Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När brister linorna?

  • När brister linorna?

    Publicerad av sl0k på 25 september, 2011 vid 15:33

    Jag förstår att linorna brister när stressen på dem är som störst, men när inträffar det? I vilka situationer har det inträffat att linorna går av? Kan tänka mig vid ex initeringen av hopp eller efter lite slack. Vill ju helst inte att linorna ska kunna gå sönder mitt i ett hopp eller loop.
    Någon som har några erfarenheter/tankar? Har själv lyckats ha sönder en lina i rätt kraftig vind när linorna slackade någon meter i samband med en vurpa och sedan fullt tryck med mig som bromskloss i vattnet.

    smaskens svarade 13 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • solomin

    Medlem
    25 september, 2011 vid 17:57

    De bör inte gå av alls, då de rimligen är av dyneema så skall de klara ett par hundra kilo var.
    Men är de skadade så kan styrkan snabbt minska.

    Nyfiken hur var dina linor när en gick sönder?

  • milkman

    Medlem
    25 september, 2011 vid 18:47

    Vanligtvis så kommer kiter med linor som håller för 300 kg. Slingshot har 400kg linor vad jag vet. Ozone bytte till 500kg när de bytte till utflaggning op mittenlinorna då 300 kg linor gick av så fort de flaggat i vågor (ungefär som du berskrev förloppet, de i vattnet och en våg rycker till i kiten).
    Nörderi:
    Rörande åkning så är det nog inte helt ovanligt att accelerera i 2,5G. Väger du ca 80 kg så har du säkert utrustning och vatten med dig som motsvarar ca 10-20kg. Avrunda uppåt och du belastar linorna med ca 250kg. Nu sprider du lasten på två linor (minst) vilket gör att de i helt friskt tillstånd fixar 600kg. Låt säga att du släpat linorna upp och ner på stranden några gånger. Salt eller sand i linorna eller minsta slitage minskar dragstyrkan snabbt så höfta att du har kvar två tredjedelar. Alltså 400kg, då finns det bara en marginal på ca 150kg, det är bra mycket mindre än vad som tillåts i till exempel hissar i alla fall…

  • mericsson

    Medlem
    25 september, 2011 vid 21:50

    Min ena lina brast när jag kom djupt ner i vattnet en gång. Dock är anledningen till att den brast att det var en knut på den. Är troligen det vanligaste när en lina brister.

  • klubben

    Medlem
    26 september, 2011 vid 07:20

    Fick av en av styrlinorna efter en krasch med lite slack i linorna jag också, fick den andra som fortfarande va hel runt spetsen på kiten så den började loopa i full karriär mot stranden… jävlar vilken fart!!!!! första gången ja har fått släppa kiten helt…

  • platslagarn

    Medlem
    26 september, 2011 vid 08:13

    fått av 2 st linor. en best bom och en slingshot bom. båda va på ögglorna på bommen. på en av mittlinorna. båda gick precis innan jag skulle hoppa när jag kantade.

    synd att linor är så dyra så jag vill inte byta pga dumsnålhet.

  • milkman

    Medlem
    26 september, 2011 vid 12:19
    plåtslagarn;671087 wrote:
    dumsnålhet.

    I rest my case 🙂

  • sl0k

    Medlem
    26 september, 2011 vid 19:47

    Jo avsåg ju givetvis lite slitna linor, eller plockar ni ut nya linor för varje session 😉 Hade inte inspekterat linorna jättegrundligt när jag lyckades dra av en men hade inte upptäckt något konstigt på dem och hittade inga knutar under riggningen.
    Funderingen var om någon varit med om eller hört talas om tillfällen när någon lina brustit i luften. Om det ex kan uppkomma situationer när man accelererar aningen förbi linor/drake och sedan återigen bygger upp stressen i linorna flera meter upp i luften?

