Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › http://www.luderitz-speed.com/
-
http://www.luderitz-speed.com/
Publicerad av flying-dutchman på 20 oktober, 2011 vid 15:46Är det några Svenskar som åker ditt???
Verkar som (nya) kanalen är klar och Sébastien Cattelan försöker ge sig på vindsurfing rekordet….
larsd svarade 13 år sedan 12 Medlemmar · 37 Svar -
37 Svar
-
Flying Dutchman;673583 wrote:Är det några Svenskar som åker ditt???
Verkar som (nya) kanalen är klar och Sébastien Cattelan försöker ge sig på vindsurfing rekordet….
Är vindsurfare snabbast igen? Det hade jag missat. Trodde fortfarande kite var snabbast?
-
Knatte
Gäst20 oktober, 2011 vid 19:40Tror också att Kite med marginal är snabbast av alla.
Tror att kite är etta, Trimaranbåten är två och trea är vindsurf.. -
Mmmm, skrev aldrig att vindsurfing innehåller världsrekord i att vara snabbaste segelfartyg på vattnet.
Jag skrev att Sebastian kommer att försöka slå ett nytt vindsurfing rekord. Om han då på köpet slår kite, båt osv blir inte jag ledsen för det…
Hur som helst kommer det bli spännande att följa hans försök. Tror att han är en wave seglare i botten samt väger han runt omkring 80kg. Blir inte lätt med vindar som brukar härja i Luderitz… -
Flying Dutchman;673613 wrote:Mmmm, skrev aldrig att vindsurfing innehåller världsrekord i att vara snabbaste segelfartyg på vattnet.
Jag skrev att Sebastian kommer att försöka slå ett nytt vindsurfing rekord. Om han då på köpet slår kite, båt osv blir inte jag ledsen för det…
Hur som helst kommer det bli spännande att följa hans försök. Tror att han är en wave seglare i botten samt väger han runt omkring 80kg. Blir inte lätt med vindar som brukar härja i Luderitz…Det är lite kul då Sébastien Cattelan vid en snabb sökning via google.com visar sig vara kitesurfare. Så att få se han på en vindsurfng bräda hade varit intressant 😉
[ame=”http://www.google.se/search?q=S%C3%A9bastien+Cattelan&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a”]Sébastien Cattelan – Sök pÃ¥ Google[/ame]
-
Årets kanal verkar ju vara en klar förbättring. Riktigt lång sträcka, inga vallar i lovart men fortfarande en hyfsad chans att slå ihjäl sig vid en vurpa. Heja AB!!!
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=JpaY1jELkJE”]Luderitz 2011 Canal – YouTube[/ame]
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=1lUgMQ9wLrk&feature=related”]Luderitz 2011 Kitecam – YouTube[/ame] -
Knatte
Gäst22 oktober, 2011 vid 08:49Någon som har koll på djup kanalen kan vara? Såg ju grunt ut 😉
Skall bli kul att se vilka tider/farter det kan bli under tävlingen ! Hoppas Bringdal slår till ordentligt:smile: -
Ryktet säger att S10 gjort v max på över 50 knop och 500 meter på 48 (någonting) knop!
-
Knatte
Gäst1 november, 2011 vid 15:26Vet inte om denna filmen har vistas innan ?? Får lite bättre överblick om hur kanalen ser ut:wink:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=4b-uuSW-TJo”]Luderitz Speed Strip 2011 – YouTube[/ame]
-
synd att dom plogat upp en 1m vall där i lovart som väl lär styra upp vinden rejält i ett ws segel…
det var bra filmat annars ,för det var väl ett rc-plan dom filma från ? -
Knatte
Gäst7 november, 2011 vid 17:40Vet inte om detta stämmer, men enligt http://www.speedkiting.org/site/ så är tävlingen cancelled pga dålig vind??:mad:
Quote:Newsflash!
SPEED EVENT STATUSCANCELLED !!!
On HoldCancelled due to lack of Wind
Next event in Autumn 2012Svaret ges väl framöver??
-
Tänkte precis, hur mycket stålar har den där fransmannen. Verkade ju vara helikopterbilder i början, sen såg man skuggan av det lilla modellplanet. Sjyssta bilder blev det ju i alla fall!
-
Knatte
Gäst8 november, 2011 vid 15:55Tydligen så startar de upp ett ny seesion i morgon Onsdag:
Saxat från: http://www.speedkiting.org/site/
8 NOVEMBER 2011 :
The next wind cycle starts on Wednesday and lasts for several days; it will be their last chance during the official timing period. Michael Elliason (WSSRC Commissioner) moves on to Walvis Bay from 17 November to preside over SailRocket2’s outright record attempt.
It’s going to be windy for sure, but probably not be as strong as what they had last Monday (31 Oct); so it’ll to be interesting to see how efficient they can be in less wind with the improved water state.My guess is they’ll record faster speeds in less wind for the following reasons :
They won’t be holding anything back, as this is the last windy spell before home time.
The canal improvements will allow for a much faster start which is crucial for better averages.
The flatter water state and safer leeward bank (beveled) will give them greater control and instill confidence to go for it.
The course is being moved further down the canal as there’s cleaner and stronger wind towards the finish (channels along the rock ridge). This means a longer run-up and faster finish.Further tweaks that can be done to improve the water state are (these can be considered for 2012) :
Canal DesignEnsure the canal is filled to the brim to make it safer and have a laminar wind flow over the canal. This will create an even and predictable ripple across the water surface, and clear air. (Anders/Basil)
Dig tributaries that branch off at 45° from the main canal every 80-100m to divert the wave energy. They should have sloped sides and progressively get shallower so the chop/swell breaks and expends all it’s energy rather than refracting back into the canal. (Anders)
The canal should progressively get wider from start to finish to diffuse the wave energy. (Martin van Meurs)
Plant sea grass which is a natural chop inhibitor. This will make the canal unsuitable for windsurfers (unless trimmed before the event), but it will create a glassy surface no matter how strong the wind blows. This need not be planted throughout (although it might spread), we just need curtains of it at regular intervals to prevent the build up of chop. The sea grass can be synthetic if there are concerns of it spreading to Second Lagoon; it can be laid down as mats. (Basil)
The entire leeward bank (#1 in diagram) should have a gradual slope so that it’s safer (no sudden stop if you crash), and the wave energy will expend itself on the leeward bank rather than wrapping or being channeled. This means the canal can be made wider. A smaller slope on the windward bank (#2) is purely for safety if the water level is not full, and so that children/animals that accidentally fall in can climb out. (Basil)
The bottom of the canal can have ridges/ruffles to act as a hand-break on the swell/flow of water. (Basil)
Any other ideas are most welcome, so long as they don’t harm the environment or cost a fortune to implement.
I also suggest that the wind direction, and average (over 5 mins) and peak wind readings be taken simultaneously at different points along the canal to determine the wind profile along the canal.
This will determine whether the course is optimally situated.
Logga in för att svara.