riggdrag på programmet så tycker jag att du skall ha minst 140 liter (men inte mer än 150!).
Och för att plana hyggligt ofta behöver du ett största segel på 8.4 – 9.2 m2.
-
Ragge, kul att det var just den brädan du bill byta med. Har nämligen 2 F2brädor och Xantos är den andra. Kul att du har en likadan. Tyvärr inget byte alltså!
Tack för genomgången. Det är ungefär så jag har uppfattat de olika brädtyperna, men nu vet jag lite mer. Freeride känns som det rätta, men slalom och speed hoppas jag kunna vara ett hett ämne om några år 😀 Nån speciell bräda du har att tipsa om?? Är sugen på X-cite ride brädan från JP!
/ERIK -
FREERIDEERIK – JP xCite är bra brädor och det framgår av tester. JP:n ligger högt i betyg både vad gäller planing, speed och kontroll. Det var kanske Du som ringde på min annons på 120 l men jag rekommenderade, som sagt, en bräda med större volym om Du behändigt vill kunna dra rigg med Dina 100 pannor. Rådet om en bräda runt 140 l låter vettigt. Lycka till!
-
X-cite får ibland liksom många andra brädor bra betyg i vissa tester men JP är ochså den i särklass största reklamköparen i flera tidningar. Det sambandet finns tyvärr ibland. Det är en bra bräda men att den skulle vara bättre än nått annat märke har jag svårt att tro efter att ha varit igenom en uppsjö märken och modeller sen -86. Jag upplevde den som lättjippad men svår åka fort på när jag hade en för nån säsong sen.
Några intryck från freeridebrädor jag kört sista åren
RRD X-ride. Tidig planing, hyfsat snabb för att vara freeride. Bekväm, lättåkt.
RRD Freeride. Som den ovan men lite mer manöver och bromsar tidigare.
JP X-cite. Svänger snabbt för att vara freeride, instabil i hög fart
Tabou Rocket. Lätt att åka snabbt med, plug and play. gillar inte för mycket chopp då blir den stötig.
AHD Fast forward. Lätt åka bekvämt i chopp och även vågor, gör det enkelt för seglaren och lätt plana genom jipp. Inte supersnabb toppfart.
Drops Naked. Supermanövervänlig. Nästan Freestyle stuk. Inte så snabb
F2 Vantage. Rapp och stabil även i högre fart. Lätthoppad. Inte så förlåtande som vissa andra freeride. Känns mindre än sin volym
Bic techno pro (hette tiga nått innan). Alert, mycket lätt åka snabbt med om man är aktiv på brädan. Förlåtande för att vara så rejsig men mer krävande än en standard freeride.
Längd, bredd, rails, rocker, outline, volymfördelning och alla andra variabler shapern varierar ger olika egenskaper så förbättrar man en egenskap genom att justera en variabel så försämrar man samtidigt nått annat. Att hitta bra mixar klarar alla märkes shapers galant, inte bara de som är anställda av företaget X. Sen är det bara hitta en modell där shapern vill samma sak som du, dvs om du vill ha fartfokus, manöverfokus, kontroll i chop, bra för hopp, planing i jippen, 5-örings svängar etc.
Motsatsförhållanden gör att du inte han få allt.
En bra sak att tänka på är att kategorin är viktig när man kollar in volymen. Man bör hålla sig inom samma kategori av bräda när man jämför volym. Dvs slalom på 115 skall ofta seglas i samma vind som en freeride på 145. Många fokuserar lite för mycket på volymen tycker jag.
Bicless
-
Låter som om du promotar ahd och drops . jag väger in på 115 och har för närvarande jp exciteride 150 liter som jag är ute och kör med med 9,0 freeride segel när polarn kör fanatic falcon på 125 liter och v8 8,5 kvm har inga problem vare sig i chop eller mindre våger som i tex björkvik . enda som jag märker är att det behövs lite mer vind för att komma igång . rrd på 135 liter är min hårdvinds bräda . går hur fint som helst jag kör från 6,2 till 9,0 på båda bräder lite beroende på vind och chop.
