Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Däcket sviktar – vad göra?
-
Däcket sviktar – vad göra?
Publicerad av pete på 29 augusti, 2011 vid 09:40Upptäckte igår att däcket på min 100-litare sviktar och är mjukt i ett ganska stort område mellan bakre och främre stropparna. Står man på däcket buktar det in. Det är ingen direkt skada i närheten där vatten har kunnat läcka in, såvida det inte har kommit in via en en stroppskruv. Däremot hoppade jag rätt friskt igår med blandat resultat i landningarna (brädknäckning…?).
Vad göra? Är det bara att kassera eller är det rimligt att fixa? Brädan är absolut inte ny, men jag gillar den…
electric svarade 13 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
En nödlösning är borra ett antal små hål i däcket och spruta in PU-lim blandat med lite vatten. Detta bildar ett hårtskumm i brädan. Sedan läger du på glasfiberväv med epoxi. Men svenne har säkert något bättre tipps. Jag tycker min bräda glöv rätt hård efter jag gjorde det men jag vet inte om det håller i längden för jag körde den inte så länge efteråt.
-
Det funkar, jag skulle göra i princip likadant fast med 2K PU-skum. Sen slipa ner över skiktet (och eventuellt sandwichen) för att lägga på ny fiber.
Faktum är att PU-lim blandat med några droppar vatten är samma process som fogskum, med skillnaden att PU-limmet expanderar med syret i vattnet istället. Det går att få fram samma expansion med just fogskum, spruta det på en fuktig yta så sväller det betydligt häftigare och mer. -
Tack! Är värt ett försök, det låter ju relativt enkelt. För en femtilapp finns det enkomponents polyuretanskum på, håll i dej nu: BILTEMA! Skulle det funka i princip, givetvis bortsett från att det är från Biltema?
-
Biltemas PU-lim blir aldrig riktigt hårt om du skummar det. Testa dig fram först och ha inte för mycket vatten.
-
pete;667748 wrote:Upptäckte igår att däcket på min 100-litare sviktar och är mjukt i ett ganska stort område mellan bakre och främre stropparna. Står man på däcket buktar det in. Det är ingen direkt skada i närheten där vatten har kunnat läcka in …
Hej Pete. Förra hösten (-10) upptäckte jag exakt en sådan skada mellan bakre och främre stropparna på min 104 liters JP Freeride Carve -05. När jag rev upp mindre delar av ytskiktet upptäckte jag att skummet delvis såklart var alldeles mjukt, därtill vattenbemängt (och tyvärr Pete, det tror jag du också kommer att finna). Jag kratsade ur en del, på en yta stor som en tändsticksask, lät torka, och återfyllde sedan med glasfiber bemängt med epoxilim och täckte sedan med glasfiber och epoxilim. Men efter några ytterligare surfdagar var det mjukt runtomkring. Det hela ledde till att jag rev upp större delen av ytskikt och skum på ca en yta minst så stor som en A5 mellan stropparna. Efter ordentlig torkning återfyllde jag urgröpningarna med glasfiber blandat med epoxilim, och därefter laminerade jag hela ytan med 3-5 skikt glasfiber och epoxilim, ungefär som att laga en plasbåt. Sedan halkskyddade jag. Det blev inte snyggt – men det har nu gett mig en hel säsong till med min kära bräda! Och än märks inga tendenser till försvagning, så det blir nog ytterligare (minst) en säsong! Allt för en kostnad av ca 200 kr (Casco Strong Epoxi 2×100 ml, men varför inte köpa marinepoxilim på Clas Olsson, också ca 200 kr). Därtill glasfiber, men det är billigt.
Jag är amatör på brädlagning och inser att Svenne och andra proffs ryser av denna beskrivning. Jag har dock under åren lagat olika typer av skador på brädor på samma sätt och det har alltid funkat – och det är ju det viktigaste. Men det där med PU-metoden låter ju lite intressant så det ska jag pröva nån gång när det är nån skada det kan passa för.
/Lars
-
Äh, så länge det håller så är det inte fel. Eller hur? 🙂
Fast det finns bättre epoxi för bättre pris på annat håll:
http://www.boardcorner.se/material-1/material/epoxi-typ-l-med-hardare-l.html -
Jättetack för tipsen! Ska hem och dissekera brädan lite för att få en uppfattning hur pass skadad/vattensjuk den är. Samtidigt har jag en liten irriterande jävel på axeln som säger: “Köp ny bräda! Köp ny bräda!”
-
Jag har lagat min Fanatic Cross med “borra små hål-metoden”.Börja med att försiktigt borra ett hål där det sviktar mest och försök sem hur djupt in i brädan det “mjuka” finns. Om det är i sandwichskummet så vill du ju inte borra igenom det undre laminatet. I mitt fal var frigoliten innanför sandwichen mjuk så jag fick borra genom båda laminaten. Jag borrade ett antal jämnt fördelade hål ( ca 4-5 mm stora så att limflaskans spets lagom passar) över den mjuka ytan mellan fram och bakstroppar. För att vara säker på att få ut limmet i hela det mjuka området täppte jag alla hål utom två med maskeringstejp. Sedan tryckte jag in lim i ett öppet hål och sög med en pump kopplad via en genomskinlig plastburk vid det andra hålet tills lim kom upp i hålet. Tätning mellan burk och bräda gjorde jag med häftmassa. Vitsen med burken är att man ser när det kommer lim och man slipper att få lim i pumpens munstycke. Jag använde biltemas elektriska luftmadrasspump som även kan köras baklänges för att suga ur luften ur luftmadrassen, funkar säkert med en dammsugare också.
När jag var säker på att hela ytan var täckt med lim var det bara att låta det skumma och härda. sedan skar jag bort det skum som jäst ut och försänkte hålen med ett lite större borr (FÖRSIKTIGT så att man inte borrar för djupt!!!). Sedan lade jag på små klickar med vanligt epoxylim för att täta hålen och strödde lite salt i epoxyn för att få samma yta som halkskyddet.
Eftersom laminatet på min bräda verkade helt och det mjuka skiktet verkade vara innanför sandwichen tror jag att denna lösning var en effektiv kompromiss av tidsåtgång, kostnad och resultat. Lagningen har hållit 4 säsonger nu utan tendens att bli mjuk.
I och med att hålen är ganska små och ytan är lite mönstrad så syns lagningen inte särskilt mycket. Vill man gå in för det ännu mer kan man måla över hålen med rätt färg och strö saltet i färgen i stället.
Lycka till!
/Håkan
-
Pete: Jag är också drabbad av en liten (nåja) irriterande jävel som säger: “Köp ny bräda! Köp ny bräda!” – nämligen min son, som trots sämre ekonomi satsar mycket mer än jag på grejor. Men jag håller emot! Jag kör på mina grejor tills de rasar fullständigt! Igår fick jag en reva i mitt 6.7-segel – men det ska lagas! Jag har ju bara kört på det i 7 år! 🙂 .
Svenne: Tack för tipset om schysst epoxi!
/Lars
Logga in för att svara.