  • roland

    Medlem
    26 september, 2011 vid 22:08

    Mina brukar gå av när jag kör in i folk som inte kan väjningsregler…sist hade jag north linor dom gick inte helt av dock killens Best linor gick av som smör…

  • lance

    Medlem
    27 september, 2011 vid 05:21

    Mina linor på naish bommen 2008 håller än. Däremot fick jag sy nya linor i kiten en Cult 2008. Dom small av nu i somras. Iofs kör jag nyare grejjer nu men det håller ännu i övrigt 🙂

  • viktor77

    Gäst
    27 september, 2011 vid 08:15

    Chockbelastar du linorna lär de gå av väldigt snabbt, dvs under kort tid bli utsatt för enorm kraft. Under mina år som klättare var vi alltid noga med att inte nån del i säkerhetssystemet kunde bli chockbelastat. På is använde vi till och med shockobsorbers, två ihopsydda plattband som gick revs isär vid för hög kraft och dämpade kraften.

    Hänger du i linorna kan du inte komma upp i så mycket kraft. I runda slängar blir det inte mer än dubbla din vikt, om ens så mycket. Minsta lilla slack och du får ett fall. Fall faktorn ökar dramamatiskt på kraften. En knut på linan minskar styrkan med runt 50 procent.

    Ett annat fall där linorna snabbt kan gå av är ifall det gnids mot varandra. Spectra, Dyneema etc kan snabbt ”brännas av” ifall två viktade linor dras mot varandra. Inom klätterscenen är man väldigt noga med detta, då det orsakat en hel del olyckor.

  • johanw

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:48
    plåtslagarn;671087 wrote:
    fått av 2 st linor. en best bom och en slingshot bom. båda va på ögglorna på bommen. på en av mittlinorna. båda gick precis innan jag skulle hoppa när jag kantade.

    synd att linor är så dyra så jag vill inte byta pga dumsnålhet.

    byta alla.. din kite kommer ju dra helt snett…

  • mjersen

    Medlem
    27 september, 2011 vid 17:22

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=elu776YvtsU”]nick jacobsen kite crash – YouTube[/ame]

  • pelle-surf

    Medlem
    28 september, 2011 vid 03:27

    Utan att kapa tåden (med tanke på ämnet), så undrar jag hur ofta man bör byta linor INNAN dom brister, förutsatt att man sköter utrustningen och inte belastar den onormalt. Frontlinorna borde väl ha mest slitage då belastningen på dom är störst,men det är väl kanske bäst att byta alla samtidigt. Jämför jag min 12a (2011), med min 9a (2009) så ser 12ans linor betydligt tröttare ut än 9ans, 12an har jag kört ca 15 tillfällen och 9an knappt 10, men 9ans linor verkar vara av bättre kvalitet trots att det är samma märke (cabrinha) men olika årsmodeller. Använder man kiten ca 10 tillfällen/sässong och är ute ca 3 tim effektiv tid, så är det ca 30 tim/sässong, när kan det då vara lämpligt att byta till nya linor?

  • milkman

    Medlem
    28 september, 2011 vid 04:58

    När linorna börjar se slitna ut så bör de bytas. Du känner igen slitna linor på länge känns styva (vaxet som används för att fibrerna skall ligga rätt (och linorna ska gå att hantera försvinner tillslut)). Då börjar de fransa sig till slut och då är det dags.
    Det går att spara linorna så de går att använda mycket längre. Genom att vara försiktig när du rullar ut och in linorna så de inte släpar på strand/stenar och genom att de är rena.

    Olika impregnering och vävteknik i linorna gör att de håller olika länge också, och naturligtvis är dom olika dyra att köpa in.

    Jag tycker man ska byta alla linor samtidigt. Om inte annat för att slippa trimma linlängder, helt omöjligt att få rätt förhållanden mellan gamla och nya linor så det får man trimma manuellt sen.

  • smaskens

    Medlem
    29 september, 2011 vid 14:39

    Linorna går av när man skrapar dem i hög fart mot Västkustens stolta granit…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När brister linorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.