-
klart bicless promotar sina egna märken dock skriver han ju vad Han tycker om de övriga vilka jag förutsätter att han testat. det är Bra tycker iaf. jag för det bjuds inte för många tillfällen att prova brädor.
jag väger 92. hade en rrd evo 360 innan. bytte till en shark 150. Jag är fortfarande nybörjare och ville ha en snäll lättplanande och förlåtande bräda som inte väger s*tan att släpa fram och tillbaka.
har ännu inte varit ordentligt med vind men skillnaden känns ändå. den vill iväg på ett annat sätt och bryr sig inte såå mkt om att jag är tung.Alla brädor har olika karaktär och man ska tänka på när man läser tester att testarna gärna väger lite mindre runt 70kg typ.
i vissa tester står det faktiskt vilken typ av viktklass som brädan vänder sig till och det är ett plus.-johan
-
Tester i all ära men viktigast att få testa själv.
Väger själv 70 kg men tycker ändå att med rätt form på brädan så tycker jag att det är kul att segla 150 liters
bräda typ freeride. -
Kul att höra att det finns fler som tycker det är kul att köra brädor med volym! Till variablerna volym och shape tillkommer ju också under vilka förhållanden man avser använda brädan. Av en del diskussioner framgår att den ena talar om äpplen medan den andra talar om päron.
För de som har en öppen kust och kanske t o m ett omfattande grunt område att bränna fram och tillbaka på så är det klart att det fungerar utmärkt med små brädor. Samma sak är om man bara kör när det verkligen brallar i.
För dem som har transportsträckor ut från vikar och mellan skär och större öar så kan det vara olidligt knepigt med en bräda med liten volym. Ett visst mått av bekvämlighet kan krävas för att man ska orka hålla intresset igång. Man får samtidigt även väga in vikten av att så tidigt som möjligt få upp brädan i planing. Att plöja är inte särskilt spännande. Det kan låta självklart men optimismen hos vissa vindsurfare med för små brädor kan tyvärr innebära att de inte fullt ut ser realitstiskt på rådande förhållanden, bl a att det blåser alltid mindre än vad man någonsin kan önska sig.
-
Jag känner igen mig i situationen där man måste ta sig ut till ställena där det är bra att köra.
Bor själv inte vid något idealt ställe och kör på det vatten jag hittar.
Haga Park är väl ett favorithak men jag har märkt att det funkar förvånansvärt bra att köra i vissa insjöar om vinden är rätt.
Var och vindsurfade i Grumlan, Vetlanda, innan semestern tog slut, och jag hade mitt livs vindsurfardag (om man bortser från några helt magiska dagar på Haga Park). Min kitekompis (65kg, 12 kvm kite) Höll på att dö. Som tur var var det “bara” hans Kite som dog (det kom en björk i vägen så att säga)
Men iaf, om man kör mycket insjö som jag känns det på nåt sätt helt rätt med en bräda med många liter.
Får ofta höra av andra surfare “Shit vad stor bräda du har” Vet inte om dom syftar på längden “305” eller volymen “178”.
Känns bra att det finns fler med feta brädor iaf!Är riktigt sugen på Fanatic Shark brädan faktiskt!
Lär ju funka för mina 100, som jag förhoppningsvis kan dra ner till 95 till nästa sommar 🙂
Fast det är ju NU det är Högsäsong! -
men.. haga… där finns det väl iaf. en del jp (vad jag såg) brädor att testa/hyra?
Precis som Vindsökaren säger.. har du möjlighet att åka ngnstans och testa de du är nyfiken på så kommer du garanterat bli nöjd.
fundera även på hur länge du kommer hala rigg och om du kanske ska ha den stora som lättvind och ha en sålitensommöjligt i starkare vindar.
Jag kunde hala rigg på en 135liters shark men det var lite vingligare, dock inte omöjligt..
100 till 95 går nog rätt fort =D . Själv började jag på strax över 100 och är nere i 92, siktar på min gamla vikt på 85..
-
Jag har en fanatic e ray 150l 2003 till salu, 1500:-, finns på lilla essingen
http://www.fanatic.com/fanatic/public/content/e3/e432/e439/e597/pic/03-su2-eray_150_eng.jpg
Logga in för att svara.