Jag har funderat en del på det där. Fast då har jag klurat på hur man skulle kunna avsiktligt förlänga hängtiden genom att utnyttja sanddyner m.m. som ger vertikal styrning av vinden. Jag har ju +200 flygtimmar med allt möjligt tokigt flyg så det är väl därför…
Men nu pratar vi väl ofrivillig loftning gissar jag. Yotubenklippen jag sett kommer från överfallsväder som ändå är mindre vanligt i Sverige.
Så grejen är väl att inte hamna i skiten, och loftningarna brukar sluta lyckligt om man har mjukt och gott om plats i lä och ser till att hellre vara under- än överriggad.
Du frågar om det är “vanligt” att man får ofrivilliga flygturer och om du kollar på ett ställe med många kajtare så är det ju inte så att folk loftas till höger och vänster precis…
Kraftig och omedelbar vindökning vid kusten kan man förhoppningsvis “läsa” genom att kolla moln (upptornade cumulus som vill gå över i CB – inte bra), en mörk “vägg” som drar mot dig osv. På vattnet kan man också se vågorna som en mörk vägg som kommer mot dig. Speciellt vår och höst kan sjöbrisen dundra in helt plötsligt.
Det är svårare att läsa väderförändringarna i fjällen om man snowkitar tycker jag. Har man tur kan snöbyarna synas på avstånd. Jag flög (inte med kajt) och cirklade på toppen av Åreskutan och hade det bra när jag helt utan förvarning blev pressad till läsidan, fick gå ned i Valvet och det var inte planerat….:tongue: Snowkiting där vinden styrs uppåt av backar, hang osv kan vara lurigt.
Om man oxå har koll på sina releaser (alla – inkl slänga av hela skiten) så borde det vara liten risk att få ett Yotubeklipp på sin loftning. Tror inte ens att du behöver fundera på fortsättningen här:
Man kan ju förstås ha en mental plan för det läget att du hamnar högre än du vill ramla ned ifrån…Man ser på Yotube hur folk dinglar som vantar. Mentalt får man nog försöka tänka så att “Okej, nu är jag här – försent att dra releaser – nu får jag flyga och landa mig ur det här”. Om brädan är borta hade jag korsat och hållit ihop benen för stabilitet. Men behåll brädan om båda fötterna är i så kan man ta stolpar och sten med den. Gör dina armar så långa som möjligt och ge full depower men släpp inte helt för då har du ju ingen styrning. Full depower i ett flygläge blir inte att du slutar flyga utan du minskar höjden och färdas snabbare horisontellt. Det är inte säkert att du för den skull färdas bakåt (med ryggen först) i förhållande till marken. Kanske står du still och kanske går du mot lä. Idealet vore om du kunde spela in dig så att du står still mot marken och sjunker. Med “långa armar” kan du försöka styra kiten rakt mot vinden (för att få lägsta hastighet mot marken). Där får man vara benhård och bestämd i styrningen för flyger du iväg i medvind så går det undan… Sedan kan man kanske styra sig bort från hårda saker och inför markkontakt kan du möjligen dra i bommen/skota för att landa mjukt. Alternativt dra releaser/separera.
Unhooked kan man inte jobba med depower…dra ned och kroka i eller gilla läget? :smirk: